EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ik heb de voeding aangesloten zoals je zei VTC4.

Heb nu wel meer brom.
Op de gloei heb ik een ontbrompotmeter.
Er zit geen een draad van de gloei aan de massa.
En ik heb geen smoorspoel in huis.
En als ik een gloeidraad aan de massa leg wordt het er ook niet anders van.

Als ik de stuurbuizen er uit haal en de versterker aan zet
is de brom helemaal weg.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

IK heb nu een dikke draadgewonden weerstand van 350 op de plek
zitten waar eigenlijk een choke moet.
Maar hij is nu muisstil.
Helemaal geen brom meer. :) :rock: :mrgreen:

alleen de spanning valt lager uit.
heb nu 265 volt op de 340 plek
en 280 op de 345 plek.
8.5 volt op de 11 volt plek en 1.37 op de 1.9 plek.

Nog wat plaatjes van de testopstelling.
Hij speelt nu heel erg mooi en bromvrij.
Dit gaat straks in het nieuwe frame.
Bijlagen
P1030599.JPG
P1030600.JPG
P1030601.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door RobertD »

In het artikel van PvdW dat ik je heb gestuurd, staat hoe je met een kleine transformator die je in serie zet met de hoogspanningstransformator, wat meer spanning kunt verkrijgen.

Je kunt ook proberen de 350 Ohm weerstand wat kleiner te nemen. 100 Ohm ofzo?
Zo zo'n 35 V moeten schelen.

Wanneer het goed speelt, zal het niet zoveel uitmaken, maar met iets meer spanning zul je ook iets meer power hebben.

Leuk dat hij nu bromvrij is.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

100 Ohm heb ik niet in deze vorm Robert.
En power is meer dan genoeg.

Hij speelt nu een paar uur.
De klank is enorm goed. Mooi rond en vol laag, mid is zeer acceptabel en hoog is mooi helder.
De trafo is lekker handwarm.
Maar de UGT's zijn nu best wel heet zeg maar.
Heb de uitgang gemeten en is 8 Ohm.
Mijn speakers zijn ook 8 Ohm dus daar ligt het niet aan.
Misschien nog wat verkeerd?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
100 Ohm heb ik niet in deze vorm Robert.
En power is meer dan genoeg.

Hij speelt nu een paar uur.
De klank is enorm goed. Mooi rond en vol laag, mid is zeer acceptabel en hoog is mooi helder.
De trafo is lekker handwarm.
Maar de UGT's zijn nu best wel heet zeg maar.
Heb de uitgang gemeten en is 8 Ohm.
Mijn speakers zijn ook 8 Ohm dus daar ligt het niet aan.
Misschien nog wat verkeerd?
Nee, maar wat zijn de waardes van de Rk's van de EL84? (I = U/R).
Met iets hogere Rk's loopt er minder stroom door de buis en dus door de UGT's en dus minder warm, en ook iets meer B+.

Je hebt nu kathode bias; fixed bias maken lijkt mij te complex, zeker wanneer je vermogen voldoende vindt.
(Met fixed bias moet je extra trafo'tje gebruiken en daarmee ca. 15V. DC negatief maken; per buis een liniaire potmeter en die afregelen op ca. -9 Volt. Rk's EL84's dan 1 ohm. B+ zal dan weer rond de 300V. uitkomen.
Klankmatig prefereer ik echter kathode bias.)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

maar wat zijn de waardes van de Rk's van de EL84? (I = U/R).

Kun je me uitleggen wat je hier mee bedoeld?
Heb wel een klein beetje verstand van buizen maar dit gaat even
boven mijn pet. :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

De Rk is 270ohm en daarover meet je 8,5V.Geeft een stroom van 8,5/270=31,5mA.Daarvan verdwijnt nog een deel(tje) langs g2.Als de UGTs daarvan heet worden vraag ik me toch af of die wel voor 2xEL84 bedoelt zijn.Ja,ik weet wel,ze komen uit zo'n versterker maar zat het wel snor :( of heeft het nooit echt gedeugd :? .
Blijft de oplossing van VT4C met een vaste -Vg1 maar in klasse B (kleine ruststroom).Zolang het gewoon muziek is en niet een aangehouden noot op max.vermogen wordt de boel minder warm :-$ .
Anne
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@Ah!buis
Als die UGT´s met ca. 32mA al erg heet worden, vraag ik mij ook af wat de spanningsval in deze trafo´s is.
Bij die Schnittbandkern-UGT`s in die Philips plano's bijvoorbeeld was er ook een behoorlijke spanningsval.
Ben wel benieuwd wat TheoK(lusser) meet op de anodes van de EL84´s.

Trafo'tje voor -Vg1 hoeft amper stroom te leveren; gaat om instelling spanningen (klasse AB?!).

De GZ34/5AR4 vervangen voor diodes (BYV96) zou ook nog kunnen; C1 kan dan ook stukken hoger. B+ zal dan de 300V. passeren.
Maar vermogen werkt logaritmisch: een 40W. versterker klinkt 2x zo hard dan een 10 Watt versterker bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
Ben wel benieuwd wat TheoK(lusser) meet op de anodes van de EL84´s.
De anode spanning (op pen 7 van de EL84) is 268 volt.

Zal ook eens proberen met diodes de voeding te maken.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Zal ook eens proberen met diodes de voeding te maken.
Om geluidsbeeld van buisgelijkrichters te benaderen zou ik gaan voor 2 BYV96 of SF4007 diodes.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Volgens mij heb ik die nog wel ergens liggen.
Trouwens die spanning op de anode is wel goed??
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Trouwens die spanning op de anode is wel goed??
Ja, spanningsval over trafo valt mee, begrijp die hitte dan niet helemaal, maar trafo's mogen warm worden.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Heb nu de versterker draaien op een voeding met diodes.
De UGT's lijken wat minder heet te worden.
Is het nog de moeite waard om het met een dubbele EZ80
te proberen? Voor iedere trap 1?

Heb nu 300 volt en 270 volt erop staan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10

Bericht door Ah!buis »

Zat die gelijkrichtbuis soms (zo goed als) tegen de trafos :-s .
Een EZ80 is eigelijk niet sterk genoeg voor een EL84 PP ,zou al 2x EZ81 moeten zijn maar dan weer de gloeistroom :shock: .Laat maar zo zou ik zeggen :^o .
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Ik zet de GZ34 er weer op en laat het zo.
Hij speelt fantastisch en mochten de UGT's het begeven dan komen er
andere op.

Ik ga me bezig houden met het frame waar alles op komt.
Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Even weer een update.

Heb een frame met een hoogte van 4.5 cm.
Wou hem zo laag mogelijk houden.
Tevens heb ik 2 EZ81 besteld en wil nog proberen die te gebruiken.
Nog wat plaatjes van het frame.

De bovenkant is mooi vlak met het hout. :D
Bijlagen
P1030614.JPG
P1030615.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10

Bericht door Barry2001 »

Das een skier freempje Theo! Wat voor hout is het? En heb je die rand erin gefreesd of zat 'ie er al in?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

@TheoK
Fraai chassis!

Ik zet oudere, 220V. voed. trafo's altijd op 4 kraanleertjes of rubberen tules, om eventueel trillen van de wikkelingen bij 230V. netspanning tegen te gaan. (Doe dit tegenwoordig eigenlijk bij alle nettrafo's.)
De voorbuizen zullen je daarvoor dankbaar zijn en je belonen met een rustiger, plaatsbaarder klankbeeld.

Houd er rekening mee, dat de EZ81/6CA4 6,3 Volt is ipv de 5 Volt gelijkrichter GZ34/5AR4.
Met de GZ37/5R4GY had je een audiofiele vervanger gehad voor de 5AR4. Die laat ik dan volgen door een 4uF MKP of PIO.
Van de EZ81, waarvan ik vrij veel merken heb liggen, vind ik de EH 6CA4 de mooist klinkende.

PS
Had je genoeg ampères 6,3V. en EZ80's (6V4), dan had je 2 van deze buizen kunnen gebruiken door elk parallel te zetten. Kun je dubbele DC aan.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Barry.

Het is hard hout. Naam weet ik zo niet.
Een kennis van mij is meubelmaker en heeft het frame gefreesd voor mij.
Hij moet nog gelijmd worden maar eerst worden de gaten voor volume en uitgang e.d. geboord.
Er komt een alps volumeknop in.
Ik zat er aan te denken om de aluminium plaat te polijsten en blanke lak erop.
Alleen weet ik nog niet hoe ik die plaat mooi krijg.
Tevens zat ik te denken een subframe te maken maar daar ben ik nog niet over uit.

VT4C.

Ik dacht ook al dat geluid erop vooruit zou gaan met de EZ81.
Heb de specs bekeken en het moet lukken. :)
De printplaten voor de kappen heb ik ook binnen gekregen. Die waren wel 1 euro 70 per stuk.
Dus weer genoeg te doen.
Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.

Ik had nog 2 EZ80 en heb die een middag op de trafo gehad samen met de versterker.
Dat ging goed.
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
.
Ri van de EZ81 is lager dan de Ri van de EZ80, dus je B+ zal in elk geval hoger liggen.

***********
edit

Zou binnenkant houten frame bekleden met alu-folie, om brom en RFI tegen te gaan ('kooi van Faraday').
Laatst gewijzigd door VT4C op do 09 jun 2011, 19:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

VT4C schreef:
TheoK schreef:
Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
.
Ri van de EZ81 is lager dan de Ri van de EZ80, dus je B+ zal in elk geval hoger liggen.
Is dat nadelig voor mijn UGT's?
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
VT4C schreef:
TheoK schreef:
Maar ik denk beide trappen apart te voeden met een EZ81 dat dat beter is.
Ri van de EZ81 is lager dan de Ri van de EZ80, dus je B+ zal in elk geval hoger liggen.
Is dat nadelig voor mijn UGT's?
Nee, maakt niet uit. Je zult ca. 15 V. meer B+ hebben! 8)
Laatst gewijzigd door VT4C op do 09 jun 2011, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Dan is het goed.
Wordt weer vervolgd. :wink: O:)
Gebruikersavatar
VT4C
Berichten: 248
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 22:43

Re: EL84PP HF10

Bericht door VT4C »

TheoK schreef:
Wordt weer vervolgd. :wink: O:)
Wanner je tijd over hebt, dan is deze site erg informatief. :idea:
Kan hier niet dieplinken, maar in linker kolom 'electronenbuizen' aankiezen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10

Bericht door TheoK »

Heb de site in mijn favorieten gezet.
Zal het doorlezen.

Gister bij Tonefactory wat buizen besteld en vandaag binnen. :P
Top service weer van Niek.

Heb de EZ81 aangesloten en beide trappen hebben nu hun eigen voeding.
Als eindbuizen heb ik nu de Russische EL84 van Sovtek. En ze zijn gematcht.
ECC 83 van JJ en de EZ81 ook van JJ.

Het staat nu al 2 uur te spelen en wat een mooie klank zeg. Zeer gedetailleerd. :rock: :D :rock: :D
Dat een voeding zoveel invloed kan hebben zeg. En ook nog zonder brom.
De trafo wordt gelukkig niet heet.

Deze opstelling ga ik inbouwen op mijn nieuwe frame.
Nog wat plaatjes van de testopstelling. Ik weet wel het ziet er niet uit maar dat komt wel goed. :wink:
Bijlagen
P1030616.JPG
P1030617.JPG
Plaats reactie