LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Moderator: Beheerdersteam
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Lagetoner = woofer, Hogetoner = tweeter
.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Ja dat bedacht ik me net.. stom van me haha.. Maar uh nee, die zitten hoe dan ook goed!
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Wat markbakk bedoeld is of de woofer en tweeter goed gepoold zijn. Dus de + op de + en de - op de - (in ieder geval zoals aangegeven in het schema, weet niet hoe het bij dit ontwerp zit). Wanneer een van de 2 verkeerd om is aangesloten klopt je filter niet meer en kan er dip ontstaan. Je woofer en tweeter zijn niet bipolair. 
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hmm.. Ik ben er vanuit gegaan dat de stroom met de klok mee gaat.. Dus het bijbehorende filter (zie onder) linksonder bij het bolletje naar boven plus en waar hij terug komt de min uiteraard.. Dus waar de peerless staat bovenkant + en de onderkant -.. seas idem gedaa... Kan iemand vertellen of dat goed is?
Hier het plaatje:
Hier het plaatje:
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hmmm, filtertekening is niet duidelijk. PM-metje aan Edo? Je kunt het natuurlijk zelf uitproberen door de HT om te polen en dan te luisteren of het scheelt.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Dit is de weergave zoals gebeurt in speakerworkshop. Een plusje bij de unit betekent aansluiting in fase, een minnetje in tegenfase. Thomox heeft het dus goed begrepen.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Okee, dankje voor jullie meedenken
Wat zou het dan kunnen zijn? Ik mis het 'mid' een beetje, vooral de stemmen van personen..
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
In principe hoeft er niets mis te zijn. Je bouwt een bepaald ontwerp zonder het eerst beluisterd te hebben. Het kan dan zijn dat de speaker gewoon niet klinkt zoals jij wilt.
Een ander punt is de bipolaire elco's. Ik stap nu pas in dit topic, maar ik zou hier tegen hebben geadviseerd. Voornaamste reden is dat elco's een serieweerstand hebben en hun waarde is frequentie afhankelijk. Dit is geen probleem als de ontwerper ook elco's in zijn filter had gedaan en jij elco's gebruikt van precies hetzelfde type en merk. Maar nu heb jij een filter met een andere respons als dat Edo oorspronkelijk had ontworpen. Ik zou dus sterk aanraden om alsnog MKT condensators te gebruiken, die een verwaarloosbare serieweerstand hebben. Dan krijg je een respons zoals Edo bedoeld had.
Een ander punt is de bipolaire elco's. Ik stap nu pas in dit topic, maar ik zou hier tegen hebben geadviseerd. Voornaamste reden is dat elco's een serieweerstand hebben en hun waarde is frequentie afhankelijk. Dit is geen probleem als de ontwerper ook elco's in zijn filter had gedaan en jij elco's gebruikt van precies hetzelfde type en merk. Maar nu heb jij een filter met een andere respons als dat Edo oorspronkelijk had ontworpen. Ik zou dus sterk aanraden om alsnog MKT condensators te gebruiken, die een verwaarloosbare serieweerstand hebben. Dan krijg je een respons zoals Edo bedoeld had.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Aha
duidelijke uitleg, super! Ik heb hem inderdaad niet geluisterd voordat ik hem heb gemaakt.. Misschien dat ik te veel heb gevraagd, aangezien mn vader bose 901 in de kamer heeft staan.....
Maar met mkt caps bedoel jij die blauwe audyn caps?
Maar met mkt caps bedoel jij die blauwe audyn caps?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Bose 901's hebben van nature een response waarbij er heel veel mid en in minder mate mid en hoog is. Daar wordt een equalizer bij aangeboden die dat weer recht trekt. Als je je hele leven naar die speakers zonder equalizer geluisterd hebt, dan vind ik het niet vreemd dat je vindt dat 'normale' speakers een gemis van midden hebben.
heb je trouwens een foto van de filters?
heb je trouwens een foto van de filters?
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Maakt niet uit, er zijn er veel te koop.Thomox schreef:Maar met mkt caps bedoel jij die blauwe audyn caps?
Deze bv http://www.rumoh.nl/289-audyn-mkt
of deze http://www.rumoh.nl/19-claritycap-pwa
De laatste zijn nog mooiere condensators want MKP en nauwelijks duurder.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Daar zit gewoon een equalizer achter gelukkigJvS schreef:Bose 901's hebben van nature een response waarbij er heel veel mid en in minder mate mid en hoog is. Daar wordt een equalizer bij aangeboden die dat weer recht trekt. Als je je hele leven naar die speakers zonder equalizer geluisterd hebt, dan vind ik het niet vreemd dat je vindt dat 'normale' speakers een gemis van midden hebben.
heb je trouwens een foto van de filters?
Hierbij het filter van een van de speakers.. Let aub niet op de plus- en mindraden die volgens de kleur niet goed om zijn.. De plus en min zijn wel goed
Componenten zijn iets vastgelijmd met montagekit (voor eventuele resonantie).
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Als je geld wilt uitsparen, je kunt eventueel de elco achter de woofer laten zitten. Maar die twee voor de tweeter vervangen door MKT/MKP zal hoogstwaarschijnlijk een meer helder geluid geven.
Wat het geluid betreft: ik ken de speakers van Edo als rustig klinkend, mooi neutraal en muzikaal. Enigszins laid back, dus ook met de nieuwe condensators zal het midden niet geprononceerd zijn. Maar wel degelijk in balans!
Wat het geluid betreft: ik ken de speakers van Edo als rustig klinkend, mooi neutraal en muzikaal. Enigszins laid back, dus ook met de nieuwe condensators zal het midden niet geprononceerd zijn. Maar wel degelijk in balans!
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Bose 901's hebben ook met filter wss. een behoorlijke bult in de powerresponse in het middengebied. Zeker in hollandse huiskamers met veel beton/steen en weinig demping. Of zijn ze vlak afgeregeld op de luisterplek?Thomox schreef:[Daar zit gewoon een equalizer achter gelukkigZonder klinken ze nergens naar..
-
TranceTrouble
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 16 apr 2011, 9:32
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Leuk setje dat je hebt gemaakt Meneer Cox.
Ik kijk uit naar de gelikte versie
Die kom ik binnenkort nog even bewonderen met een stapel verschillende soorten muziek..
Ik kijk uit naar de gelikte versie
Die kom ik binnenkort nog even bewonderen met een stapel verschillende soorten muziek..
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hallo iedereen, het is alweer een lange tijd geleden na mijn laatste post...
Gisteren heb ik de speakers weer eens flink laten spelen en ben toen tot de conclusie gekomen dat er een enorm verschil tussen deze 2 zit. Vervolgens mijn pa's versterker opgehaald die een makkelijke potentiometer heeft voor 'balance' om dus het geluid rechts en links individueel te laten klinken
Aangezien het midden miste klopt dat wel redelijk op 1 speaker.. Ik heb dus het filter van de één speaker dus niet goed in elkaar gezet, maar ben er nog niet achter waar dat zou moeten zijn, ben gisteravond laat alles al doorgelopen..
Het is het filter van de speaker hierboven getoond, wie kan daar iets raars aan ontdekken? En maakt de lengte van het filter naar de drivers veel uit (uiteraard zo kort mogelijk)?
Gisteren heb ik de speakers weer eens flink laten spelen en ben toen tot de conclusie gekomen dat er een enorm verschil tussen deze 2 zit. Vervolgens mijn pa's versterker opgehaald die een makkelijke potentiometer heeft voor 'balance' om dus het geluid rechts en links individueel te laten klinken
Aangezien het midden miste klopt dat wel redelijk op 1 speaker.. Ik heb dus het filter van de één speaker dus niet goed in elkaar gezet, maar ben er nog niet achter waar dat zou moeten zijn, ben gisteravond laat alles al doorgelopen..
Het is het filter van de speaker hierboven getoond, wie kan daar iets raars aan ontdekken? En maakt de lengte van het filter naar de drivers veel uit (uiteraard zo kort mogelijk)?
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Op die foto is zo te zien de rode draad (+) van de HT-speaker verbonden met de GND van het filter en staat de HT dus uit fase met de LT (tenminste, als je de rode draad aan de + van de HT hebt bevestigd). Volgens het schema moeten beide units in fase worden aangesloten...
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Daar heb ik inderdaad even naar zitten kijken, maar ik had de kleur verwisseld, maar hetgeen wel in fase aangeslotenmarkbakk schreef:Op die foto is zo te zien de rode draad (+) van de HT-speaker verbonden met de GND van het filter en staat de HT dus uit fase met de LT (tenminste, als je de rode draad aan de + van de HT hebt bevestigd). Volgens het schema moeten beide units in fase worden aangesloten...
Dit klinkt zoals ik had gehoopt
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
kan iemand bevestigen dat ik de juiste onderdelen in mijn winkelmandje heb? alvast bedankt


Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Voor het betere low-budget zou je goedkopere weerstanden (keramisch) en een bipolaire elco parallel met weerstand aan de woofer) kunnen gebruiken. De CrossCaps van Jantzen die in serie moeten met de tweeter zijn verder prima. En ik vind een BR-pijp van 70mm voor een 6,5"-unit overdreven groot, maar een kleiner pijpje zal opnieuw afstemmen vragen.
Ik zie geen aansluitterminal. Investeer verder wel in goed dempingsmateriaal in de kast! En kijk of je de kastwanden nog wilt dempen met bitumen o.i.d.
Ik zie geen aansluitterminal. Investeer verder wel in goed dempingsmateriaal in de kast! En kijk of je de kastwanden nog wilt dempen met bitumen o.i.d.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hallo iedereen 
Ik ben afgelopen tijd een beetje op een laag pitje verder gegaan.. deze week alles geplamuurd en opgeschuurd (wat een werk zeg
)
Naja, hier het resultaat ervan
Dinsdag neemt mn vader de bovenfrees van het werk even mee, zodat ik er mooi ronde kanten aan kan maken 
Dan gaat alles goed in de primer en zal ik een update posten
Groeten
Ik ben afgelopen tijd een beetje op een laag pitje verder gegaan.. deze week alles geplamuurd en opgeschuurd (wat een werk zeg
Naja, hier het resultaat ervan
Dan gaat alles goed in de primer en zal ik een update posten
Groeten
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Zozo.. Vandaag aan het frezen geweest om alles mooi rond te maken
Alles goed afgeschuurd en afgerond, super resultaat (al zeg ik het zelf
)
Morgen in de grondlak zetten..
Foto's hieronder, aanschouw
Morgen in de grondlak zetten..
Foto's hieronder, aanschouw
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Looking good. Fijn dat je filterprobleem opgelost is. Had ik ook last van. Erg irritant!
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
Hey deze lijken verdacht veel op de gene die ik en Breda zag.
Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF
ghehe dat heb je goed gezienDragoSz schreef:Hey deze lijken verdacht veel op de gene die ik en Breda zag.
