LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Forza

Re: LBVS maken, met de Peerless SDS 164 THP en seas 27TFF

Bericht door Forza »

Lagetoner = woofer, Hogetoner = tweeter :) .
Thomox

Bericht door Thomox »

Ja dat bedacht ik me net.. stom van me haha.. Maar uh nee, die zitten hoe dan ook goed!
Forza

Bericht door Forza »

Wat markbakk bedoeld is of de woofer en tweeter goed gepoold zijn. Dus de + op de + en de - op de - (in ieder geval zoals aangegeven in het schema, weet niet hoe het bij dit ontwerp zit). Wanneer een van de 2 verkeerd om is aangesloten klopt je filter niet meer en kan er dip ontstaan. Je woofer en tweeter zijn niet bipolair. ;)
Thomox

Bericht door Thomox »

Hmm.. Ik ben er vanuit gegaan dat de stroom met de klok mee gaat.. Dus het bijbehorende filter (zie onder) linksonder bij het bolletje naar boven plus en waar hij terug komt de min uiteraard.. Dus waar de peerless staat bovenkant + en de onderkant -.. seas idem gedaa... Kan iemand vertellen of dat goed is?

Hier het plaatje:
Bijlagen
filter5.gif
markbakk

Bericht door markbakk »

Hmmm, filtertekening is niet duidelijk. PM-metje aan Edo? Je kunt het natuurlijk zelf uitproberen door de HT om te polen en dan te luisteren of het scheelt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit is de weergave zoals gebeurt in speakerworkshop. Een plusje bij de unit betekent aansluiting in fase, een minnetje in tegenfase. Thomox heeft het dus goed begrepen.
Thomox

Bericht door Thomox »

Okee, dankje voor jullie meedenken :) Wat zou het dan kunnen zijn? Ik mis het 'mid' een beetje, vooral de stemmen van personen..
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

In principe hoeft er niets mis te zijn. Je bouwt een bepaald ontwerp zonder het eerst beluisterd te hebben. Het kan dan zijn dat de speaker gewoon niet klinkt zoals jij wilt.

Een ander punt is de bipolaire elco's. Ik stap nu pas in dit topic, maar ik zou hier tegen hebben geadviseerd. Voornaamste reden is dat elco's een serieweerstand hebben en hun waarde is frequentie afhankelijk. Dit is geen probleem als de ontwerper ook elco's in zijn filter had gedaan en jij elco's gebruikt van precies hetzelfde type en merk. Maar nu heb jij een filter met een andere respons als dat Edo oorspronkelijk had ontworpen. Ik zou dus sterk aanraden om alsnog MKT condensators te gebruiken, die een verwaarloosbare serieweerstand hebben. Dan krijg je een respons zoals Edo bedoeld had.
Thomox

Bericht door Thomox »

Aha :) duidelijke uitleg, super! Ik heb hem inderdaad niet geluisterd voordat ik hem heb gemaakt.. Misschien dat ik te veel heb gevraagd, aangezien mn vader bose 901 in de kamer heeft staan.....

Maar met mkt caps bedoel jij die blauwe audyn caps?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Bose 901's hebben van nature een response waarbij er heel veel mid en in minder mate mid en hoog is. Daar wordt een equalizer bij aangeboden die dat weer recht trekt. Als je je hele leven naar die speakers zonder equalizer geluisterd hebt, dan vind ik het niet vreemd dat je vindt dat 'normale' speakers een gemis van midden hebben.

heb je trouwens een foto van de filters?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Thomox schreef:
Maar met mkt caps bedoel jij die blauwe audyn caps?
Maakt niet uit, er zijn er veel te koop.

Deze bv http://www.rumoh.nl/289-audyn-mkt
of deze http://www.rumoh.nl/19-claritycap-pwa
De laatste zijn nog mooiere condensators want MKP en nauwelijks duurder.
Thomox

Bericht door Thomox »

JvS schreef:
Bose 901's hebben van nature een response waarbij er heel veel mid en in minder mate mid en hoog is. Daar wordt een equalizer bij aangeboden die dat weer recht trekt. Als je je hele leven naar die speakers zonder equalizer geluisterd hebt, dan vind ik het niet vreemd dat je vindt dat 'normale' speakers een gemis van midden hebben.

heb je trouwens een foto van de filters?
Daar zit gewoon een equalizer achter gelukkig :) Zonder klinken ze nergens naar..

Hierbij het filter van een van de speakers.. Let aub niet op de plus- en mindraden die volgens de kleur niet goed om zijn.. De plus en min zijn wel goed :) Had er even niet op gelet dat de draden ook nog eens rood en normaal waren..

Componenten zijn iets vastgelijmd met montagekit (voor eventuele resonantie).
Bijlagen
DSC04129 klein.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als je geld wilt uitsparen, je kunt eventueel de elco achter de woofer laten zitten. Maar die twee voor de tweeter vervangen door MKT/MKP zal hoogstwaarschijnlijk een meer helder geluid geven.

Wat het geluid betreft: ik ken de speakers van Edo als rustig klinkend, mooi neutraal en muzikaal. Enigszins laid back, dus ook met de nieuwe condensators zal het midden niet geprononceerd zijn. Maar wel degelijk in balans!
markbakk

Bericht door markbakk »

Thomox schreef:
[Daar zit gewoon een equalizer achter gelukkig :) Zonder klinken ze nergens naar..
Bose 901's hebben ook met filter wss. een behoorlijke bult in de powerresponse in het middengebied. Zeker in hollandse huiskamers met veel beton/steen en weinig demping. Of zijn ze vlak afgeregeld op de luisterplek?
TranceTrouble
Contacteer:

Bericht door TranceTrouble »

Leuk setje dat je hebt gemaakt Meneer Cox.
Ik kijk uit naar de gelikte versie O:)

Die kom ik binnenkort nog even bewonderen met een stapel verschillende soorten muziek..
Thomox

Bericht door Thomox »

Hallo iedereen, het is alweer een lange tijd geleden na mijn laatste post...

Gisteren heb ik de speakers weer eens flink laten spelen en ben toen tot de conclusie gekomen dat er een enorm verschil tussen deze 2 zit. Vervolgens mijn pa's versterker opgehaald die een makkelijke potentiometer heeft voor 'balance' om dus het geluid rechts en links individueel te laten klinken :)
Aangezien het midden miste klopt dat wel redelijk op 1 speaker.. Ik heb dus het filter van de één speaker dus niet goed in elkaar gezet, maar ben er nog niet achter waar dat zou moeten zijn, ben gisteravond laat alles al doorgelopen..

Het is het filter van de speaker hierboven getoond, wie kan daar iets raars aan ontdekken? En maakt de lengte van het filter naar de drivers veel uit (uiteraard zo kort mogelijk)?
markbakk

Bericht door markbakk »

Op die foto is zo te zien de rode draad (+) van de HT-speaker verbonden met de GND van het filter en staat de HT dus uit fase met de LT (tenminste, als je de rode draad aan de + van de HT hebt bevestigd). Volgens het schema moeten beide units in fase worden aangesloten...
Thomox

Bericht door Thomox »

markbakk schreef:
Op die foto is zo te zien de rode draad (+) van de HT-speaker verbonden met de GND van het filter en staat de HT dus uit fase met de LT (tenminste, als je de rode draad aan de + van de HT hebt bevestigd). Volgens het schema moeten beide units in fase worden aangesloten...
Daar heb ik inderdaad even naar zitten kijken, maar ik had de kleur verwisseld, maar hetgeen wel in fase aangesloten :) Ik heb gelukkig het probleem gevonden, ik had aan de achterkant de weerstand (2.2 ohm) met de spoel van 1.5 mH doorverbonden :oops: Heel stom van me, maar gelukkig gevonden :)

Dit klinkt zoals ik had gehoopt :) Ben er erg blij mee :) De dip die ik beschreef een paar dagen terug is volledig verdwenen :)
groggy

Bericht door groggy »

kan iemand bevestigen dat ik de juiste onderdelen in mijn winkelmandje heb? alvast bedankt
Afbeelding
markbakk

Bericht door markbakk »

Voor het betere low-budget zou je goedkopere weerstanden (keramisch) en een bipolaire elco parallel met weerstand aan de woofer) kunnen gebruiken. De CrossCaps van Jantzen die in serie moeten met de tweeter zijn verder prima. En ik vind een BR-pijp van 70mm voor een 6,5"-unit overdreven groot, maar een kleiner pijpje zal opnieuw afstemmen vragen.

Ik zie geen aansluitterminal. Investeer verder wel in goed dempingsmateriaal in de kast! En kijk of je de kastwanden nog wilt dempen met bitumen o.i.d.
Thomox

Bericht door Thomox »

Hallo iedereen :)

Ik ben afgelopen tijd een beetje op een laag pitje verder gegaan.. deze week alles geplamuurd en opgeschuurd (wat een werk zeg :shock: :shock: )

Naja, hier het resultaat ervan :) Dinsdag neemt mn vader de bovenfrees van het werk even mee, zodat ik er mooi ronde kanten aan kan maken :)

Dan gaat alles goed in de primer en zal ik een update posten :D :sure:

Groeten :P
Bijlagen
DSC04193.JPG
DSC04192 klein.jpg
Thomox

Bericht door Thomox »

Zozo.. Vandaag aan het frezen geweest om alles mooi rond te maken :) Alles goed afgeschuurd en afgerond, super resultaat (al zeg ik het zelf :oops: :oops: )

Morgen in de grondlak zetten..

Foto's hieronder, aanschouw :D
Bijlagen
DSC04195.JPG
DSC04196.JPG
DSC04197.JPG
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Looking good. Fijn dat je filterprobleem opgelost is. Had ik ook last van. Erg irritant!
DragoSz

Bericht door DragoSz »

Hey deze lijken verdacht veel op de gene die ik en Breda zag.
Thomox

Bericht door Thomox »

DragoSz schreef:
Hey deze lijken verdacht veel op de gene die ik en Breda zag.
ghehe dat heb je goed gezien :) dat waren de mijne inderdaad hihi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”