Re: Kent iemand Turbax?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Kent iemand Turbax?
laat pvc wel bij een auto spuiterij spuiten. anders zal het reseltaat niet goed zijn. grt.huub.
Re: Kent iemand Turbax?
Een beter materiaal is het misschien het spul waarvan tegenwoordig duikers wordt gemaakt (meestal zwart met een klein gekleur streepje).
We hebben nu buitenmaten, positie driver. Nu nog het type driver, de exacte maten van de openingen, en iemand vinden die een en ander kan doorberekenen, en iemand die er eentje voor me bouwt... oh ja, en nog een sponsor
We hebben nu buitenmaten, positie driver. Nu nog het type driver, de exacte maten van de openingen, en iemand vinden die een en ander kan doorberekenen, en iemand die er eentje voor me bouwt... oh ja, en nog een sponsor
Re: Kent iemand Turbax?
duympy/Johan vertelde me dat de typenummers uit de speakers zijn gefreesdblueznl schreef:Nu nog het type driver
Daarom is het belangrijk om iemand/iets te vinden die meer weet / dichterbij de ontwerpers staat zodat er meer info vrijkomt
Kortom; Wie weet er (nog) meer van deze speakers OF kent de ontwerpers/fabrikant van vroeger...
Re: Kent iemand Turbax?
heb in een eerder bericht aangegeven dat er iemand bij mij in de buurt woont die deze baspijpen bouwt. turbax zelf bestaat niet meer.
Re: Kent iemand Turbax?
Je bedoelt dat hij baspijpen bouwt volgens het Turbax design? Dat was me uit je eerdere bericht niet helemaal duidelijk...
Re: Kent iemand Turbax?
Er is veel voor nodig wil ik onder de indruk zijn van luidsprekers.
Bij Turbax was ik dat absoluut en dat zal bij menig ander ook het geval zijn geweest.
Ik begrijp dan ook niet dat Turbax niet meer bestaat.
Doodzonde.
Ik pleit voor reanimatie.
Bij Turbax was ik dat absoluut en dat zal bij menig ander ook het geval zijn geweest.
Ik begrijp dan ook niet dat Turbax niet meer bestaat.
Doodzonde.
Ik pleit voor reanimatie.
Re: Kent iemand Turbax?
@huub1: Kan me wel vinden in het comment van blueznl...
Huub, in de buurt is waar ergens? (Als ik zo vrij mag zijn)
@Impulse; Zijn aardig eindje op weg...
toch?
Huub, in de buurt is waar ergens? (Als ik zo vrij mag zijn)
@Impulse; Zijn aardig eindje op weg...
Re: Kent iemand Turbax?
ja dat klopt hij bouwt onder de naam VM.en zit in helmond maar ja je zoekt een sponsor en daar zit hij niet op te wachten.grt.huub.
Re: Kent iemand Turbax?
Huub, ik wil best betalen hoor. Volgens mij zocht bluesnl een sponsorhuub1 schreef:ja dat klopt hij bouwt onder de naam VM.en zit in helmond maar ja je zoekt een sponsor en daar zit hij niet op te wachten.grt.huub.
Re: Kent iemand Turbax?
Huub had het niet helemaal goed gelezen geloof ik 
- het 'sponsor' deel was gewoon een grapje (maar als je MIJ wilt sponsoren, ga je gang!
)
- als die meneer pijpenbouwer op basis van het turbax ontwerp nog steeds pijpjes bouwt dan is alle informatie uiteraard welkom
- het 'sponsor' deel was gewoon een grapje (maar als je MIJ wilt sponsoren, ga je gang!
- als die meneer pijpenbouwer op basis van het turbax ontwerp nog steeds pijpjes bouwt dan is alle informatie uiteraard welkom
Re: Kent iemand Turbax?
zal kijken of ik zijn email of iets anders kan bemachtigen. laat dit zo snel mogelijk weten per pb. aan jullie .ps heb zelf de kleinere satalieten van turbax.heb ze wel verbouwdt met andere drivers plus een filter van een mede forum lid.grt.huub.
Re: Kent iemand Turbax?
thxhuub1 schreef:zal kijken of ik zijn email of iets anders kan bemachtigen. laat dit zo snel mogelijk weten per pb. aan jullie grt.huub.
Re: Kent iemand Turbax?
heb er alleen de speaker eruit gehaald en de rest laten zitten zoals het zat.
gr johan
gr johan
Re: Kent iemand Turbax?
Misschien een fototje? 
Het moet haast wel een TL zijn, op basis van een speaker met een niet te lage Fs, zodat de pijplengte binnen de grenzen blijft. De openingen aan de onderzijde zagen er behoorlijk groot uit, misschien dat ze ongeveer het oppervlakte van de pijp benaderen?
Het moet haast wel een TL zijn, op basis van een speaker met een niet te lage Fs, zodat de pijplengte binnen de grenzen blijft. De openingen aan de onderzijde zagen er behoorlijk groot uit, misschien dat ze ongeveer het oppervlakte van de pijp benaderen?
Re: Kent iemand Turbax?
Ik denk dat ik in dat zelfde cafeetje ook ben geweest (ook duizend jaar terug), vlak bij het bruggetje over de dommel aan het einde van het stratums eind..??Impulse schreef:Zo'n duizend jaar geleden zat ik met een stel vrienden in een café in Eindhoven.
Het opvallende was de ongehoord goede klank van de muziek.
Op een gegeven moment had ik het idee dat er iemand aan mijn blouse zat te trekken.
Ik draaide me om, maar zag niets, alleen een grote zuil.
Toen viel het me op: deze zuil was een subkast.![]()
Ik was zo onder de indruk dat ik nog steeds weet welke plaat er gedraaid werd: Everything she wants van Wham.
Ik heb deze plaat ook maar had nooit gedacht dat die zo goed kon klinken.
Een tijd later kwam ik er achter dat dit systeem Turbax werd genoemd.
Iemand vertelde mij dat dit was bedacht door enkele personen uit Helmond.
Of dat waar is heb ik nooit geverifieerd.
Vele jaren later ging ik voor de eerste keer uit in Helmond.
In een van de café's aan het kanaal viel me meteen het dikke en toch heldere en transparante geluid op.
Het geluidsniveau stond niet zo als in vele café's verschrikkelijk hard.
Dat was ook niet nodig met deze lekkere sound: vol, voelbaar, duidelijk en toch niet storend met spraak.
Dat kon maar één systeem zijn.
Ik draaide me om en jawel: twee zuilen en enkele "hoedendozen".
Turbax dus.
Nu vraag ik me nog steeds af: hoe zit het met Turbax?
Het is volgens mij nooit op grote schaal aangeslagen en dat verbaast me.
Ze klinken voortreffelijk en de zuil gaat mooi op in ieder interieur.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig hoe dit systeem werkt en waarom het zo goed klinkt.
Is er iemand die deze informatie heeft en weet wat er van Turbax is geworden?
Klonk inderdaad super daar, ben het systeem ook nooit meer tegen gekomen sinds dien.
Kroegje is er nu al lang niet meer.
Re: Kent iemand Turbax?
Mailing tussen Henk Scheepers en mij. (met toestemming)
------------------------------------------------
Ja dat is zo, ik ben zeer actief betrokken geweest bij Turbax (ook bij andere merken luidsprekers), o.a. Scepter en Shifin.
------------------------------------------------
Zo ver ik weet zitten er geen rechten op het systeem, we hebben indertijd Turbax met 3 man opgestart, Phillis van Laarhoven Jeanpaul Schlosser en ikzelf. We hebben zeer veel systemen gebouwd. Wat de baspijp betreft, heb ik op je site uiteenlopende meningen gelezen, maar het is GEEN Karlson of iets dergelijks (in feite een omgekeerde orgelpijp).
We hebben gewoon PVC buizen op die lengte gezaagd dat ze in de ruimte pasten (dus geen berekeningen). De basluidspreker word bovenin de pijp gemonteerd en de bovenkant onder een hoek van ongeveer 45 graden afgezaagd. De 3 gaten aan de onderkant (hieraan is ook niets berekend)de 3 gaten over de omtrek verdeeld.
De binnenwand van de buis word met onderlegtapijt (voor vloerbedekking) bekleed. Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de ruimte tussen 10 en 90 Hz.
De satellieten zijn voorzien van breedband luidsprekers, in de meeste gevallen Philips AD1256 M8, en worden niet gefilterd, en de tweeter word met een condensator van 2,2 of 4,7 uf afgefilterd afhankelijk van de gebruikte unit.
Dat is in grote lijnen alles. Omdat het zo simpel is klinkt het zo goed (vooral wat filtering betreft)
------------------------------------------------
nav wat vragen:
De grotere bas drivers die wij gebruikten waren met een harde ophanging (electrovoice of iets dergelijks). Ik heb geen foto materiaal meer.
Wat betreft de lengte van de pijp, die heeft niet een vaste maat, het is wel zo, hoe langer de pijp hoe lager hij in bereik gaat.
Van mij mag je de info met anderen delen, ik doe er niets meer mee.
Bedenk: naar goede luidsprekers moet je luisteren en niet te veel meten. Ik ken zeer veel luidsprekermerken die geweldig meten maar belabberd klinken. En houd het vooral simpel (Less is better).
Groetjes Henk.
------------------------------------------------
Ja dat is zo, ik ben zeer actief betrokken geweest bij Turbax (ook bij andere merken luidsprekers), o.a. Scepter en Shifin.
------------------------------------------------
Zo ver ik weet zitten er geen rechten op het systeem, we hebben indertijd Turbax met 3 man opgestart, Phillis van Laarhoven Jeanpaul Schlosser en ikzelf. We hebben zeer veel systemen gebouwd. Wat de baspijp betreft, heb ik op je site uiteenlopende meningen gelezen, maar het is GEEN Karlson of iets dergelijks (in feite een omgekeerde orgelpijp).
We hebben gewoon PVC buizen op die lengte gezaagd dat ze in de ruimte pasten (dus geen berekeningen). De basluidspreker word bovenin de pijp gemonteerd en de bovenkant onder een hoek van ongeveer 45 graden afgezaagd. De 3 gaten aan de onderkant (hieraan is ook niets berekend)de 3 gaten over de omtrek verdeeld.
De binnenwand van de buis word met onderlegtapijt (voor vloerbedekking) bekleed. Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de ruimte tussen 10 en 90 Hz.
De satellieten zijn voorzien van breedband luidsprekers, in de meeste gevallen Philips AD1256 M8, en worden niet gefilterd, en de tweeter word met een condensator van 2,2 of 4,7 uf afgefilterd afhankelijk van de gebruikte unit.
Dat is in grote lijnen alles. Omdat het zo simpel is klinkt het zo goed (vooral wat filtering betreft)
------------------------------------------------
nav wat vragen:
De grotere bas drivers die wij gebruikten waren met een harde ophanging (electrovoice of iets dergelijks). Ik heb geen foto materiaal meer.
Wat betreft de lengte van de pijp, die heeft niet een vaste maat, het is wel zo, hoe langer de pijp hoe lager hij in bereik gaat.
Van mij mag je de info met anderen delen, ik doe er niets meer mee.
Bedenk: naar goede luidsprekers moet je luisteren en niet te veel meten. Ik ken zeer veel luidsprekermerken die geweldig meten maar belabberd klinken. En houd het vooral simpel (Less is better).
Groetjes Henk.
Re: Kent iemand Turbax?
Wat was de aanleiding voor dit concept en waarom waren de pijpen onder een hoek van 45° afgezaagd?
Re: Kent iemand Turbax?
Kijk, dat is nog eens een prettig antwoord. Wel mooi om te lezen dat je de lengte's praktisch bepaalden, em vervolgens in de ruimte tuneden
Re: Kent iemand Turbax?
> Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK
> versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de
> ruimte tussen 10 en 90 Hz.
Alleen dit stukje snap ik nog niet helemaal, wat wordt er bedoeld met 'instelbaar', de filter frequentie, of kunnen die STK's een bijzonder truukje?
Waren dat 'STK' chipamps (Sanyo of Sharp) of 'STK' PA amps (zoals deze http://www.stkpro.com/products/p1.html )?
> versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de
> ruimte tussen 10 en 90 Hz.
Alleen dit stukje snap ik nog niet helemaal, wat wordt er bedoeld met 'instelbaar', de filter frequentie, of kunnen die STK's een bijzonder truukje?
Waren dat 'STK' chipamps (Sanyo of Sharp) of 'STK' PA amps (zoals deze http://www.stkpro.com/products/p1.html )?
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 30 mei 2011, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kent iemand Turbax?
Ik heb aan Henk gevraagd of ie een account aan wil maken voor dit soort vragen
Grtz, Martin.
Grtz, Martin.
-
JuulBalLuidsprekers
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 15 jun 2011, 0:43
Re: Kent iemand Turbax?
Turbax bestaat helaas niet meer, ong 12 jaar geleden waren er zo'n 6 cafes in Eindhoven die dat systeem hadden oa Bakkerij, miller time, Omdek je plekje in Wink Woensel en nog een beginnede house tent op het stratums end, je had ook nog de garage op het stationsplein een nacht club, die hed 3 bose pijpen aan het plafon hangen, maar voor zo ver ik weet was de Big ben de eerste, maar dat was maar een 12 inch baspijp, en die klonk niet zo goed, ik heb ong 2 jaar geleden nog een turbax systeem zien staan op markplaats, had ik hem toen maar gekocht, maar ja zo'n pijp in de huiskamer, waar laat je hem hihi, messchien aan het plafon, mvgr Juul
Re: Kent iemand Turbax?
Hey Juul,
Heb je misschcien ook antwoorden op de reeds gestelde vragen???
1) Maakt het uit wat voor een soort pvc buis je gebruikt? o.a. bv. dikte v/h materiaal, soort PVC/PP/PE
2) Hoe hebben jullie de speaker bevestigd aan/in de wand van de buis?
Thx
Martin
Heb je misschcien ook antwoorden op de reeds gestelde vragen???
en van mijzelf:blueznl schreef:> Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK
> versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de
> ruimte tussen 10 en 90 Hz.
Alleen dit stukje snap ik nog niet helemaal, wat wordt er bedoeld met 'instelbaar', de filter frequentie, of kunnen die STK's een bijzonder truukje?
Waren dat 'STK' chipamps (Sanyo of Sharp) of 'STK' PA amps (zoals deze http://www.stkpro.com/products/p1.html )?
1) Maakt het uit wat voor een soort pvc buis je gebruikt? o.a. bv. dikte v/h materiaal, soort PVC/PP/PE
2) Hoe hebben jullie de speaker bevestigd aan/in de wand van de buis?
Thx
Martin
Re: Kent iemand Turbax?
Voor de bouw van een telescoop heb ik een keer een buis gekocht.
Mij werd verteld dat de buis was gemaakt van Pertinax.
Het materiaal is net als MDF goed te bewerken en te lakken.
Wellicht is het ook geschikt om een basbuis van de maken.
Mij werd verteld dat de buis was gemaakt van Pertinax.
Het materiaal is net als MDF goed te bewerken en te lakken.
Wellicht is het ook geschikt om een basbuis van de maken.
Re: Kent iemand Turbax?
Als je inderdaad nog intresse hebt in turbax dan kijk maar eens op marktplaats onder turbax daar heb ik nog een 18 inch tekoop staan.
gr johan
gr johan
-
robbaspijp
- Berichten: 19
- Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
- Locatie: Brabant
Re: Kent iemand Turbax?
Ik zag net jullie discussie. Ik kom uit Geldrop en heb in de begin jaren gedraaid bij de Ipon op het stratumseind wat toen als een van de eersten zowel de pijp als de sattelieten had staan/hangen. Geweldig om mee te draaien, simpel maar uiterst zuiver en helder met een heerlijke diep bass. Ik nam me voor om later in mijn huis ook zo'n soort systeem te hebben. En enkele jaren geleden is het me gelukt. Mijn overbuurman Toon J. in Geldrop heeft nog een tijd de pijpen en sattelieten gemaakt, inderdaad onder de naam Turbax SAS. Waarbij SAS staat voor special audio systems. Voor zover ik begreep had hij de naam en productkennis meegenomen met de bedoeling om Turbax verder uit te bouwen. Inmiddels is hij verhuisd naar Belgie en volgens mij doet hij niets meer in Turbax. Maar ook mijn set komt te koop; bestaande uit:
2 basspijpen doorsnede 30 cm, hoogte 240 cm. Kleur zwart hoogglans met witte letter opschrift,
2 Turbax Sattelieten van het middelgrote systeem waarvan de tweeters zijn vervangen voor die van het grootste systeem, evenees zwart hoogglans.
Dit alles gecompleteerd met de Turbax Blackbox om de diepte en de toonhogte van de bas te regelen, ook te koop.
De sturing van de bass gebeurd door een LEM eindversterker, ook te koop.
De aansturing van de sattelieten gebeurd door een Onkyo A809 versterker met nieuwe selector switch, ook te koop.
De sattelieten zijn naderhand voorzien van een filter voor de kanteling.
Binnenkort op marktplaats.
De naam Jeanpaul zegt me ook wat, in die zin dat ik m regelmatig trof bij de Ipon (tegenwoordig Downtown).
Het zusterbedrijf van de Ipon, de MonaLisa uit Mierlo heeft geprobeerd om Turbax te kopieren, iets wat nooit is gelukt qua vorm, geluid, helderheid, sprankeling en geluidsdruk.
Ik zag op marktplaats een basspijp uit Helmond waarvan ik benieuwd ben of de gevraagde prijs daadwerkelijk gehaald gaat worden. Het geeft mij een indicatie. Ik heb de originele dokumentatie nog zonder techn. tekeningen maar wel met de specs. Mochten er nog speciefiek vragen zijn dan zie of hoor ik dat graag
m.vr.gr.
Robert
2 basspijpen doorsnede 30 cm, hoogte 240 cm. Kleur zwart hoogglans met witte letter opschrift,
2 Turbax Sattelieten van het middelgrote systeem waarvan de tweeters zijn vervangen voor die van het grootste systeem, evenees zwart hoogglans.
Dit alles gecompleteerd met de Turbax Blackbox om de diepte en de toonhogte van de bas te regelen, ook te koop.
De sturing van de bass gebeurd door een LEM eindversterker, ook te koop.
De aansturing van de sattelieten gebeurd door een Onkyo A809 versterker met nieuwe selector switch, ook te koop.
De sattelieten zijn naderhand voorzien van een filter voor de kanteling.
Binnenkort op marktplaats.
De naam Jeanpaul zegt me ook wat, in die zin dat ik m regelmatig trof bij de Ipon (tegenwoordig Downtown).
Het zusterbedrijf van de Ipon, de MonaLisa uit Mierlo heeft geprobeerd om Turbax te kopieren, iets wat nooit is gelukt qua vorm, geluid, helderheid, sprankeling en geluidsdruk.
Ik zag op marktplaats een basspijp uit Helmond waarvan ik benieuwd ben of de gevraagde prijs daadwerkelijk gehaald gaat worden. Het geeft mij een indicatie. Ik heb de originele dokumentatie nog zonder techn. tekeningen maar wel met de specs. Mochten er nog speciefiek vragen zijn dan zie of hoor ik dat graag
m.vr.gr.
Robert

