Re: Kent iemand Turbax?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door huub1 »

laat pvc wel bij een auto spuiterij spuiten. anders zal het reseltaat niet goed zijn. grt.huub.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Een beter materiaal is het misschien het spul waarvan tegenwoordig duikers wordt gemaakt (meestal zwart met een klein gekleur streepje).

We hebben nu buitenmaten, positie driver. Nu nog het type driver, de exacte maten van de openingen, en iemand vinden die een en ander kan doorberekenen, en iemand die er eentje voor me bouwt... oh ja, en nog een sponsor :-)
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

blueznl schreef:
Nu nog het type driver
duympy/Johan vertelde me dat de typenummers uit de speakers zijn gefreesd :cry:
Daarom is het belangrijk om iemand/iets te vinden die meer weet / dichterbij de ontwerpers staat zodat er meer info vrijkomt :)

Kortom; Wie weet er (nog) meer van deze speakers OF kent de ontwerpers/fabrikant van vroeger...
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door huub1 »

heb in een eerder bericht aangegeven dat er iemand bij mij in de buurt woont die deze baspijpen bouwt. turbax zelf bestaat niet meer.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Je bedoelt dat hij baspijpen bouwt volgens het Turbax design? Dat was me uit je eerdere bericht niet helemaal duidelijk...
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Er is veel voor nodig wil ik onder de indruk zijn van luidsprekers.
Bij Turbax was ik dat absoluut en dat zal bij menig ander ook het geval zijn geweest.
Ik begrijp dan ook niet dat Turbax niet meer bestaat.
Doodzonde. :(
Ik pleit voor reanimatie.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

@huub1: Kan me wel vinden in het comment van blueznl... :?
Huub, in de buurt is waar ergens? (Als ik zo vrij mag zijn)

@Impulse; Zijn aardig eindje op weg... O:) toch?
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door huub1 »

ja dat klopt hij bouwt onder de naam VM.en zit in helmond maar ja je zoekt een sponsor en daar zit hij niet op te wachten.grt.huub.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

huub1 schreef:
ja dat klopt hij bouwt onder de naam VM.en zit in helmond maar ja je zoekt een sponsor en daar zit hij niet op te wachten.grt.huub.
Huub, ik wil best betalen hoor. Volgens mij zocht bluesnl een sponsor :mrgreen:
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Huub had het niet helemaal goed gelezen geloof ik :lol:

- het 'sponsor' deel was gewoon een grapje (maar als je MIJ wilt sponsoren, ga je gang! :D )

- als die meneer pijpenbouwer op basis van het turbax ontwerp nog steeds pijpjes bouwt dan is alle informatie uiteraard welkom :-)
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door huub1 »

zal kijken of ik zijn email of iets anders kan bemachtigen. laat dit zo snel mogelijk weten per pb. aan jullie .ps heb zelf de kleinere satalieten van turbax.heb ze wel verbouwdt met andere drivers plus een filter van een mede forum lid.grt.huub.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

huub1 schreef:
zal kijken of ik zijn email of iets anders kan bemachtigen. laat dit zo snel mogelijk weten per pb. aan jullie grt.huub.
thx :sure:
duympy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 15:28

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door duympy »

heb er alleen de speaker eruit gehaald en de rest laten zitten zoals het zat.
gr johan
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Misschien een fototje? :-)

Het moet haast wel een TL zijn, op basis van een speaker met een niet te lage Fs, zodat de pijplengte binnen de grenzen blijft. De openingen aan de onderzijde zagen er behoorlijk groot uit, misschien dat ze ongeveer het oppervlakte van de pijp benaderen?
Gebruikersavatar
bommes
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 15:46
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door bommes »

Impulse schreef:
Zo'n duizend jaar geleden zat ik met een stel vrienden in een café in Eindhoven.
Het opvallende was de ongehoord goede klank van de muziek.
Op een gegeven moment had ik het idee dat er iemand aan mijn blouse zat te trekken.
Ik draaide me om, maar zag niets, alleen een grote zuil.
Toen viel het me op: deze zuil was een subkast. :shock:
Ik was zo onder de indruk dat ik nog steeds weet welke plaat er gedraaid werd: Everything she wants van Wham.
Ik heb deze plaat ook maar had nooit gedacht dat die zo goed kon klinken.

Een tijd later kwam ik er achter dat dit systeem Turbax werd genoemd.
Iemand vertelde mij dat dit was bedacht door enkele personen uit Helmond.
Of dat waar is heb ik nooit geverifieerd.

Vele jaren later ging ik voor de eerste keer uit in Helmond.
In een van de café's aan het kanaal viel me meteen het dikke en toch heldere en transparante geluid op.
Het geluidsniveau stond niet zo als in vele café's verschrikkelijk hard.
Dat was ook niet nodig met deze lekkere sound: vol, voelbaar, duidelijk en toch niet storend met spraak.
Dat kon maar één systeem zijn.
Ik draaide me om en jawel: twee zuilen en enkele "hoedendozen".
Turbax dus.

Nu vraag ik me nog steeds af: hoe zit het met Turbax?
Het is volgens mij nooit op grote schaal aangeslagen en dat verbaast me.
Ze klinken voortreffelijk en de zuil gaat mooi op in ieder interieur.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig hoe dit systeem werkt en waarom het zo goed klinkt.
Is er iemand die deze informatie heeft en weet wat er van Turbax is geworden?
Ik denk dat ik in dat zelfde cafeetje ook ben geweest (ook duizend jaar terug), vlak bij het bruggetje over de dommel aan het einde van het stratums eind..??
Klonk inderdaad super daar, ben het systeem ook nooit meer tegen gekomen sinds dien.
Kroegje is er nu al lang niet meer.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Mailing tussen Henk Scheepers en mij. (met toestemming)
------------------------------------------------
Ja dat is zo, ik ben zeer actief betrokken geweest bij Turbax (ook bij andere merken luidsprekers), o.a. Scepter en Shifin.
------------------------------------------------
Zo ver ik weet zitten er geen rechten op het systeem, we hebben indertijd Turbax met 3 man opgestart, Phillis van Laarhoven Jeanpaul Schlosser en ikzelf. We hebben zeer veel systemen gebouwd. Wat de baspijp betreft, heb ik op je site uiteenlopende meningen gelezen, maar het is GEEN Karlson of iets dergelijks (in feite een omgekeerde orgelpijp).
We hebben gewoon PVC buizen op die lengte gezaagd dat ze in de ruimte pasten (dus geen berekeningen). De basluidspreker word bovenin de pijp gemonteerd en de bovenkant onder een hoek van ongeveer 45 graden afgezaagd. De 3 gaten aan de onderkant (hieraan is ook niets berekend)de 3 gaten over de omtrek verdeeld.
De binnenwand van de buis word met onderlegtapijt (voor vloerbedekking) bekleed. Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de ruimte tussen 10 en 90 Hz.
De satellieten zijn voorzien van breedband luidsprekers, in de meeste gevallen Philips AD1256 M8, en worden niet gefilterd, en de tweeter word met een condensator van 2,2 of 4,7 uf afgefilterd afhankelijk van de gebruikte unit.
Dat is in grote lijnen alles. Omdat het zo simpel is klinkt het zo goed (vooral wat filtering betreft)
------------------------------------------------
nav wat vragen:
De grotere bas drivers die wij gebruikten waren met een harde ophanging (electrovoice of iets dergelijks). Ik heb geen foto materiaal meer.
Wat betreft de lengte van de pijp, die heeft niet een vaste maat, het is wel zo, hoe langer de pijp hoe lager hij in bereik gaat.
Van mij mag je de info met anderen delen, ik doe er niets meer mee.

Bedenk: naar goede luidsprekers moet je luisteren en niet te veel meten. Ik ken zeer veel luidsprekermerken die geweldig meten maar belabberd klinken. En houd het vooral simpel (Less is better).

Groetjes Henk.
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Wat was de aanleiding voor dit concept en waarom waren de pijpen onder een hoek van 45° afgezaagd?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Wowly »

Kijk, dat is nog eens een prettig antwoord. Wel mooi om te lezen dat je de lengte's praktisch bepaalden, em vervolgens in de ruimte tuneden
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

> Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK
> versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de
> ruimte tussen 10 en 90 Hz.

Alleen dit stukje snap ik nog niet helemaal, wat wordt er bedoeld met 'instelbaar', de filter frequentie, of kunnen die STK's een bijzonder truukje?

Waren dat 'STK' chipamps (Sanyo of Sharp) of 'STK' PA amps (zoals deze http://www.stkpro.com/products/p1.html )?
Laatst gewijzigd door blueznl op ma 30 mei 2011, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Ik heb aan Henk gevraagd of ie een account aan wil maken voor dit soort vragen :?

Grtz, Martin.
JuulBalLuidsprekers
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 jun 2011, 0:43

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door JuulBalLuidsprekers »

Turbax bestaat helaas niet meer, ong 12 jaar geleden waren er zo'n 6 cafes in Eindhoven die dat systeem hadden oa Bakkerij, miller time, Omdek je plekje in Wink Woensel en nog een beginnede house tent op het stratums end, je had ook nog de garage op het stationsplein een nacht club, die hed 3 bose pijpen aan het plafon hangen, maar voor zo ver ik weet was de Big ben de eerste, maar dat was maar een 12 inch baspijp, en die klonk niet zo goed, ik heb ong 2 jaar geleden nog een turbax systeem zien staan op markplaats, had ik hem toen maar gekocht, maar ja zo'n pijp in de huiskamer, waar laat je hem hihi, messchien aan het plafon, mvgr Juul
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Hey Juul,

Heb je misschcien ook antwoorden op de reeds gestelde vragen??? 8-[
blueznl schreef:
> Dan hebben wij de luidsprekers meestal met een STK
> versterker module aangestuurd (actief) instelbaar op de
> ruimte tussen 10 en 90 Hz.

Alleen dit stukje snap ik nog niet helemaal, wat wordt er bedoeld met 'instelbaar', de filter frequentie, of kunnen die STK's een bijzonder truukje?

Waren dat 'STK' chipamps (Sanyo of Sharp) of 'STK' PA amps (zoals deze http://www.stkpro.com/products/p1.html )?
en van mijzelf:
1) Maakt het uit wat voor een soort pvc buis je gebruikt? o.a. bv. dikte v/h materiaal, soort PVC/PP/PE
2) Hoe hebben jullie de speaker bevestigd aan/in de wand van de buis?

Thx :D
Martin
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Voor de bouw van een telescoop heb ik een keer een buis gekocht.
Mij werd verteld dat de buis was gemaakt van Pertinax.
Het materiaal is net als MDF goed te bewerken en te lakken.
Wellicht is het ook geschikt om een basbuis van de maken.
duympy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 15:28

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door duympy »

Als je inderdaad nog intresse hebt in turbax dan kijk maar eens op marktplaats onder turbax daar heb ik nog een 18 inch tekoop staan.

gr johan
robbaspijp
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 10:04
Locatie: Brabant

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door robbaspijp »

Ik zag net jullie discussie. Ik kom uit Geldrop en heb in de begin jaren gedraaid bij de Ipon op het stratumseind wat toen als een van de eersten zowel de pijp als de sattelieten had staan/hangen. Geweldig om mee te draaien, simpel maar uiterst zuiver en helder met een heerlijke diep bass. Ik nam me voor om later in mijn huis ook zo'n soort systeem te hebben. En enkele jaren geleden is het me gelukt. Mijn overbuurman Toon J. in Geldrop heeft nog een tijd de pijpen en sattelieten gemaakt, inderdaad onder de naam Turbax SAS. Waarbij SAS staat voor special audio systems. Voor zover ik begreep had hij de naam en productkennis meegenomen met de bedoeling om Turbax verder uit te bouwen. Inmiddels is hij verhuisd naar Belgie en volgens mij doet hij niets meer in Turbax. Maar ook mijn set komt te koop; bestaande uit:

2 basspijpen doorsnede 30 cm, hoogte 240 cm. Kleur zwart hoogglans met witte letter opschrift,
2 Turbax Sattelieten van het middelgrote systeem waarvan de tweeters zijn vervangen voor die van het grootste systeem, evenees zwart hoogglans.
Dit alles gecompleteerd met de Turbax Blackbox om de diepte en de toonhogte van de bas te regelen, ook te koop.
De sturing van de bass gebeurd door een LEM eindversterker, ook te koop.
De aansturing van de sattelieten gebeurd door een Onkyo A809 versterker met nieuwe selector switch, ook te koop.
De sattelieten zijn naderhand voorzien van een filter voor de kanteling.
Binnenkort op marktplaats.

De naam Jeanpaul zegt me ook wat, in die zin dat ik m regelmatig trof bij de Ipon (tegenwoordig Downtown).
Het zusterbedrijf van de Ipon, de MonaLisa uit Mierlo heeft geprobeerd om Turbax te kopieren, iets wat nooit is gelukt qua vorm, geluid, helderheid, sprankeling en geluidsdruk.
Ik zag op marktplaats een basspijp uit Helmond waarvan ik benieuwd ben of de gevraagde prijs daadwerkelijk gehaald gaat worden. Het geeft mij een indicatie. Ik heb de originele dokumentatie nog zonder techn. tekeningen maar wel met de specs. Mochten er nog speciefiek vragen zijn dan zie of hoor ik dat graag

m.vr.gr.

Robert
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”