Re: Kent iemand Turbax?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Zo'n duizend jaar geleden zat ik met een stel vrienden in een café in Eindhoven.
Het opvallende was de ongehoord goede klank van de muziek.
Op een gegeven moment had ik het idee dat er iemand aan mijn blouse zat te trekken.
Ik draaide me om, maar zag niets, alleen een grote zuil.
Toen viel het me op: deze zuil was een subkast. :shock:
Ik was zo onder de indruk dat ik nog steeds weet welke plaat er gedraaid werd: Everything she wants van Wham.
Ik heb deze plaat ook maar had nooit gedacht dat die zo goed kon klinken.

Een tijd later kwam ik er achter dat dit systeem Turbax werd genoemd.
Iemand vertelde mij dat dit was bedacht door enkele personen uit Helmond.
Of dat waar is heb ik nooit geverifieerd.

Vele jaren later ging ik voor de eerste keer uit in Helmond.
In een van de café's aan het kanaal viel me meteen het dikke en toch heldere en transparante geluid op.
Het geluidsniveau stond niet zo als in vele café's verschrikkelijk hard.
Dat was ook niet nodig met deze lekkere sound: vol, voelbaar, duidelijk en toch niet storend met spraak.
Dat kon maar één systeem zijn.
Ik draaide me om en jawel: twee zuilen en enkele "hoedendozen".
Turbax dus.

Nu vraag ik me nog steeds af: hoe zit het met Turbax?
Het is volgens mij nooit op grote schaal aangeslagen en dat verbaast me.
Ze klinken voortreffelijk en de zuil gaat mooi op in ieder interieur.
Ik ben ook zeer nieuwsgierig hoe dit systeem werkt en waarom het zo goed klinkt.
Is er iemand die deze informatie heeft en weet wat er van Turbax is geworden?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Wowly »

Klinkt erg veelbelovend! Ik ga dit volgen!
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

Ik had ooit een folder van dit systeem.
De set bestond uit vijf behuizingen.
Een subkast in de vorm van een pijp van ik schat 2,5 meter en een diameter van 50 cm.
De pijp was aan de bovenzijde schuin, ik schat onder een hoek van 45°.
Of de bovenzijde open was weet ik niet.
Onderaan waren rondom drie grote openingen.
De satellieten bestonden per kanaal uit twee korte ronde pijpen.
Eentje ter grote van een hoedendoos met daarin een luidspreker voor het laag-midden gebied.
Daar bovenop zat een klein tonnetje met een tweeter in (wat ik me weet te herinneren) de vorm van een ronde hoorn.
CornelisJ
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 20 mar 2005, 13:21

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door CornelisJ »

Googelen geeft o.a. de volgende advertentie met foto's:
Turbax baspijp - hyves

Nog meer googelen doet vermoeden dat deze luidsprekers afkomstig zijn van een bedrijf genaamd "Turbax S.A.S" uit Geldrop.
Bedrijf is zo te zien niet meer actief.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij iets van een TL systeem, zoiets als dit:

Afbeelding
http://www.t-linespeakers.org/projects/steve/index.html
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

@ CornelisJ,

Ja, dat zijn ze.
Ik blijf het vreemd en zonde vinden dat dit systeem nooit echt is doorgebroken.
Als ik het geld had zou ik ze direct willen kopen.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door SARK »

Impulse schreef:
Ja, dat zijn ze.
Nee, dat zijn ze niet :wink:
Impulse schreef:
Als ik het geld had zou ik ze direct willen kopen.
Even doorsparen want ik zie prijzen van rond de duizend euro voorbij komen :-&

http://www.hyves.nl/advertenties/827648 ... BKUPCS8SWK

ps.
Die van Marktplaats is al weg :!:
Bijlagen
Turbax baspijp.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door bas focal m180 »

Ik denk dat voor deze meneer een cycklop TL wel eens het juiste alternatief zou kunnen zijn.
Zijn we het daarmee eens ???
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Tube met een karlson resonator aan de onderkant en een afgeschuinde bovenkant? Hmmm... Wat zou er in zitten? Kan iemand er eentje openzagen? :-)
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Dude »

blueznl schreef:
Tube met een karlson resonator aan de onderkant en een afgeschuinde bovenkant? Hmmm... Wat zou er in zitten? Kan iemand er eentje openzagen? :-)
Als zo'n setje voor 1000+ van de hand gaat laat je dat wel uit je hoofd denk ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Alles voor de wetenschap! :-)

Anyway, little bit more googling... 18" driver, 25..250 Hz, 50 cm rond x 240. Tubular of misschien wel een gewone bas reflex. Stevig prijsje, zouden ze zo bijzonder zijn geweest?
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

bas focal m180 schreef:
Ik denk dat voor deze meneer een cycklop TL wel eens het juiste alternatief zou kunnen zijn.
Zijn we het daarmee eens ???
Een 18" Zyklop ? :shock:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Wowly »

Ik kan wel achter de gedachte van de zyklop staan. Die Turbaxen lijken ook een vorm van TL te zijn (karlsson reso, wel iets anders dan tl trouwens). Maar de zyklop met 12"is bizar sterk, en geeft ook die weldadige bassen... Maar is er niemand die die lui van SAS Turbax kent toevallig?
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Ben nu met Hyves-man (Johan D.) aan het praten O:)

Ik heb em de link gemaild van deze topic en hij gaat vanavond kijken of ie wat meer info hier kan plaatsen.

Afwachten maar . . .
Laatst gewijzigd door Martin66 op do 19 mei 2011, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
........ de zyklop met 12"is bizar sterk, en geeft ook die weldadige bassen...
Heb je gelijk een soort van pneumatisch massage apparaat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Wowly schreef:
Ik kan wel achter de gedachte van de zyklop staan. Die Turbaxen lijken ook een vorm van TL te zijn (karlsson reso, wel iets anders dan tl trouwens). Maar de zyklop met 12"is bizar sterk, en geeft ook die weldadige bassen... Maar is er niemand die die lui van SAS Turbax kent toevallig?
Turbax is volgens Johan D. tig jaar geleden failliet gegaan, toen overgenomen, en zelf kan ik niets verder vinden tot 3 jaar geleden.
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door huub1 »

bij mij in de buurt zit iemand die nog wel de baspijpen bouwt. de satalieten heb ik zelf.
met andere drivers.grt.huub.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

Mail van Johan.

hoi martin,
ik heb geregistreerd onder duympy. de baspijp is 242 cm hoog, 50 cm doorsnee,de speaker zit op 188cm vanaf de bodum, de ophanging is gebeurd doormiddel een stuk pijp afzagen daar haal je een spie tussenuit zodat de diameter kleiner word en deze verlijm je met bruislijp op 188cm en daarna draai je er nog wat schroefjes in die net in de buitenpijp zitten zodat hij niet naar beneden kan vallen. een bouwtekening ben ik er nog nooit van aan kunnen komen. De schuine kant boven is 60 graden (dat is het meeste werk om die netjes te krijgen). Als je geen ervaren spuiter bent dan moet je er niet aanbeginnen omdat pvc erg statisch is dus ook veel vuil aantrekt. Eerst behandelen met kunstof primer daarna in een spuitcabine spuiten met autolak. Ik zelf werk met eighteensound speakers (deze gebruikt master voor zijn baskasten), maar hoe groter de x-mas des te mooier klinkt een baspijp bv dayton speaker maar deze hebben weer een heel andere slag, dus komt ook op een andere hoogte. Dit is wel te berekenen.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Zou dan uiteindelijk een bas reflex zijn, met een schuine bovenzijde, en een poort in de vorm van een karlson resonator...? In ieder geval leuk :-)
turbax1.jpg
duympy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 15:28

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door duympy »

het zijn 3 poorten in een vorm van een driehoek (geen rechte lijnen maar een beetje gebogen) met een hoogte van 25 cm
Gr johan
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door blueznl »

Foto met maten! :-)

Als het er drie zijn is het toch misschien een soort van TL? Zijn de drie gaten gelijk?
turbax.jpeg
Gebruikersavatar
Impulse
Berichten: 224
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 21:00
Locatie: Horst a.d. Maas

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Impulse »

In een boekje staat bij het principe van de Karlsonkast de volgende tekening.
Men noemt het daar een breedband resonator.
Het heeft wel wat weg van het Turbax principe.

Bron: Luidsprekerboxen voor zelfbouw van Ronald Frahm & Wilfried Kort
Bijlagen
Breedband resonator.jpg
duympy
Berichten: 7
Lid geworden op: do 19 mei 2011, 15:28

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door duympy »

ja de drie gaten zijn gelijk en zitten alle drie op dezelfde afstand van elkaar. (omtrek meten, opdelen door drie en je hebt alvast de bovenkanten van de driehoeken)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Wowly »

Ziet eruit als erg lage karlsson jongen inderdaad!!!
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: Kent iemand Turbax?

Bericht door Martin66 »

duympy schreef:
ja de drie gaten zijn gelijk en zitten alle drie op dezelfde afstand van elkaar. (omtrek meten, opdelen door drie en je hebt alvast de bovenkanten van de driehoeken)
Zeg Johan,
je vertelde tegen me, dat je ze ooit opnieuw hebt laten spuiten (en hoe, zien er uit als nieuw :rock: ) Heb je ze toen niet uit elkaar gehaald?
- en zou dat nu nog een keertje kunnen... ? =P~
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”