Nadeel van die mini-ATX bordje qua power is dat die videochip meekachelt terwijl je er niks aan hebt. Als je die nu uit kunt zetten...
Verder gaat het rendement van ATX voedingen ook drastisch achteruit bij lage belasting. Daar is single 12V iTX weer in het voordeel.
Samenstellen (media)server
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Samenstellen (media)server
Je hebt ook tooltjes voor die onbaord-vga kaarten hoor!
(zelfs meegeleverd door de fabrikant).
Hoewel een vga kaart in feite ook gewoon idle kent.
Als die niks staat te doen, verbruikt hij ook (bijna) niks.
In mijn HTPC heb ik hem behoorlijk teruggeclocked. (ivm warmte)
Voor 1080P films heb je namelijk toch niet zoveel "rekenkracht" nodig.
(zelfs meegeleverd door de fabrikant).
Hoewel een vga kaart in feite ook gewoon idle kent.
Als die niks staat te doen, verbruikt hij ook (bijna) niks.
In mijn HTPC heb ik hem behoorlijk teruggeclocked. (ivm warmte)
Voor 1080P films heb je namelijk toch niet zoveel "rekenkracht" nodig.
Re: Samenstellen (media)server
Dat is zeker niet bij alle voedingen het geval. Er zitten hele grote verschillen tussen de verschillende typen voedingen die geleverd worden. Het probleem is dat je dat niet aan de buitenkant kunt zien, en ook niet aan de specificaties. De i3 werd bijv. gepowered door een 350W ATX voeding. Die is trouwens wel speciaal ontworpen om ook bij lage belastingen nog efficient te zijn.Verder gaat het rendement van ATX voedingen ook drastisch achteruit bij lage belasting.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Samenstellen (media)server
Kwestie van reviews bekijken.
Er is een website (waarvan ik even de naam kwijt ben) die heel wat voedingen behoorlijk uitvoerig getest heeft.
Bronze, silver, gold, platinum certificaten zeggen geloof ik ook al wat?
Ik ben trouwens nog een draadje op GOT tegengekomen.
Iets gedateerd, maar misschien staat er iets boeiends in:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1306337
Er is een website (waarvan ik even de naam kwijt ben) die heel wat voedingen behoorlijk uitvoerig getest heeft.
Bronze, silver, gold, platinum certificaten zeggen geloof ik ook al wat?
Ik ben trouwens nog een draadje op GOT tegengekomen.
Iets gedateerd, maar misschien staat er iets boeiends in:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1306337
Re: Samenstellen (media)server
De site die die certificaten uitgeeft, heeft ook alle testresultaten online staan. Op basis daarvan heb ik mijn voeding ook uitgekozen, ik weet dat deze in mijn systeem een efficiëntie heeft van hoger dan 80%. Dus in mijn geval wordt er van de 30W hooguit 6W opgestookt door de voedingb_force schreef:Er is een website (waarvan ik even de naam kwijt ben) die heel wat voedingen behoorlijk uitvoerig getest heeft.
Bronze, silver, gold, platinum certificaten zeggen geloof ik ook al wat?
http://www.80plus.com
Re: Samenstellen (media)server
De 80+ richtlijnen specificeren eigenschappen voor 20%, 50% en 100% belastingsniveau's. Er staat nergens wat er moet gebeuren beneden de 20% load. Bij veel voedingen (maar niet alle) is de efficientie beneden de 20% veel lager. Aangezien de meeste reviews zich daar helemaal niet op concentreren is het uit- en standby-verbruik, maar soms dus ook het idle-gebruik af en toe veel hoger dan je zou verwachten.Dus in mijn geval wordt er van de 30W hooguit 6W opgestookt door de voeding
