Samenstellen (media)server
Moderator: Beheerdersteam
Samenstellen (media)server
Hallo allemaal,
Ik ben het heen- en weer zeulen van foto's van de ene pc naar de andere helemaal zat. Ook het iedere keer nieuwe films op de mediaspeler zetten begint op mijn zenuwen te werken. Daarom wil ik een server gaan inzetten.
De functies:
- Downloaden via Newsleecher of SabNZB
- repareren en uitpakken van downloads
- fileserver voor films, muziek en waardevolle documenten
- automatisch backups maken van 2 schijven
Wat ik heb:
- harddisks (3x 1,5TB en nog wat kleintjes)
- dvd-drive (eigenlijk niet nodig)
- behuizing (die wordt merk eigenbouw van MDF)
Mijn eisen/wensen:
- moet idle een zo laag mogelijk verbruik hebben, mag best slurpen als hij aan het werk is
- moet minimaal net zo "snel" zijn als de P4 3GHz met 3GBram die ik nu gebruik
- moet automatisch backups kunnen maken naar 2 verschillende externe schijven
- moet minimaal 4 SATA-poorten hebben
- het liefst ook minimaal 1 IDE-poort (voor 2 schijven)
- GEEN Raid
- het liefst een beetje compact.
- maximum budget voor mobo, processor en memory € 150,00 (met uitloopmogelijkheid naar € 200,00 indien noodzakelijk)
Hier zal gedurende de looptijd van dit topic zeker nog wel wat bij komen (als antwoord op relevante vragen betreffende het doel), maar dit is wat mij zo te binnen schiet. Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.
Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken. Alle suggesties zijn welkom en zullen worden overwogen.
Groeten,
Mischa
Ik ben het heen- en weer zeulen van foto's van de ene pc naar de andere helemaal zat. Ook het iedere keer nieuwe films op de mediaspeler zetten begint op mijn zenuwen te werken. Daarom wil ik een server gaan inzetten.
De functies:
- Downloaden via Newsleecher of SabNZB
- repareren en uitpakken van downloads
- fileserver voor films, muziek en waardevolle documenten
- automatisch backups maken van 2 schijven
Wat ik heb:
- harddisks (3x 1,5TB en nog wat kleintjes)
- dvd-drive (eigenlijk niet nodig)
- behuizing (die wordt merk eigenbouw van MDF)
Mijn eisen/wensen:
- moet idle een zo laag mogelijk verbruik hebben, mag best slurpen als hij aan het werk is
- moet minimaal net zo "snel" zijn als de P4 3GHz met 3GBram die ik nu gebruik
- moet automatisch backups kunnen maken naar 2 verschillende externe schijven
- moet minimaal 4 SATA-poorten hebben
- het liefst ook minimaal 1 IDE-poort (voor 2 schijven)
- GEEN Raid
- het liefst een beetje compact.
- maximum budget voor mobo, processor en memory € 150,00 (met uitloopmogelijkheid naar € 200,00 indien noodzakelijk)
Hier zal gedurende de looptijd van dit topic zeker nog wel wat bij komen (als antwoord op relevante vragen betreffende het doel), maar dit is wat mij zo te binnen schiet. Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.
Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken. Alle suggesties zijn welkom en zullen worden overwogen.
Groeten,
Mischa
Re: Samenstellen (media)server
Je bedoelt automatische backups? Meestal niet out-of-the-box, maar mogelijk is het zeker. Ik heb nu net een 411j van Synology, en die regelt inmiddels al geheel automatisch een dagelijkse rsync met een oudere single-disk nas, en een wekelijkse met een paar servers, waarvan er zelfs 1tje bijzit die die middels WakeOnLan start en later weer stopt...mischa72 schreef:Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.
Maar goed, daarvoor ben ik dan ook een flinke tijd aan het 'tweaken' geweest, en snel is ie niet, maar voor die 300,- vind ik dat ook helemaal niet erg... Meestal is het ook geen ramp als iets wat langer duurt, zolang je er maar niet op zit te wachten. Plus dat mijn verbruik van twee keer 80 naar een keer 35 is gegaan.
Ik meende op tweakers ergens iets over een i3 systeem gelezen te hebben wat behoorlijk zuinig was, nou had die er ook wat hardware-mods tussen zitten, maar dat kan ook best wel een leuke basis zijn voor wat jij nu zoekt, al zal het vast wel weer wat buiten budget vallen... [ff zoeken] Hiero, deel 1 van 6
Re: Samenstellen (media)server
Er zijn best wel een paar oplossingen die daar redelijk aan voldoen:
- Atom D525 bordje. Is ongeveer net zo snel als een P4 3.2, wel moet je even zoeken naar bordjes met 4 SATA poorten. Maar Supermicro heeft die bijvoorbeeld wel.
- Intel DQ67EP met een i3 of straks een G-serie CPU. Met een i3 zit je een beetje met je budget, maar een dergelijke combo draait op ca. 18W idle zonder poespas.
- AMD E350 bordje. Is iets sneller dan de Atom.
Allemaal mITX bordjes, dus redelijk compact. Meestal geen IDE meer, en om energie te besparen zou ik bijv. een 80+ bronze voeding aanraden.
Een kastje waar 4x een schijf in past wordt wat lastiger, maar je zou naar de Chenbro ES34069 kunnen kijken. Kost wel vrij veel.
- Atom D525 bordje. Is ongeveer net zo snel als een P4 3.2, wel moet je even zoeken naar bordjes met 4 SATA poorten. Maar Supermicro heeft die bijvoorbeeld wel.
- Intel DQ67EP met een i3 of straks een G-serie CPU. Met een i3 zit je een beetje met je budget, maar een dergelijke combo draait op ca. 18W idle zonder poespas.
- AMD E350 bordje. Is iets sneller dan de Atom.
Allemaal mITX bordjes, dus redelijk compact. Meestal geen IDE meer, en om energie te besparen zou ik bijv. een 80+ bronze voeding aanraden.
Een kastje waar 4x een schijf in past wordt wat lastiger, maar je zou naar de Chenbro ES34069 kunnen kijken. Kost wel vrij veel.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Samenstellen (media)server
Voor die mini-ITX bordjes gebruik je meestal van de compacte SMPS voedingen (laptop voeding)
Die hebben over het algemeen een rendement dat boven de 80-85% ligt.
Die hebben over het algemeen een rendement dat boven de 80-85% ligt.
Re: Samenstellen (media)server
Bedankt voor de tips alvast.
Ik had op aanraden van Bart mijn vraag ook eens op Tweakers neergegooid en kreeg de volgende setup als tip:
1 AMD Athlon II X2 245e
1 Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK2/2GI
1 Asus M4A78LT-M LE (mATX met 6x SATA) of de Sapphire IPC-AM3DD785G (mITX met 4x SATA)
Groeten,
Mischa
Ik had op aanraden van Bart mijn vraag ook eens op Tweakers neergegooid en kreeg de volgende setup als tip:
1 AMD Athlon II X2 245e
1 Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK2/2GI
1 Asus M4A78LT-M LE (mATX met 6x SATA) of de Sapphire IPC-AM3DD785G (mITX met 4x SATA)
Groeten,
Mischa
Re: Samenstellen (media)server
Ik dacht aan Windows Server Home Edition. Ik ben ook bezig geweest met Linux, maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien.ray5150 schreef:Mischa, wat voor besturingssysteem had je in gedachten?
Vanwaar de vraag overigens?
Groeten,
Mischa
Re: Samenstellen (media)server
mischa72 schreef:... maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien ...
Re: Samenstellen (media)server
Ik begrijp Linux zelf een beetje, mijn vrouw snapt zelfs van Windows niet veelsjons schreef:mischa72 schreef:... maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien ...Dan stap je toch geheel over op linux?
Groeten,
Mischa
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Samenstellen (media)server
Dat heb ik bijna draaien als HTPC.mischa72 schreef:Bedankt voor de tips alvast.
Ik had op aanraden van Bart mijn vraag ook eens op Tweakers neergegooid en kreeg de volgende setup als tip:
1 AMD Athlon II X2 245e
1 Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK2/2GI
1 Asus M4A78LT-M LE (mATX met 6x SATA) of de Sapphire IPC-AM3DD785G (mITX met 4x SATA)
Groeten,
Mischa
Naar mijn mening misschien een beetje overkill.
Hoewel die processor nog flink terug te clocken is (heb ik ook in mijn HTPC).
Met een beetje goed progje (ben de naam even kwijt), kun je processor zelfs regelen naar gelang de belasting.
(meer dan standaard cool 'n quiet)
Misschien is dit iets?
http://tweakers.net/aanbod/325327/am3-i ... tt%29.html
Of moet het allemaal nieuw?
Re: Samenstellen (media)server
Hey Bart,
Bedankt voor de tip, maar die had ik ook zien staan. Het mobo en de cpu die ik hierboven postte zijn nieuw ruim een tientje duurder. Dan geef ik de voorkeur aan nieuw
.
Juist het downscalen van de combinatie is zo mooi. Het schijnt dat je ze met alleen software al behoorlijk zuinig kunt krijgen.
Groeten,
Mischa
Bedankt voor de tip, maar die had ik ook zien staan. Het mobo en de cpu die ik hierboven postte zijn nieuw ruim een tientje duurder. Dan geef ik de voorkeur aan nieuw
Juist het downscalen van de combinatie is zo mooi. Het schijnt dat je ze met alleen software al behoorlijk zuinig kunt krijgen.
Groeten,
Mischa
Re: Samenstellen (media)server
Gewoon intresse, Ik heb een tijdje geleden geexperimenteerd met Freenas.Welliswaar ook een Unix/Linux gebaseerd systeem,mischa72 schreef:Ik dacht aan Windows Server Home Edition. Ik ben ook bezig geweest met Linux, maar daar kwam ik niet goed mee weg in verband met het feit dat ik hier alleen maar Windows-machines heb draaien.ray5150 schreef:Mischa, wat voor besturingssysteem had je in gedachten?
Vanwaar de vraag overigens?
maar daar merk je in de praktijk niet zoveel van, op het moeten "Mounten" van schijven en partities na.
Een heel mooi systeem, ziet er prachtig uit, laat zich soepel installeren, kan geheel op afstand bestuurd worden via een webinterface.
Ik had alleen een heel erg groot nadeel, met geen mogelijkheid ter wereld kon ik de schijven in mijn netwerk zichtbaar krijgen.....
En dus ook niks ernaartoe kopieren, dus.... wat ik dan wel weer een groot pluspunt vind is dat je per schijf het energieverbruik uitgebreid kunt instellen
Ik had nog een Windows XP pro CD, maar zat een beetje tegen de systeem belasting aan te hikken
Toen kwam ik achter het bestaan van Nlite.
Dat is een tool die een windows install CD dusdanig stript (messenger, mediaplayer, noem maar op) dat je alleen nog maar een kaal besturings systeem overhoud.
Die brand je op CD en kun je (ook unattended) installeren. die draai nu als een zonnetje.
(Ik zal mijn eigen topic hierover ook even updaten)
Re: Samenstellen (media)server
Hey Ray,
Zowel van Freenas als van nLite had ik gehoord. Ik heb met beiden ook wat zitten spelen, maar ik kreeg geen goed werkende opstartschijf samengesteld met nlite. Freenas had ik zowieso snel gezien, omdat daarmee de andere taken met betrekking tot het downloaden vrij lastig waren. Als ik nu ook nog eens zie dat je de schijven (bijna) niet kon benaderen houdt het voor mij helemaal op. Ik probeer een versie van Windows Home Server 2008 of later te krijgen. Via een goeie bekende kreeg ik daar zeer lovende kritiek over.
Groeten,
Mischa
Zowel van Freenas als van nLite had ik gehoord. Ik heb met beiden ook wat zitten spelen, maar ik kreeg geen goed werkende opstartschijf samengesteld met nlite. Freenas had ik zowieso snel gezien, omdat daarmee de andere taken met betrekking tot het downloaden vrij lastig waren. Als ik nu ook nog eens zie dat je de schijven (bijna) niet kon benaderen houdt het voor mij helemaal op. Ik probeer een versie van Windows Home Server 2008 of later te krijgen. Via een goeie bekende kreeg ik daar zeer lovende kritiek over.
Groeten,
Mischa
Re: Samenstellen (media)server
Updates lijkt me oplosbaar, maar kan dat niet hardmaken. Zelf doe ik een backup van de ene naar de andere schijf in de NAS (snapshot, geen raid). En dan van tijd tot tijd de backup schijf wisselen met 1 die veilig is opgeborgen.mischa72 schreef:Ik heb een NAS overwogen, maar dan is het niet mogelijk om automatische updates te draaien en voor een beetje rekencapaciteit betaal je de hoofdprijs, vooral ook als er meer dan 1 schijf in moet kunnen.
Maar waarom die rekencapaciteit? Mijn NASje van een aantal jaren oud houdt het allemaal al bij. Beetje streamen en nzb's binnenhalen gaat best samen. Al moet ik toegeven dat ik niet veel video's stream, maar foto's, muziek en nzb tegenlijk is geen probleem. Lijkt me ook niet veel rekenkracht voor nodig, eerder i/o capaciteit. Gigabit aansluiting dus, al haalt zo'n NAS dat in de praktijk niet.
Nadeel van zo'n NAS: linux command prompt en shell scripts moet je mee om kunnen gaan. Al zou best wel zo kunnen zijn dat die modernere dingen 100% via de webbrowser te bedienen zijn (?). Heb zelf een CH3SNAS (DNS323). Ideaal ding.
Re: Samenstellen (media)server
Klopt, mijn Linux Nasje van 2 jaar kan ik updaten via de WEB interface en dat gaat makkelijk en verloopt prima. Maar updaten is meestal helemaal niet nodig. De laatste 2 updates van afgelopen 1 1/2 jaar heb ik niet eens gedaan. Dat betrof betere compatibiliteit met de laatste schijven (die ik niet er niet in heb) en een verbeterde TIVO server die ik ook niet gebruik.guido schreef:Nadeel van zo'n NAS: linux command prompt en shell scripts moet je mee om kunnen gaan. Al zou best wel zo kunnen zijn dat die modernere dingen 100% via de webbrowser te bedienen zijn (?). Heb zelf een CH3SNAS (DNS323). Ideaal ding.
En snelheid vind ik ook helemaal geen probleem. HD video doet ie iig probleemloos. Maar daar gebruik ik hem niet voor. Enige waaraan ik merk dat ie wat sneller zou kunnen is met de webinterface van de Squeezeserver. Maar ook die gebruik ik vrijwel nooit. De Squeezebox zelf reageert iig meer dan snel genoeg.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Samenstellen (media)server
klinkt helemaal naar de ervaring die ik heb met mijn NAS. je zou bijna denken dat we allebei de zelfde hebbenPjotr schreef:Klopt, mijn Linux Nasje van 2 jaar kan ik updaten via de WEB interface en dat gaat makkelijk en verloopt prima. Maar updaten is meestal helemaal niet nodig. De laatste 2 updates van afgelopen 1 1/2 jaar heb ik niet eens gedaan. Dat betrof betere compatibiliteit met de laatste schijven (die ik niet er niet in heb) en een verbeterde TIVO server die ik ook niet gebruik.guido schreef:Nadeel van zo'n NAS: linux command prompt en shell scripts moet je mee om kunnen gaan. Al zou best wel zo kunnen zijn dat die modernere dingen 100% via de webbrowser te bedienen zijn (?). Heb zelf een CH3SNAS (DNS323). Ideaal ding.
En snelheid vind ik ook helemaal geen probleem. HD video doet ie iig probleemloos. Maar daar gebruik ik hem niet voor. Enige waaraan ik merk dat ie wat sneller zou kunnen is met de webinterface van de Squeezeserver. Maar ook die gebruik ik vrijwel nooit. De Squeezebox zelf reageert iig meer dan snel genoeg.
om XP uit te kleden heb ik net een licentie van XPlite van deze jongens gekocht: http://www.litepc.com/
ik heb t nog niet getest, maar ik had vroeger van de zelfde mensen wel 98lite, en daarmee heb ik met succes wim98SE op een 486 met 20MB geheugen prima werkend gekregen (o.a. de hele IE integratie is er uit gepleurd)
Re: Samenstellen (media)server
:big_smile:Henkjan schreef:klinkt helemaal naar de ervaring die ik heb met mijn NAS. je zou bijna denken dat we allebei de zelfde hebben![]()
De mijne draait nu zonder omkijken al 2 jaar 24/7. Enige wat ik doe is maandelijks een back-up maken op een externe NTFS geformatteerde USB schijf. Een schijf kan kapot gaan maar de HW van het Nasje ook!. Oh ja, en eens in de 3 maanden het stof uit het front roosterje stofzuigen
Ja, dat werkt erg goed en versassend simpel. Ik heb het gebruikt om een minimale XP op mijn EEPc'tje te zetten. Daar zit maar een 4 Gb grote C: schijf in.om XP uit te kleden heb ik net een licentie van XPlite van deze jongens gekocht: http://www.litepc.com/
ik heb t nog niet getest, maar ik had vroeger van de zelfde mensen wel 98lite, en daarmee heb ik met succes wim98SE op een 486 met 20MB geheugen prima werkend gekregen (o.a. de hele IE integratie is er uit gepleurd)
Re: Samenstellen (media)server
ik heb een asus bordje met een AMD E350 erop: http://tweakers.net/pricewatch/277048/a ... m-pro.html
Daarmee kan ik prima filmpjes spelen ed. Hij staat bij mij ook lekker te downloaden en muziek op te nemen (vanaf de digitale uitgang van mijn tv, met een losse geluidskaart ipv het onboard geluid).
Hiermee moet je voor de combi die jij aangeeft (mobo, proc en mem) met €150 precies kunnen slagen, volgens mij.
Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
Daarmee kan ik prima filmpjes spelen ed. Hij staat bij mij ook lekker te downloaden en muziek op te nemen (vanaf de digitale uitgang van mijn tv, met een losse geluidskaart ipv het onboard geluid).
Hiermee moet je voor de combi die jij aangeeft (mobo, proc en mem) met €150 precies kunnen slagen, volgens mij.
Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
Re: Samenstellen (media)server
Dat vind ik eigenlijk heel erg tegenvallen. Ik had zuiniger verwacht. Een goed samengestelde Atom komt op zijn gemak op 13W (met 2Gb) en een i3 komt al op 18W (ook met 2Gb). Mijn huidige Freenas "server" doet iets van ca. 7W, maar die is dan ook erg langzaam.Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
N.B. Freenas is BSD, GEEN Linux. De commando's zijn anders, dit geeft soms verwarring. En Freenas schijven zijn prima te benaderen, nooit problemen hier. Windows Home server 2011 is al uit, zou ik naar kijken aangezien de prijs hetzelfde is maar je nu eigenlijk Server 2008 R2 krijgt.
Re: Samenstellen (media)server
Hier is niks van te zeggen, omdat Raymond niet heeft gespecificeerd onder welke omstandigheden hij het vermogen heeft gemeten. Voor hetzelfde geld is dat onder vollast !!! Een i3 met een max tdp van 18W gebruikt ook meer dan 18W, want je moet het moederbord, geheugen en schijven ook nog meten. Een Atom is ook een stuk langzamer, dus ook geen vergelijking.Leon schreef:Dat vind ik eigenlijk heel erg tegenvallen. Ik had zuiniger verwacht. Een goed samengestelde Atom komt op zijn gemak op 13W (met 2Gb) en een i3 komt al op 18W (ook met 2Gb). Mijn huidige Freenas "server" doet iets van ca. 7W, maar die is dan ook erg langzaam.Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
Als ik op een gemiddeld verbruik van tussen de 25 en de 45 W uit zou komen, zou ik dat zeer prettig vinden.
Groeten,
Mischa
Re: Samenstellen (media)server
Heb hier een amd 3600+ met 2 gig geheugen windows 7 en 2tb aanschijf erin. Komt onder belasting uit op 65 watt (bij kijken van 720p content) In download stand niet meer dan 42 watt
Re: Samenstellen (media)server
Dat hoor ik vaker, veelal van mensen die zelf rekenen met het feit dat de processor een TDP heeft van 18W en dan verwachten dat de pc dan niet meer verbruikt dan 20W.Leon schreef:Dat vind ik eigenlijk heel erg tegenvallen. Ik had zuiniger verwacht.Ik heb het opgenomen vermogen gemeten (opgenomen uit het stopcontact, met 4GB geheugen, HD en zuinige voeding) en dat komt uit op 30-35 watt. Lekker zuinig dus
Wat ik heb gedaan is het opgenomen vermogen uit het stopcontact gemeten. Dus dat is met alles meegenomen: Voeding, harde schijf, moederbord, video, extra geluidskaart enzovoorts. En dan het vermogen gemeten terwijl de pc een HD filmpje staat weer te geven.
Als je op een andere manier het vermogen bepaalt, dan houd je jezelf voor de gek, zo simpel is dat
Re: Samenstellen (media)server
Idd, enig juiste methode is met zo'n ding:
Daarmee meet mijn NAS'je met twee 1TB schijven en 1 GB ram 17W in idle tot max 21W full load.
Ohw ja, neem wel een goede energiemeter anders kun je er nog 200% naast zitten: http://be.hardware.info/reviews/1460/ve ... rgiemeters
Daarmee meet mijn NAS'je met twee 1TB schijven en 1 GB ram 17W in idle tot max 21W full load.
Ohw ja, neem wel een goede energiemeter anders kun je er nog 200% naast zitten: http://be.hardware.info/reviews/1460/ve ... rgiemeters
Re: Samenstellen (media)server
Wij meten ook altijd aan het stopkontakt. En de TDP van die i3 is 65W, dus daar zal die 18W zeker niet vandaan komen. Ik verbaas me erover dat iemand met een E350 die een TDP heeft van 18W zo hoog uitkomt. Aan de andere kant: op de zaak ben ik al meer dan 10 jaar bezig met het stroomverbruik van de PC's die we verkopen, dus het is wel leuk dat daar toch iets van terug te zien is.
N.B. Energiemetingen zijn eigenlijk altijd idle. Voor Energy Star zijn metingen onder last niet nodig, en ik moet zeggen dat ik daar wel iets in zie. De PC staat meestal toch niets te doen. Zeker een media server is het grootste deel van de tijd idle. Hoewel niet verplicht doen we wel metingen onder last, maar die hebben we voor de i3 nog niet gedaan.
N.B. Energiemetingen zijn eigenlijk altijd idle. Voor Energy Star zijn metingen onder last niet nodig, en ik moet zeggen dat ik daar wel iets in zie. De PC staat meestal toch niets te doen. Zeker een media server is het grootste deel van de tijd idle. Hoewel niet verplicht doen we wel metingen onder last, maar die hebben we voor de i3 nog niet gedaan.
Re: Samenstellen (media)server
Ik heb speciaal voor jou nog een keertje gemeten
Ik heb even het powermanagement op "power saving" gezet. Ik heb het verbruik gemeten met een voltcraft energy logger 3500 (die volgens de test van Pjotr prima geschikt is om draaiende pc's te meten).
Idle gebruikt de machine 29W, als ik een 720P filmpje afspeel, komt daar 4W bij.
Idle gebruikt de machine 29W, als ik een 720P filmpje afspeel, komt daar 4W bij.
