Samenstellen (media)server

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door Pjotr »

Nadeel van die mini-ATX bordje qua power is dat die videochip meekachelt terwijl je er niks aan hebt. Als je die nu uit kunt zetten...

Verder gaat het rendement van ATX voedingen ook drastisch achteruit bij lage belasting. Daar is single 12V iTX weer in het voordeel.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door b_force »

Je hebt ook tooltjes voor die onbaord-vga kaarten hoor!
(zelfs meegeleverd door de fabrikant).

Hoewel een vga kaart in feite ook gewoon idle kent.
Als die niks staat te doen, verbruikt hij ook (bijna) niks.

In mijn HTPC heb ik hem behoorlijk teruggeclocked. (ivm warmte)
Voor 1080P films heb je namelijk toch niet zoveel "rekenkracht" nodig.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door Leon »

Verder gaat het rendement van ATX voedingen ook drastisch achteruit bij lage belasting.
Dat is zeker niet bij alle voedingen het geval. Er zitten hele grote verschillen tussen de verschillende typen voedingen die geleverd worden. Het probleem is dat je dat niet aan de buitenkant kunt zien, en ook niet aan de specificaties. De i3 werd bijv. gepowered door een 350W ATX voeding. Die is trouwens wel speciaal ontworpen om ook bij lage belastingen nog efficient te zijn.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door b_force »

Kwestie van reviews bekijken.
Er is een website (waarvan ik even de naam kwijt ben) die heel wat voedingen behoorlijk uitvoerig getest heeft.
Bronze, silver, gold, platinum certificaten zeggen geloof ik ook al wat?

Ik ben trouwens nog een draadje op GOT tegengekomen.
Iets gedateerd, maar misschien staat er iets boeiends in:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1306337
Gebruikersavatar
Raymond
Berichten: 350
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 20:36
Locatie: Wezep

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door Raymond »

b_force schreef:
Er is een website (waarvan ik even de naam kwijt ben) die heel wat voedingen behoorlijk uitvoerig getest heeft.
Bronze, silver, gold, platinum certificaten zeggen geloof ik ook al wat?
De site die die certificaten uitgeeft, heeft ook alle testresultaten online staan. Op basis daarvan heb ik mijn voeding ook uitgekozen, ik weet dat deze in mijn systeem een efficiëntie heeft van hoger dan 80%. Dus in mijn geval wordt er van de 30W hooguit 6W opgestookt door de voeding :)

http://www.80plus.com
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Samenstellen (media)server

Bericht door Leon »

Dus in mijn geval wordt er van de 30W hooguit 6W opgestookt door de voeding
De 80+ richtlijnen specificeren eigenschappen voor 20%, 50% en 100% belastingsniveau's. Er staat nergens wat er moet gebeuren beneden de 20% load. Bij veel voedingen (maar niet alle) is de efficientie beneden de 20% veel lager. Aangezien de meeste reviews zich daar helemaal niet op concentreren is het uit- en standby-verbruik, maar soms dus ook het idle-gebruik af en toe veel hoger dan je zou verwachten.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”