Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #7]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

Wowly schreef:
Naaais!! Ik zou wel de chassis'met alle boutjes vastdraaien. dan pas heb je een goede afdichting en vervorm je de korf niet. Dat zou zonde zijn toch?
Maar de schroeven zitten direct in het MDF. De kwaliteit van zo'n verbinding gaat hard achteruit met het in- en uitschroeven. Deze schroeven vind ik ook niet mooi, maar de mat zwarte schroeven die ik heb zijn niet de ideale vorm. Het gaat sowieso nog eens los, dus beter voorzichtig doen tot het goed moet zijn. Het chassis is kneiter hard en buigt totaal niet. Daar maak ik mij niet zoveel zorgen om.

En ze staan! (in een tijdelijke prutopstelling)
DSCF4943-1.jpg
DSCF4949.jpg
Ik vind ze er gaaf uitzien! Eindelijk luisteren! :mrgreen:
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

Hah, ik ben zeer onder de indruk. Alles boven 200hz is spatzuiver en tot in de puntjes gedetailleerd. Door de huidige opstelling is het in het laag een redelijk zooitje. Ik heb al met de subwoofer door de kamer gesjouwd, maar het is allemaal modder als ik vanaf mijn bureau luister. Ik en vaderlief gaan het binnenkort eens goed meten. Het is me duidelijk dat de opstelling de meest limiterende factor is momenteel.

Met de opstelling ga ik proberen rekening te houden met twee luisterpunten. Ten eerste van achter mijn pc, en als tweede de zitplek om te gaan lezen of gewoon lekker muziek te luisteren. De luisterposities staan in de afbeeldingen aangegeven als witte cylinders.


De huidige, tijdelijke prutopstelling; links van me als ik achter mijn pc zit :? :
opstelling1_punt1.png

Het andere luisterpunt, achterin mijn kamer. Met een dik gordijn vlak achter me (mede daarom zo'n gordijn gekocht :D):
opstelling1_punt2.png

Ik heb al een paar keer de speakers zo neergezet. Dat klinkt sowieso al stukken beter dan het bovenstaande. De subwoofer kan dan ook makkelijk zijn werk doen, maar heeft nog wat equalizing nodig. Zoals ik zei ga ik het binnenkort eens goed meten vanaf beide luisterposities. Dan ga ik er ook extra wadding in proppen en ze goed dichtschroeven.
opstelling2_punt2.png

Uiteindelijk wil zo'n soort opstelling. Voor wat ik wil lijkt het vanzelfsprekend om het zo te doen:
opstelling3_punt1.png

Hoe ik ze op die manier aan de muur krijg is nog een openstaande vraag. Het is een zachte muur. Bijna 15kg per speaker, dus misschien is het slimmer om ze op te hangen aan het plafond? Of zijn uit de klauwen gewassen beugels een beter idee?

Na 4 jaar luisteren met een monitor koptelefoon (Sennheiser HD 280 pro) is al die akoestiek in het laag weer even afzien. :-s Maar jeetje, de middentonen en het hoog klinken al zoveel beter. Ik sta redelijk versteld. Hopelijk is in de uiteindelijk opstelling het klankbeeld zo kleurloos te krijgen als in mn koptelefoon.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door John P »

Kijk wel even uit met de deur, als die open gaat knalt die vol tegen de box. Nu snap ik ook die wollige zachte look, om de deur te beschermen. :wink:
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

John P schreef:
Kijk wel even uit met de deur, als die open gaat knalt die vol tegen de box. Nu snap ik ook die wollige zachte look, om de deur te beschermen. :wink:
Haha, niet helemaal. :D Als ze de deur moeten vermijden dan kan ik ze nooit symetrisch aan de muur hangen met een goede afstand ertussen. De stippellijntjes naast de deur in de laatste afbeelding is tot waar de deur reikt als ie open staat. Er komt dus iets op de vloer om de deur tegen te houden.

Overigens kwam ik bij na het toevoegen van meer BAF wadding erachter dat de de schroeven die ik mooi vond niet de goede maat zijn (3.5mm ipv 4mm), dus ik heb van deze besteld http://www.houtenbouwmaterialen.nl/schr ... tschroeven

Maar mijn openstaande vraag: Bestaan er goede beugels om speakers van 15kg aan een zachte muur te hangen?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door b_force »

Wat voor muur is het precies?

Als het echt gipswandjes zijn, moet je gipspluggen nemen.
Is het een zachte (bijna zand) muur, alligator pluggen.
Die laatste was bij mij thuis echt een uitvinding!

Beugels heb je in allerlei vormen en maten.
Ik heb ooit een webshop gevonden die vrij mooie en goedkope beugels had, ik probeer hem even op te zoeken :P
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

Ik ben vrij zeker dat het een gipswand is. Bij het behangen kon ik duidelijk een structuur van blokken zien. En ik kon er met de losse pols een 4mm schroef indraaien.

Ik maak vooral zorgen om de krachten die op de muur komen. Ik heb het gevoel dat er dan grote beugels nodig zijn die de kracht over een groot oppervlak verdeelt. Op zich niks mis mee, natuurlijk, maar of dat dan nog betaalbaar is? Kleine prutbeugels zie ik soms in de winkel al voor meer dan honderd euro.

Op die laatste afbeelding is het slecht te zien, maar ik wil de speakers ietsjes naar binnen en naar beneden gericht. Ik zou nieteens weten waar ik moet zoeken voor zoiets, dus bedankt voor de moeite alvast!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door b_force »

Je kunt een beugel natuurlijk altijd aan een plank bevestigen en die vervolgens gebruiken om de krachten wat de verdelen over de wand.
Iets minder fraai misschien, maar het werkt wel.
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

Hoewel, dit ziet er al degelijk en betaalbaar uit. Maar ik betwijfel of het voor een gipswand geschikt is.. http://www.muurbeugel.nl/productdetails ... %29/6905/0
b_force schreef:
Je kunt een beugel natuurlijk altijd aan een plank bevestigen en die vervolgens gebruiken om de krachten wat de verdelen over de wand.
Iets minder fraai misschien, maar het werkt wel.
Dat is inderdaad een goed idee.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door Leon »

Ik ben vrij zeker dat het een gipswand is. Bij het behangen kon ik duidelijk een structuur van blokken zien. En ik kon er met de losse pols een 4mm schroef indraaien.

Ik maak vooral zorgen om de krachten die op de muur komen. Ik heb het gevoel dat er dan grote beugels nodig zijn die de kracht over een groot oppervlak verdeelt.
Met de juiste pluggen gaat dat prima, en zijn geen heel erg grote beugels nodig. Je hebt goede pluggen nodig, die ervoor zorgen dat de kracht in de muur over een groter oppervlak wordt verdeeld. Als je die vervolgens goed monteert kan het bijna niet fout gaan: max. 30Kg, en je hoeft maar 15Kg op te hangen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door MechanicalAnimal »

Je kunt je speakers altijd nog aan een paar dikke plafondhaken ophangen.

Het is dan zelfs perfect mogelijk om ze onder een hoek te zetten. Als je per speaker 4 kabels (1 per hoek) gebruikt en je trekt de achterste kabels korter dan de voorste hellen ze iets voorover.
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

Ik heb inderdaad een tijdje zitten overwegen om ze aan het plafond te hangen. Maar dat lijkt aardig onpraktisch. Het lijkt me ook niet de mooiste oplossing, haha. Die B-Tech BT77 lijken mij wel wat. Ik ga die bestellen, denk ik. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

Vandaag kreeg ik mijn 3.9x35 gipsplaatschroeven binnen. Ik heb zonet de speakertjes losgehaald en beide speakers volgepropt met BAF wadding en weer dichtgeschroefd. Ook heb ik met een tweede reepje afdichttape (foto) gezorgd dat de verzinking er strak uitziet. Mijn vader is op vakantie en heeft de camera mee, dus eventjes geduld..
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door TubeHead »

The Brick schreef:
Hah, ik ben zeer onder de indruk. Alles boven 200hz is spatzuiver en tot in de puntjes gedetailleerd. Door de huidige opstelling is het in het laag een redelijk zooitje. Ik heb al met de subwoofer door de kamer gesjouwd, maar het is allemaal modder als ik vanaf mijn bureau luister.
Dipool subje heeft geloof ik hier geen last van ? Correct me if i'm wrong....
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door k.p. »

TubeHead schreef:
The Brick schreef:
Hah, ik ben zeer onder de indruk. Alles boven 200hz is spatzuiver en tot in de puntjes gedetailleerd. Door de huidige opstelling is het in het laag een redelijk zooitje. Ik heb al met de subwoofer door de kamer gesjouwd, maar het is allemaal modder als ik vanaf mijn bureau luister.
Dipool subje heeft geloof ik hier geen last van ? Correct me if i'm wrong....
Het kan zijn dat je met een dipoolsub wel een gunstige respons kunt krijgen, maar een dipoolsub heeft ongeveer evenveel last van kamerresonanties als een gesloten sub. Geddes heeft er volgens mij eens onderzoek naar gedaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door jeroen_d »

De dipoolsub heeft er inderdaad evenveel last van, maar kan toch heel voordelig werken. De resonanties in de lengterichting van de dipoolsub zijn ongeveer hetzelfde als die van de normale sub. De resonanties naar opzij en tussen vloer en plafond worden echter anders (minder) aangesproken. Het hangt dus af van de ruimte hoe het uitpakt. Bij mijn luisterruimte was dipool beter dan een gesloten box.

De conclusies van Geddes zijn in zekere zin anecdotisch, ze gelden onder bepaalde omstandigheden in een bepaalde luisterruimte.
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

Het zijn duidelijk resonanties en staande golven. De luisterpositie achter mijn pc lijkt wel de slechtste plek voor laagfrequent. Ik las laatst van iemand een goed idee om de subwoofer op de luisterpositie te zetten en dan door de kamer zoeken naar het plekje waar het het beste klinkt. Als je het dan omdraait staat ie goed. :D Geniaal trucje, ik ga dat eens proberen binnenkort. Eerst maar eens die dingen tegen de muur. Ik ga die beugels bestellen nu.

Edit: Voor de zekerheid ook maar twee van deze setjes erbij.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door TubeHead »

ohw das inderdaad wel een geinig truckje !
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door SARK »

TubeHead schreef:
ohw das inderdaad wel een geinig truckje !
The Subwoofer crawl
http://www.google.nl/search?q=subwoofer ... =firefox-a
Bijlagen
Meow.jpg
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door blueznl »

Zou ze een schroefje hebben laten vallen?

8)

Anyway, met het juiste type plug kun je uitstekend zaken ophangen aan een gipswand. Alleen als het een holle wand is moet je oppassen, is het een massive wand dan lukt alles behalve extreem zware zaken.
The Brick
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 22:01

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door The Brick »

DSCF5293.jpg
:rock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door b_force »

Heb je een overzicht foto ?
Volgens mij ziet het er helemaal niet zachtaardig uit, maar juist heel stoer!

Kennelijk toch goed gelukt zo direct aan de muur?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door Arno »

Moet dat nou, die gipsplaatschroeven? :mrgreen:
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door Dude »

b_force schreef:
Heb je een overzicht foto ?
Volgens mij ziet het er helemaal niet zachtaardig uit, maar juist heel stoer!

Kennelijk toch goed gelukt zo direct aan de muur?
Goed kijken op z'n computer scherm (A) daar heeft hij hem open staan:P
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door SARK »

Arno schreef:
Moet dat nou, die gipsplaatschroeven? :mrgreen:
+1
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door rho »

SARK schreef:
Arno schreef:
Moet dat nou, die gipsplaatschroeven? :mrgreen:
+1
En nog eentje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee lieve, zachtaardige, aaibare Silverado's [update #6

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
SARK schreef:
Arno schreef:
Moet dat nou, die gipsplaatschroeven? :mrgreen:
+1
En nog eentje.
+ π
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”