Hah, ik ben zeer onder de indruk. Alles boven 200hz is spatzuiver en tot in de puntjes gedetailleerd. Door de huidige opstelling is het in het laag een redelijk zooitje. Ik heb al met de subwoofer door de kamer gesjouwd, maar het is allemaal modder als ik vanaf mijn bureau luister. Ik en vaderlief gaan het binnenkort eens goed meten. Het is me duidelijk dat de opstelling de meest limiterende factor is momenteel.
Met de opstelling ga ik proberen rekening te houden met twee luisterpunten. Ten eerste van achter mijn pc, en als tweede de zitplek om te gaan lezen of gewoon lekker muziek te luisteren. De luisterposities staan in de afbeeldingen aangegeven als witte cylinders.
De huidige, tijdelijke prutopstelling; links van me als ik achter mijn pc zit

:
Het andere luisterpunt, achterin mijn kamer. Met een dik gordijn vlak achter me (mede daarom zo'n gordijn gekocht

):
Ik heb al een paar keer de speakers zo neergezet. Dat klinkt sowieso al stukken beter dan het bovenstaande. De subwoofer kan dan ook makkelijk zijn werk doen, maar heeft nog wat equalizing nodig. Zoals ik zei ga ik het binnenkort eens goed meten vanaf beide luisterposities. Dan ga ik er ook extra wadding in proppen en ze goed dichtschroeven.
Uiteindelijk wil zo'n soort opstelling. Voor wat ik wil lijkt het vanzelfsprekend om het zo te doen:
Hoe ik ze op die manier aan de muur krijg is nog een openstaande vraag. Het is een zachte muur. Bijna 15kg per speaker, dus misschien is het slimmer om ze op te hangen aan het plafond? Of zijn uit de klauwen gewassen beugels een beter idee?
Na 4 jaar luisteren met een monitor koptelefoon (
Sennheiser HD 280 pro) is al die akoestiek in het laag weer even afzien.

Maar jeetje, de middentonen en het hoog klinken al zoveel beter. Ik sta redelijk versteld. Hopelijk is in de uiteindelijk opstelling het klankbeeld zo kleurloos te krijgen als in mn koptelefoon.