Als beginner wil ik graag de eerste stappen maken in de meetwereld. Een complete meetset is nogal kostbaar welke voor een beginner vaak hoogdrempelig is. Na het lezen van diverse zelfbouw topics heb ik de indruk dat er mogelijk is om een low budget meetset te bouwen. Echter heb ik beperkte kennis om alles te doorgronden en hoop met jullie hulp dit project mogelijk wordt.
Een geluidskaart Asus Xonar D1 heb ik hier al liggen. Deze wil ik gebruiken om de kosten te drukken. Voor de meetmicrofoon denk ik aan een kapseltje Panasonic WM-61A en voor de meetversterker een LM1875. Alles low budget dus. Hieronder heb ik een meetset geschematiseerd:
....
Je kunt 2 dingen dien: Of je laat de hele elektronica mik-mak weg uit de microfoon en sluit het aan volgens het schema van Linkwitz. Of je modificeert het kapseltje a la Linkwitz en sluit dat aan op het mic ampje (is eigenlijk meer een buffer want het versterkt niet) wat al in de behuizing van de mic zit. In dat laatste geval heb je alsnog een mic versterker met phantom voeding nodig maar heb je wel een veel groter dynamisch bereik. Heb daar wel een schema van als je wilt.
Pas wel op met het modificeren van het kapseltje. Het aluminium er van is erg dun en er zit zo een deuk in.
Ik begrijp bovenstaande niet helemaal. Als ik kies voor optie “modificeert het kapseltje a la Linkwitz“ dan heb ik een preamp / buffer in de microfoonbehuizing EN een externe microfoonversterker nodig.
Ik begrijp bovenstaande niet helemaal. Als ik kies voor optie “modificeert het kapseltje a la Linkwitz“ dan heb ik een preamp / buffer in de microfoonbehuizing EN een externe microfoonversterker nodig.
Is mijn interpretatie juist?
Groetjes, Wai
Je hebt in principe alleen het kapseltje nodig met iets wat 20 - 40 dB versterkt. Het Panasonic kapseltje werkt ook prima op 9V.
Voor het opampje kun je prima de LME49720 of de LM4562 gebruiken op 9V. Die zijn hier al vaak langsgekomen op het forum.
Volgens mij zit je met 40mV op 100dB nog niet op lijnniveau, dus: JA.
Pjotr schreef:
Je hebt in principe alleen het kapseltje nodig met iets wat 20 - 40 dB versterkt. Het Panasonic kapseltje werkt ook prima op 9V.
Voor het opampje kun je prima de LME49720 of de LM4562 gebruiken op 9V. Die zijn hier al vaak langsgekomen op het forum.
Hoi Peter en Mark,
Dank voor jullie respons.
Ik heb dus alleen een preamp nodig. Deze moet wel minimaal 20 dB versterken.
Met de LME49720 / LM4562 levert er erg veel leesvoer op, waarvan de meeste nogal complex voor mij is. Na een zoektocht bij diverse forums levert echter (nog) niet een passend schema voor mijn toepassing op. Met onderstaand schema hoop ik dat ik dicht in de buurt kom.
Misschien heb jij nog wel een schema uit je toverdoos voor mij?
Dit is schakelbaar tussen een gain van 20 dB en 40 dB. Om te beginnen zou ik het WMA mic kapseltje niet modificeren en zo gebruiken. Dit kun je makkelijk op een stukje gaatjesprint klussen en kost weinig. Frequentiebereik loopt van ca. 7 Hz tot ruim over de 100 KHz.
Dit is schakelbaar tussen een gain van 20 dB en 40 dB. Om te beginnen zou ik het WMA mic kapseltje niet modificeren en zo gebruiken. Dit kun je makkelijk op een stukje gaatjesprint klussen en kost weinig. Frequentiebereik loopt van ca. 7 Hz tot ruim over de 100 KHz.
Hoi Peter,
Dank voor je schema
Ik wil graag deze mic preamp samen met de Arta meetbox en LM1875 versterker in één behuizing bouwen. De microfoon kabel is dan circa 2 á 3 meter. Is dat een probleem? Of moet de mic preamp zo dicht mogelijk bij het mic kapseltje geplaatst worden?
Een kabel van een paar meter is geen enkel probleem tussen het kapseltje en pre. Ik heb er zelf 5 m tussen zitten, weliswaar met een andere pre (de E-MU Tracker Pre). Is wel goede Prefer microfoon kabel met lage capaciteit.
Voordat je er veel werk in gaat steken zou ik gewoon eerst eens met dit pre ampje gaan meten en wat meer ervaring gaan opdoen. Dan krijg je wat meer overzicht wat je werkelijk nodig hebt. Uiteindelijk kwam ik zelf toch op een goede USB dac uit met ingebouwde mic amp en gekalibreerde microfoon. Ik heb het schema bewust erg low cost gehouden en makkelijk na te bouwen om een beetje natte voeten te krijgen. Samen met het WMA60 kapseltje van Rumoh gaat dat prima.
Een kabel van een paar meter is geen enkel probleem tussen het kapseltje en pre. Ik heb er zelf 5 m tussen zitten, weliswaar met een andere pre (de E-MU Tracker Pre). Is wel goede Prefer microfoon kabel met lage capaciteit.
Voordat je er veel werk in gaat steken zou ik gewoon eerst eens met dit pre ampje gaan meten en wat meer ervaring gaan opdoen. Dan krijg je wat meer overzicht wat je werkelijk nodig hebt. Uiteindelijk kwam ik zelf toch op een goede USB dac uit met ingebouwde mic amp en gekalibreerde microfoon. Ik heb het schema bewust erg low cost gehouden en makkelijk na te bouwen om een beetje natte voeten te krijgen. Samen met het WMA60 kapseltje van Rumoh gaat dat prima.
Hoi Peter,
Dank voor je uitleg. Het is idd een low cost oplossing
Mag de transistor T2 ook een BC560C zijn? BC559C is bij Dick B niet leverbaar. Hieronder de specs van biede:
Probeer het schema eens zo te tekenen dat de signaalrichting zoveel mogelijk van links naar rechts loopt en het functioneel wat meer uit elkaar te trekken en te groeperen. Nu loopt alles door elkaar, dat is onoverzichtelijk en lastig te volgen,
Probeer het schema eens zo te tekenen dat de signaalrichting zoveel mogelijk van links naar rechts loopt en het functioneel wat meer uit elkaar te trekken en te groeperen. Nu loopt alles door elkaar, dat is onoverzichtelijk en lastig te volgen,
Is goed, ik ga het schema overzichtelijker maken.
Mij eerste keer in Eagle
R2B en R4B van 10K zou ik weglaten. Dat is neem ik aan de ingangsweerstand van je geluidskaart? Het gaat er om dat beide verzwakkers gelijk zijn. Ze hoeven niet precies 20 dB te verzwakken.
Verder is R5 niet nodig met het simpele mic pre ampje wat ik gegeven heb. Daar komt toch niet meer dan 2V piek uit. Bovendien moet je het signaal op de ingangen van de geluidskaart ca. 6 a 10 dB onder de maximale uitsturing houden. Daarboven ga je behoorlijk meer vervorming krijgen.
R2B en R4B van 10K zou ik weglaten. Dat is neem ik aan de ingangsweerstand van je geluidskaart? Het gaat er om dat beide verzwakkers gelijk zijn. Ze hoeven niet precies 20 dB te verzwakken.
Verder is R5 niet nodig met het simpele mic pre ampje wat ik gegeven heb. Daar komt toch niet meer dan 2V piek uit. Bovendien moet je het signaal op de ingangen van de geluidskaart ca. 6 a 10 dB onder de maximale uitsturing houden. Daarboven ga je behoorlijk meer vervorming krijgen.
Dank Peter.
Hieronder een update met onderdelenlijst:
In het kader van keep it simple, keep it smart:...
Dit is schakelbaar tussen een gain van 20 dB en 40 dB. Om te beginnen zou ik het WMA mic kapseltje niet modificeren en zo gebruiken. Dit kun je makkelijk op een stukje gaatjesprint klussen en kost weinig. Frequentiebereik loopt van ca. 7 Hz tot ruim over de 100 KHz.
Hoi Peter,
Hieronder het schema met onderdelenlijst.
Nog een "schoolvraag":
Voor audio toepassingen zie ik er heel weinig smd onderdelen voor de condensatoren (vooral elco's) worden gebruikt. Wat is de reden hiervoor? (Ik hoop NIET dat deze vraag tot de categorie "gevoelige snaar" behoord.)