Low budget Meetset

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Als beginner wil ik graag de eerste stappen maken in de meetwereld. Een complete meetset is nogal kostbaar welke voor een beginner vaak hoogdrempelig is. Na het lezen van diverse zelfbouw topics heb ik de indruk dat er mogelijk is om een low budget meetset te bouwen. Echter heb ik beperkte kennis om alles te doorgronden en hoop met jullie hulp dit project mogelijk wordt.

Een geluidskaart Asus Xonar D1 heb ik hier al liggen. Deze wil ik gebruiken om de kosten te drukken. Voor de meetmicrofoon denk ik aan een kapseltje Panasonic WM-61A en voor de meetversterker een LM1875. Alles low budget dus. Hieronder heb ik een meetset geschematiseerd:
Meetset scr001.jpg
Is dit schema zo goed?

Voor de meetmicrofoon heb ik de volgende leesvoer gevonden:
- Linkwitz - System Test
- Eric Wallin - Microphone Preamp v2
- John Conover - Using the Panasonic WM61A as a Measurement Microphone
- Sound Westhost – Recording and Measurement Microphones
- Bill Wall – Building a Quality Microphone
- AudioExpress - Testing Panasonic WM-61A microphone
- Trinity College Dublin – Design of an electret based measurement microphone
- pvanlingen - Zelfbouw meetmicrofoon
- b_force - Goede electret capsules
Linkwitz - Microphone Preamp.jpg
Eric Wallin - Microphone Preamp v2.gif
Sound Westhost - Mic Versterker.gif
Trinity College Dublin - Mic Amp.jpg
Pjotr schreef:
....
Je kunt 2 dingen dien: Of je laat de hele elektronica mik-mak weg uit de microfoon en sluit het aan volgens het schema van Linkwitz. Of je modificeert het kapseltje a la Linkwitz en sluit dat aan op het mic ampje (is eigenlijk meer een buffer want het versterkt niet) wat al in de behuizing van de mic zit. In dat laatste geval heb je alsnog een mic versterker met phantom voeding nodig maar heb je wel een veel groter dynamisch bereik. Heb daar wel een schema van als je wilt.

Pas wel op met het modificeren van het kapseltje. Het aluminium er van is erg dun en er zit zo een deuk in.
Ik begrijp bovenstaande niet helemaal. Als ik kies voor optie “modificeert het kapseltje a la Linkwitz“ dan heb ik een preamp / buffer in de microfoonbehuizing EN een externe microfoonversterker nodig.

Is mijn interpretatie juist?

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Low budget Meetset

Bericht door markbakk »

Volgens mij zit je met 40mV op 100dB nog niet op lijnniveau, dus: JA.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

gniaw schreef:
Ik begrijp bovenstaande niet helemaal. Als ik kies voor optie “modificeert het kapseltje a la Linkwitz“ dan heb ik een preamp / buffer in de microfoonbehuizing EN een externe microfoonversterker nodig.

Is mijn interpretatie juist?

Groetjes, Wai
Je hebt in principe alleen het kapseltje nodig met iets wat 20 - 40 dB versterkt. Het Panasonic kapseltje werkt ook prima op 9V.

Voor het opampje kun je prima de LME49720 of de LM4562 gebruiken op 9V. Die zijn hier al vaak langsgekomen op het forum.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

markbakk schreef:
Volgens mij zit je met 40mV op 100dB nog niet op lijnniveau, dus: JA.
Pjotr schreef:
Je hebt in principe alleen het kapseltje nodig met iets wat 20 - 40 dB versterkt. Het Panasonic kapseltje werkt ook prima op 9V.

Voor het opampje kun je prima de LME49720 of de LM4562 gebruiken op 9V. Die zijn hier al vaak langsgekomen op het forum.
Hoi Peter en Mark,

Dank voor jullie respons.
Ik heb dus alleen een preamp nodig. Deze moet wel minimaal 20 dB versterken.

Met de LME49720 / LM4562 levert er erg veel leesvoer op, waarvan de meeste nogal complex voor mij is. Na een zoektocht bij diverse forums levert echter (nog) niet een passend schema voor mijn toepassing op. Met onderstaand schema hoop ik dat ik dicht in de buurt kom.
LM4562 Preamp schema.png
Misschien heb jij nog wel een schema uit je toverdoos voor mij?

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

gniaw schreef:
Misschien heb jij nog wel een schema uit je toverdoos voor mij?

Groetjes, Wai
Zal vanavond wel eens wat simpels bij elkaar puzzelen wat gewoon op een 9V batterijtje werkt.

Voor een buisje om het kapseltje in te monteren heb ik bij de Gamma alu buis zien staan van 6 mm binnen, 8 mm buiten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 20 apr 2011, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
gniaw schreef:
Misschien heb jij nog wel een schema uit je toverdoos voor mij?

Groetjes, Wai
Zal vanavond wel eens wat simpels bij elkaar puzzelen wat gewoon op een 9V batterijtje werkt.
Veel dank, :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

In het kader van keep it simple, keep it smart:
Simple_Mic_Pre.gif
Dit is schakelbaar tussen een gain van 20 dB en 40 dB. Om te beginnen zou ik het WMA mic kapseltje niet modificeren en zo gebruiken. Dit kun je makkelijk op een stukje gaatjesprint klussen en kost weinig. Frequentiebereik loopt van ca. 7 Hz tot ruim over de 100 KHz.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
In het kader van keep it simple, keep it smart:
Simple_Mic_Pre.gif
Dit is schakelbaar tussen een gain van 20 dB en 40 dB. Om te beginnen zou ik het WMA mic kapseltje niet modificeren en zo gebruiken. Dit kun je makkelijk op een stukje gaatjesprint klussen en kost weinig. Frequentiebereik loopt van ca. 7 Hz tot ruim over de 100 KHz.
Hoi Peter,

Dank voor je schema :dank:
Ik wil graag deze mic preamp samen met de Arta meetbox en LM1875 versterker in één behuizing bouwen. De microfoon kabel is dan circa 2 á 3 meter. Is dat een probleem? Of moet de mic preamp zo dicht mogelijk bij het mic kapseltje geplaatst worden?

Veel dank, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

Hoi Wai,

Een kabel van een paar meter is geen enkel probleem tussen het kapseltje en pre. Ik heb er zelf 5 m tussen zitten, weliswaar met een andere pre (de E-MU Tracker Pre). Is wel goede Prefer microfoon kabel met lage capaciteit.

Voordat je er veel werk in gaat steken zou ik gewoon eerst eens met dit pre ampje gaan meten en wat meer ervaring gaan opdoen. Dan krijg je wat meer overzicht wat je werkelijk nodig hebt. Uiteindelijk kwam ik zelf toch op een goede USB dac uit met ingebouwde mic amp en gekalibreerde microfoon. Ik heb het schema bewust erg low cost gehouden en makkelijk na te bouwen om een beetje natte voeten te krijgen. Samen met het WMA60 kapseltje van Rumoh gaat dat prima.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
Hoi Wai,

Een kabel van een paar meter is geen enkel probleem tussen het kapseltje en pre. Ik heb er zelf 5 m tussen zitten, weliswaar met een andere pre (de E-MU Tracker Pre). Is wel goede Prefer microfoon kabel met lage capaciteit.

Voordat je er veel werk in gaat steken zou ik gewoon eerst eens met dit pre ampje gaan meten en wat meer ervaring gaan opdoen. Dan krijg je wat meer overzicht wat je werkelijk nodig hebt. Uiteindelijk kwam ik zelf toch op een goede USB dac uit met ingebouwde mic amp en gekalibreerde microfoon. Ik heb het schema bewust erg low cost gehouden en makkelijk na te bouwen om een beetje natte voeten te krijgen. Samen met het WMA60 kapseltje van Rumoh gaat dat prima.
Hoi Peter,
Dank voor je uitleg. Het is idd een low cost oplossing :goedzo:
Mag de transistor T2 ook een BC560C zijn? BC559C is bij Dick B niet leverbaar. Hieronder de specs van biede:

CODE: Selecteer alles

type         Uce     Ic       Ptot      hFE
BC559C      -30V    -100mA    500mW    420-800
BC560C      -45V    -100mA    500mW    420-800
Dank, Wai
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Low budget Meetset

Bericht door Nijn »

gniaw schreef:
Mag de transistor T2 ook een BC560C zijn?
Ik weet natuurlijk niet of het van Peter mag, maar je kunt de BC560C ook gewoon gebruiken hoor ;) Net schakelingetje trouwens!
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Nijn schreef:
gniaw schreef:
Mag de transistor T2 ook een BC560C zijn?
Ik weet natuurlijk niet of het van Peter mag, maar je kunt de BC560C ook gewoon gebruiken hoor ;) ....
Dank voor je antwoord.
Nijn schreef:
...Net schakelingetje trouwens!
Peter is :goedzo: .

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

Voor T1 kun je gebruiken:
BC547B
BC548B
BC549B
BC550B

En voor T2:
BC557C
BC558C
BC559C
BC560C

Dat zijn allemaal dezelfde chips in de reeks, alleen bij het testen in de fabriek gesorteerd op specifieke eigenschappen.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
Voor T1 kun je gebruiken:
BC547B
BC548B
BC549B
BC550B

En voor T2:
BC557C
BC558C
BC559C
BC560C

Dat zijn allemaal dezelfde chips in de reeks, alleen bij het testen in de fabriek gesorteerd op specifieke eigenschappen.
Hoi Peter,

Dank voor de extra informatie. De BC547B en BC560C zijn goed leverbaar.

Met de Arta meetbox ben ik nog even aan het klooien geweest met het schema en onderdelenlijst volgens onderstaand document.
Arta MeasuringBox-Rev4Eng.pdf
(459.65 KiB) 316 keer gedownload
Arta Measuring Box.png
Is een "Reference" weerstand 27Ohm 17W hetzelfde als Vermogen weerstand zoals deze?
Afbeelding

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Low budget Meetset

Bericht door Nijn »

Die weerstand kun je gebruiken ja. Voor exacte resultaten in Arta later, wil je misschien de weerstandswaarde wel even nameten.

Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Nijn schreef:
Die weerstand kun je gebruiken ja. Voor exacte resultaten in Arta later, wil je misschien de weerstandswaarde wel even nameten.

Groeten,
Martin
Hoi Martin,

Dank voor je antwoord. Tzt ga ik de weerstandswaarde wel nameten.

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Ik heb het vorige Arta Meetbox schema niet goed getekend; Speaker - (min) moet rechtstreeks met Amp - (min) worden verbonden ivm R6.

Hieronder een update:
Arta Measuring Box v2.png
Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

Hoi Wai,

Probeer het schema eens zo te tekenen dat de signaalrichting zoveel mogelijk van links naar rechts loopt en het functioneel wat meer uit elkaar te trekken en te groeperen. Nu loopt alles door elkaar, dat is onoverzichtelijk en lastig te volgen,
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
Hoi Wai,

Probeer het schema eens zo te tekenen dat de signaalrichting zoveel mogelijk van links naar rechts loopt en het functioneel wat meer uit elkaar te trekken en te groeperen. Nu loopt alles door elkaar, dat is onoverzichtelijk en lastig te volgen,
Is goed, ik ga het schema overzichtelijker maken.
Mij eerste keer in Eagle :hide: :hide:

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

Geeft niet, alle begin is moeilijk ;)
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Hieronder een update van het Arta Measuring Box schema:
Arta Measuring Box v3.png
Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

Stuk duidelijker zo :goedzo:

R2B en R4B van 10K zou ik weglaten. Dat is neem ik aan de ingangsweerstand van je geluidskaart? Het gaat er om dat beide verzwakkers gelijk zijn. Ze hoeven niet precies 20 dB te verzwakken.

Verder is R5 niet nodig met het simpele mic pre ampje wat ik gegeven heb. Daar komt toch niet meer dan 2V piek uit. Bovendien moet je het signaal op de ingangen van de geluidskaart ca. 6 a 10 dB onder de maximale uitsturing houden. Daarboven ga je behoorlijk meer vervorming krijgen.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
Stuk duidelijker zo :goedzo:

R2B en R4B van 10K zou ik weglaten. Dat is neem ik aan de ingangsweerstand van je geluidskaart? Het gaat er om dat beide verzwakkers gelijk zijn. Ze hoeven niet precies 20 dB te verzwakken.

Verder is R5 niet nodig met het simpele mic pre ampje wat ik gegeven heb. Daar komt toch niet meer dan 2V piek uit. Bovendien moet je het signaal op de ingangen van de geluidskaart ca. 6 a 10 dB onder de maximale uitsturing houden. Daarboven ga je behoorlijk meer vervorming krijgen.
Dank Peter.
Hieronder een update met onderdelenlijst:
Arta Measuring Box v4.png
Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Low budget Meetset

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
In het kader van keep it simple, keep it smart:...
Dit is schakelbaar tussen een gain van 20 dB en 40 dB. Om te beginnen zou ik het WMA mic kapseltje niet modificeren en zo gebruiken. Dit kun je makkelijk op een stukje gaatjesprint klussen en kost weinig. Frequentiebereik loopt van ca. 7 Hz tot ruim over de 100 KHz.
Hoi Peter,

Hieronder het schema met onderdelenlijst.
Microphone Preamp PJOTR v1.png
Nog een "schoolvraag":
Voor audio toepassingen zie ik er heel weinig smd onderdelen voor de condensatoren (vooral elco's) worden gebruikt. Wat is de reden hiervoor? (Ik hoop NIET dat deze vraag tot de categorie "gevoelige snaar" behoord.)

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Low budget Meetset

Bericht door Pjotr »

Wil je het in SMD op een printje gaan zetten dan?
Plaats reactie