Na zelf een nieuwe aluminium cirkelgeleider voor de frees in elkaar te hebben gehobby-bobt (duurt altijd langer dan gepland), de voorste van de drie platen voor de baffle gefreest. Omdat de woofer wordt ingefreest en de woofer net iets groter is dan de hoogte van de voorplaat zelf, moest de kist alvast even provisorisch in elkaar, gelijk een mooi moment om de WAF-factor van een 140 liter kist te testen. Tot m'n stomme verbazing was de reactie van marleen: "Oh, hij valt me reuze mee eigenlijk". Wat een stukje goed verwachtingenmanagement niet kan doen
18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Moderator: Beheerdersteam
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Van t weekend mooi weer en wat is er dan mooier dan.... Zaagsel maken!! Wel even schrikken, want we waren opeens een uur kwijt... Ff vergeten dat t zomertijd werd.
Na zelf een nieuwe aluminium cirkelgeleider voor de frees in elkaar te hebben gehobby-bobt (duurt altijd langer dan gepland), de voorste van de drie platen voor de baffle gefreest. Omdat de woofer wordt ingefreest en de woofer net iets groter is dan de hoogte van de voorplaat zelf, moest de kist alvast even provisorisch in elkaar, gelijk een mooi moment om de WAF-factor van een 140 liter kist te testen. Tot m'n stomme verbazing was de reactie van marleen: "Oh, hij valt me reuze mee eigenlijk". Wat een stukje goed verwachtingenmanagement niet kan doen
Na zelf een nieuwe aluminium cirkelgeleider voor de frees in elkaar te hebben gehobby-bobt (duurt altijd langer dan gepland), de voorste van de drie platen voor de baffle gefreest. Omdat de woofer wordt ingefreest en de woofer net iets groter is dan de hoogte van de voorplaat zelf, moest de kist alvast even provisorisch in elkaar, gelijk een mooi moment om de WAF-factor van een 140 liter kist te testen. Tot m'n stomme verbazing was de reactie van marleen: "Oh, hij valt me reuze mee eigenlijk". Wat een stukje goed verwachtingenmanagement niet kan doen
- Bijlagen
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Daar was ik inderdaad al bang voor.... Maar zo in de tuin is de WAF acceptabel blijkbaar. Ben benieuwd hoe ze reageert als ie binnen staat. We shall see.
Hij is nog niet klaar, het moet allemaal in de gestolen uurtjes
En bij gebrek aan mooi preciziegereedschap en weinig ervaring duurt het toch allemaal wat langer dan gepland.
Goed, eerst de baffle afgemaakt. Even de gaten netjes aftekenen:

En vervolgens de inslagmoeren monteren. Ze worden tussen de 2e en de 3e laag van de baffle ingeklemd, zodat ze geen kant opkunnen, maar desondanks toch maar een druppie lijm ertussen gedaan. Bij een sub kan het nooit vast genoeg zitten:


Vervolgens de hele boel verlijmd en de achterkant iets weggefreesd, zodat de woofer optimale ademruimte krijgt. De opening van de BR is overigens bij de voorste 2 platen van de baffle identiek gehouden met de binnendiameter van de BR-pijp en de achterste plaat met de buitendiameter. Zo kan ik straks makkelijk eenflange flare maken en tegelijkertijd de BR-pijp netjes monteren.

Vervolgens mezelf bezig gehouden met het volgende stukje kunst. Erg grappig om dit aan m'n vriendin te laten zien, die had echt geen idee wat ik nou aan het doen was.

Even droog in elkaar geschoven. De randen van de bracing worden nog afgerond.

Aan de achterzijde ruimte gereserveerd voor de versterker, die krijgt een eigen hokje:

De bracing zal tevens de BR-pijpen op de plaats houden. Overigens moet ik de copyfrees er nog doorheen halen, dus let niet op de niet helemaal ronde cirkels:

De achterwand met hierin de verzonden uitsparing voor de versterker is inmiddels ook bijna klaar, maar daar heb ik geen foto's van.
Wordt vervolgt....
Hij is nog niet klaar, het moet allemaal in de gestolen uurtjes
Goed, eerst de baffle afgemaakt. Even de gaten netjes aftekenen:

En vervolgens de inslagmoeren monteren. Ze worden tussen de 2e en de 3e laag van de baffle ingeklemd, zodat ze geen kant opkunnen, maar desondanks toch maar een druppie lijm ertussen gedaan. Bij een sub kan het nooit vast genoeg zitten:


Vervolgens de hele boel verlijmd en de achterkant iets weggefreesd, zodat de woofer optimale ademruimte krijgt. De opening van de BR is overigens bij de voorste 2 platen van de baffle identiek gehouden met de binnendiameter van de BR-pijp en de achterste plaat met de buitendiameter. Zo kan ik straks makkelijk een

Vervolgens mezelf bezig gehouden met het volgende stukje kunst. Erg grappig om dit aan m'n vriendin te laten zien, die had echt geen idee wat ik nou aan het doen was.

Even droog in elkaar geschoven. De randen van de bracing worden nog afgerond.

Aan de achterzijde ruimte gereserveerd voor de versterker, die krijgt een eigen hokje:

De bracing zal tevens de BR-pijpen op de plaats houden. Overigens moet ik de copyfrees er nog doorheen halen, dus let niet op de niet helemaal ronde cirkels:

De achterwand met hierin de verzonden uitsparing voor de versterker is inmiddels ook bijna klaar, maar daar heb ik geen foto's van.
Wordt vervolgt....
Laatst gewijzigd door Joland op wo 27 apr 2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Dat gaat wat worden!
Mooi werk hoor, zeker zonder precisiegereedschap...... Chapeau
Mooi werk hoor, zeker zonder precisiegereedschap...... Chapeau
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Dit forum heeft een probleem. Of eigenlijk, ik heb een probleem met dit forum. De kwaliteit hier is veel te hoog, waardoor de rest van ons het haast al opgeeft voor we maar zijn begonnen...
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Donders Joland !!
Super mooi juh ! Sta versteld ! Is dat Marl*** die staat te gapen op de laatste foto ? 
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
jezus wat n beest van n wooferd
hij ziet er echt gaaf uit maar, waarom eigenlijk zo groot?
hij ziet er echt gaaf uit maar, waarom eigenlijk zo groot?
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
[quote="blueznl"]Dit forum heeft een probleem. Of eigenlijk, ik heb een probleem met dit forum. De kwaliteit hier is veel te hoog, waardoor de rest van ons het haast al opgeeft voor we maar zijn begonnen...[/quo
Inderdaad, niveau ligt erg hoog
Heerlijk project om vast wat kennis op te doen voor mijn 18" (Eminence Magnum18 LF)
Inderdaad, niveau ligt erg hoog
Heerlijk project om vast wat kennis op te doen voor mijn 18" (Eminence Magnum18 LF)
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Ah, welnee... Ik wordt ook totaal niet gehinderd door enige vorm van kennis... Gewoon veel lezen en goed luisteren naar mensen die weten waar ze t over hebben, d'r zit echt ontzettend veel kennis hier op het forum.blueznl schreef:Dit forum heeft een probleem. Of eigenlijk, ik heb een probleem met dit forum. De kwaliteit hier is veel te hoog, waardoor de rest van ons het haast al opgeeft voor we maar zijn begonnen...
@Dude: Groot is goed
@Tube: Thanx! Begint ook de goeie kant op te gaan. En nee, tis m'n schoonzus (de zus van Marl***)
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Joland schreef:@Dude: Groot is goedAls je een sub wil die een beetje flink tekeer gaat bij frequenties onder de 40hz, dan zit je in principe aan de volgende keuze: groter of duurder... en voor duurder heb ik op het moment geen geld, dus is het groter geworden
![]()
en ik maar denken dat groter hetzelfde is als duurder
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
In de praktijk ligt het iets (veel) genuanceerder, maar in principe komt het hier op neer:
Een grote woofer hoeft veel minder hard te werken om dezelfde lucht te verplaatsen als een kleinere. Hierdoor heeft ie genoeg aan een veel kleinere x-max en daardoor heeft ie minder snel de neiging om te vervormen. Een grote woofer kan hierdoor van minder exotisch materiaal gemaakt worden dan een kleine(re) woofer met dezelfde opbrengst, en is hierdoor in verhouding goedkoper. Daarnaast heeft een grote woofer door het grote conusoppervlak (meestal) een hoger rendement, waardoor er veel minder vermogen inhoeft. Je hebt dus ook een minder heftige versterker nodig.
Even als voorbeeld: een collega is op dit moment een sub aan het bouwen met een Peerless XXLS 12" en een 400w versterker. Bij elkaar kost dat bijna het dubbele van deze set, terwijl de geluidsdruk waarschijnlijk lager is dan bij degene die ik aan het bouwen ben met een 240w versterker. Die van hem gaat overigens wel ietsje lager.
Een grote woofer hoeft veel minder hard te werken om dezelfde lucht te verplaatsen als een kleinere. Hierdoor heeft ie genoeg aan een veel kleinere x-max en daardoor heeft ie minder snel de neiging om te vervormen. Een grote woofer kan hierdoor van minder exotisch materiaal gemaakt worden dan een kleine(re) woofer met dezelfde opbrengst, en is hierdoor in verhouding goedkoper. Daarnaast heeft een grote woofer door het grote conusoppervlak (meestal) een hoger rendement, waardoor er veel minder vermogen inhoeft. Je hebt dus ook een minder heftige versterker nodig.
Even als voorbeeld: een collega is op dit moment een sub aan het bouwen met een Peerless XXLS 12" en een 400w versterker. Bij elkaar kost dat bijna het dubbele van deze set, terwijl de geluidsdruk waarschijnlijk lager is dan bij degene die ik aan het bouwen ben met een 240w versterker. Die van hem gaat overigens wel ietsje lager.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Tis weer tijd voor een update
Vanmorgen weer met mijn favoriete hobby aan de slag gegaan: zaagsel maken!! De volgende dingetjes gedaan:
- Bracing afgerond met de frees.
- Flare in de baffle gefreest voor de BR-pijpen. De diameter is misschien niet voldoende, maar dat zal tijdens de eerste test blijken. Ik ga voor nu even niet verder omdat ik geen grotere frees heb.
- BR-pijpen op maat gemaakt.
- Opening voor de versterker afgewerkt.
- Pootjes gemonteerd.
Helaas kwam ik erachter dat ik me iets heb verrekend, waardoor ik de bracing iets (18 mm) in zal moeten korten. Wordt nog een leuk klusje, zucht. Maar ja, het moet ook niet helemaal vanzelf gaan.
Goed, zoals altijd: this thread is worthless without pics
- Bracing afgerond met de frees.
- Flare in de baffle gefreest voor de BR-pijpen. De diameter is misschien niet voldoende, maar dat zal tijdens de eerste test blijken. Ik ga voor nu even niet verder omdat ik geen grotere frees heb.
- BR-pijpen op maat gemaakt.
- Opening voor de versterker afgewerkt.
- Pootjes gemonteerd.
Helaas kwam ik erachter dat ik me iets heb verrekend, waardoor ik de bracing iets (18 mm) in zal moeten korten. Wordt nog een leuk klusje, zucht. Maar ja, het moet ook niet helemaal vanzelf gaan.
Goed, zoals altijd: this thread is worthless without pics
- Bijlagen
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Wat een elegante bracing. Ook ziet je manier van werken werken er goed uit! Nog wel even een vraag, die inslagmoeren heb je er toch niet ingeslagen he? Of gaat dit bij jou goed? Ik heb hier namelijk slechte ervaring mee. Een gaatje boren met een net aan strakke passing en dan vast klemmen met een boutje met een carrosseriering er tussen en met wat smeermiddel op het draad gaf bij mij het beste resultaat.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Ik sla ze er gewoon in, maar niet rechtstreeks. Ik leg er een stukje afvalmdf op en daar sla ik op. Daardoor spreid je de klap van de hamer netjes uit en sla je de roosjes niet krom en gaat ie r ook mooi recht in. Bij de grote die ik gebruikt heb voor de woofer en de pootjes heb ik overigens wel de vier puntjes met een klein boortje iets voorgeboord, zodat ze wat makkelijker recht vallen. En dank voor je compliment!
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Deze Micoc heeft een fs van 28 Hz, toch? Gewoon voor mijn beeldvorming: als je een BR bouwt, dan daalt het zaakje stevig onder de fs... Heb je dan niet een erg grote sub die mogelijk tot 28 Hz het goed doet, maar daar beneden niet zo erg lekker laag gaat? Of ben ik weer eens de kluts kwijt?
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Klopt als een bus, onder de 28hz valt ie vrij snel af. -8db zit volgens de simulatie bij 24hz. Maar tis ook echt een budget dingetje, hij staat inmiddels in de woonkamer te klapperen (foto's volgen) en geloof me, de ramen staan bol. En dat red je niet voor € 350,- met een andere configuratie, zeker niet als je alles (woofer, amp, mdf, etc) nieuw koopt. En ach, de behuizing is lekker stevig uitgevoerd en lust misschien in een later stadium nog wel een keer een andere woofer of zo.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Het lijkt wel of je anno 2011 dat 20hz voor een sub gehaalt moet worden.blueznl schreef:Deze Micoc heeft een fs van 28 Hz, toch? Gewoon voor mijn beeldvorming: als je een BR bouwt, dan daalt het zaakje stevig onder de fs... Heb je dan niet een erg grote sub die mogelijk tot 28 Hz het goed doet, maar daar beneden niet zo erg lekker laag gaat? Of ben ik weer eens de kluts kwijt?
Ik denk dat 99,9% van uitgebracht muziek niet onder de 28hz ooit zal komen.
Wat heb je wel ,, zeer hooggeluids druk tot aan de 28HZ in kombinatie met erg weinig vervorming,,, een 18inch staat niet te klapperen vergeleken met een 12inch wat de vervorming ten goede komt.
Een iets langere bassreflex poorten en een boost en je haalt de 20hz moeiteloos heb ik gelezen in de hobby&hifi..
En voor de prijs van die woofer.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
@bas: inderdaad!! De sub is nu helemaal nog niet ingeregeld of zo, maar t gaat m allemaal erg makkelijk af. Bij muziek op behoorlijk hoog volume zie je de conus nauwelijks bewegen.
Goed, de beloofde foto's.
Goed, de beloofde foto's.
- Bijlagen
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Dat is inderdaad Marleen, mijn fantastische aanstaande vrouw die dit apparaat 'qua formaat niet tegen vond vallen'.
De woofer is nog niet 100% klaar, de kist lekt nog op een aantal punten (waaronder langs de woofer) en ik heb de boel nog niet ingeregeld, en ik heb nog maar heel kort kunnen luisteren, maar de eerste indrukken zijn heel goed.
Mooi neutraal geluid bij muziek (nauwelijks merkbaar, alleen klinkt het onderin allemaal wat romiger). Bij Café del Mar Cuattro klonken de basloopjes waar mijn zuiltjes net niet helemaal lekker bijkomen, heerlijk vol, bij een livecd van Guus Meeuwis hoorde ik m in eerste instantie helemaal niet, totdat ik m uitzette. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat klinken als alles op de plek staat en goed is afgesteld.
Ook ff getest met Finding Nemo, Darla ff op het raam laten bonken. Lastig te beoordelen of het goed klonk omdat er in mijn woonkamer nogal wat op een neer denderde, maar het effect was zeker daar
De woofer is nog niet 100% klaar, de kist lekt nog op een aantal punten (waaronder langs de woofer) en ik heb de boel nog niet ingeregeld, en ik heb nog maar heel kort kunnen luisteren, maar de eerste indrukken zijn heel goed.
Mooi neutraal geluid bij muziek (nauwelijks merkbaar, alleen klinkt het onderin allemaal wat romiger). Bij Café del Mar Cuattro klonken de basloopjes waar mijn zuiltjes net niet helemaal lekker bijkomen, heerlijk vol, bij een livecd van Guus Meeuwis hoorde ik m in eerste instantie helemaal niet, totdat ik m uitzette. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat klinken als alles op de plek staat en goed is afgesteld.
Ook ff getest met Finding Nemo, Darla ff op het raam laten bonken. Lastig te beoordelen of het goed klonk omdat er in mijn woonkamer nogal wat op een neer denderde, maar het effect was zeker daar
