18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Van t weekend mooi weer en wat is er dan mooier dan.... Zaagsel maken!! Wel even schrikken, want we waren opeens een uur kwijt... Ff vergeten dat t zomertijd werd.

Na zelf een nieuwe aluminium cirkelgeleider voor de frees in elkaar te hebben gehobby-bobt (duurt altijd langer dan gepland), de voorste van de drie platen voor de baffle gefreest. Omdat de woofer wordt ingefreest en de woofer net iets groter is dan de hoogte van de voorplaat zelf, moest de kist alvast even provisorisch in elkaar, gelijk een mooi moment om de WAF-factor van een 140 liter kist te testen. Tot m'n stomme verbazing was de reactie van marleen: "Oh, hij valt me reuze mee eigenlijk". Wat een stukje goed verwachtingenmanagement niet kan doen 8)
Bijlagen
De dubbele zijkantjes, die had ik zaterdagochtend vast even in de lijmklemmen gezet.
De dubbele zijkantjes, die had ik zaterdagochtend vast even in de lijmklemmen gezet.
De kist in vol ornaat. WAF: voldoende.... zowaar.
De kist in vol ornaat. WAF: voldoende.... zowaar.
Netjes ingefreesd.
Netjes ingefreesd.
Ff proefpassen, minder dan een halve mm speling, perfect dus. En in tegenstelling tot sommige andere bouwers, lijkt het erop dat ik een mooi rond exemplaar te pakken heb :)
Ff proefpassen, minder dan een halve mm speling, perfect dus. En in tegenstelling tot sommige andere bouwers, lijkt het erop dat ik een mooi rond exemplaar te pakken heb :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Koen K »

Goed werk :) 18" blijft toch een spectaculair formaat :)
Gebruikersavatar
spammetje
Berichten: 109
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 11:44

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door spammetje »

Ziet er goed uit ! Vet zo'n 18inch :kwijl: .
Mooie woonkamer ook.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 51
Lid geworden op: do 07 apr 2011, 10:34

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Kiwi »

Mooi, is ie ondertussen al klaar?
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door blueznl »

In de tuin lijken ze altijd kleiner 8)
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Daar was ik inderdaad al bang voor.... Maar zo in de tuin is de WAF acceptabel blijkbaar. Ben benieuwd hoe ze reageert als ie binnen staat. We shall see.

Hij is nog niet klaar, het moet allemaal in de gestolen uurtjes :oops: En bij gebrek aan mooi preciziegereedschap en weinig ervaring duurt het toch allemaal wat langer dan gepland.

Goed, eerst de baffle afgemaakt. Even de gaten netjes aftekenen:
Afbeelding

En vervolgens de inslagmoeren monteren. Ze worden tussen de 2e en de 3e laag van de baffle ingeklemd, zodat ze geen kant opkunnen, maar desondanks toch maar een druppie lijm ertussen gedaan. Bij een sub kan het nooit vast genoeg zitten:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de hele boel verlijmd en de achterkant iets weggefreesd, zodat de woofer optimale ademruimte krijgt. De opening van de BR is overigens bij de voorste 2 platen van de baffle identiek gehouden met de binnendiameter van de BR-pijp en de achterste plaat met de buitendiameter. Zo kan ik straks makkelijk een flange flare maken en tegelijkertijd de BR-pijp netjes monteren.
Afbeelding

Vervolgens mezelf bezig gehouden met het volgende stukje kunst. Erg grappig om dit aan m'n vriendin te laten zien, die had echt geen idee wat ik nou aan het doen was.
Afbeelding

Even droog in elkaar geschoven. De randen van de bracing worden nog afgerond.
Afbeelding

Aan de achterzijde ruimte gereserveerd voor de versterker, die krijgt een eigen hokje:
Afbeelding

De bracing zal tevens de BR-pijpen op de plaats houden. Overigens moet ik de copyfrees er nog doorheen halen, dus let niet op de niet helemaal ronde cirkels:
Afbeelding

De achterwand met hierin de verzonden uitsparing voor de versterker is inmiddels ook bijna klaar, maar daar heb ik geen foto's van.

Wordt vervolgt....
Laatst gewijzigd door Joland op wo 27 apr 2011, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Ivo »

Nu moet je vriendin toch nattigheid gaan voelen... :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door bartsegers »

Dat gaat wat worden!
Mooi werk hoor, zeker zonder precisiegereedschap...... Chapeau
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door blueznl »

Dit forum heeft een probleem. Of eigenlijk, ik heb een probleem met dit forum. De kwaliteit hier is veel te hoog, waardoor de rest van ons het haast al opgeeft voor we maar zijn begonnen...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door TubeHead »

Donders Joland !! :shock: Super mooi juh ! Sta versteld ! Is dat Marl*** die staat te gapen op de laatste foto ? :lol:
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Dude »

jezus wat n beest van n wooferd :shock:

hij ziet er echt gaaf uit maar, waarom eigenlijk zo groot?
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Martin66 »

[quote="blueznl"]Dit forum heeft een probleem. Of eigenlijk, ik heb een probleem met dit forum. De kwaliteit hier is veel te hoog, waardoor de rest van ons het haast al opgeeft voor we maar zijn begonnen...[/quo

Inderdaad, niveau ligt erg hoog :D

Heerlijk project om vast wat kennis op te doen voor mijn 18" (Eminence Magnum18 LF) :)
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

blueznl schreef:
Dit forum heeft een probleem. Of eigenlijk, ik heb een probleem met dit forum. De kwaliteit hier is veel te hoog, waardoor de rest van ons het haast al opgeeft voor we maar zijn begonnen...
Ah, welnee... Ik wordt ook totaal niet gehinderd door enige vorm van kennis... Gewoon veel lezen en goed luisteren naar mensen die weten waar ze t over hebben, d'r zit echt ontzettend veel kennis hier op het forum.

@Dude: Groot is goed :) Als je een sub wil die een beetje flink tekeer gaat bij frequenties onder de 40hz, dan zit je in principe aan de volgende keuze: groter of duurder... en voor duurder heb ik op het moment geen geld, dus is het groter geworden :sure:

@Tube: Thanx! Begint ook de goeie kant op te gaan. En nee, tis m'n schoonzus (de zus van Marl***)
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Dude »

Joland schreef:
@Dude: Groot is goed :) Als je een sub wil die een beetje flink tekeer gaat bij frequenties onder de 40hz, dan zit je in principe aan de volgende keuze: groter of duurder... en voor duurder heb ik op het moment geen geld, dus is het groter geworden :sure:

en ik maar denken dat groter hetzelfde is als duurder :oops:
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

In de praktijk ligt het iets (veel) genuanceerder, maar in principe komt het hier op neer:

Een grote woofer hoeft veel minder hard te werken om dezelfde lucht te verplaatsen als een kleinere. Hierdoor heeft ie genoeg aan een veel kleinere x-max en daardoor heeft ie minder snel de neiging om te vervormen. Een grote woofer kan hierdoor van minder exotisch materiaal gemaakt worden dan een kleine(re) woofer met dezelfde opbrengst, en is hierdoor in verhouding goedkoper. Daarnaast heeft een grote woofer door het grote conusoppervlak (meestal) een hoger rendement, waardoor er veel minder vermogen inhoeft. Je hebt dus ook een minder heftige versterker nodig.

Even als voorbeeld: een collega is op dit moment een sub aan het bouwen met een Peerless XXLS 12" en een 400w versterker. Bij elkaar kost dat bijna het dubbele van deze set, terwijl de geluidsdruk waarschijnlijk lager is dan bij degene die ik aan het bouwen ben met een 240w versterker. Die van hem gaat overigens wel ietsje lager.
Dude
Berichten: 142
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 9:53
Locatie: Amersfoort

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Dude »

Klinkt logisch :oops:
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Tis weer tijd voor een update :) Vanmorgen weer met mijn favoriete hobby aan de slag gegaan: zaagsel maken!! De volgende dingetjes gedaan:
- Bracing afgerond met de frees.
- Flare in de baffle gefreest voor de BR-pijpen. De diameter is misschien niet voldoende, maar dat zal tijdens de eerste test blijken. Ik ga voor nu even niet verder omdat ik geen grotere frees heb.
- BR-pijpen op maat gemaakt.
- Opening voor de versterker afgewerkt.
- Pootjes gemonteerd.

Helaas kwam ik erachter dat ik me iets heb verrekend, waardoor ik de bracing iets (18 mm) in zal moeten korten. Wordt nog een leuk klusje, zucht. Maar ja, het moet ook niet helemaal vanzelf gaan.

Goed, zoals altijd: this thread is worthless without pics :mrgreen:
Bijlagen
Met de bovenfrees de bracing netjes afgerond.
Met de bovenfrees de bracing netjes afgerond.
Randen van de BR-pijpen afgerond tot een flare.
Randen van de BR-pijpen afgerond tot een flare.
Gat voor de versterker gezaagd. Fits like a glove :)
Gat voor de versterker gezaagd. Fits like a glove :)
Netjes sierrandje gefreest voor de rand van de versterker.
Netjes sierrandje gefreest voor de rand van de versterker.
Ook de versterker gaat met imbusjes en inslagmoeren worden gemonteerd. Ook hier zijn de moertjes voor alle zekerheid vastgelijmd.
Ook de versterker gaat met imbusjes en inslagmoeren worden gemonteerd. Ook hier zijn de moertjes voor alle zekerheid vastgelijmd.
Baspijpen op lengte gemaakt. Ze vallen precies samen met de bracing, waardoor ik daar een flare in kan frezen (inmiddels ook gedaan, niet op de foto).
Baspijpen op lengte gemaakt. Ze vallen precies samen met de bracing, waardoor ik daar een flare in kan frezen (inmiddels ook gedaan, niet op de foto).
Het hele apparaat even droog in elkaar gegooid. Blikje Red Bull erop voor de verhoudingen.
Het hele apparaat even droog in elkaar gegooid. Blikje Red Bull erop voor de verhoudingen.
Nogmaals, maar nu vanaf de voorzijde. Op deze foto kan je ook zien dat het bovenblad iets overhangt, zodat het straks mooi op een tafeltje gaat lijken.
Nogmaals, maar nu vanaf de voorzijde. Op deze foto kan je ook zien dat het bovenblad iets overhangt, zodat het straks mooi op een tafeltje gaat lijken.
En vanuit deze hoek ziet ie r gewoon mooi uit :D
En vanuit deze hoek ziet ie r gewoon mooi uit :D
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door k.p. »

Wat een elegante bracing. Ook ziet je manier van werken werken er goed uit! Nog wel even een vraag, die inslagmoeren heb je er toch niet ingeslagen he? Of gaat dit bij jou goed? Ik heb hier namelijk slechte ervaring mee. Een gaatje boren met een net aan strakke passing en dan vast klemmen met een boutje met een carrosseriering er tussen en met wat smeermiddel op het draad gaf bij mij het beste resultaat.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Ik sla ze er gewoon in, maar niet rechtstreeks. Ik leg er een stukje afvalmdf op en daar sla ik op. Daardoor spreid je de klap van de hamer netjes uit en sla je de roosjes niet krom en gaat ie r ook mooi recht in. Bij de grote die ik gebruikt heb voor de woofer en de pootjes heb ik overigens wel de vier puntjes met een klein boortje iets voorgeboord, zodat ze wat makkelijker recht vallen. En dank voor je compliment!
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door blueznl »

Deze Micoc heeft een fs van 28 Hz, toch? Gewoon voor mijn beeldvorming: als je een BR bouwt, dan daalt het zaakje stevig onder de fs... Heb je dan niet een erg grote sub die mogelijk tot 28 Hz het goed doet, maar daar beneden niet zo erg lekker laag gaat? Of ben ik weer eens de kluts kwijt?
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Klopt als een bus, onder de 28hz valt ie vrij snel af. -8db zit volgens de simulatie bij 24hz. Maar tis ook echt een budget dingetje, hij staat inmiddels in de woonkamer te klapperen (foto's volgen) en geloof me, de ramen staan bol. En dat red je niet voor € 350,- met een andere configuratie, zeker niet als je alles (woofer, amp, mdf, etc) nieuw koopt. En ach, de behuizing is lekker stevig uitgevoerd en lust misschien in een later stadium nog wel een keer een andere woofer of zo.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door bas focal m180 »

blueznl schreef:
Deze Micoc heeft een fs van 28 Hz, toch? Gewoon voor mijn beeldvorming: als je een BR bouwt, dan daalt het zaakje stevig onder de fs... Heb je dan niet een erg grote sub die mogelijk tot 28 Hz het goed doet, maar daar beneden niet zo erg lekker laag gaat? Of ben ik weer eens de kluts kwijt?
Het lijkt wel of je anno 2011 dat 20hz voor een sub gehaalt moet worden.
Ik denk dat 99,9% van uitgebracht muziek niet onder de 28hz ooit zal komen.
Wat heb je wel ,, zeer hooggeluids druk tot aan de 28HZ in kombinatie met erg weinig vervorming,,, een 18inch staat niet te klapperen vergeleken met een 12inch wat de vervorming ten goede komt.

Een iets langere bassreflex poorten en een boost en je haalt de 20hz moeiteloos heb ik gelezen in de hobby&hifi..

En voor de prijs van die woofer.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

@bas: inderdaad!! De sub is nu helemaal nog niet ingeregeld of zo, maar t gaat m allemaal erg makkelijk af. Bij muziek op behoorlijk hoog volume zie je de conus nauwelijks bewegen.

Goed, de beloofde foto's.
Bijlagen
De bracing had ik te lang gemaakt, dus die moest iets worden ingekort. Dus eerst 18 mm ertussen uitgezaagd:
De bracing had ik te lang gemaakt, dus die moest iets worden ingekort. Dus eerst 18 mm ertussen uitgezaagd:
En daarna weer aan elkaar gezet met deuvels:
En daarna weer aan elkaar gezet met deuvels:
En daarna begonnen met in elkaar lijmen. Op de onderstaande foto zie je vooraan de sub zelf en op de achtergrond het binnenwerk.
En daarna begonnen met in elkaar lijmen. Op de onderstaande foto zie je vooraan de sub zelf en op de achtergrond het binnenwerk.
Houtlijm kan je niet genoeg hebben op zo'n dag...
Houtlijm kan je niet genoeg hebben op zo'n dag...
Binnenwerkje erin. Je ziet op deze foto ook goed hoe zowel de baspijpen als de behuizing voor de sub onderdeel uitmaken van de bracing. De baspijpen zijn overigens vastgezet met een butyleenkit die ook wordt gebruikt om ruiten in deuren te zetten.
Binnenwerkje erin. Je ziet op deze foto ook goed hoe zowel de baspijpen als de behuizing voor de sub onderdeel uitmaken van de bracing. De baspijpen zijn overigens vastgezet met een butyleenkit die ook wordt gebruikt om ruiten in deuren te zetten.
Achterkantje ertegenaan...
Achterkantje ertegenaan...
En de bovenkant erop. Ff wat dood gewicht erop om de boel aan te drukken (uiteindelijk heb ik er zelf ook nog een minuut of vijf op gezeten).
En de bovenkant erop. Ff wat dood gewicht erop om de boel aan te drukken (uiteindelijk heb ik er zelf ook nog een minuut of vijf op gezeten).
Ding het huis in gesleept (net voor de buien uit, lucky me), woofertje erin geschroefd...
Ding het huis in gesleept (net voor de buien uit, lucky me), woofertje erin geschroefd...
En dan....
En dan....
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Martin66 »

Behalve hard [zie laatste foto, Marleen?], hoe klinkt ie?
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Dat is inderdaad Marleen, mijn fantastische aanstaande vrouw die dit apparaat 'qua formaat niet tegen vond vallen'.

De woofer is nog niet 100% klaar, de kist lekt nog op een aantal punten (waaronder langs de woofer) en ik heb de boel nog niet ingeregeld, en ik heb nog maar heel kort kunnen luisteren, maar de eerste indrukken zijn heel goed.

Mooi neutraal geluid bij muziek (nauwelijks merkbaar, alleen klinkt het onderin allemaal wat romiger). Bij Café del Mar Cuattro klonken de basloopjes waar mijn zuiltjes net niet helemaal lekker bijkomen, heerlijk vol, bij een livecd van Guus Meeuwis hoorde ik m in eerste instantie helemaal niet, totdat ik m uitzette. Ik ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat klinken als alles op de plek staat en goed is afgesteld.

Ook ff getest met Finding Nemo, Darla ff op het raam laten bonken. Lastig te beoordelen of het goed klonk omdat er in mijn woonkamer nogal wat op een neer denderde, maar het effect was zeker daar :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”