Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spullen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door ]eep »

Ach, ik hou wel van die analogieën.

Als de redenatie is; 'als je het hoog niet mist kun je het beter wegfilteren' dan maakt het geen enkel verschil wat je doet.
Dus, daaruit volgend, maakt mijn antwoord ook geen enkel verschil. Toch? Kan ik het net zo goed achterwege laten.

Waarom blijf je dan toch nieuwsgierig? ;)

Tja, zondagochtend is de tijd van diepe gedachten he?

Om toch even antwoord te geven: als je digitaal filtert maakt het niks uit omdat je niks aan het faseverloop verpest. Voor passief filteren gevallen zou ik absoluut geen extra overbodige elektronica toevoegen. Extra componenten betekent alleen maar meer verlies van informatie. If it ain't broken, don't fix it.
In sommige gevallen is het wel handig om het laag uit te filteren. Maar in een gesloten, basreflex e.d. gaat het toch vanzelf.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door knuisje »

]eep schreef:
Om toch even antwoord te geven: als je digitaal filtert maakt het niks uit omdat je niks aan het faseverloop verpest.
Volgens mij klopt dit niet. Het "verpesten" van de fase gebeurt zowel met analoge als digitale (IIR) filtering.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door RobertD »

Hoi Paul,

Dat Palissander is echt mooi, mooier dan het blanke (onbehandelde?) fineer. Past ook beter bij jouw meubel.

Is het brommetje nou al uit de KT88?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Henkjan »

het sublaag "wegfilteren" kan ik me nog wat bij voorstellen, dat verhoogt de belastbaarheid enzo, maar waarom zou je in hemelsnaam het hoog willen wegfilteren? dat ga je imho wel horen, je haalt ook alle boventonen weg. het feit dat je bij een gehoortest het piepje niet meer waarneemt, betekent nog niet dat je het niet merkt als deze info uit je muziek verdwijnt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Och, wordt niet gehinderd door kennis in deze... Dus de vraag was snel gesteld. Het antwoord is nu ook duidelijk :-)
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

RobertD schreef:
Hoi Paul,

Dat Palissander is echt mooi, mooier dan het blanke (onbehandelde?) fineer. Past ook beter bij jouw meubel.

Is het brommetje nou al uit de KT88?
Robert,

KT88 brom nog heeeeeeeeeeel zacht maar daar ga jij me toch bij helpen?

Ja dat blanke was achteraf niet zo mooi, wel als vel fineer ……….maar niet op die kasten.
Ik noemde het kleurtje Palissander,…….maar ik heb me vergist. Het is Mahonie………..ach, what’s in a name.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Henkjan schreef:
het sublaag "wegfilteren" kan ik me nog wat bij voorstellen, dat verhoogt de belastbaarheid enzo, maar waarom zou je in hemelsnaam het hoog willen wegfilteren? dat ga je imho wel horen, je haalt ook alle boventonen weg. het feit dat je bij een gehoortest het piepje niet meer waarneemt, betekent nog niet dat je het niet merkt als deze info uit je muziek verdwijnt.
Henkjan...........

Ik weet niet of ik jullie discussie kan volgen maar ik kan melden dat ik het hoog bij mij, onhoorbaar hoog >>15khz, er zoveel mogelijk uit heb "weggedraaid" middels de miniDSP.
Ik merkte namelijk dat als ik dat doe het "geluid" na enige tijd minder vermoeiend is. Kan ook suggestie geweest zijn.......
Je hebt naturlijk wel gelijk dat ook geluid dat niet "hoorbaar"meedoet, wel degelijk invloed heeft...............
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Leeuwarden »

Begrijp ik nu goed dat jij het hoog na 15kHz passief doet?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door sietse »

Paul groot schreef:
Henkjan schreef:
het sublaag "wegfilteren" kan ik me nog wat bij voorstellen, dat verhoogt de belastbaarheid enzo, maar waarom zou je in hemelsnaam het hoog willen wegfilteren? dat ga je imho wel horen, je haalt ook alle boventonen weg. het feit dat je bij een gehoortest het piepje niet meer waarneemt, betekent nog niet dat je het niet merkt als deze info uit je muziek verdwijnt.
Henkjan...........

Ik weet niet of ik jullie discussie kan volgen maar ik kan melden dat ik het hoog bij mij, onhoorbaar hoog >>15khz, er zoveel mogelijk uit heb "weggedraaid" middels de miniDSP.
Ik merkte namelijk dat als ik dat doe het "geluid" na enige tijd minder vermoeiend is. Kan ook suggestie geweest zijn.......
Je hebt naturlijk wel gelijk dat ook geluid dat niet "hoorbaar"meedoet, wel degelijk invloed heeft...............
Tweeter ompolen denk ik. Staat uit fase. :!:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Sietse

De tweeter is erg krachtig, een C12 van Thiel, ik denk dat het daardoor kwam.
De tweeter is al om-gepoold, daar kwamen we achter met Camiel, is nu ook simpel om te polen, wat ik wel eens probeer, maar dan snel weer terug-pool, want je hoort meteen dat je een stuk hoog kwijt bent.
Dus, permanent “verkeerd om”……. :)

Deze week ook "rollers" halen, dan kan ik die massa van pakweg 80 kg?? of meer........ gemakkelijker verrijden en "richten", een beetje spelen met de effecten.
Het is een OB dus niet de gemakkelijkste weergever.........
Bijlagen
midden en hoog.JPG
kogel transport.jpg
kogel transport.jpg (9.9 KiB) 418 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

..............ik zal dit weekend fotos plaatsen van die wieltjess. Bevallen echt goed.
Kunnen elk 50kg aan dus als je er 4 monteerd , ...moet goed gaan.
Verder met klitteband, speakerdoek en............... de Singer naaimachine ... :rock: aan de gang.............
Bijlagen
singer.jpg
singer.jpg (11.44 KiB) 332 keer bekeken
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door k.p. »

Paul groot schreef:
Sietse

...
Het is een OB dus niet de gemakkelijkste weergever.........
Valt wel mee toch :?:
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

Ja valt wel mee, is gewoon "leuk-lastig"........... :rock:

Nu dat ie op rollers staat heb ik een tijdje geëxperimenteerd met de plaatsing door middel van locatie wijzigingen van de kasten.
Ik heb de afstanden tot elkaar gevarieerd en de afstanden tot de muur etc.
Daarbij krijg je, ik, de mooiste resultaten als de afstand tot de muur pakweg 1 meter of iets meer is, terwijl de “standplaats ca. 60 cm is.
En de kasten ook gewoon haaks op de muur en niet een beetje gedraaid naar elkaar toe.
Zal met reflecties te maken hebben.(?)
Dus als ik die kasten een end naar voren rijd dan wordt het allemaal heel erg mooi en ruimtelijk.

Leuk hoor dat geklooi.
Ik kan ze alleen niet die meter uit de wand laten staan want dan staan ze toch wel in de weg…………………
……..vind mijn vrouw……… :-#
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door k.p. »

Haaks lijkt me zelden een goede keuze. Bij 1 meter zul je ook nog uitdoving hebben door de backwave. Dit ligt er natuurlijk aan waar je je crossover hebt liggen. Recht op luisteraar gericht of een stukje verder ingedraaid lijkt mij het beste. Ligt er een beetje aan of je wat meer van pinpoint imaging houdt of een iets ruimtelijker weergave wilt. Bij een wat ingedraaide speaker is de backwave veel minder sterk omdat je onder een hoek een lagere amplitude hebt.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door Paul groot »

In theorie kun je natuurlijk wel gelijk hebben, alleen bij mij in de praktijk, …..gaan zitten en luisteren…….., dan ga je (ik) voor de beste persoonlijke oplossing (smaak?) en dan blijkt een zo goed als haakse opstelling minder mooi te klinken, minder ruimtelijk. (haaks op het oog want meten en dergelijk doe ik niet. (Bij mij is alles “zo ongeveer” en “bij benadering”……..)
Gedraaid kan heel goed beter klinken mits je denk ik een vlakke muur hebt zonder frutsels ?.
Dat is bij mij niet het geval.
Ik heb bij stereo-beeld luisteren ook een 52 inch LCD in het midden hangen, verder wat plankjes, etc etc.

Omdat als ik in HT opstelling (L/R/center etc) geen last heb van plaatsing enzovoorts, en je wordt ten slotte door de film bezig gehouden, “speelt” het alleen bij het afspelen van een cd-tje.
Bijlagen
001.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Open baffle systeem met nagenoeg 0 kennis maar wel spull

Bericht door k.p. »

Het gaat natuurlijk om wat jij het best vind klinken. Mijn ervaring is dat een dipool niet zo lastig te plaatsen is. Als het afstraalgedrag goed is dan klinkt het al snel lekker. Je ruime opstelling is trouwens wel heerlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”