Als de redenatie is; 'als je het hoog niet mist kun je het beter wegfilteren' dan maakt het geen enkel verschil wat je doet.
Dus, daaruit volgend, maakt mijn antwoord ook geen enkel verschil. Toch? Kan ik het net zo goed achterwege laten.
Waarom blijf je dan toch nieuwsgierig?
Tja, zondagochtend is de tijd van diepe gedachten he?
Om toch even antwoord te geven: als je digitaal filtert maakt het niks uit omdat je niks aan het faseverloop verpest. Voor passief filteren gevallen zou ik absoluut geen extra overbodige elektronica toevoegen. Extra componenten betekent alleen maar meer verlies van informatie. If it ain't broken, don't fix it.
In sommige gevallen is het wel handig om het laag uit te filteren. Maar in een gesloten, basreflex e.d. gaat het toch vanzelf.
