De Theorexx SE buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Die zijn goedkoop Robert.
Maar €9,22 verzendkosten vind ik ook wel weer veel.

Heb dezelfde ook op MP gevonden.
En een bod gedaan. Nu maar afwachten.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door 595ss »

Theo,

Ik heb nog even gezocht en ik heb eventueel nog 2 Amp/Ohm 0.1uF/630V PF XAL AL met verfschade voor je liggen.

Pm mij maar even als je ze wilt hebben.

Rob
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Ah!buis »

Toch nog iets bedenkelijks tegengekomen.Maar misschien heeft de kathodeweerstand niet de waarde van het schema (150hm) of is de voeding lager.
Met de opgegeven waarden wordt de anode-dissipatie in de EL84 wel 15W en die mag maar 12W zijn.
Er destaat wel een EL84M dat is een rus,heet daar 6P14,die mag 14W hebben ,net (niet)genoeg.
Met een voeding van 300V en gewone EL84 zou de kathode-weerstand 220ohm moeten zijn.
Anne
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Dat betekent Anne dat ik R11 en R12 moet vervangen?

Rob je hebt een PM.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Ah!buis »

Geen idee,je zou eerst 's kunnen meten.De spanning aan de UGT (anode) en de kahode (beide tov de massa).
Er is misschien niks aan de hand,zou niet de eerste keer zijn dat schema en toestel hun eigen leven leiden.
Anne

Oh ja,en is die weerstand wel degelijk 150ohm ?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door 595ss »

En je hebt PM terug :wink:

Rob
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Goed luitjes. Even een update.
Heb nu net de condensatoren van Rob binnen gekregen. Waarvoor nog enorm bedankt.
Ook heb ik de buisjes van JJ hier liggen.
Wordt een beste uitdaging om die nog netjes in te bouwen.
Nog wat plaatje erbij.

Ook nog even een plaatje van de potmeter met printje.
Bijlagen
P1030406.JPG
P1030395.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Printje eruit, ALPS erin en de draden rechtstreeks aan de ALPS.

Wanneer je goed zoekt vind je ALPS potmeters met soldeeroogjes, in plaats van pennetjes. Dat soldeert makkelijker.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Ik denk dat die geverfde koppel-C's een extra gekleurde weergave bewerkstelligen :mrgreen: Met een beetje passen en meten moeten ze er in kunnen, zijn ze veel groter Theo?
Wanneer je goed zoekt vind je ALPS potmeters met soldeeroogjes, in plaats van pennetjes.
Dat is zeker handig Robert, die pennetjes solderen is echt een crime.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

De potmeter heb ik nog niet Robert.

Deze condensatoren zijn veel groter dan die er nu in zitten Rein.
Zo gauw ik ermee aan de gang ga zal ik er plaatjes bij plaatsen.
Ik zit nog steeds te wachten op de nieuwe kap. Ze hadden het mij beloofd maar ik heb
hem nog steeds niet binnen.

Zal de print los moeten halen om de kap te kunnen vervangen dus wil ik het eigenlijk in 1 keer doen.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door klusser »

Ben benieuwd wat je resultaten van het tweaken!
Heb je de JJ buisjes al geprobeerd?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

klusser schreef:
Ben benieuwd wat je resultaten van het tweaken!
Heb je de JJ buisjes al geprobeerd?
Ik ben ook zeer benieuwd klusser.
En de nieuwe buisjes hebben al gespeeld. Klinkt al een stuk beter.
Maar ze moeten eigenlijk een poosje "inspelen".
En ik kan het me verbeelden maar heb het idee dat de trafo en de UGT's wat warmer worden.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door klusser »

Het kan zijn dat de JJ's ietsjes meer stroom trekken (zowel anode-kathode, als gloei). Daarom kunnen de trafo's ietsjes warmer worden. Niet zorgelijk ;)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
die pennetjes solderen is echt een crime.
Bah, watjes :mrgreen:
Stug draad kun je om het pootje heen draaien. Soepel draad vertinnen en dan om het pootje heen klemmen..
Als het maar enigzins mogelijk is zorg ik dat de verbinding eerst klemt voordat ik het vast ga solderen.

Met vriendelijke groet,

Miniwatt - gediplomeerd hard wiring specialist.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

De potmeter maak ik me geen zorgen over Miniwatt. :wink:
Dat gaat wel goed komen.
Moet eerst even kijken waar ik een redelijk geprijsd exemplaar kan kopen.
Ze zijn nogal duur de alpsjes.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Bij Conrad zijn ze duurder geworden Theo, van €12,50 naar meer dan €15,00. Jukebox Revival levert ze voor €13,75 en bij Dr. Tube heb ik ze voor €30,00 (DERTIG =; ) al gezien. Is er eigenlijk een betaalbaar alternatief voor een ALPS?
Bah, watjes
Je weet niet wat het is om een paar trillende handen en een scheef leesbrilletje met aan één kant +5 en aan bakboord -3.5 te hebben :^o
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Miniwatt »

PA4URK schreef:
Je weet niet wat het is om een paar trillende handen en een scheef leesbrilletje met aan één kant +5 en aan bakboord -3.5 te hebben :^o
Uhh, een beetje wel: ik heb geen vaste hand dus ondersteun ze graag. En ik heb geen bril, maar merk bij dat soort klusjes wel dat ik eens naar de opticien zou moeten gaan.. 8-[
Het zal vast wel erger zijn dan bij mij, maar we hebben het hier niet over smd solderen hè? ;)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Alpsjes koop ik altijd op Ebay. Vanuit Taiwan of Hongkong. Daar kosten ze hooguit 7 euro.
Ik zal eens zoeken, heb er ook weleens een uit Duitsland laten komen.

Meestal koop ik er twee tegelijk, altijd handig voor volgende projecten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Deze bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.nl/Alps-100K-A-x-2-Volu ... 3cb621ac45

Ligt voor 12 euro op jouw deurmat en heeft de oogjes !
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door PA4URK »

Dat is een behoorlijk verschil Robert, voor dergelijke prijzen kun je wel een voorraadje aanleggen. En ook nog met handige soldeeroogjes, dit lukt mij zelfs zonder brilletje :lol: . Waarom moet hier alles toch zo duur zijn? :(

Edit: Ik heb nog nooit iets gekocht via E-Bay, is dat een beetje te doen?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Bedankt voor de tip Robert.
Ik wel eens wat vaker gekocht via e-bay Rein.
Gaat meestal wel goed. Nadeel vind ik dat je een credit kaart moet hebben
om via pay-pal te betalen.

Had vandaag weer een mail van Aurexx.
Ze hebben heel veel kappen maar zijn allemaal beschadigd.
Ze gingen verder zoeken. Balen hoor :evil:

Heb het knopje besteld. :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door Barry2001 »

Kun je die beschadigde kappen niet schuren en spuiten Theo?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door RobertD »

Voor Paypal heb je tegenwoordig geen creditcard meer nodig geloof ik.
Ebay is mijn poort naar de rest van de wereld hoor. Echt super.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Voor Paypal heb je tegenwoordig geen creditcard meer nodig geloof ik.
Ebay is mijn poort naar de rest van de wereld hoor. Echt super.
Klopt. Tegenwoordig werkt het via je bankrekening.
En tegenwoordig bestel ik alleen maar via ebay :rock:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Aurexx buizenversterkertje

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Kun je die beschadigde kappen niet schuren en spuiten Theo?
Zou wel kunnen Barry.
Maar ik heb de versterker nieuw gekocht.
Dan zou je toch geen beschadiging verwachten.

Wat E-bay betreft mijne heren ga ik even uitzoeken hoe dat in elkaar zit. :)
Plaats reactie