pre-pre nodig

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

m'n pa heeft een nw versterker, en (tja, even niet opgelet, draaitafel was iets te lang niet gebruikt) omdat die geen MC pre heeft, alleen een MM, zoek ik dus een eenvoudige pre-pre, die dus t signaal van een MC naar MM nivo opkrikt, geen correctie want die zit in de gewone pre wel.
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Penguin »

versterking ..hoeveel x lijkt me van belang.

Met een mooie jappen tor?

heb geen kijk op transistoren

misschien handiger een aparte doos met een mc ingang met riaa naar een ingang op de pre amp
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

:oops: realiseer me net dat m'n pa de deur uit liep met de papieren van z'n element en van z'n versterker in z'n hand :roll:
Gebruikersavatar
johnrtd2
In memoriam †
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 16:04

Re: pre-pre nodig

Bericht door johnrtd2 »

Gewoon een trafootje inbouwen denk ik.

John
Gebruikersavatar
Penguin
Berichten: 271
Lid geworden op: di 14 mar 2006, 20:42
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Penguin »

Henkjan schreef:
:oops: realiseer me net dat m'n pa de deur uit liep met de papieren van z'n element en van z'n versterker in z'n hand :roll:
MC elementje High output + 2mV kan zo op een MM ingang ....waarschijnlijk wist je dat al :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

Penguin schreef:
Henkjan schreef:
:oops: realiseer me net dat m'n pa de deur uit liep met de papieren van z'n element en van z'n versterker in z'n hand :roll:
MC elementje High output + 2mV kan zo op een MM ingang ....waarschijnlijk wist je dat al :wink:
ja, als hij die had was de vraag nooit opgekomen natuurlijk

johnrtd2 schreef:
Gewoon een trafootje inbouwen denk ik.
waarin?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door hannesie »

Step-Up trafo die het MC signaal naar MM niveau brengt.
Die kan dan in de Voorversterker. :mrgreen: , als daar nog ruimte is natuurlijk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door audiomanics »

Henkjan, ik heb nog twee spiksplinternieuwe ongebruikte vanderveen stepuptrafotjes liggen..
We moeten even babbelen over de prijs.. ik heb ze gekocht voor een project, maar dat is niet doorgegaan...

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

ergens inbouwen lijkt me ff lastig, maar kan je dit ook toepassen door die trafotjes te voorzien van een stel RCA pluggen en zo tussen draaitafel en versterker te hangen?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: pre-pre nodig

Bericht door Miniwatt »

Henkjan schreef:
ergens inbouwen lijkt me ff lastig, maar kan je dit ook toepassen door die trafotjes te voorzien van een stel RCA pluggen en zo tussen draaitafel en versterker te hangen?
Kan, maar verdient geen schoonheidsprijs :mrgreen:
Het zijn maar kleine dingetjes hoor O:)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door audiomanics »

17 x 23 mm slechts (MC10 van vanderveen)
Afbeelding

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

nou, in de versterker ga ik 'm niet inzetten zolang die nog garantie heeft, misschien in de draaitafel, die zou ik dan eens moeten openen.

wel nog wat sommetjes doen voor de correctie R en RC (hopelijk kan ik de benodigde info vinden).

maar eerst maar eens dat element laten nakijken of de naald nog wel kosher is
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door hannesie »

Ik heb pas geleden nog en kastje gezien waar de 2 Trafo's in zaten, extern dus als tussen schakel.
Ik zal het anders donderdag avond even navragen.
Wie weet is dat best mogelijk, het was zo een Hammond kastje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
Ik heb pas geleden nog en kastje gezien waar de 2 Trafo's in zaten, extern dus als tussen schakel.
Ik zal het anders donderdag avond even navragen.
Wie weet is dat best mogelijk, het was zo een Hammond kastje.
OK, ben benieuwd.

zijn er nog andere zinige opties dan een paar van die trafo's?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: pre-pre nodig

Bericht door sietse »

Die trafo's worden erg vaak toe gepast. Electronica neemt meer ruimte in beslag. :!: In de PU inbouwen is geen slecht idee als het niet in het versterker kastje past.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pre-pre nodig

Bericht door Ah!buis »

Meestal weet ik wel wat voor te stellen,maar met aanduidingen als MC en MM is het niet er duidelijk.Zit nogal wat variatie in :? .
Liever zoiets als "ik heb xVolt te belasten met y-weerstand dat moet zVolt met zoveel belasting worden"(letters zijn op) :o .
Voorkomt (misschien)narigheid zoals trafo doet het niet goed of andere nutteloze kosten :( .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pre-pre nodig

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
zijn er nog andere zinige opties dan een paar van die trafo's?
Ik weet wel dat er vroegah (jaren '80) van een paar fabrikanten van die step-up's waren die in een klein hulsje waen ingebouwd met aan een kant een Tulp-contra en aan de andere kant een Tulp stekker.
Ik weet alleen niet meer welk merk dat was, Ortofoon? Sony? Yamaha?

Dat zou ideeal zijn voor Henkjan, vermoed ik.

[Edit: Ik heb al een paar voorbeelden gevonden:
sony%20ha-t10.jpg
4pn0v7m.jpg
Hier ook nog wat info:
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=13896.0 [/edit]
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door audiomanics »

Die Sony en Ortofon zien er ook wel verschrikkelijk hetzelfde uit....
Kees
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pre-pre nodig

Bericht door ray5150 »

Nu je het zegt kan ik je geen ongelijk geven....maar dat hoeft nog niks te zeggen over de kwaliteit...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

een korte zoektocht op ebay en marktplaats levert niet veel betaalbaars op..

deze
denon step-up.JPG
is van de "kastjes" de minst dure, en gaat naar de 200€

deze
ortofon stm-72.png
ortofon stm-72.png (34.47 KiB) 924 keer bekeken
staat op MP voor 65€
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

op vinylengine lees ik dit:
Sorry folks, if your MM input is a standard one (with no selectable gain, for instance), no step-up transformer for you! Use an active device (and you read the whole page for nothing – sorry).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: pre-pre nodig

Bericht door ray5150 »

Dan kun je net zo goed een nieuwe kopen....: (150 Euro.)
http://www.plsaudio.nl/cambridge_audio_phono.html

(shit...het is jouw concurent... :hide: )
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pre-pre nodig

Bericht door Ah!buis »

Hier en daar 's wat cijfers opgezocht en dan kom ik tot het volgende.
Kost niet veel,is misschien uit te proberen.
Anne
Bijlagen
vv.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: pre-pre nodig

Bericht door Henkjan »

Ah!buis schreef:
Hier en daar 's wat cijfers opgezocht en dan kom ik tot het volgende.
Kost niet veel,is misschien uit te proberen.
Anne
kan je uitleggen wat dit is? ik ben vrij electronica-blond :oops:
ray5150 schreef:
Dan kun je net zo goed een nieuwe kopen....: (150 Euro.)
http://www.plsaudio.nl/cambridge_audio_phono.html

(shit...het is jouw concurent... :hide: )
conculega noem je dat :lol:

maar wel gek, dat een complete pre incl MC voortrap dus goedkoper is dan alleen de MC voortrap....


wel vreemd dat Ray me nog niet naar de kringloop heeft verwezen om de voortrap uit een oude versterker te solderen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: pre-pre nodig

Bericht door Ah!buis »

Ja,'t was gisteren wat laat geworden,heb het er zo maar bij gelaten.Nu wat meer tijd voor een woordje uitleg.
Die 2SK170 is een ruisarme fet van Toshiba.Die heeft nogal veel spreiding in de eigenschappen zodat ze die uitbrengen in drie soorten.Een blauwe met hoge stroom,een gele minder stroom en een groene met de kleinste stroom en die moeten we hebben.Te eerste in een voorversterker hebben we niet veel stroom nodig en zo kan het zelfs met een batterij gevoed (2x 1/2mA).
Ondanks de onderverdeling is er nog zoveel verschil mogelijk dat de 470ohm misschien wat aangepast moet om 1/2mA te krijgen(1,1V over 2k2).Zou ook een trimpotje kunnen zijn,maar ik vertrouw de ruiseigenschappen daarvan niet zo.
Bij die 1/2mA is de steilheid van de fet ongeveer 10mA/V wat een ingangsweerstand van rond 100ohm oplevert,wat een goeie afsluiting voor MC heet te zijn.De stroom van de MC komt bij de "source" binnen en bij de "drain" weer buiten maar daar is de spanning wel hoger,nml. over 2k2 wat een versterking van ruim 20x geeft.Die geven we dan door aan de MM-ingang via een koppelcondersator.(met 470k om de uitgang niet te laten zweven)
Hopelijk klinkt dit allemaal niet al te warhoofdig,ik doe m'n best :? .
Anne
Plaats reactie