Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

:mrgreen:

Ja, de baffle wordt van MDF.

De stukken hout zijn nu rond de 20 mm dik en aan één kant heel erg vlak. De "achterkant" heeft hier en daar wat hoogteverschillen, maar in de geselecteerde planken is dat nergens meer dan een millimetertje. Mijn idee was om er met bruislijm een stuk of wat stroken MDF tegenaan te lijmen (in lengterichting) met tussen die stroken een millimeter ruimte. Deze stroken zou ik dan weer verbinden met de tegenoverliggende exemplaren, zodat de twee zijwanden gebraced zijn.

Zo zou het hout dan zonder problemen wat kunnen werken, blijven de zijwanden in model en zou het geheel in principe stukken minder moeten resoneren dan wanneer het puur uit hardhout gemaakt zou zijn.

Als het een betere optie zou zijn om het spul gewoon keihard met MDF te verlijmen kan ik eventueel ook de achterkant nog vlakken. Dan zou de dikte uiteindelijk tussen de 16 en 18 mm uitkomen, afhankelijk van de plank. Maar juist dan ben ik dus bang voor scheuren en dergelijke.
Laatst gewijzigd door Koen K op di 01 mar 2011, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door knuisje »

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Hee, dank je, da's uitgebreider dan wat ik al had gevonden. Top! :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Eerst een proefstrookje MDF zagen om te kijken hoe ver de zaagsnede van de geleider uitkomt (beetje wazige foto maar het idee is duidelijk):
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5060/5493957659_d776797736_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5060/5493957659_d776797736_o.jpg
Het hout ingeklemd:
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5099/5493958397_f689a503b7_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5099/5493958397_f689a503b7_o.jpg
De zaag erin... Spannend...

De cirkelzaag heeft het maar zwaar met het harde hout. Maar uiteindelijk worden de zaagsneden over het algemeen redelijk van kwaliteit.
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5052/5494551372_80d4bb2efb_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5052/5494551372_80d4bb2efb_o.jpg
Een plankje klaar, even checken of het een beetje haaks is:
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5257/5494552108_e4fafbd021_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5257/5494552108_e4fafbd021_o.jpg
Daarna heb ik alles bij elkaar geklemd en de uiteinden met de bandschuurmachine afgevlakt. Scheelde een halve centimeter, zodat nu alles 89.5 cm is. De hoogte komt over het algemeen best leuk overeen, meer dan een millimeter zal het niet uiteen lopen. Als de hele kast in elkaar zit zal er dus nog een klein beetje schuurwerk zijn, maar niet veel meer, denk ik.

Een van de planken (uiterst rechts) is niet helemaal mooi recht geworden, maar dat geeft niet. Die kan ik dan mooi gebruiken om de boven- en onderkantjes uit te halen.
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5211/5494552774_fd8e8a97ea_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5211/5494552774_fd8e8a97ea_o.jpg
En toen lag er overal in mijn kamer een dikke laag stof:
Bronbestand:<br />http://farm6.static.flickr.com/5138/5493960649_47bf320151_o.jpg
Bronbestand:
http://farm6.static.flickr.com/5138/5493960649_47bf320151_o.jpg
:D

Ik ben best wel te spreken over het resultaat. De lengte van de planken komt goed overeen en ze zien er ook best netjes uit. Ik ben ook blij dat het goed gegaan is en ik dit nu achter de rug heb... Als je een stuk MDF verprutst kun je zo een nieuwe plank pakken, maar met het hout was het allemaal toch net wat spannender.

Volgende hoofdstukken: baffles, achterpanelen, sandwichpanelen (tegen het MDF komt bitumen + multiplex, tegen het hardhout bitumen + ofwel spaanplaat ofwel MDF), bracings en de voetjes voor de speakers. Daarna de subwooferkasten :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door hannesie »

Toen ik je eerste foto zag dacht ik al, zou je dat tapijt niet oprollen. :lol: :sure:

Jij hebt wel een hele luxe werkplaats, lijkt wel wat op de mijne. :oops:
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Juicie »

:kwijl: wow mooie plankjes, laten we hopen dat ze niet gaan werken. Maar echt ontzettend mooi,...
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

@ Hannesie: Ach, dat tapijt is toch al voorbij z'n houdbaarheidsdatum :D

@ Juicie: Thanks! Ik hoop inderdaad ook dat ze goed blijven... We zullen zien 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door dre »

ga je ook binnen frezen? :lol:

wel erg fraai hout! 8)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Vuurkat »

Misschien kan je de volgende keer de stofzuiger erbij pakken, dat scheelt toch wel een hoop. Is ook beter voor je gereedschap (geen stof in de lagers).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door knuisje »

Wel een mondkapje gebruikt hoop ik? In oriko-hout zitten giftige stoffen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

knuisje schreef:
Wel een mondkapje gebruikt hoop ik? In oriko-hout zitten giftige stoffen.
Als we geen reactie meer krijgen verwacht ik "lees: nee, niet gebruikt"
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

@ Dre: Dank je!

@ Casper: Ja, dat ga ik denk ik maar doen. Het is wel onhandig met een normale stofzuigerslang en zonder passende adaptertjes, maar dit is ook niet zo fijn natuurlijk.

@ Knuisje: Klopt, dat had ik gelezen. Bij het zagen had ik geen kapje, bij het schuren wel. Wel zo prettig.

@ Wouter: :D Ik ben er (nog)!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Nou, vandaag had ik alle panelen die voor de buitenkant nodig zijn min of meer af. De baffle moet nog van gaten voor de drivers voorzien worden, dus ik heb ook een stuk gereedschap gemaakt dat me in staat zal stellen rond te frezen.

Dit zijn de "houtpakketjes":
Bronbestand: <br />p://farm6.static.flickr.com/5060/5500363172_8daa1d57b6_o.jpg
Bronbestand:
p://farm6.static.flickr.com/5060/5500363172_8daa1d57b6_o.jpg
Hier zijn de eerste plankjes aan elkaar gelijmd:
Bronbestand:<br />tp://farm6.static.flickr.com/5296/5499767099_6149084721_o.jpg
Bronbestand:
tp://farm6.static.flickr.com/5296/5499767099_6149084721_o.jpg
Lijkt tot zover wel redelijk te lukken :) De lijm die je op de foto kunt zien heb ik erop gesmeerd nádat de boel aan elkaar vast was gelijmd, om zeker te weten dat het luchtdicht is.

Misschien kom ik er morgen aan toe om de baffles te frezen en met multiplex te verlijmen. Dan kan ik de kasten - op een zijpaneel na - in elkaar zetten en aan de bracing en dergelijke beginnen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Walt »

Ziet er goed uit Koen! Heel erg mooi hout is dat! Beter teveel houtlijm dan te weinig dus dat zit wel goed.

Wanneer kan ik komen luisteren? :D

Wordt alles nu via een DSP gefilterd of komt er ook nog een passief filter in voor het mid/hoog?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Dank je! Ik hoop de kasten met een weekje of twee af te hebben. Daarna moet ik de subs uiteraard nog bouwen en de drivers bij Henkjan halen.

Er komt inderdaad een passief filter voor mid/hoog. De andere crossover ga ik met een MiniDSP doen.


Kan iemand trouwens iets vertellen over de pasvorm van de CSS FR125SR en de B&G NEO3 PDR? Ik neem aan dat 1 mm groter dan de driver frezen goed genoeg zal zijn om het goed te laten passen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Walt »

Hallo Koen,

Persoonlijk zou ik wachten totdat ik de units in huis had, en dan zelf nog eens nameten en dan pas de uitfresingen maken. Ik heb het vaak genoeg gehad dat de maten van de datasheets toch niet precies kloppen met de echte units.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door cve »

Als je de avonturen van Sander en zijn Nononsense Monitor hebt gelezen dan weet je wat je zou kunnen overkomen als je de drivers niet in huis hebt. Het zou toch zonde zijn van dat mooie hout en je werk als de pasvorm toch niet blijkt te kloppen. Dus pas frezen als je de eigen drivers hebt opgemeten.

Groet, Co
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Ik zou de straal een kwart mm groter pakken. Niet te veel, want dan houd je een spleet over. De weinig ruimte is niet zo'n probleem. Even vijlen en klaar.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

@ Walt en Co: Ja, dat is dus het probleem. Ik kan niet zoveel verder met de kasten zolang de baffles niet klaar zijn, maar dankzij die prent die ik laatst gekregen heb schiet het budget voor de drivers momenteel ook lekker tekort :(

@ Martijn M: Een kwart millimeter... :lol: Waar zie je me voor aan, een levende CNC-machine? :mrgreen:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door jantje-secuur »

Martijn M schreef:
Ik zou de straal een kwart mm groter pakken. Niet te veel, want dan houd je een spleet over. De weinig ruimte is niet zo'n probleem. Even vijlen en klaar.
Dit was anders niet mijn ervaring. Met een schuurpapiertje de binnenkant uitruimen kost je al snel een dag(!) werk. Het afvijlen van de driverflens trekt mij niet zo.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Als je zorgt dat je een in de totale diameter een halve millimeter speling hebt, hoef je echt geen dag te vijlen. Ik heb wel eens gefreesd met een straal van +1 mm. Dat was gewoon niet mooi. Mijn laatste keer heb ik het nagenoeg pas gemaakt; marginaal groter. Vijf minuutjes met een vijl rondjes draaien en klaar.
Anderhalve millimeter op de straal voor een 18" woofer (er kwam bij nader inzien toch een andere driver in) betekent blaren op je handen en spierpijn van 't veilen. Het ging namelijk om vier kasten.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Voorlopig denk ik dat ik de kasten dan gewoon in elkaar zet zonder de baffle en een van de zijpanelen.

Dan kan ik wel vast de bracing, demping en dat soort dingen erop zetten, voetjes eronder doen, de bandschuurmachine er nog eens overheen halen om alles exact even breed te hebben, facetten aan de randen maken enzovoorts. Als de drivers er zijn kan ik t.z.t. wel frezen en kijken hoe het uitkomt. Het zit me toch niet 100% lekker om de kasten helemaal af te bouwen zonder te weten hoe en wat. Als het dan weer uit elkaar moet... Brrr...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Walt »

Hallo Koen,

Ga je de units nieuw aanschaffen? Met name die Neo tweeter komt hier nog wel eens voorbij in het tweedehands deel. Scheelt toch weer in de kosten!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ja, dat had ik begrepen, maar ik koop ze nieuw. Henkjan heeft me een mooie deal aangeboden voor alle drivers bij elkaar. ;)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Walt »

Kijk aan, met Henk Jan kun je prima zaken doen blijkt maar weer!

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”