Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Goedendag allemaal, kennen jullie mij nog :lol: Mijn eerdere zelfbouwprojecten zijn vaak met een sisser geëindigd, maar nu gaat het er toch echt van komen... Ik ben van plan om met onderstaande drivers een set speakers te gaan bouwen:
Bronbestand:<br />http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-rss315hf-4_L.jpg
Bronbestand:
http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-rss315hf-4_L.jpg
lspeakers-rss315hf-4_L.jpg (32.63 KiB) 684 keer bekeken
Dayton RSS315HF-4 (2 of 4 stuks, daar ben ik nog niet 100% uit)
Bronbestand:<br />http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-rs100-4_L.jpg
Bronbestand:
http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-rs100-4_L.jpg
lspeakers-rs100-4_L.jpg (42.85 KiB) 684 keer bekeken
Dayton RS100-4
Bronbestand:<br />http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-pt2b-8_L.jpg
Bronbestand:
http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-pt2b-8_L.jpg
lspeakers-pt2b-8_L.jpg (30.46 KiB) 684 keer bekeken
Dayton PT2C-8

Dayton staat bekend om de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Daarom wil ik het graag met deze units gaan proberen. De opzet zal zijn in de vorm van 2 baszuiltjes met daar bovenop kastjes voor midden en hoog. De fullrange-driver zal het grootste deel van het werk voor z'n rekening moeten nemen, die mag van zo'n 300 Hz tot 10+ kHz aan de slag. Daarmee hoop ik crossover-problemen buiten het middengebied te houden.

Het f3-punt zal 'au naturel' zo rond de 40 Hz komen te liggen, maar het laag ga ik een beetje boosten om - vermoedelijk helpt de kamer hier nog wat bij - recht tot de 20 Hz te komen. De Daytons hebben volgens mij headroom zat om wat extra laag in de mix te brengen zonder dat het meteen gevaarlijk wordt met het oog op de belastbaarheid.

Goed, elektronische correctie dus. Voor de aansturing ben ik namelijk uiteindelijk van plan om deze twee aan te schaffen:
Bronbestand:<br />http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/DCX2496.jpg
Bronbestand:
http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/DCX2496.jpg
Bronbestand:<br />http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/deq2496.jpg
Bronbestand:
http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/deq2496.jpg
Met passieve filtering tussen middriver en tweeter - dan zijn er tenminste geen 3 eindbakken nodig. Er zal dus wel nog een tweede Yammie P-2200 moeten worden aangeschaft, of iets anders geinigs om het hoog te doen zodat de Yamaha het laag voor z'n rekening kan nemen. Zoveel vermogen zal er voor het midden en hoog immers ook weer niet nodig zijn.

Met de verkoop van de Translators zal ik de aanschaf van de drivers bekostigen, daarna wordt het weer sparen voor de Behringers. En voor het laten bouwen van de kasten natuurlijk, want ik heb qua ontwerp iets in m'n hoofd dat ik beter niet zelf in elkaar kan gaan zetten als het mooi moet worden ;D

Dit keer ga ik het echt doorzetten. Ik weet nu wat ik wil: een grote gesloten speaker, elektronische correctie + filtering met veel mogelijkheden voor toekomstige upgrades, een middendriver die vrijwel alle muziek voor z'n rekening neemt en een high tech tweeter die voor de nodige verfijning en detail bovenin moet zorgen.

Ik hoor graag meningen over de driverkeuze, of ik 2 of 4 woofers zou moeten gebruiken als ik het doel heb de boel gewoon recht te trekken tot 20 Hz, etcetera etcetera. Shoot! :wink:


Eerst dus een tijdje naar de oude vertrouwde luisteren:
Bronbestand:<br />http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/4875930298_0cb4396a1e_b.jpg
Bronbestand:
http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/4875930298_0cb4396a1e_b.jpg
Ook geen straf hoor :P
Laatst gewijzigd door Koen K op wo 16 mar 2011, 23:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Goeie driverkeuze! Goed concept! En dit keer echt bouwen hè!

Overigens zou ik kiezen voor een veel lager crossoverpunt. Daar heb je klankmatig echt geen last van. Om de combi van DCX en DEQ aan het werk te zien, ben je van harte welkom om hier 's langs te komen. Vanaf Rotterdam hoef je niet meer over te stappen ;) .
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Nu gaat het echt gebeuren ja 8) En de kasten laat ik gewoon bouwen, dan wordt het tenminste écht mooi.

Elders schreef Interficior ook al dat het niet zo'n goed idee was om zo hoog te crossen, hoe zit het daarmee eigenlijk? Gaat een fullrange driver ernstig bundelen in dat gebied? Dayton geeft er voor zover ik gezien heb niet echt informatie over...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Lees je eigen topic op hififorum nog eens na. Daar vind je een schat van informatie. De focus moet je m.i. leggen op het optimaliseren van het afstraalgedrag. Let ook op het minimaliseren van diffractie. Voorbeelden van een speaker waarbij dit laatste goed is gedaan is de, de Revel Ultima Salon:

EDIT2(Sander, bedankt!)

Afbeelding.

Bij zijn oudere broertje zie je een prachtige radius.

Facetten (zoals o.m. bij Avalon) helpen ook aardig, maar het mooist is een radius.

EDIT: geen idee waarom de afbeelding niet werkt.
Laatst gewijzigd door Martijn M op za 19 feb 2011, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Martijn M schreef:
Lees je eigen topic op hififorum nog eens na. Daar vind je een schat van informatie. De focus moet je m.i. leggen op het optimaliseren van het afstraalgedrag. Let ook op het minimaliseren van diffractie. Voorbeelden van een speaker waarbij dit laatste goed is gedaan is de [img=http://i.fosfor.se/i07/071017_5h.jpg]Revel Ultima Salon[/img]. Facetten (zoals o.m. bij Avalon) helpen ook aardig, maar het mooist is een radius.

EDIT: geen idee waarom de afbeelding niet werkt.
071017_5h.jpg
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd HTML knutselaar
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Haha, ja, dat klopt, ik heb nog aardig wat documentatie ;)

Wat betreft de kasten ben ik sowieso van plan om pogingen te ondernemen de diffractie te minimaliseren. Ik weet niet zeker of ik een radius mooi vind om te zien, maar iets met facetten moet toch zeker kunnen. Avalon vind ik er in elk geval mooi uitzien, dus die vormtaal zou ook wel voor een deel in mijn speakers terecht kunnen komen.

Overigens zit ik ook wat - naar aanleiding van de discussie op htforum - naar een Nescio-idee te gluren. Er zijn dus blijkbaar geoeg budgetvriendelijke breedbanders waarbij je de tweeter in z'n geheel weg kunt laten. Dat had ik eerder nog niet op overtuigende wijze gehoord, vandaar dat ik het idee had dat een ribbon erbij noodzakelijk zou zijn.

Misschien een Alpair 6, of een CSS FR125SR. Dat zou de hele boel wel gemakkelijker en goedkoper maken.

@ Sander: Thanks :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Ik zou die ribbon even laten voor wat hij is en een nette dome tweeter inzetten, het afstraalgedrag daarvan is toch echt stukken beter. Ook de vervorming, mits je een geschikte keuze maakt gaat er dan op vooruit (ik moet daarbij eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met het hele programma drivers van Dayton, d'r zit namelijk nogal wat verloop in).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

En de optie "geen tweeter"?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Koen K schreef:
En de optie "geen tweeter"?
Kwestie van smaak, denk ik. Voor mij is het niks, maar sommigen zweren er bij.

De Dayton bandtweeter is trouwens uitstekend, zeker voor 't geld! In de meeste gevallen zou ik echter voor een dome kiezen. Je zou ook kunnen kijken naar een setje B&G Neo3PDR. Deze heeft een relatief groot stralend oppervlak aan de onderkant van zijn bereik, maar een kleiner oppervlak voor hogere frequenties. Daardoor verloopt het afstraalgedrag wat gelijkmatiger. De Neo3PDR zou je uitstekend kunnen combineren met een kleine mid, zo rond 2 khz. Dan bouw je haast een rondstraler.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
En de optie "geen tweeter"?
Nee, da's geen optie, de Neo die Martijn voorstelt is wel een alternatief, maar heeft Dayton zelf geen nette dome tweeters? Anders kan je zeker bij Seas terecht of anders een nette Vifa ringradiator, of een ScanSpeak tweeter als het wat meer mag kosten?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Maar als ik de specs van die CSS zie is dat toch echt erg netjes tot ver in het hoog, of is er iets dat ik over het hoofd zie?

http://www.juoiga.nl/download/fr125sr.pdf
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Maar als ik de specs van die CSS zie is dat toch echt erg netjes tot ver in het hoog, of is er iets dat ik over het hoofd zie?

http://www.juoiga.nl/download/fr125sr.pdf
Je wilt er toch een tweeter bij, niet in de laatste plaats omdat de CSS toch gaat bundelen in het hoog, een goede tweeter doet dat factoren minder waardoor je afstraalgedrag aanmerkelijk verbetert.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door simsalabim »

Hey wat geinig, die Dayton tweeter ziet er eenzelfde uit als de Hivi RT2c die ik in mijn monitors gebruik, leuk project, gewoon lekker aan beginnen!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Sander: OK, CSS geeft daar geen cijfers over dus misschien lastig in te schatten. Maar als ik onderstaande spec sheet dan bekijk - vergeef me mijn hardnekkigheid :sure: - dan lijkt me dat qua bundeling toch alleszins acceptabel. Zo'n 15 dB bij 20 kHz op 30°.

http://www.juoiga.nl/download/alpair6_round.pdf

Wat kun je van een goede tweeter verwachten en hoeveel verschil zou dat in praktijk maken?

@ Siempie: Dank je :) Nou is het wel zo dat ik denk, hoppa, aan de slag, maar ik wil ook weer niet uit groenheid domme beslissingen nemen waarvan je achteraf zegt "joh, had even nagedacht, dan was het veel beter geworden" :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
@ Sander: OK, CSS geeft daar geen cijfers over dus misschien lastig in te schatten. Maar als ik onderstaande spec sheet dan bekijk - vergeef me mijn hardnekkigheid :sure: - dan lijkt me dat qua bundeling toch alleszins acceptabel. Zo'n 15 dB bij 20 kHz op 30°.

http://www.juoiga.nl/download/alpair6_round.pdf

Wat kun je van een goede tweeter verwachten en hoeveel verschil zou dat in praktijk maken?
Een wereld van verschil, omdat de plaatsing gewoon significant verbetert. Je gaat toch de sparkle en het tophoog missen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Dat is wel consistent met wat ik eerder van breedbanders gehoord heb ja. Goed, misschien is het dan toch beter om een tweeter te gebruiken. De NEO3 PDR zal het dan worden denk ik. Ribbons spreken me wel erg aan, om de een of andere reden. Of is dat een heel stomme reden om ervoor te kiezen? :D

Even kijken naar het kostenplaatje...

2 x Dayton RSS315 = $ 280 = 205 euro
2 x middriver = richtprijs ongeveer 125 euro
2 x NEO3 PDR = 140 euro

470 euro aan drivers. Op zich nog wel te overzien.

Het wordt nog even stevig twijfelen welke mid er dan in komt. Vooral met het oog op eerste-orde filtering en mijn wens om het crossover-punt wat aan de hoge kant te leggen moet het wel iets zijn dat aardig hoog door kan lopen zonder al te erg te gaan bundelen.

Vooralsnog interessante opties, de meeste rond de 60 euro. Gezien het rendement van de tweeters, 93 dB, leun ik dan een beetje richting de Tangbands.

Mark Audio Alpair 6 - 86 dB
CSS FR125SR - 85.5 dB
Tangband W5-655A - 89 dB (goedkoop! 30 euro)
Tangband W5-1611 - 90 dB
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door arjank »

maar heeft Dayton zelf geen nette dome tweeters?
Zeer zeker, de RS-28. Deze kan zich prima meten met de top (misschien niet met de nieuwste scan speak domes/ringradiators met die segment magneet opbouw maar die zijn ook vele malen duurder). Ik heb zelf ook een paartje van deze tweeters waar ik nog eens een twee weg wil maken met de RS-225s. Die tweeter klinkt zeer goed, erg weinig vervorming en laat een laag overname punt toe. Ik prefereer de RS-28 ook boven de Neo3.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Dat zou ook nog kunnen, een wat conventionelere 3-weg met een RS150 of RS125 midwoofer en die RS28 tweeter.

Hè, verdorie, keuzes...
Laatst gewijzigd door Koen K op za 19 feb 2011, 18:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Dat zou ook nog kunnen, een wat conventionelere 3-weg met een RS150 of RS125 midwoofer en die RS28 tweeter.

Hè, verdorie, keuzes...
Dat zou mijn keuze zijn, de fabrikant zorgt er normaliter voor dat dergelijke combinaties gewoon probleemloos zijn te filteren omdat e.e.a. goed bij elkaar aansluit. Met conventioneel is echt helemaal niks mis, in tegendeel,

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Hmm, nee, dat is ook wel weer zo. Aan de andere kant laat DSP en actieve filtering natuurlijk ook weer wat meer toe waardoor je in principe ook wat minder conventionele toestanden goed aan de praat zou moeten kunnen krijgen.

En aangezien het oorspronkelijke idee toch wel uitging van crossovers buiten het middengebied - iets wat toch wel als voordeel van breedbanders kan worden gezien lijkt mij? - zou het misschien weer net een beetje jammer zijn om dat compleet aan de kant te schuiven.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

De Visaton AL130M zou mijn keus zijn. Hoge belastbaarheid, keurig afstraalgedrag, hoog rendement, lineaalvlakke response. De Neo3PDR lijkt mij zeer geschikt voor je toepassing. Zijn frequentiecurve is niet zo vlak als van een goede dome, maar met DSP mag dat geen belemmering zijn.

Mocht je voor de Neo3PDR gaan, plaats hier op het forum van even een GEVRAAGD-topic: er is hier eens een powerbuy geweest en ik weet zeker dat er mensen zijn die nog een setje op de plank hebben liggen. Doorgaans wisselen ze van eigenaar voor ongeveer 90 euro.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door dre »

ik zou gewoon dat bandje gebruiken.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Martijn: Ah, dank voor de info. Ik zal eraan denken :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Goed, ik heb nog het een en ander gelezen over afstraalgedrag en ben voldoende overtuigd dat het niet slim is om erg hoog te crossen.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben; bij de NEO3 PDR wordt aangegeven dat deze vanaf 2 kHz inzetbaar is. Stel dat ik een eerste-orde filter zou willen gebruiken, hoe hoog zou dat dan ongeveer moeten om een behoorlijke belastbaarheid over te houden?

Ik denk dan zelf in de richting van een CSS FR125SR als midrange - aangezien deze zich tot zo'n 4 à 5 kHz zo te zien netjes gedraagt qua afstraling en bovendien niet duur is. Die zou dan wellicht op zo'n 3.5 of 4 kHz gekruist kunnen worden met de NEO3? Zit ik dan een beetje op het juiste spoor? Of moet ik hogere orde filtering gaan gebruiken in dat geval? Dat zou ik namelijk liever niet doen.
Bronbestand:<br />http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/WR-FR125-FR2.gif
Bronbestand:
http://dl.dropbox.com/u/4537364/Speakers%20bouwen/WR-FR125-FR2.gif
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door dre »

mijn neo speelt vanaf 1850hz 2e orde,en dat gaat meer dan prima.

maar een kleine breedbander zoals bij de nescio speelt echt wel heel mooi hoor!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”