Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Tja, die handleiding is een techneuten verhaal en geen romannetje. Grappige is dat als je hem letterlijk opvolgt het wel goed gaat :mrgreen:

Die AS2.100 is nou eenmaal geen zakdoek waarin je simpel je neus snuit maar een specialistisch en complex ding waar je moeite voor moet doen om er mee overweg te kunnen. Ben het wel een beetje met Perrin eens dat het beter en duidelijker kan. De handleiding i.d.d. nogal stenografisch geschreven.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MichaelB »

Bij ons blijven ze om die reden dan ook altijd aan staan.

Zodra ze van de spanning geweest zijn, dan vergeten ze soms de volume instelling... Ook de volgorde van aanzetten is van belang.

Ik zou ze ook zeker niet zomaar voor iemand inbouwen, tenzij er een keiharde garantie is dat ze 'fool proof' zijn en dat zijn ze zeker nog niet.

Wat dat betreft scoort een MiniDSP + amp hoger, daar is het wel 1x instellen, altijd goed (vooralsnog :lol: )
Laatst gewijzigd door MichaelB op za 15 jan 2011, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Het ontwikkelen van een user interface is een vak apart en ik denk dat de control software en de handleiding nog niet helemaal af zijn. Uiteindelijk kom je er wel uit, maar je moet leren denken als Hypex, ipv dat Hypex denkt als een gemiddelde klant. En de klant moet zich niet verdiepen in Hypex, maar in wat voor filterinstellingen hij in wil stellen.

Ik heb de truc door en heb donderdagnacht in 10 minuten 8 biquads ingesteld (1 HP en de rest notches, breedbandspeakers :wink: ) en Mahler 5 was mij zeer dankbaar. :rock:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MichaelB »

Oh, het inbrengen van de filters en instellingen is ook een makkie. Dat is nu juist het probleem niet.

Het gaat mij om de zaken waar je geen controle over kan uitoefenen:

- inschakel volgorde master/slave (eerst moet de slave aan en dan de master of vice versa)
- brom bij werken met de trigger cable (is nooit opgelost)
- vergeten van instellingen zodra de stekker uit het stopcontact geweest is (gebeurt soms en is daardoor extra irritant)
- los moeten programmeren van de modules, waardoor beide een control panel aangesloten moeten hebben

Maar de kogel is bij door de kerk, ik ga ze verkopen en ga voor een MiniDSP + amps :mrgreen:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MarcoSQ »

Voor een nieuw te maken subwoofer ben ik er bijna uit : er moet een Hypex AS2.100 gekocht gaan worden.
Enerzijds om de laagafvalcurve wat naar beneden te trekken, anderszijds om de (heftige !) kamerinvloeden enigszins weg te poetsen. Misschien dat hij ook de niet-uitschakelbare LPF in mijn receiver mag 'opheffen'; dat weet ik nog niet.

Het enige wat me in lichte mate tegenhoudt, is het toch wel beperkte vermogen voor een subwoofer.
Ik lees op de website dat het mogelijk is om de 2 100Watt modules te bruggen naar 140Watt. In principe is dat net genoeg voor mij, maar ik zou het prettig vinden als ik wat meer zou overhouden.

De beperking zit naar ik aanneem in de voeding. Klopt dat ? Met een flinke voeding zou je toch 400Watt in brug mogen verwachten.
Zo ja, zou het eenvoudig zijn om de voeding te vervangen/verzwaren voor meer vermogen ? Of loop je dan tegen technische bezwaren aan, zoals onvoldoende koeling van de modules ?

(Ik begrijp het als een bedrijf zo'n vraag niet officieel wil supporten, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk...)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

kan je niet de PSC2.400 pakken?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
kan je niet de PSC2.400 pakken?
Net op de hypex site gekeken , maar een paar euro's meer voor de PSC2.400 .
Ik zie niet 123 of ie brugbaar is , maar wat dan nog , al zou je maar een kanaal gebruiken , een duidelijke vermogens winst.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MarcoSQ »

kan je niet de PSC2.400 pakken?
Jongens, wat stom van mij :oops: . Bij de woorden 2x400Watt las ik al niet verder meer, bang rakend voor de prijs...
Maar die blijkt dus flink mee te vallen ! Is wellicht goedkoper dan een as2.100 plus (al-dan-niet mogelijke) voedingsupgrade.

Ik ga even mijn verlanglijstje herzien :lol: . Enig probleem kan zijn dat ik geen ruimte voor de versterker meer heb, de kast is namelijk al grotendeels af. (Vijfhoekige kast om in de hoek te plaatsen). Maar zoals ik het nu inschat kan het echt precíes...hoop ik. Bedankt zover !
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door bas focal m180 »

MarcoSQ schreef:
kan je niet de PSC2.400 pakken?
Ik ga even mijn verlanglijstje herzien :lol: . Enig probleem kan zijn dat ik geen ruimte voor de versterker meer heb, de kast is namelijk al grotendeels af. (Vijfhoekige kast om in de hoek te plaatsen). Maar zoals ik het nu inschat kan het echt precíes...hoop ik. Bedankt zover !
Ook al zou ie niet meer passen, versterker kan je in een kastje wegmoffelen onder/achter iets , of bouw je eenzelfde vijfhoekig kastje voor de plate amp. :idea:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MarcoSQ »

of bouw je eenzelfde vijfhoekig kastje voor de plate amp
Iets dergelijks was inderdaad de bedoeling, om deze ONDER de sub te zetten. De max. hoogte en breedte van het kastje zijn door het ontwerp al bepaald, omdat de sub al op pootjes staat. (Ben op het werk, dus kan helaas geen verhelderend plaatje posten...)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

bas focal m180 schreef:
Ook al zou ie niet meer passen, versterker kan je in een kastje wegmoffelen onder/achter iets , of bouw je eenzelfde vijfhoekig kastje voor de plate amp. :idea:
Tja, het ding heeft eigenlijk idiote maten, lang en small: 330 mm hoog. Ik heb er ook naar gekeken en hij gaat bij lange na niet passen in mijn op handen zijnde sub van 30L CB :( Terwijl nou juist voor een kleine sub de DSP bijzonder goed uitkomt.

Heeft iemand toevallig een foto van de componenten kant? Om te bezien of er niet een stuk afgezaagd kan worden. Die Neutrik Powercons heb ik niet nodig, de driver zit bij mij in de kast en niet aan de buitenkant van de kast :-& :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:

Snel he?
Ja :mrgreen: Niet erg duidelijk maar het geeft een idee, bedankt Hans :dank:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

In een combinatie van de control toets en het muiswieltje kan ik hem toch aardig groot krijgen.


3 printjes bijna vierkant, moet wel te doen zijn om die net als die maxima rebuild http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1503183 in een ander vat te gieten
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door MarcoSQ »

Het is toch te bizar voor woorden : de hoogte past echt op de millimeter precies ! (Inclusief door Hypex geadviseerde 6mm clearance). Helaas mis ik in de breedte (330mm) maar liefst 4 hele millimeters ruimte.... :( . Daar moet toch een mouw aan te passen zijn lijkt me.

Edit. Hieronder moet hij dus gaan passen; kast is voor de duidelijkheid nog niet af. Sorry, accu van camera is leeg...dus even een crappy telefoonfoto. Gebruikte driver is een Adire Shiva MK4 (12inch) in ongeveer 60 liter.
foto0013.jpg
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Let op dat je voldoende binnenruimte meerekent. Ik heb ook schuine kanten en kwam daardoor niet helemaal uit. De printplaten steken aan de achterkant natuurlijk uit en raakten daardoor de binnenzijde van de zijkanten van mijn speakers.
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Om niet te veel nieuwe draadjes te maken zet ik mijn vraag ook hier neer.

Dit is mijn eerste post hier betreffende de AS2.100 . Heb zo ver als mogelijk alles over de AS2.100 gelezen , maar mocht mijn vraag toch al ergens behandelt zijn, dan bij voorbaat excuses.

Mijn vraag staat eigenlijk ook helemaal aan het begin van dit topic. Het betreft het automatisch aan/uit schakelen van de unit zodra er spanning op komt. Of aan/uit schakelen door een extern signaal. Het antwoord van Hypex hier op is dat dit niet mogelijk is en dat er altijd van het panel gebruik gemaakt moet worden. Nu wil ik de unit voor het laag gebruiken ( ik gebruik het woord subwoofer niet, omdat ik woofers links/rechts heb ). Maar de grootste wens is voorversterker aanschakelen, welke op zijn beurt de eindversterkers aanschakelt. Mijn voorversterker heeft bv een 12V uit om andere apparatuur te kunnen schakelen. Het lijkt mij dat anderen deze wens toch ook hebben?

De enige creatieve wijze waarop het volgens mij opgelost kan worden is als de on/off knop van het panel gelijk staat een een drukknopje. Oftewel zorgt het indrukken van deze schakelaar voor een hoog signaal op een(1) vd pinnen vd connector 7 op blz 6 van het manual? Zo ja, dan zou ik dit hoog signaal ook op een andere wijze kunnen genereren en zo de unit uit stand-by halen. Weet iemand of het aan/uit knopje op het panel gewoon een drukknopje is?

Al vast bedankt voor de reacties.
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

L_Spreker schreef:
Om niet te veel nieuwe draadjes te maken zet ik mijn vraag ook hier neer.

Dit is mijn eerste post hier betreffende de AS2.100 . Heb zo ver als mogelijk alles over de AS2.100 gelezen , maar mocht mijn vraag toch al ergens behandelt zijn, dan bij voorbaat excuses.

Mijn vraag staat eigenlijk ook helemaal aan het begin van dit topic. Het betreft het automatisch aan/uit schakelen van de unit zodra er spanning op komt. Of aan/uit schakelen door een extern signaal. Het antwoord van Hypex hier op is dat dit niet mogelijk is en dat er altijd van het panel gebruik gemaakt moet worden. Nu wil ik de unit voor het laag gebruiken ( ik gebruik het woord subwoofer niet, omdat ik woofers links/rechts heb ). Maar de grootste wens is voorversterker aanschakelen, welke op zijn beurt de eindversterkers aanschakelt. Mijn voorversterker heeft bv een 12V uit om andere apparatuur te kunnen schakelen. Het lijkt mij dat anderen deze wens toch ook hebben?

De enige creatieve wijze waarop het volgens mij opgelost kan worden is als de on/off knop van het panel gelijk staat een een drukknopje. Oftewel zorgt het indrukken van deze schakelaar voor een hoog signaal op een(1) vd pinnen vd connector 7 op blz 6 van het manual? Zo ja, dan zou ik dit hoog signaal ook op een andere wijze kunnen genereren en zo de unit uit stand-by halen. Weet iemand of het aan/uit knopje op het panel gewoon een drukknopje is?


Al vast bedankt voor de reacties.
Het klopt dat de module niet meteen speelt als de AS2 op spanning gezet wordt.
De knoppen op het paneeltje zijn push-buttons wat wil zeggen dat de alleen actief zijn op het moment van indrukken. Als je dit via een externe schakeling wil doen kan dat maar dan alleen als het signaal ook weer weg valt. Als de knop blijvend ingedrukt wordt zal de module niet aan gaan, hij reageert pas bij het loslaten.

We hebben deze functie op de planning staan maar deze wordt vooralsnog niet geimplementeerd, ook kan ik geen beloftes doen over wanneer deze er wel in komt.

Off- the record oplossing is om de 5Volt van de USB connector te simuleren, zodra de module in slave mode de 5 volt op de USB poort ziet zal hij aan gaan.
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Matthijs_Hypex schreef:
L_Spreker schreef:
Mijn vraag staat eigenlijk ook helemaal aan het begin van dit topic. Het betreft het automatisch aan/uit schakelen van de unit zodra er spanning op komt. Of aan/uit schakelen door een extern signaal. Het antwoord van Hypex hier op is dat dit niet mogelijk is en dat er altijd van het panel gebruik gemaakt moet worden.
-----KNIP----
De enige creatieve wijze waarop het volgens mij opgelost kan worden is als de on/off knop van het panel gelijk staat een een drukknopje. Oftewel zorgt het indrukken van deze schakelaar voor een hoog signaal op een(1) vd pinnen vd connector 7 op blz 6 van het manual? Zo ja, dan zou ik dit hoog signaal ook op een andere wijze kunnen genereren en zo de unit uit stand-by halen. Weet iemand of het aan/uit knopje op het panel gewoon een drukknopje is?


Al vast bedankt voor de reacties.
Het klopt dat de module niet meteen speelt als de AS2 op spanning gezet wordt.
De knoppen op het paneeltje zijn push-buttons wat wil zeggen dat de alleen actief zijn op het moment van indrukken. Als je dit via een externe schakeling wil doen kan dat maar dan alleen als het signaal ook weer weg valt. Als de knop blijvend ingedrukt wordt zal de module niet aan gaan, hij reageert pas bij het loslaten.

We hebben deze functie op de planning staan maar deze wordt vooralsnog niet geimplementeerd, ook kan ik geen beloftes doen over wanneer deze er wel in komt.

Off- the record oplossing is om de 5Volt van de USB connector te simuleren, zodra de module in slave mode de 5 volt op de USB poort ziet zal hij aan gaan.
Voor de volledigheid hier ook het antwoord dat Frank van Hypex via e-mail gaf vandaag. Er zijn dus mogelijkheden.

Ruud,

Het control panel beschikt over drukknoppen, deze zijn dus alleen actief op moment van indrukken. Wanneer je dus de module gewoon aan spanning laat, kun je door extern een pulsje te genereren de AS2.100 inschakelen. Extern dit pulsje genereren is natuurlijk vrij simpel, en hiermee kun je ook direct meerdere module tegelijk in/uit schakelen. Het pulsje is overigens alleen een lijntje die een pull-up heeft die even naar GND getrokken moet worden.

Het volume kun je inderdaad gewoon eenmaal instellen en dat zal hij vervolgens moeten onthouden.

Met vriendelijke groet,

Frank Veldman
Hypex Electronics


Als ik het werkend heb zal ik uiteraard hier laten weten op welke wijze evt met schemaatjes etc etc.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Ik ben erg geinteresseerd in je oplossing. Ik gebruik nu een vaste volume-instelling en gebruik de remotes alleen voor mijn ab om aan/uit te schakelen. Als ik dat kan vervangen door een trigger van mijn voorversterker zou dat erg handig zijn. In mijn geval heb ik drie separate modules, dus als jouw oplossing daar ook in kan voorzien :wink:
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Perrin1710 schreef:
Ik ben erg geinteresseerd in je oplossing. Ik gebruik nu een vaste volume-instelling en gebruik de remotes alleen voor mijn ab om aan/uit te schakelen. Als ik dat kan vervangen door een trigger van mijn voorversterker zou dat erg handig zijn. In mijn geval heb ik drie separate modules, dus als jouw oplossing daar ook in kan voorzien :wink:
Met drie seperate modules bedoel je dat ze niet verbonden zijn met de trigger connectie?
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Idd, alleen analoog verbonden aan drie (f/c/r) voorkanalen
Gebruikersavatar
L_Spreker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 0:32

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door L_Spreker »

Inmiddels heb ik een(1) AS2.100 binnen en die een paar uur gekoppeld gehad.

Begin was problematisch, omdat ik een V1.1 firmware bleek te hebben en vast de nieuwste software had gedownload. Dat gaat dus niet goed samen :!: Maar toen het speelde, na firmware upgrade, was het een openbaring om on-the-fly filters te kunnen toevoegen en wijzigen. Ik gebruik de versterker om woofers aan te sturen. Danzij het ge-expirementeer kwam ik achter een klein fase-foutje in mijn huidige systeem. Gek dat het toch allemaal goed klonk daarvoor. Maar toegegeven, het klankbeeld is een stuk mooier geworden.

Concreet: Het automatisch aanschakelen van de AS2.100 ging het om. Daar ga ik mij de komende tijd in verdiepen. Vreemd dat het er nog niet in zit, want ik kom de vraag heel veel tegen. er is dus zeker behoefte aan.

Er zijn dus twee oplossingen mogelijk:
1 - Een relais of electronica die het aan uit knopje simuleert
2 - De unit in slave-mode zetten en 5V op de USB

Aangezien ik een stereo setup heb, kan ik mi de module niet in slave mode zetten. Deze optie vervalt dan. @Mathhijs, kun je dit bevestigen?

In mijn geval wordt het dus optie 1. Frank van Hypex gaf aan dat het gaat om een pull-up die naar ground getrokken moet worden.
Mijn vraag aan Frank/Matthijs: Is dit een TTL ingang of iets anders? Toevallig ook bekend op welke pin(nen) van de connector het drukknopje zit?

:!: Overigens nog even een waarschuwing. Gisteren zette ik de AS2.100 uit, eerst standby daarna spanning er af, en toen leek het alsof er even een signaal naar mijn voorversterker werd gestuurd en daarmee naar de eindversterker voor mid/hoog. Dit klonk niet fijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Hoi Spreker,

Mooi dat het gelukt is. En hoe is het met aan en uitzetten? Bij mij vallen af en toe de filter instellingen er pardoes uit als je de netspanning er af haalt. Kun je opnieuw de laptop er aan hangen :|
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
... Bij mij vallen af en toe de filter instellingen er pardoes uit als je de netspanning er af haalt. Kun je opnieuw de laptop er aan hangen :|
en nieuwe tweeters als je pech hebt :roll: maar dat zou niet moeten natuurlijk. is mij met de Nescio's geen een keer gebeurt, en die zijn heel wat van de 230V af geweest.
Plaats reactie