Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Nu uitproberen op een paar betere speakers met een mooie bron. Kijken hoe het dan klinkt.
Zijn alle componenten nog nieuw? Geef je versterker dan ook even de tijd om in te spelen, zeker met die buizenbakken is dat wel van belang.
Zijn alle componenten nog nieuw? Geef je versterker dan ook even de tijd om in te spelen, zeker met die buizenbakken is dat wel van belang.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
En een paar goede kabeltjes om het aan elkaar te knopen.RobertD schreef:Nu uitproberen op een paar betere speakers met een mooie bron. Kijken hoe het dan klinkt.
Zijn alle componenten nog nieuw? Geef je versterker dan ook even de tijd om in te spelen, zeker met die buizenbakken is dat wel van belang.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Hallo allen,
Leuk al die belangstelling!
Ondertussen gisteravond niet meer gepost maar hij heeft zijn eerste 2 uur staan spelen in de grote set. Tja ik kon geen foutjes constateren. Laat ik het zo zeggen, zonder goede afstelling en met budget componenten klonk het helemaal niet slecht. Nog geen echt lekkere ronkende cello's en het stereobeeld is nog wat hollig en plat maar wel zeer open en heldere klank. Mooie microdetails en timbres. Als dit na 2 uur is, dan mag ik er nog niets van zeggen. Wel wordt de voedingstrafo erg warm en stonk de kamer toch wel erg naar hete electonica.
Aangezien de gemeenschappelijke kathodeweerstand nu voor een EL34 is gekozen (180 ohm 5W) en denk ik er over deze voor de KT66 te verhogen naar 220 ohm. Lijkt me beter...
Leuk al die belangstelling!
Ondertussen gisteravond niet meer gepost maar hij heeft zijn eerste 2 uur staan spelen in de grote set. Tja ik kon geen foutjes constateren. Laat ik het zo zeggen, zonder goede afstelling en met budget componenten klonk het helemaal niet slecht. Nog geen echt lekkere ronkende cello's en het stereobeeld is nog wat hollig en plat maar wel zeer open en heldere klank. Mooie microdetails en timbres. Als dit na 2 uur is, dan mag ik er nog niets van zeggen. Wel wordt de voedingstrafo erg warm en stonk de kamer toch wel erg naar hete electonica.
Aangezien de gemeenschappelijke kathodeweerstand nu voor een EL34 is gekozen (180 ohm 5W) en denk ik er over deze voor de KT66 te verhogen naar 220 ohm. Lijkt me beter...
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Die lucht is waarschijnlijk afkomstig van de buizen. Er zit altijd nog een beetje stof dat heet wordt.
Probeer wel te controleren of er geen andere componenten te heet worden. Let er daarbij op dat de hoogspanning niet direct na het uitschakelen van de versterker weg is. De voedingselco's kunnen hun spanning vrij lang vasthouden.
Is de klank op de betere speakers al beter?
Probeer wel te controleren of er geen andere componenten te heet worden. Let er daarbij op dat de hoogspanning niet direct na het uitschakelen van de versterker weg is. De voedingselco's kunnen hun spanning vrij lang vasthouden.
Is de klank op de betere speakers al beter?
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Als je KT66 gebruikt moet de roosterspanning -30V zijn (bij EL34 -25V) om 70mA te krijgen.
Dwz die 180ohm moet idd naar 220 minstens 5W als gemeenschappelijke kathodeweerstand.Rotidee,als je het mij vraagt,ieder z'n eigen weerstand veel beter (je hebt toch wel een buizenpaar erin hopelijk)hoeven de buizen ook niet zo gelijk zijn.
Dat gebrek aan laag en hoog,tja zonder tegenkoppeling ben je aan de UGT overgeleverd.Ik had geen 6922 maar een ECF82 gebruikt,geeft wat meer versterking zodat er ruimte blijft voor wat tegenkoppeling.
Toch nog veel plezier met het brouwsel.
Anne
Dwz die 180ohm moet idd naar 220 minstens 5W als gemeenschappelijke kathodeweerstand.Rotidee,als je het mij vraagt,ieder z'n eigen weerstand veel beter (je hebt toch wel een buizenpaar erin hopelijk)hoeven de buizen ook niet zo gelijk zijn.
Dat gebrek aan laag en hoog,tja zonder tegenkoppeling ben je aan de UGT overgeleverd.Ik had geen 6922 maar een ECF82 gebruikt,geeft wat meer versterking zodat er ruimte blijft voor wat tegenkoppeling.
Toch nog veel plezier met het brouwsel.
Anne
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Na een aantal dagen luisteren moet ik zeggen dat ik eigenlijk heel blij verrast ben. Wellicht heeft het kopen van een gematcht kwartet KT66's hier een grote invloed op. Na het vervangen van een setje onherkenbare E88CC door de gematchte "Nieuw Van De Plank" Siemens vielen de details helemaal op hun plaats. Wat een mooie buisjes zijn dat! Een tekort aan hoog/laag is geen probleem meer, dit is enorm verbeterd en de details zijn enorm gedetailleerd en met de juiste glans voorzien. Vanavond eens de Philips SQ
.Ook worden de geuren die de versterker verspreid minder. De temperatuur van de voedingstrafo blijft stabiel op 47 graden, iets wat ik eigenlijk wel te heet vind. Kan dit temaken hebben met die te lage kathodeweerstand?
Nu dus nieuwe 5 watters erin, relais volumeregeling, kassie eromheen en klaar is Clara
Mag de broodplank dan ook meekomen naar Breda?
Nu dus nieuwe 5 watters erin, relais volumeregeling, kassie eromheen en klaar is Clara
Mag de broodplank dan ook meekomen naar Breda?
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Van mij wel altijd handig om de pizza's op te snijdenMag de broodplank dan ook meekomen naar Breda?
bert
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Maar een ECF82 is toch een heel andere buis Anne?Ik had geen 6922 maar een ECF82 gebruikt,geeft wat meer versterking zodat er ruimte blijft voor wat tegenkoppeling.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
De ECF82 is een triode+penthode en die gaat niet zomaar in de plaats van de bestaande buis.Wat de funktie betreft de triode kan makkelijk hetzelfde doen als de tweede triode van de 6922.Dat is een min1x versterker (moet afgeregeld op precies 1 met het potje).De eerste triode (6922) is een voorversterker die hooguit 25x haalt,net genoeg voor een ingang van 1V met de KT66.Met de penthode daar haal je (afhankelijk van de anodeweerstand) 100 tot 150x.Dan is 1/4V genoeg en kun je 3/4V tegenkoppeling toepassen (12dB).
Misschien handig om een paar spanningen na te zien,hoewel als ie mooi speelt zit het waarschijnlijk wel snor.
Staat niets in de verhandeling,dus volgens de buisgegevens (kan iets lager uitvallen als Vo wat minder is)
Vo=410V , V1=290V ,kathode eindbuis 30V , beide triodes kathode 2,7V anode 100V.
Anne
Noordzeevis,lekker ja maar met een bijsmaak,de vis wordt maar weer 's duur betaald
.
Misschien handig om een paar spanningen na te zien,hoewel als ie mooi speelt zit het waarschijnlijk wel snor.
Staat niets in de verhandeling,dus volgens de buisgegevens (kan iets lager uitvallen als Vo wat minder is)
Vo=410V , V1=290V ,kathode eindbuis 30V , beide triodes kathode 2,7V anode 100V.
Anne
Noordzeevis,lekker ja maar met een bijsmaak,de vis wordt maar weer 's duur betaald
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
50 graden is geen probleem.Porcino schreef:De temperatuur van de voedingstrafo blijft stabiel op 47 graden, iets wat ik eigenlijk wel te heet vind. Kan
Al te graag !Mag de broodplank dan ook meekomen naar Breda?
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Nou, dat is dan geregeld, 1 maal de broodplank en een paartje MUSsen voor Breda. Mag me wel eens gaan aanmelden bij Jan...
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Na een avondje ge-experimenteer ben ik een hoop vragen wijzer 
De gemeenschappelijke (brr) kathodeweerstand is nu 220 ohm, dat wil zeggen dat ik nu dus per KT66 een ruststroom heb van ongeveer 56 mA. Dat lijkt me noodzakelijk wil ik nog lang van de eindbuizen genieten. Inderdaad zijn de KT66 op ruststroom en stijlheid gepaard, dus dat geeft voor nieuwe buizen een redelijke situatie in combinatie met die gemeenschappelijke kathode weerstand. Ik zit al te broeden om iedere buis zijn eigen kathodeweerstand met elco erover te geven. Helaas geeft de toekomstige kast weinig ruimte en de print is al helemaal krap. Ik ff blij met een 2e print om mee te experimenteren. Alle componenten in de versterker zijn standaard: Metaalfilm weerstanden / Cementweerstanden. Elco's van Philips en Nichicon. KoppelC's zijn Mundorf MKP standaardserie.
Gisteren en vanmorgen de volgende situaties getest:
1) KT66 op de oude waarde van 180 ohm (69mA), E88CC van Siemens, UL: mooie detaillering en krachtig geluid (niet terughoudend, maar dynamisch en enthousiast). Voedingstrafo raakt aan de hete kant met 56 graden na 3 uur.
2) KT66 op 69mA, Siemens E88CC, Triode: detaillering is toegenomen t.o.v. (1), net als een beetje meer rust en ruimte in de weergave. Plaatsing blijft wat versmeerd en ondiep. Dynamiek is wat afgenomen net als de drive. Luidsprekers hebben 86dB/8ohm, dus met de 8Watt in Triode blijft er weinig headroom over. Voeding zie (1)
3) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, UL: Twee veranderingen in een keer. Niet handig. Drive is terug t.o.v. (2) echter het klinkt me wat ongeinspireerder. Braver en nog platter dan in 1 en 2. Lijkt alsof de resolutie is afgenomen. Temperatuur van de voeding nu 54 graden. Marginaal lager dus.
4) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, Triode: Meer microdetail dan bij (3) maar blijft een beetje saai en plat. Versterker klinkt wat vermoeid, futloos. Niet lang naar geluisterd.
5) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, UL: Detaillering is teruggekomen t.o.v.(3). Zou de Philips dan een stukkie braver zijn, of misschien wel niet zo NOS als uiterlijk doet vermoeden? Meten kan ik hier immers niet dus moet het met gehoor doen... Het effect van de afgenomen biasstroom op de KT66 kan ik niet horen. Daarvoor is de tijdsspanne tussen 1) en 5) te groot. Gevoel zegt me dat het ietsie rustiger klinkt en wat cleaner. Gewoon een fijne versterker maar nog lang niet op het niveau van de Ayon... De spielfreude van (1) zou wellicht wat vervorming kunnen zijn? Iets zegt me dat ik (1) beter klonk echter daar zit natuurlijk een stukje psychologisch effect bij.
6) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, Triode: Gaat nu komen...
7) KT66 op 56 mA, Siemens E88CC, Supertriode: -
De gemeenschappelijke (brr) kathodeweerstand is nu 220 ohm, dat wil zeggen dat ik nu dus per KT66 een ruststroom heb van ongeveer 56 mA. Dat lijkt me noodzakelijk wil ik nog lang van de eindbuizen genieten. Inderdaad zijn de KT66 op ruststroom en stijlheid gepaard, dus dat geeft voor nieuwe buizen een redelijke situatie in combinatie met die gemeenschappelijke kathode weerstand. Ik zit al te broeden om iedere buis zijn eigen kathodeweerstand met elco erover te geven. Helaas geeft de toekomstige kast weinig ruimte en de print is al helemaal krap. Ik ff blij met een 2e print om mee te experimenteren. Alle componenten in de versterker zijn standaard: Metaalfilm weerstanden / Cementweerstanden. Elco's van Philips en Nichicon. KoppelC's zijn Mundorf MKP standaardserie.
Gisteren en vanmorgen de volgende situaties getest:
1) KT66 op de oude waarde van 180 ohm (69mA), E88CC van Siemens, UL: mooie detaillering en krachtig geluid (niet terughoudend, maar dynamisch en enthousiast). Voedingstrafo raakt aan de hete kant met 56 graden na 3 uur.
2) KT66 op 69mA, Siemens E88CC, Triode: detaillering is toegenomen t.o.v. (1), net als een beetje meer rust en ruimte in de weergave. Plaatsing blijft wat versmeerd en ondiep. Dynamiek is wat afgenomen net als de drive. Luidsprekers hebben 86dB/8ohm, dus met de 8Watt in Triode blijft er weinig headroom over. Voeding zie (1)
3) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, UL: Twee veranderingen in een keer. Niet handig. Drive is terug t.o.v. (2) echter het klinkt me wat ongeinspireerder. Braver en nog platter dan in 1 en 2. Lijkt alsof de resolutie is afgenomen. Temperatuur van de voeding nu 54 graden. Marginaal lager dus.
4) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, Triode: Meer microdetail dan bij (3) maar blijft een beetje saai en plat. Versterker klinkt wat vermoeid, futloos. Niet lang naar geluisterd.
5) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, UL: Detaillering is teruggekomen t.o.v.(3). Zou de Philips dan een stukkie braver zijn, of misschien wel niet zo NOS als uiterlijk doet vermoeden? Meten kan ik hier immers niet dus moet het met gehoor doen... Het effect van de afgenomen biasstroom op de KT66 kan ik niet horen. Daarvoor is de tijdsspanne tussen 1) en 5) te groot. Gevoel zegt me dat het ietsie rustiger klinkt en wat cleaner. Gewoon een fijne versterker maar nog lang niet op het niveau van de Ayon... De spielfreude van (1) zou wellicht wat vervorming kunnen zijn? Iets zegt me dat ik (1) beter klonk echter daar zit natuurlijk een stukje psychologisch effect bij.
6) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, Triode: Gaat nu komen...
7) KT66 op 56 mA, Siemens E88CC, Supertriode: -
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Nu ga je de goede kant op.
Ik heb hem wel gehoord met de supertriode en zilveren trafo's, echt lekker, behalve voor je portemonnee.

Ik heb hem wel gehoord met de supertriode en zilveren trafo's, echt lekker, behalve voor je portemonnee.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Porcino schreef:Na een avondje ge-experimenteer ben ik een hoop vragen wijzer
De gemeenschappelijke (brr) kathodeweerstand is nu 220 ohm, dat wil zeggen dat ik nu dus per KT66 een ruststroom heb van ongeveer 56 mA. Dat lijkt me noodzakelijk wil ik nog lang van de eindbuizen genieten. Inderdaad zijn de KT66 op ruststroom en stijlheid gepaard, dus dat geeft voor nieuwe buizen een redelijke situatie in combinatie met die gemeenschappelijke kathode weerstand. Ik zit al te broeden om iedere buis zijn eigen kathodeweerstand met elco erover te geven. Helaas geeft de toekomstige kast weinig ruimte en de print is al helemaal krap. Ik ff blij met een 2e print om mee te experimenteren. Alle componenten in de versterker zijn standaard: Metaalfilm weerstanden / Cementweerstanden. Elco's van Philips en Nichicon. KoppelC's zijn Mundorf MKP standaardserie.
Gisteren en vanmorgen de volgende situaties getest:
1) KT66 op de oude waarde van 180 ohm (69mA), E88CC van Siemens, UL: mooie detaillering en krachtig geluid (niet terughoudend, maar dynamisch en enthousiast). Voedingstrafo raakt aan de hete kant met 56 graden na 3 uur.
2) KT66 op 69mA, Siemens E88CC, Triode: detaillering is toegenomen t.o.v. (1), net als een beetje meer rust en ruimte in de weergave. Plaatsing blijft wat versmeerd en ondiep. Dynamiek is wat afgenomen net als de drive. Luidsprekers hebben 86dB/8ohm, dus met de 8Watt in Triode blijft er weinig headroom over. Voeding zie (1)
3) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, UL: Twee veranderingen in een keer. Niet handig. Drive is terug t.o.v. (2) echter het klinkt me wat ongeinspireerder. Braver en nog platter dan in 1 en 2. Lijkt alsof de resolutie is afgenomen. Temperatuur van de voeding nu 54 graden. Marginaal lager dus.
4) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, Triode: Meer microdetail dan bij (3) maar blijft een beetje saai en plat. Versterker klinkt wat vermoeid, futloos. Niet lang naar geluisterd.
5) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, UL: Detaillering is teruggekomen t.o.v.(3). Zou de Philips dan een stukkie braver zijn, of misschien wel niet zo NOS als uiterlijk doet vermoeden? Meten kan ik hier immers niet dus moet het met gehoor doen... Het effect van de afgenomen biasstroom op de KT66 kan ik niet horen. Daarvoor is de tijdsspanne tussen 1) en 5) te groot. Gevoel zegt me dat het ietsie rustiger klinkt en wat cleaner. Gewoon een fijne versterker maar nog lang niet op het niveau van de Ayon... De spielfreude van (1) zou wellicht wat vervorming kunnen zijn? Iets zegt me dat ik (1) beter klonk echter daar zit natuurlijk een stukje psychologisch effect bij.
6) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, Triode: Minder drive, zie (2). Wel een veel betere definitie en details. Instrumenten zijn losse instrumenten en stemmen zijn afzonderlijk te volgen, zonder moeite te hoeven doen het woordelijk te verstaan. Diepte is nog niet aanwezig, plaatsing zweeft nog een beetje maar is stappen beter dan met (3) en (4). Klinkt nog steeds een beetje laid back. Hier ga ik verder op tweaken
7) KT66 op 56 mA, Siemens E88CC, Supertriode: Voorlopig geen Supertriode wegens gebrek aan componenten en de oude printplaat behoet meer aanpassingen dan de huidige UL40S2
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Om beter te vergelijken,kun je niet één kant veranderen en dan rechts/links verschillen beter horen
Ook nog niet die C1 eruitgegooid en de E88CC kathodes aan elkaar,moet kunnen en een elko minder in de signaalweg is mooi meegenomen
.
Anne
Ook nog niet die C1 eruitgegooid en de E88CC kathodes aan elkaar,moet kunnen en een elko minder in de signaalweg is mooi meegenomen
Anne
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Hallo Anne,
C1' heb ik eruit geknikkerd en C1 is nu een Elna Cerafine . Helemaal eruit lijkt me een beetje... Kan dat echt? Nog een C'tje minder is wel goed zeggen ze...
C2 heb ik vervangen door een kwartetje Jupiter Beeswax 0,47uF. hier kon ik met een mazzeltje aankomen dus dat eens testen. Verder een zwikkie van de weerstanden in een carbon versie besteld. Kijken wat dat voor een effect heeft... Hoop dat het allemaal niet te warm wordt in de kast. Vinden de bijen niet leuk...

C1' heb ik eruit geknikkerd en C1 is nu een Elna Cerafine . Helemaal eruit lijkt me een beetje... Kan dat echt? Nog een C'tje minder is wel goed zeggen ze...
C2 heb ik vervangen door een kwartetje Jupiter Beeswax 0,47uF. hier kon ik met een mazzeltje aankomen dus dat eens testen. Verder een zwikkie van de weerstanden in een carbon versie besteld. Kijken wat dat voor een effect heeft... Hoop dat het allemaal niet te warm wordt in de kast. Vinden de bijen niet leuk...

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Ja hoor,in principe kan C1 eruit op voorwaarde dat je de twee kathodes aan elkaar zet.
Het zit zo,de twee buizen staan hetzelfde ingesteld,kathode en anode-weerstand en ook zelfde voedingsspanning.
Ze moeten de eindbuizen voorzien van dezelfde maar tegengestelde wiselspanning.
Als de ene meer stroom trekt gaat er door de ander evenveel minder door.Netto verandert de stroom door een gemeenschapelijke kathodeweerstand dan ook niet.Maar dan verandert de spanning daar ook niet en heeft een condensator niks te doen.
Als bonus,mocht er toch een verschil optreden (vervorming) dan ontstaat er een spannig die het verschil tracht weg te werken,de regeling van dat potje daar (bedoeld om de twee kanten gelijk te krijgen) wordt minder kritisch.
Anne
Even een toevoeging.Met de twee kathodes aaneen en geen C1 is de openlus versterking van triode2 veel groter.Gevolg die Ps kan zo goed als op min.weerstand (nul ohm) geregeld.Voor afregelen zie 27/02/11.
Als je Ps laat zoals ie stond levert de verandering meer vervorming dan nodig.
Het zit zo,de twee buizen staan hetzelfde ingesteld,kathode en anode-weerstand en ook zelfde voedingsspanning.
Ze moeten de eindbuizen voorzien van dezelfde maar tegengestelde wiselspanning.
Als de ene meer stroom trekt gaat er door de ander evenveel minder door.Netto verandert de stroom door een gemeenschapelijke kathodeweerstand dan ook niet.Maar dan verandert de spanning daar ook niet en heeft een condensator niks te doen.
Als bonus,mocht er toch een verschil optreden (vervorming) dan ontstaat er een spannig die het verschil tracht weg te werken,de regeling van dat potje daar (bedoeld om de twee kanten gelijk te krijgen) wordt minder kritisch.
Anne
Even een toevoeging.Met de twee kathodes aaneen en geen C1 is de openlus versterking van triode2 veel groter.Gevolg die Ps kan zo goed als op min.weerstand (nul ohm) geregeld.Voor afregelen zie 27/02/11.
Als je Ps laat zoals ie stond levert de verandering meer vervorming dan nodig.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Tja en dan staat daar een redelijk lijkende versterker. Helaas vloog de zekering achter de netentre eruit nadat ik hem voor de 3e keer aanzette. Eens op sluitingjacht dus... Gelukkig hoef ik niet in het hoogspanningsgedeelte te graven, die stond er nog niet eens op.
Plaatje:
Plaatje:
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Nou nou, een plaatje van een plaatje
.Heel bijzonder die blauwe elko in al dat zwart
.
Dat die zekering springt kan gewoon zijn dat ie wat te licht was of geen trage.De buizen hebben koud een kleinere gloeidraad-weerstand,en dat samen een ringkern kan een flinke inschakelstroomstoot geven.
Je zou een NTC-weerstand in serie met die zekering kunnen zetten (1€ bij DickBest) dat tempert de klap.
Ik zie nog een mogelijke moeilijkheid.De voedingstrafo zit zo te zien vanonder en met een bout erdoor.Als die bout,of de ring op de trafo tegen een geleidende bodemplaat komt vormt dat een kortgesloten winding en daarmee meer stroom.
Kun je zoiets krijgen als,open doet ie het goed maar eenmaal dicht springt de boel
Anne
Dat die zekering springt kan gewoon zijn dat ie wat te licht was of geen trage.De buizen hebben koud een kleinere gloeidraad-weerstand,en dat samen een ringkern kan een flinke inschakelstroomstoot geven.
Je zou een NTC-weerstand in serie met die zekering kunnen zetten (1€ bij DickBest) dat tempert de klap.
Ik zie nog een mogelijke moeilijkheid.De voedingstrafo zit zo te zien vanonder en met een bout erdoor.Als die bout,of de ring op de trafo tegen een geleidende bodemplaat komt vormt dat een kortgesloten winding en daarmee meer stroom.
Kun je zoiets krijgen als,open doet ie het goed maar eenmaal dicht springt de boel
Anne
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Misschien een stukje krimpkous er omheen?Heel bijzonder die blauwe elko in al dat zwart .
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Even een vraagje aan de experts:
Symptoom: Zekeringetje 1A slow vliegt eruit zodra ik versterker aanzet IN DE WOONKAMER. Zet ik hem op de werkbank aan dan gaat het allemaal fantastisch. De zekering zit voor de voedingstrafo direct in de netentre. Het heeft niet te maken met de randaarde, dat is reeds getest. Wat is er anders aan de stroomvoorziening in de woonkamer? (ik denk dat heel het fenomeen woonkamer er niets mee van doet, maar ja) Ik heb geen ideeen meer, wel zit de woonkamer direct achter de meterkast in plaats van op zolder na enkele verdeeldozen. Toch een thermistor na de zekering gebruiken?
Ik zie even geen bomen in het bos meer...
Symptoom: Zekeringetje 1A slow vliegt eruit zodra ik versterker aanzet IN DE WOONKAMER. Zet ik hem op de werkbank aan dan gaat het allemaal fantastisch. De zekering zit voor de voedingstrafo direct in de netentre. Het heeft niet te maken met de randaarde, dat is reeds getest. Wat is er anders aan de stroomvoorziening in de woonkamer? (ik denk dat heel het fenomeen woonkamer er niets mee van doet, maar ja) Ik heb geen ideeen meer, wel zit de woonkamer direct achter de meterkast in plaats van op zolder na enkele verdeeldozen. Toch een thermistor na de zekering gebruiken?
Ik zie even geen bomen in het bos meer...
Laatst gewijzigd door Porcino op ma 28 mar 2011, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Daar schaar ik mezelf niet onder hoor Porcino, maar doe toch een poging: is een 1 ampère zekering voor een dergelijke versterker met een grote ringkerntrafo niet te weinig? Misschien een iets zwaardere gebruiken in combinatie met een paar in de netspanning opgenomen NTC weerstanden?Even een vraagje aan de experts:
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
In de "Straigt" van Elektuur gebruiken ze 1,5Atraag.Zou er toch maar een NTC in zetten,houd de aan/uit schakelaar het ook langer.
Anne
Anne
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Prima, 1 euro is natuurlijk ook wel een enorme investering 
Donderdag maar eens bij Radio Piet langs. Topzaak in Arnhem!
Donderdag maar eens bij Radio Piet langs. Topzaak in Arnhem!
Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!
Net een 2,5A langzame zekering gedrukt. Ik hoor iets wat ik niet kan verklaren en wat blijkt, de zekeringhouder sloopt de zekeringetjes al bij het plaatsen. Buisje is dan niet meer vacuum en PATS.
Veertjes gesteld en heel voorzichtig de zekering geplaatst. Huppa, die doet het!

Veertjes gesteld en heel voorzichtig de zekering geplaatst. Huppa, die doet het!
