Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door RobertD »

Nu uitproberen op een paar betere speakers met een mooie bron. Kijken hoe het dan klinkt.
Zijn alle componenten nog nieuw? Geef je versterker dan ook even de tijd om in te spelen, zeker met die buizenbakken is dat wel van belang.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door hannesie »

RobertD schreef:
Nu uitproberen op een paar betere speakers met een mooie bron. Kijken hoe het dan klinkt.
Zijn alle componenten nog nieuw? Geef je versterker dan ook even de tijd om in te spelen, zeker met die buizenbakken is dat wel van belang.
En een paar goede kabeltjes om het aan elkaar te knopen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Hallo allen,

Leuk al die belangstelling!

Ondertussen gisteravond niet meer gepost maar hij heeft zijn eerste 2 uur staan spelen in de grote set. Tja ik kon geen foutjes constateren. Laat ik het zo zeggen, zonder goede afstelling en met budget componenten klonk het helemaal niet slecht. Nog geen echt lekkere ronkende cello's en het stereobeeld is nog wat hollig en plat maar wel zeer open en heldere klank. Mooie microdetails en timbres. Als dit na 2 uur is, dan mag ik er nog niets van zeggen. Wel wordt de voedingstrafo erg warm en stonk de kamer toch wel erg naar hete electonica.

Aangezien de gemeenschappelijke kathodeweerstand nu voor een EL34 is gekozen (180 ohm 5W) en denk ik er over deze voor de KT66 te verhogen naar 220 ohm. Lijkt me beter...
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door RobertD »

Die lucht is waarschijnlijk afkomstig van de buizen. Er zit altijd nog een beetje stof dat heet wordt.
Probeer wel te controleren of er geen andere componenten te heet worden. Let er daarbij op dat de hoogspanning niet direct na het uitschakelen van de versterker weg is. De voedingselco's kunnen hun spanning vrij lang vasthouden.

Is de klank op de betere speakers al beter?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Als je KT66 gebruikt moet de roosterspanning -30V zijn (bij EL34 -25V) om 70mA te krijgen.
Dwz die 180ohm moet idd naar 220 minstens 5W als gemeenschappelijke kathodeweerstand.Rotidee,als je het mij vraagt,ieder z'n eigen weerstand veel beter (je hebt toch wel een buizenpaar erin hopelijk)hoeven de buizen ook niet zo gelijk zijn.
Dat gebrek aan laag en hoog,tja zonder tegenkoppeling ben je aan de UGT overgeleverd.Ik had geen 6922 maar een ECF82 gebruikt,geeft wat meer versterking zodat er ruimte blijft voor wat tegenkoppeling.
Toch nog veel plezier met het brouwsel.
Anne
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Na een aantal dagen luisteren moet ik zeggen dat ik eigenlijk heel blij verrast ben. Wellicht heeft het kopen van een gematcht kwartet KT66's hier een grote invloed op. Na het vervangen van een setje onherkenbare E88CC door de gematchte "Nieuw Van De Plank" Siemens vielen de details helemaal op hun plaats. Wat een mooie buisjes zijn dat! Een tekort aan hoog/laag is geen probleem meer, dit is enorm verbeterd en de details zijn enorm gedetailleerd en met de juiste glans voorzien. Vanavond eens de Philips SQ :kwijl: .Ook worden de geuren die de versterker verspreid minder. De temperatuur van de voedingstrafo blijft stabiel op 47 graden, iets wat ik eigenlijk wel te heet vind. Kan dit temaken hebben met die te lage kathodeweerstand?

Nu dus nieuwe 5 watters erin, relais volumeregeling, kassie eromheen en klaar is Clara :twisted:

Mag de broodplank dan ook meekomen naar Breda? :sure:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door fritzie »

Mag de broodplank dan ook meekomen naar Breda?
Van mij wel altijd handig om de pizza's op te snijden :lol:


bert
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Ik had geen 6922 maar een ECF82 gebruikt,geeft wat meer versterking zodat er ruimte blijft voor wat tegenkoppeling.
Maar een ECF82 is toch een heel andere buis Anne? :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

De ECF82 is een triode+penthode en die gaat niet zomaar in de plaats van de bestaande buis.Wat de funktie betreft de triode kan makkelijk hetzelfde doen als de tweede triode van de 6922.Dat is een min1x versterker (moet afgeregeld op precies 1 met het potje).De eerste triode (6922) is een voorversterker die hooguit 25x haalt,net genoeg voor een ingang van 1V met de KT66.Met de penthode daar haal je (afhankelijk van de anodeweerstand) 100 tot 150x.Dan is 1/4V genoeg en kun je 3/4V tegenkoppeling toepassen (12dB).
Misschien handig om een paar spanningen na te zien,hoewel als ie mooi speelt zit het waarschijnlijk wel snor.
Staat niets in de verhandeling,dus volgens de buisgegevens (kan iets lager uitvallen als Vo wat minder is)
Vo=410V , V1=290V ,kathode eindbuis 30V , beide triodes kathode 2,7V anode 100V.
Anne

Noordzeevis,lekker ja maar met een bijsmaak,de vis wordt maar weer 's duur betaald :cry: .
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door TubeHead »

Porcino schreef:
De temperatuur van de voedingstrafo blijft stabiel op 47 graden, iets wat ik eigenlijk wel te heet vind. Kan
50 graden is geen probleem.
Mag de broodplank dan ook meekomen naar Breda? :sure:
Al te graag ! :D
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nou, dat is dan geregeld, 1 maal de broodplank en een paartje MUSsen voor Breda. Mag me wel eens gaan aanmelden bij Jan...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Na een avondje ge-experimenteer ben ik een hoop vragen wijzer ;-)

De gemeenschappelijke (brr) kathodeweerstand is nu 220 ohm, dat wil zeggen dat ik nu dus per KT66 een ruststroom heb van ongeveer 56 mA. Dat lijkt me noodzakelijk wil ik nog lang van de eindbuizen genieten. Inderdaad zijn de KT66 op ruststroom en stijlheid gepaard, dus dat geeft voor nieuwe buizen een redelijke situatie in combinatie met die gemeenschappelijke kathode weerstand. Ik zit al te broeden om iedere buis zijn eigen kathodeweerstand met elco erover te geven. Helaas geeft de toekomstige kast weinig ruimte en de print is al helemaal krap. Ik ff blij met een 2e print om mee te experimenteren. Alle componenten in de versterker zijn standaard: Metaalfilm weerstanden / Cementweerstanden. Elco's van Philips en Nichicon. KoppelC's zijn Mundorf MKP standaardserie.

Gisteren en vanmorgen de volgende situaties getest:

1) KT66 op de oude waarde van 180 ohm (69mA), E88CC van Siemens, UL: mooie detaillering en krachtig geluid (niet terughoudend, maar dynamisch en enthousiast). Voedingstrafo raakt aan de hete kant met 56 graden na 3 uur.

2) KT66 op 69mA, Siemens E88CC, Triode: detaillering is toegenomen t.o.v. (1), net als een beetje meer rust en ruimte in de weergave. Plaatsing blijft wat versmeerd en ondiep. Dynamiek is wat afgenomen net als de drive. Luidsprekers hebben 86dB/8ohm, dus met de 8Watt in Triode blijft er weinig headroom over. Voeding zie (1)

3) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, UL: Twee veranderingen in een keer. Niet handig. Drive is terug t.o.v. (2) echter het klinkt me wat ongeinspireerder. Braver en nog platter dan in 1 en 2. Lijkt alsof de resolutie is afgenomen. Temperatuur van de voeding nu 54 graden. Marginaal lager dus.

4) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, Triode: Meer microdetail dan bij (3) maar blijft een beetje saai en plat. Versterker klinkt wat vermoeid, futloos. Niet lang naar geluisterd.

5) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, UL: Detaillering is teruggekomen t.o.v.(3). Zou de Philips dan een stukkie braver zijn, of misschien wel niet zo NOS als uiterlijk doet vermoeden? Meten kan ik hier immers niet dus moet het met gehoor doen... Het effect van de afgenomen biasstroom op de KT66 kan ik niet horen. Daarvoor is de tijdsspanne tussen 1) en 5) te groot. Gevoel zegt me dat het ietsie rustiger klinkt en wat cleaner. Gewoon een fijne versterker maar nog lang niet op het niveau van de Ayon... De spielfreude van (1) zou wellicht wat vervorming kunnen zijn? Iets zegt me dat ik (1) beter klonk echter daar zit natuurlijk een stukje psychologisch effect bij.

6) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, Triode: Gaat nu komen... :-)

7) KT66 op 56 mA, Siemens E88CC, Supertriode: -
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door hannesie »

Nu ga je de goede kant op.
Ik heb hem wel gehoord met de supertriode en zilveren trafo's, echt lekker, behalve voor je portemonnee. :mrgreen: :D
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Porcino schreef:
Na een avondje ge-experimenteer ben ik een hoop vragen wijzer ;-)

De gemeenschappelijke (brr) kathodeweerstand is nu 220 ohm, dat wil zeggen dat ik nu dus per KT66 een ruststroom heb van ongeveer 56 mA. Dat lijkt me noodzakelijk wil ik nog lang van de eindbuizen genieten. Inderdaad zijn de KT66 op ruststroom en stijlheid gepaard, dus dat geeft voor nieuwe buizen een redelijke situatie in combinatie met die gemeenschappelijke kathode weerstand. Ik zit al te broeden om iedere buis zijn eigen kathodeweerstand met elco erover te geven. Helaas geeft de toekomstige kast weinig ruimte en de print is al helemaal krap. Ik ff blij met een 2e print om mee te experimenteren. Alle componenten in de versterker zijn standaard: Metaalfilm weerstanden / Cementweerstanden. Elco's van Philips en Nichicon. KoppelC's zijn Mundorf MKP standaardserie.

Gisteren en vanmorgen de volgende situaties getest:

1) KT66 op de oude waarde van 180 ohm (69mA), E88CC van Siemens, UL: mooie detaillering en krachtig geluid (niet terughoudend, maar dynamisch en enthousiast). Voedingstrafo raakt aan de hete kant met 56 graden na 3 uur.

2) KT66 op 69mA, Siemens E88CC, Triode: detaillering is toegenomen t.o.v. (1), net als een beetje meer rust en ruimte in de weergave. Plaatsing blijft wat versmeerd en ondiep. Dynamiek is wat afgenomen net als de drive. Luidsprekers hebben 86dB/8ohm, dus met de 8Watt in Triode blijft er weinig headroom over. Voeding zie (1)

3) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, UL: Twee veranderingen in een keer. Niet handig. Drive is terug t.o.v. (2) echter het klinkt me wat ongeinspireerder. Braver en nog platter dan in 1 en 2. Lijkt alsof de resolutie is afgenomen. Temperatuur van de voeding nu 54 graden. Marginaal lager dus.

4) KT66 op 56mA, Philips E88CC-SQ, Triode: Meer microdetail dan bij (3) maar blijft een beetje saai en plat. Versterker klinkt wat vermoeid, futloos. Niet lang naar geluisterd.

5) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, UL: Detaillering is teruggekomen t.o.v.(3). Zou de Philips dan een stukkie braver zijn, of misschien wel niet zo NOS als uiterlijk doet vermoeden? Meten kan ik hier immers niet dus moet het met gehoor doen... Het effect van de afgenomen biasstroom op de KT66 kan ik niet horen. Daarvoor is de tijdsspanne tussen 1) en 5) te groot. Gevoel zegt me dat het ietsie rustiger klinkt en wat cleaner. Gewoon een fijne versterker maar nog lang niet op het niveau van de Ayon... De spielfreude van (1) zou wellicht wat vervorming kunnen zijn? Iets zegt me dat ik (1) beter klonk echter daar zit natuurlijk een stukje psychologisch effect bij.

6) KT66 op 56mA, Siemens E88CC, Triode: Minder drive, zie (2). Wel een veel betere definitie en details. Instrumenten zijn losse instrumenten en stemmen zijn afzonderlijk te volgen, zonder moeite te hoeven doen het woordelijk te verstaan. Diepte is nog niet aanwezig, plaatsing zweeft nog een beetje maar is stappen beter dan met (3) en (4). Klinkt nog steeds een beetje laid back. Hier ga ik verder op tweaken

7) KT66 op 56 mA, Siemens E88CC, Supertriode: Voorlopig geen Supertriode wegens gebrek aan componenten en de oude printplaat behoet meer aanpassingen dan de huidige UL40S2
Bijlagen
Beunoplossing om in triode in te stellen...
Beunoplossing om in triode in te stellen...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Om beter te vergelijken,kun je niet één kant veranderen en dan rechts/links verschillen beter horen :?:
Ook nog niet die C1 eruitgegooid en de E88CC kathodes aan elkaar,moet kunnen en een elko minder in de signaalweg is mooi meegenomen :D .
Anne
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Hallo Anne,

C1' heb ik eruit geknikkerd en C1 is nu een Elna Cerafine . Helemaal eruit lijkt me een beetje... Kan dat echt? Nog een C'tje minder is wel goed zeggen ze...

C2 heb ik vervangen door een kwartetje Jupiter Beeswax 0,47uF. hier kon ik met een mazzeltje aankomen dus dat eens testen. Verder een zwikkie van de weerstanden in een carbon versie besteld. Kijken wat dat voor een effect heeft... Hoop dat het allemaal niet te warm wordt in de kast. Vinden de bijen niet leuk... :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Ja hoor,in principe kan C1 eruit op voorwaarde dat je de twee kathodes aan elkaar zet.
Het zit zo,de twee buizen staan hetzelfde ingesteld,kathode en anode-weerstand en ook zelfde voedingsspanning.
Ze moeten de eindbuizen voorzien van dezelfde maar tegengestelde wiselspanning.
Als de ene meer stroom trekt gaat er door de ander evenveel minder door.Netto verandert de stroom door een gemeenschapelijke kathodeweerstand dan ook niet.Maar dan verandert de spanning daar ook niet en heeft een condensator niks te doen.
Als bonus,mocht er toch een verschil optreden (vervorming) dan ontstaat er een spannig die het verschil tracht weg te werken,de regeling van dat potje daar (bedoeld om de twee kanten gelijk te krijgen) wordt minder kritisch.
Anne

Even een toevoeging.Met de twee kathodes aaneen en geen C1 is de openlus versterking van triode2 veel groter.Gevolg die Ps kan zo goed als op min.weerstand (nul ohm) geregeld.Voor afregelen zie 27/02/11.
Als je Ps laat zoals ie stond levert de verandering meer vervorming dan nodig.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Tja en dan staat daar een redelijk lijkende versterker. Helaas vloog de zekering achter de netentre eruit nadat ik hem voor de 3e keer aanzette. Eens op sluitingjacht dus... Gelukkig hoef ik niet in het hoogspanningsgedeelte te graven, die stond er nog niet eens op.

Plaatje:
Bijlagen
DSC_0200a.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

Nou nou, een plaatje van een plaatje 8) .Heel bijzonder die blauwe elko in al dat zwart :roll: .
Dat die zekering springt kan gewoon zijn dat ie wat te licht was of geen trage.De buizen hebben koud een kleinere gloeidraad-weerstand,en dat samen een ringkern kan een flinke inschakelstroomstoot geven.
Je zou een NTC-weerstand in serie met die zekering kunnen zetten (1€ bij DickBest) dat tempert de klap.
Ik zie nog een mogelijke moeilijkheid.De voedingstrafo zit zo te zien vanonder en met een bout erdoor.Als die bout,of de ring op de trafo tegen een geleidende bodemplaat komt vormt dat een kortgesloten winding en daarmee meer stroom.
Kun je zoiets krijgen als,open doet ie het goed maar eenmaal dicht springt de boel :? :cry:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Heel bijzonder die blauwe elko in al dat zwart .
Misschien een stukje krimpkous er omheen? 8) Of een andere elco er in... En een mooi glad geschuurd en gelakt houten frontje. Maar het ziet er gelikt uit Porcino!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Even een vraagje aan de experts:

Symptoom: Zekeringetje 1A slow vliegt eruit zodra ik versterker aanzet IN DE WOONKAMER. Zet ik hem op de werkbank aan dan gaat het allemaal fantastisch. De zekering zit voor de voedingstrafo direct in de netentre. Het heeft niet te maken met de randaarde, dat is reeds getest. Wat is er anders aan de stroomvoorziening in de woonkamer? (ik denk dat heel het fenomeen woonkamer er niets mee van doet, maar ja) Ik heb geen ideeen meer, wel zit de woonkamer direct achter de meterkast in plaats van op zolder na enkele verdeeldozen. Toch een thermistor na de zekering gebruiken?

Ik zie even geen bomen in het bos meer...
Laatst gewijzigd door Porcino op ma 28 mar 2011, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Even een vraagje aan de experts:
Daar schaar ik mezelf niet onder hoor Porcino, maar doe toch een poging: is een 1 ampère zekering voor een dergelijke versterker met een grote ringkerntrafo niet te weinig? Misschien een iets zwaardere gebruiken in combinatie met een paar in de netspanning opgenomen NTC weerstanden?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Ah!buis »

In de "Straigt" van Elektuur gebruiken ze 1,5Atraag.Zou er toch maar een NTC in zetten,houd de aan/uit schakelaar het ook langer.
Anne
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Prima, 1 euro is natuurlijk ook wel een enorme investering :-)

Donderdag maar eens bij Radio Piet langs. Topzaak in Arnhem!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Net een 2,5A langzame zekering gedrukt. Ik hoor iets wat ik niet kan verklaren en wat blijkt, de zekeringhouder sloopt de zekeringetjes al bij het plaatsen. Buisje is dan niet meer vacuum en PATS.

Veertjes gesteld en heel voorzichtig de zekering geplaatst. Huppa, die doet het! :rock: :rock: :rock:
Plaats reactie