SONY SS-A 490
Moderator: Beheerdersteam
Re: SONY SS-A 490
Viel me net op dat ik met mijn opgezochte voorbeeld afbeelding op dezelfde midden tonertje aan kwam zetten 
Re: SONY SS-A 490
Deze speaker units heeft sony volgens mij bij elke speaker toegepast eerder. Ik heb andere speakers van Sony liggen, maar de units zijn hetzelfde. Als je zuilen van sony pakt bv, hebben ook dezelfde units. Die middentonen speaker doet eigenlijk hetzelfde als de tweeter. Ze kunnen in elk geval zeggen dat het een 3 weg systeem is haha. Echt kwaliteit is het niet, zeker het hoog is beneden maat.
Re: SONY SS-A 490
Ehmmm, nee dat doet 'ie nietJoeDirt schreef:Die middentonen speaker doet eigenlijk hetzelfde als de tweeter.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: SONY SS-A 490
De tweeter lijkt min of meer aan een 3e orde highpass te hangen
condensator + (spreek)spoel + condensator
De middentoner enkel aan een 1e orde highpass, met parallel... een C/L-circuit
condensator + (spreek)spoel
De middentoner enkel aan een 1e orde highpass, met parallel... een C/L-circuit
Re: SONY SS-A 490
DragoSz schreef:Je hebt 1 condensator naar de tweeter en een plakje baf op de achterkant
De midden toner word bij een 2weg ook voor hoog gebruikt. Hij komt alleen niet zo hoog.
Mijn ervaring is dat als de woofer verslechtert dit meteen terug te horen is in het midden. Het is dan een beetje zinloos om een midden toner te hebben dan,maarja
Re: SONY SS-A 490
hallo, ondertussen weer een weekje geleden.
Volgens de meesten is het het beste om de' middentoner weg te laten.
Omdat je dan een simpelere filter kan maken.
Hebben jullie een voorstel voor de filter?
groeten Niels,
Volgens de meesten is het het beste om de' middentoner weg te laten.
Omdat je dan een simpelere filter kan maken.
Hebben jullie een voorstel voor de filter?
groeten Niels,
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
niels,
kun je IETS meten thuis?
mooi zou zijn om de units even voor een microfoon te hangen met meetapp. erbij.
Anders even wat giswerk...
tweetertje laten overnemen op 2khz?
(misschien stomme vraag, maar wat denk je ervan om bijvoorbeeld twee tweeters te kopen?)
Á 6,99 €?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310648
wat is het mooie van die conrad units, er zijn gegevens van
Die staan in Boxsim, en daarmee kun je eenvoudige filters perfect uitrekenen! (en moeilijke ook hoor
)
als het te kostbaar is, moet je dat natuurlijk niet doen. Bedenk echter dat een nieuw filter, hoe eenvoudig ook, ook centen kost.
Als jij naar alleen de basspeaker luistert, zonder enig filter, in de kast, wat zijn dan je bevindingen? (ergens storende resonanties ofzo)
kun je IETS meten thuis?
mooi zou zijn om de units even voor een microfoon te hangen met meetapp. erbij.
Anders even wat giswerk...
tweetertje laten overnemen op 2khz?
(misschien stomme vraag, maar wat denk je ervan om bijvoorbeeld twee tweeters te kopen?)
Á 6,99 €?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310648
wat is het mooie van die conrad units, er zijn gegevens van
Die staan in Boxsim, en daarmee kun je eenvoudige filters perfect uitrekenen! (en moeilijke ook hoor
als het te kostbaar is, moet je dat natuurlijk niet doen. Bedenk echter dat een nieuw filter, hoe eenvoudig ook, ook centen kost.
Als jij naar alleen de basspeaker luistert, zonder enig filter, in de kast, wat zijn dan je bevindingen? (ergens storende resonanties ofzo)
Re: SONY SS-A 490
hallo Bart,
Alvast bedankt voo je kennis.
IETS meten is voor mij nog niet aan de orde.
Uiteraard wil ik die tweeters van conrad kopen.
Als ik enkel naar de woofer luister speelt hij eigenlijk best ok.
De andere, "volledige box" speelt uiteraard beter en vooral aanweziger.
De woofer alleen speelt precies op de achtergrond, maar hij geeft alle tonen.
Hij neemt dus ook de frequenties van de tweeter en middentoner..
groeten Niels,
Alvast bedankt voo je kennis.
IETS meten is voor mij nog niet aan de orde.
Uiteraard wil ik die tweeters van conrad kopen.
Als ik enkel naar de woofer luister speelt hij eigenlijk best ok.
De andere, "volledige box" speelt uiteraard beter en vooral aanweziger.
De woofer alleen speelt precies op de achtergrond, maar hij geeft alle tonen.
Hij neemt dus ook de frequenties van de tweeter en middentoner..
groeten Niels,
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
hoi niels,
ik denk dat je het beste af bent met een setje tweeters van conrad, en de huidige woofer.
Een standaard filter, (met zkeer wat tweaken op het gehoor!) is dan het beste.
filter tweaken op het gehoor kan rustig, zeker als er geen kaarsechte responce nodig is.
ik heb onlangs weer eens getweakt, op het gehoor, en dat werkt best.
je hebt alleen wat condensatortjes nodig om wat te knutselen.
ik denk dat je het beste af bent met een setje tweeters van conrad, en de huidige woofer.
Een standaard filter, (met zkeer wat tweaken op het gehoor!) is dan het beste.
filter tweaken op het gehoor kan rustig, zeker als er geen kaarsechte responce nodig is.
ik heb onlangs weer eens getweakt, op het gehoor, en dat werkt best.
je hebt alleen wat condensatortjes nodig om wat te knutselen.
Re: SONY SS-A 490
hoi Bart,
Dank je wel voor uw nuttige tips en informatie..
Dus jij zou de middentoner zijn ontslagbrief geven?
Weet jij of de tweeter afgesloten is? of moet ik daar nog een apart potje voor maken?
Zou jij het volume van de kast behouden?
heb je ook een voorbeeld wat bij jou onder een standaard filter valt?
sorry voor de vele vragen maar ik ga dit weekend de grote "electronica voor dummies" halen...
Omdat ik in het filteren nog niet volledig thuis ben..
groeten Niels,
Dank je wel voor uw nuttige tips en informatie..
Dus jij zou de middentoner zijn ontslagbrief geven?
Weet jij of de tweeter afgesloten is? of moet ik daar nog een apart potje voor maken?
Zou jij het volume van de kast behouden?
heb je ook een voorbeeld wat bij jou onder een standaard filter valt?
sorry voor de vele vragen maar ik ga dit weekend de grote "electronica voor dummies" halen...
Omdat ik in het filteren nog niet volledig thuis ben..
groeten Niels,
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
de nieuwe tweeters plaats je het best in een eigen stukje kast.
Je begint toch opnieuw, dus meteen goed dan.
standaard filter bestaat niet echt, maar dat hoeft in dit geval ook niet.
De LMc 80 tweeter staat in boxsim, simulatieprogramma.
je kunt dus veel vooraf al laten uitrekenen.
zie dit voorbeeld van een filter voor een 2-weg met de tweeter.
Je begint toch opnieuw, dus meteen goed dan.
standaard filter bestaat niet echt, maar dat hoeft in dit geval ook niet.
De LMc 80 tweeter staat in boxsim, simulatieprogramma.
je kunt dus veel vooraf al laten uitrekenen.
zie dit voorbeeld van een filter voor een 2-weg met de tweeter.
Re: SONY SS-A 490
Ok, hoe groot zou jij de kast van de tweeter maken?
De kast van de woofer zal ik best hetzelfde houden.
Dank je wel voor het voorbeeld van het filter.
Ik ga deze bouwen omdat ik nog niet thuis ben in het filteren.
Ik stel jouw hulp zeer erg op prijs!
groeten Niels,
De kast van de woofer zal ik best hetzelfde houden.
Dank je wel voor het voorbeeld van het filter.
Ik ga deze bouwen omdat ik nog niet thuis ben in het filteren.
Ik stel jouw hulp zeer erg op prijs!
groeten Niels,
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
niels, tweeter volume is niet belangrijk, als het maar afgesloten is van het bascompartiement.
als je alles hebt kijken we eens naar het filter!
als je alles hebt kijken we eens naar het filter!
Re: SONY SS-A 490
OK! dan is het nu bestellen geblazen bij Conrad.
Ik heb al gelezen dat hoe kroter het kastvolume, hoe dieper de toon.
Een diepe toon is nogal tegenstrijdig met een tweeter..
dus ik zal er een vrij klein kastje voor voorzien.
groeten Niels,
Ik heb al gelezen dat hoe kroter het kastvolume, hoe dieper de toon.
Een diepe toon is nogal tegenstrijdig met een tweeter..
dus ik zal er een vrij klein kastje voor voorzien.
groeten Niels,
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
hoi, dat kastvolmue klopt voor een woofer.
voor een tweeter is het gewoon zaak dat er geen drukverschil opgewekt door de woofer bij de tweeter kan komen.
zo klein mogelijk is ds goed. (luchtdicht)
voor een tweeter is het gewoon zaak dat er geen drukverschil opgewekt door de woofer bij de tweeter kan komen.
zo klein mogelijk is ds goed. (luchtdicht)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
niels,
even alvast een paar bouwtips,
de woofers kun je het mooiste monteren als je ze van achter de frontplaat vastzet.
dit idee:

dan heb je die lelijke rand niet.
ik ga eens kijken of ik een universeel (en tweakbaar) filter voor je kan maken wat niet veel kost.
(kun je dat bij conrad kopen , scheelt zendkosten)
(iedereen mag zich natuurlijk geroepen voelen )
even alvast een paar bouwtips,
de woofers kun je het mooiste monteren als je ze van achter de frontplaat vastzet.
dit idee:

dan heb je die lelijke rand niet.
ik ga eens kijken of ik een universeel (en tweakbaar) filter voor je kan maken wat niet veel kost.
(kun je dat bij conrad kopen , scheelt zendkosten)
(iedereen mag zich natuurlijk geroepen voelen )
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
eens kijken, dit wordt natuurlijk het meest tricky ding.
filteren zonder veel gegevens...
Je hebt natuurlijk geen bak met componenten waarmee je aan de slag kan, en wat uit kunt pakken. (trial en error)
Daarom is het wellicht niet onverstandig een paar condensatortjes erbij te kopen, gewoon om verschillen te kunnen testen.
De tweeter zou ik in eerste instantie filteren met een 0,68mH Spoel, en een 6,8uF condensator.
dit geldt dan ook even voor de woofer. (en daar zit hem net de truc)
koop voor wat testwerk ook een 4,7uF condensatortje.
Koop ook wat eenvoudige metaalfilmweerstanden, zodat je de tweeter wat kunt dempen.
Wellicht is het de beste optie om éérst het standaart filter te maken, en daarna bij de electroboer om de hoek wat extra componentjes te kopen.
(wellicht schiet je in 1 keer raak!)
in ieder geval 4 van deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=459834
En dan kan ik dus geen spoelen vinden bij conrad.....
filteren zonder veel gegevens...
Je hebt natuurlijk geen bak met componenten waarmee je aan de slag kan, en wat uit kunt pakken. (trial en error)
Daarom is het wellicht niet onverstandig een paar condensatortjes erbij te kopen, gewoon om verschillen te kunnen testen.
De tweeter zou ik in eerste instantie filteren met een 0,68mH Spoel, en een 6,8uF condensator.
dit geldt dan ook even voor de woofer. (en daar zit hem net de truc)
koop voor wat testwerk ook een 4,7uF condensatortje.
Koop ook wat eenvoudige metaalfilmweerstanden, zodat je de tweeter wat kunt dempen.
Wellicht is het de beste optie om éérst het standaart filter te maken, en daarna bij de electroboer om de hoek wat extra componentjes te kopen.
(wellicht schiet je in 1 keer raak!)
in ieder geval 4 van deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=459834
En dan kan ik dus geen spoelen vinden bij conrad.....
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: SONY SS-A 490
Ja die hebben ze daar niet, viel mij ook al een keer op. Wel raar dat ze wel condensatoren voor luidsprekers hebben.bartsegers schreef:En dan kan ik dus geen spoelen vinden bij conrad.....
