Het beste filter is het oorspronkelijke van Sony. Met een natte vinger filter wordt het hooguit belabberder. Dit was dan ook een uitstekend advies:
Wowly schreef:Inhoud aanhouden en filter een-op-een overnemen.
Ter overtuiging: om een
redelijk effectief (doch slechts grof benaderd) filter te maken zijn de TS-parameters van luidsprekers onontbeerlijk. Aangezien deze gewoonlijk niet in hun uiteindelijke behuizing zijn gemeten, dient daarna optimalisatie plaats te vinden a.d.h.v. meetresultaten. Daarbij wordt bovendien op andere zaken gemeten, omdat TSP enkel iets zeggen over elektrische en mechanische eigenschappen, en niets over het daadwerkelijke gedrag bij diverse frequenties. Pas dan kan sprake zijn van een correcte afstemming, wat vele malen belangrijker is dan de kwaliteit van de gebruikte luidsprekers.
Aangezien dit geen luidsprekers voor zelfbouw betreft, zijn de daarvoor benodigde TS-parameters ook niet aanwezig. Deze zijn door zelf meten vast te stellen, maar de moeilijkste stap is niet de meest logische om met luidsprekerbouw te beginnen. Als alternatief kan je de luidsprekers in hun vernieuwde kast laten meten bij een van de bekende luidsprekerzaken. Dat kost, meen ik, een paar tientjes, maar dan pas beschik je over de juiste gegevens om een correct filter mee te kunnen berekenen.
Je dient jezelf dan ook de vraag te stellen of je de Sony's alle kosten en moeite voor een nieuw/ander/beter filter waard vindt. In dat geval zou ik me beperken tot vernieuwing van de kast, als de Sony's je lief zijn. In andere gevallen kan je beter aan de slag gaan met voor luidsprekerbouw bedoelde luidsprekers, of beter nog, met nabouwen van een beproefd model. Daarvoor zijn ook samengestelde kits beschikbaar, zowel met voorgezaagde kastpanelen als met enkel een bouwplan.