SONY SS-A 490

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: SONY SS-A 490

Bericht door nxs77 »

Viel me net op dat ik met mijn opgezochte voorbeeld afbeelding op dezelfde midden tonertje aan kwam zetten :mrgreen:
JoeDirt
Berichten: 110
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 16:43

Re: SONY SS-A 490

Bericht door JoeDirt »

Deze speaker units heeft sony volgens mij bij elke speaker toegepast eerder. Ik heb andere speakers van Sony liggen, maar de units zijn hetzelfde. Als je zuilen van sony pakt bv, hebben ook dezelfde units. Die middentonen speaker doet eigenlijk hetzelfde als de tweeter. Ze kunnen in elk geval zeggen dat het een 3 weg systeem is haha. Echt kwaliteit is het niet, zeker het hoog is beneden maat.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: SONY SS-A 490

Bericht door SARK »

JoeDirt schreef:
Die middentonen speaker doet eigenlijk hetzelfde als de tweeter.
Ehmmm, nee dat doet 'ie niet 8-[
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: SONY SS-A 490

Bericht door Marp »

De tweeter lijkt min of meer aan een 3e orde highpass te hangen :arrow: condensator + (spreek)spoel + condensator
De middentoner enkel aan een 1e orde highpass, met parallel... een C/L-circuit :arrow: condensator + (spreek)spoel
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: SONY SS-A 490

Bericht door DragoSz »

DragoSz schreef:
Je hebt 1 condensator naar de tweeter en een plakje baf op de achterkant
:roll:
De midden toner word bij een 2weg ook voor hoog gebruikt. Hij komt alleen niet zo hoog.

Mijn ervaring is dat als de woofer verslechtert dit meteen terug te horen is in het midden. Het is dan een beetje zinloos om een midden toner te hebben dan,maarja :-&
nielsost
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 15:50

Re: SONY SS-A 490

Bericht door nielsost »

hallo, ondertussen weer een weekje geleden.
Volgens de meesten is het het beste om de' middentoner weg te laten.
Omdat je dan een simpelere filter kan maken.

Hebben jullie een voorstel voor de filter?

groeten Niels,
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

niels,

kun je IETS meten thuis?

mooi zou zijn om de units even voor een microfoon te hangen met meetapp. erbij.
Anders even wat giswerk...

tweetertje laten overnemen op 2khz?

(misschien stomme vraag, maar wat denk je ervan om bijvoorbeeld twee tweeters te kopen?)

Á 6,99 €?

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310648

wat is het mooie van die conrad units, er zijn gegevens van :D
Die staan in Boxsim, en daarmee kun je eenvoudige filters perfect uitrekenen! (en moeilijke ook hoor ;) )

als het te kostbaar is, moet je dat natuurlijk niet doen. Bedenk echter dat een nieuw filter, hoe eenvoudig ook, ook centen kost.

Als jij naar alleen de basspeaker luistert, zonder enig filter, in de kast, wat zijn dan je bevindingen? (ergens storende resonanties ofzo)
nielsost
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 15:50

Re: SONY SS-A 490

Bericht door nielsost »

hallo Bart,

Alvast bedankt voo je kennis.
IETS meten is voor mij nog niet aan de orde.
Uiteraard wil ik die tweeters van conrad kopen.

Als ik enkel naar de woofer luister speelt hij eigenlijk best ok.
De andere, "volledige box" speelt uiteraard beter en vooral aanweziger.
De woofer alleen speelt precies op de achtergrond, maar hij geeft alle tonen.
Hij neemt dus ook de frequenties van de tweeter en middentoner..

groeten Niels,
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

hoi niels,

ik denk dat je het beste af bent met een setje tweeters van conrad, en de huidige woofer.
Een standaard filter, (met zkeer wat tweaken op het gehoor!) is dan het beste.

filter tweaken op het gehoor kan rustig, zeker als er geen kaarsechte responce nodig is.

ik heb onlangs weer eens getweakt, op het gehoor, en dat werkt best.
je hebt alleen wat condensatortjes nodig om wat te knutselen.
nielsost
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 15:50

Re: SONY SS-A 490

Bericht door nielsost »

hoi Bart,

Dank je wel voor uw nuttige tips en informatie..
Dus jij zou de middentoner zijn ontslagbrief geven?
Weet jij of de tweeter afgesloten is? of moet ik daar nog een apart potje voor maken?
Zou jij het volume van de kast behouden?
heb je ook een voorbeeld wat bij jou onder een standaard filter valt?

sorry voor de vele vragen maar ik ga dit weekend de grote "electronica voor dummies" halen...
Omdat ik in het filteren nog niet volledig thuis ben..

groeten Niels,
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

de nieuwe tweeters plaats je het best in een eigen stukje kast.
Je begint toch opnieuw, dus meteen goed dan.

standaard filter bestaat niet echt, maar dat hoeft in dit geval ook niet.

De LMc 80 tweeter staat in boxsim, simulatieprogramma.
je kunt dus veel vooraf al laten uitrekenen.

zie dit voorbeeld van een filter voor een 2-weg met de tweeter.
Bijlagen
oefenfilter.JPG
nielsost
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 15:50

Re: SONY SS-A 490

Bericht door nielsost »

Ok, hoe groot zou jij de kast van de tweeter maken?
De kast van de woofer zal ik best hetzelfde houden.

Dank je wel voor het voorbeeld van het filter.
Ik ga deze bouwen omdat ik nog niet thuis ben in het filteren.
Ik stel jouw hulp zeer erg op prijs!

groeten Niels,
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

niels, tweeter volume is niet belangrijk, als het maar afgesloten is van het bascompartiement.

als je alles hebt kijken we eens naar het filter!
nielsost
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jan 2011, 15:50

Re: SONY SS-A 490

Bericht door nielsost »

OK! dan is het nu bestellen geblazen bij Conrad.

Ik heb al gelezen dat hoe kroter het kastvolume, hoe dieper de toon.
Een diepe toon is nogal tegenstrijdig met een tweeter..
dus ik zal er een vrij klein kastje voor voorzien.

groeten Niels,
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

hoi, dat kastvolmue klopt voor een woofer.

voor een tweeter is het gewoon zaak dat er geen drukverschil opgewekt door de woofer bij de tweeter kan komen.

zo klein mogelijk is ds goed. (luchtdicht)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

niels,

even alvast een paar bouwtips,

de woofers kun je het mooiste monteren als je ze van achter de frontplaat vastzet.

dit idee:
Afbeelding

dan heb je die lelijke rand niet.

ik ga eens kijken of ik een universeel (en tweakbaar) filter voor je kan maken wat niet veel kost.
(kun je dat bij conrad kopen , scheelt zendkosten)


(iedereen mag zich natuurlijk geroepen voelen ) :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

eens kijken, dit wordt natuurlijk het meest tricky ding.
filteren zonder veel gegevens...

Je hebt natuurlijk geen bak met componenten waarmee je aan de slag kan, en wat uit kunt pakken. (trial en error)

Daarom is het wellicht niet onverstandig een paar condensatortjes erbij te kopen, gewoon om verschillen te kunnen testen.

De tweeter zou ik in eerste instantie filteren met een 0,68mH Spoel, en een 6,8uF condensator.
dit geldt dan ook even voor de woofer. (en daar zit hem net de truc)

koop voor wat testwerk ook een 4,7uF condensatortje.

Koop ook wat eenvoudige metaalfilmweerstanden, zodat je de tweeter wat kunt dempen.

Wellicht is het de beste optie om éérst het standaart filter te maken, en daarna bij de electroboer om de hoek wat extra componentjes te kopen.
(wellicht schiet je in 1 keer raak!)

in ieder geval 4 van deze:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=459834

En dan kan ik dus geen spoelen vinden bij conrad..... :evil:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: SONY SS-A 490

Bericht door bartsegers »

en Niels, wat doe je nog met dit project?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: SONY SS-A 490

Bericht door Vuurkat »

bartsegers schreef:
En dan kan ik dus geen spoelen vinden bij conrad..... :evil:
Ja die hebben ze daar niet, viel mij ook al een keer op. Wel raar dat ze wel condensatoren voor luidsprekers hebben.
Plaats reactie