Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door SSassen »

Anabole bordkarton :mrgreen: :rock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Arno »

Koen, je kan ook té eigenwijs zijn natuurlijk :mrgreen:

Als je echt massief hout wilt gebruiken, neem dan op zijn minst de volgende constructieregels in acht.

Of de houtsoort nu veel werkt of weinig, als je hem beperkt in zijn bewegingsvrijheid kunnen er problemen ontstaan (lees: scheuren).

Hout werkt in de breedte en in de dikte. In de lengte werkt het nauwelijks. Als je dus iets volgens onderstaand voorbeeld construeert, kan de staande deel niet vrij krimpen/uitzetten, omdat het liggende deel niet 'meewerkt'. Het resultaat is dan dat het staande deel kan gaan scheuren of loskomen van de verbinding. Een en ander is wel afhankelijk van de houtsoort en vooral de overspanning van de verbinding, maar de 300mm die jij wilt overbruggen is teveel.
kops tegen langs.png
Als je dus een kubus wilt maken van massief hout loop je altijd ergens tegen deze 'kops tegen langs' situatie aan.

Mijn advies is dan ook om het als volgt te doen. Maak de zijden en het dek van massief hout zoals in onderstaand voorbeeld, en maak de baffle en de achterkant van mdf of multiplex.
kops tegen kops.png
Met dit soort problemen worstelen meubelmakers al eeuwen, en de natuurkundige wetten passen zich niet opeens aan omdat jij het zo graag wilt :wink:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Nee, dat snap ik. Dank voor de tips :) Ik zal er rekening mee houden.

Nog een vraagje: binnenkort ga ik het hout schaven. Tot welke dikte hout denk je dat ik met 22 mm MDF kan verlijmen? Is 16 mm goed te doen wat dat betreft of gaat dat ook spanning opleveren?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Nee, dat snap ik. Dank voor de tips :) Ik zal er rekening mee houden.

Nog een vraagje: binnenkort ga ik het hout schaven. Tot welke dikte hout denk je dat ik met 22 mm MDF kan verlijmen? Is 16 mm goed te doen wat dat betreft of gaat dat ook spanning opleveren?
Als jij het MDF aan de binnenkant voorziet van bracings zodat de panelen niet bol of hol kunnen gaan staan dan win je daar al een hoop mee.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Dat was sowieso de bedoeling. :)

Ennuh... Nog even over het bovenstaande (want misschien vinden jullie me intussen een beetje een irritant ventje :sure: ):

Ik wil niet per se recalcitrant / eigenwijs zijn, maar ik merk wel dat iedereen een mening heeft over van alles en nog wat... En dat ik daar dus een beetje mijn eigen pad in moet vinden ;) Wees ervan overtuigd dat ik alle adviezen zeer waardeer en ook absoluut serieus neem.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Dat was sowieso de bedoeling. :)

Ennuh... Nog even over het bovenstaande (want misschien vinden jullie me intussen een beetje een irritant ventje :sure: ):

Ik wil niet per se recalcitrant / eigenwijs zijn, maar ik merk wel dat iedereen een mening heeft over van alles en nog wat... En dat ik daar dus een beetje mijn eigen pad in moet vinden ;) Wees ervan overtuigd dat ik alle adviezen zeer waardeer en ook absoluut serieus neem.
Nou, meningen zijn het ten dele. In mijn geval en zeker in Arno z'n geval zijn het uit de praktijk of via vakkennis opgedane ervaringen. Zowel Arno als ikzelf zijn mierenn**kers eerste klas, het is niet gauw goed, perfectie is ons streven, dus als je onze adviezen naast je neerlegt dan is dat onverstandig maar natuurlijk geheel je eigen keuze.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ik snap het en zal het advies opvolgen :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door wouter »

SSassen schreef:
Fineren moet je laten doen, behalve als d'r ervaring mee hebt, er is zelfbouw en zelfbouw, maar fineren en spuitwerk laat de zelfbouwer gewoon elders doen.
Nee, fineren kan best zelf. Avalon achtige kasten worden wat lastiger maar fineren is te doen, kan heel netjes als je zorgvuldig werkt. Spuitwerk moet je inderdaad de middelen voor hebben maar met 'geduld' heb ik op dit forum ook prachtige lakwerk resultaten gezien - al dan niet gepoetst.

CNC apparatuur of meubelmakerij is prachtig, maar zelfbouw kan ook een complete beleving zijn -net als bose 3-2-1 :lol:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Dat is ook precies waarom ik terug ben gekomen van het 'laten bouwen' idee. :)

Overigens loopt het project nu wat vertraging op... Budgettair gezien is het dus blijkbaar niet slim om 157 te rijden op de A20 (of nou ja, om daarbij gesnapt te worden)... 8-[
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door hannesie »

Ik vind je verwoording van het probleem erg goed :D :lol: :sure: :mrgreen:
Kan je inderdaad beter Cd tjes voor kopen, heb je langer plezier van.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Absoluut, of drivers... Nou ja, gelukkig heeft Henkjan geduld :)
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Maurice01 »

@ Koen,
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat de vochtigheids graad in huis is.
(terwijl ik zo'n meter in de bedrijfsauto heb liggen :oops: )

Ik heb er voornamelijk last van in de zomer, dan is het huis erg droog.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ik bedoelde eigenlijk het percentage dat het hout dan ongeveer vervormt ;)

Maar goed, ik heb het ontwerp aangepast. Helaas heeft de oude vorm het met de combinatie van hout en MDF niet gered. Dat wordt gewoon niks qua uiterlijk, tenminste, dat vind ik. Het plan is nu om een buitenschil zoals Arno 'm voorstelde te maken. Daar worden aan de binnenkant dan MDF stroken tegenaan gezet die iets werken toelaten. De baffle en achterkant worden alsnog van 44 mm MDF, die matzwart of in zwarte structuurverf gedaan zal worden.

Qua uiterlijk zou het een beetje in deze richting moeten gaan:
Bronbestand:<br />http://acoustic.enhancecms.com/Editor/Images/ae5.jpg
Bronbestand:
http://acoustic.enhancecms.com/Editor/Images/ae5.jpg
ae5.jpg (7.63 KiB) 264 keer bekeken
Voornamelijkste nadeel: dit ontwerp heeft geen potentiëel om diffractie tegen te gaan. Met de tips van rjbaudio moet ik gelukkig wat dat betreft ook al een eind kunnen komen door de tweeter op de juiste plek te zetten.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Door de tweeter uit het centrum te plaatsen, verminder je diffractie niets. Je kunt alleen zorgen dat de invloed op de frequentiekarakteristiek op een bepaalde as niet al te erg is.
Ook bij het huidige model zou je flinke radiussen op de randen kunnen aanbrengen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ja, dat begrijp ik. Het is alleen maar een truukje om te zorgen dat niet alle pieken op dezelfde plek komen te liggen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het uit het centrum plaatsen van de tweeter niet echt goed werkt. Van de andere kant, het in 't centrum plaatsen werkt ook niet super. Eigenlijk moet je gewoon de diffractie aanpakken :lol: .
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door SSassen »

Martijn M schreef:
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het uit het centrum plaatsen van de tweeter niet echt goed werkt. Van de andere kant, het in 't centrum plaatsen werkt ook niet super. Eigenlijk moet je gewoon de diffractie aanpakken :lol: .
Precies, en dat doet hij nu dus niet (eigenwijs rotjoch!).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

@ Martijn M: Ik snap het, maar ik kan kiezen tussen een kast die ik niet mooi vind of meer last van diffractie. Tja... Misschien vreemd, maar als ik me stoor aan het uiterlijk wordt het uiteindelijk ook geen speaker waar ik plezier aan beleef. Bovendien ben ik niet anders dan diffractie gewend :mrgreen:

@ Sander: :sure: :mrgreen: Ik ook van jou hoor!
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door NP »

Hey Koen,

Heb je al gedacht aan een 'opgelegde' baffle, bespannen met zwart leer? Daar kan je prima facetten in maken, en ik denk dat het ook prachtig staat bij je donkere hardhout.

(Ik heb geprobeerd er een voorbeeldplaatje bij te zoeken, maar Google Images werkte niet echt mee... Maar er is vast iemand anders die snapt wat ik bedoel en een afbeelding tevoorschijn wil toveren :D )
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Een beetje à la Sonus Faber, bedoel je?
Bronbestand:<br />http://hifi-ring.com/uploads/posts/sonus-faber_minima-vintage.jpg
Bronbestand:
http://hifi-ring.com/uploads/posts/sonus-faber_minima-vintage.jpg
Ziet er ook erg mooi uit, ja. Maar ik denk dat ik het toch zo ga doen als bij die Acoustic Energy AE5. Dat ziet er m.i. strakker uit. De baffles zou ik ook nog met akoestisch goed absorberende stof of schuim kunnen bekleden, wellicht dat dat wat helpt tegen diffractie.

http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1573.html
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door NP »

Zoiets inderdaad. Wat ik precies in gedachten had is meer zoals bij de speaker halverwege deze pagina, en dan er zelf even bij denken dat de baffle ook de randjes fineer op het front nog bedekt:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... r&start=75
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Hoeveel ruimte is er eigenlijk nodig áchter een woofer? Is het erg als de achterwand van een speaker bijvoorbeeld zo'n anderhalf a twee centimeter van de magneet zit?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door dre »

als ie flink schuin staat kan ik er nog wel mee leven........
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Martijn M »

Een poolkernwoofer wil wel graag zijn lucht kwijt kunnen, dus zorg er voor dat de afstand tot de achterwand minimaal de diameter van de boring is.

Had ik je al gezegd dat je diffractie zou moeten aanpakken? ;)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers

Bericht door Koen K »

Ja, dat had je volgens mij wel subtiel laten blijken :lol:

Punt is: ik heb mentaal wat zitten stoeien met de layout en echt lekker zit het me allemaal niet. Er zijn nét wat teveel compromissen naar mijn zin. Een stapje terug dus, uitgaande van de driverkeuze zoals die er staat:

- CSS SDX10 (in gesloten kast van 30 liter)
- CSS FR125SR (gesloten kastje van een paar liter)
- B&G NEO3 PDR

Tja... Monitortjes met 1 of 2 subs? Zuiltjes met zijwaarts gerichte woofers?

En het feit dat ik nu 6 prachtige planken Iroko van 1100 x 300 x 20 mm heb waar ik absoluut iets mee wil doen speelt uiteraard ook een rol.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”