Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Leeuwarden »

Heb ook een stappenboor, had ik tien jaar eerder moeten kopen! Denk er wel om dat je de plaat waar je in gaat boren heel goed vastzet. Anders wordt je gat alsnog ovaal.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Of een kabeljauwtje, harinkie, hammetje, :kwijl: :kwijl: . Voor de niet-ingewijden: een hammetje is het staartstuk van de zeeduivel, echt één van de lekkerste visjes die er is. Maar genoeg gekwijld; ik denk dat je daar een heel mooi zelfbouwproject hebt en zal het met belangstelling volgen! En wanneer het zelfbouwvirus je eenmaal te pakken heeft, grijp je nooit meer mis, want dan komt er zeker een vervolg!
Ik heb een paar jaar terug een paar gatenponsen aangeschaft die hun diensten al bewezen hebben. Met het maken van de gaten moet je echter wel goed letten op de voetafmetingen zoals ondergetekende inmiddels al eens ontdekt heeft :( .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Kappa7 »

Met een Dremel of ook wel handslijptol genoemd kan je het gat ook prima ruimer maken.
Wel eerst een cirkel tekenen en dan maar binnen de lijntjes blijven.
Denk dan ook even aan de veiligheid en zet een bril op.
Een spaantje in je oog is geen lolletje kan ik je vertellen :? .

Wel een mooi project wat je daar hebt.
Kan je later verbeteren door bvb de auto bias module toe te passen en de E-choke.
Voor wat ik begrepen heb van andere mensen (en ook van Menno zelf) die met de moderne UL-40 spelen is dat een behoorlijke verbetering van het geluid.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Na wat rond gekeken te hebben laat ik de stappenboor even zitten: 2 mm plaatstaal en een gat van 45 mm is te enthausiast ben ik bang. Een trekpons zou kunnen, net als het kotteren bij een plaatwerkerij. Nu zit Thomassen staal in Rheden. Misschien daar eens kijken wat ze voor een 6-pack doen :wink:

Een dremel heb ik maar daar kan ik nooit echt ronde gaten mee maken. Dat zie ik niet zo zitten. Ook niet in 2 mm staal. Een andere optie is de buisvoeten van de print te verwijderen en met chassismontage exemplaren te gaan werken.

Ik ben echt enorm benieuwd hoe dit gaat klinken. De E-Choke en de gloeivoeding van Menno heb ik al bekeken. Wel moet ik dan aanpassingen aan de PCB doen omdat dit de UL40 is en de balansschakeling toch wat eenvoudiger is opgebouwd.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Kleine update omdat ik de kast te krap vind om te experimenteren. De klassieke "Versterker op een plank" :D
Bijlagen
DSC_0176a.JPG
DSC_0177a.JPG
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Een mooie ruimtelijke opzet Porcino! :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door audiomanics »

dit is wel een hele nette broodplank 8) Je zou er zo een plexiglas kap overheen kunnen zetten ....

Kees
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Ah!buis »

.....en wachten tot ie smelt :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Maarre... komt er ook al geluid uit?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Nou, zou wel willen maar met bezoek en zo een concertje bij l'esprit in Rotterdam zal dat vanavond niet meer lukken...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Zo na een nachtje blues en een dagje uitbrakken weer verder. zometeen laatste restje bedrading en dan de prik erop. Nu heb ik een antieke Variac waarmee ik rustig kan testen. Ook heb ik diverse multimeters om de spanningen her en der te meten maar dit is mijn eerste buizenversterker die ik tot leven zal wekken. Wat is daarvoor eigenlijk de gebruikelijke manier?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door hannesie »

Stekker erin?? :D
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door TheoK »

Toen ik mijn buizenbak voor het eerst aan sloot deed ik dat ook via een variac.
Langzaam de spanning opvoeren en kijken wat er gebeurt.
Best wel een spannend moment vond ik.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Leeuwarden »

Bij gebrek aan een variac: check, check, dubbel-check, lang snoer, veilige afstand en dan de stekker erin. Schade tot nu toe: 1 opgeblazen op-amp van het goedkope soort!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door richard »

Porcino schreef:
Porcino (m:-i), boletus edulis, dat is Eekhoorntjesbrood. Eveneens is het de naam van mijn platenspeler ;-)
En ik maar denken dat het een klein varkentje is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Bij deze versterker zijn geen regelingen voor ruststroom of voedingsspannig.Hij doet het :D ,of niet :( .
Er staat niks op het schema om na te meten,dus je moet zelf beoordelen of het klopt.Dank zij het feit dat het een symetrische opbouw is moeten de volgende spanningen ongeveer gelijk zijn.De twee 6922 triodes en ook op de twee EL34s.
Enkel de Ps is af te regelen.Kan eenvoudig met een koptelefoon.Sluit die aan tussen,de twee kathodes van de eindbuizen aaneen(waar R12 en R16 aan de buis zitten)en Vi(aandere kant van R12/16).Regel Ps af op minste geluid :shock: .
In de schakeling is er iets wat me niet bevalt,zou ik nooit zo doen.Als je het 's wil uitproberen op mijn manier,gooi die C1 C1' eruit en verbind de twee kathodes van de 6922.(daarna wel weer Ps regelen :o )
Anne

Ha ha ik ook,tijdje terug ook al zo aangespoken :lol:
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 23 mar 2011, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Zometeen de variac opzoeken, werkbank leegmaken, alles uitzuigen (geen metaalvijlsel :shock: ) etc.

Wel extra zekering in de voedingslijn opgenomen. Anders gaat het me zo helemaal mis... 2A, is dat teveel? Lijkt me ruim voor de versterker, 1A zou IMHO beter zijn maar die heb ik niet...

Potentiometers in de middenstand en oude luidsprekers opgedoken. Wish me good luck :mrgreen:
Bijlagen
DSC_0272a.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door TubeHead »

Goodluck ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Hals und Beinbruch, of zo iets :?
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Tadaaa, hooggeheerd publiek, wij presenteren nog nooit vertoond: de muzikale broodplank! :kwijl: :kwijl:
Succes Porcino! :rock:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Nou nog geen stoppen eruit!

De gloei komt mooi op, en de boel stinkt niet. net 5 minuten op de gloei gelaten en nu weer afgezet. Luidsprekers (echte Yoko!) gaan er nu op. Bromtest...

Ow ja, mijn "rustieke" klushol gaat al 3 generaties mee. Het voordeel als je in het huis trekt van je grootvader ;-)
Bijlagen
DSC_0279a.JPG
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nou dat was ook zonder spectakel... 8-[

Hij staat inmiddels een half uurtje te spelen. Practisch geen brom waarneembaar en geen rare geuren of rook. Dit is mij nog nooit gebeurd :oops:
Nu nog wat dof en donker, zonder diepe bassen maar vooralsnog een 100% succes!
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door klusser »

Zo snel gaat het niet fout hoor! In de meeste gevallen heb je op geen geluid of oscillatie. Wil je dat er onderdelen rond je oren vliegen moet je echt je beter best doen :twisted: :D

Ziet er fraai uit! Ligt het ontbreken aan diepe bassen e.d. niet aan de speakers? Yoko is nou niet bepaald een goed merk :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Kappa7 »

Kijk dat is vast goed nieuws. =D>

Nu alles netjes inregelen en in zijn definitieve behuizing lepelen.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door PA4URK »

Dof en donker, zonder diepe bassen kan met je speakers te maken hebben. Geen brom of andere nare bijgeluiden is al een overwinning Porcino. Zijn dat die KT66's? Mooi!
Plaats reactie