Isis, een vloerstaander met ScanSpeak units

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nog even wat close fotos van de overgangen waarom gevraagd werd.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

En dan de finale. Denk zo'n beetje het einde van dit draadje...snuf snuff
Klaar, en in gebruik in de huiskamer. Voor hoelang weet niemand.. :)
De totale kosten van het project liggen rond de 1100 Euro en da's zonder arbeitsloon (anders wordt het een erg duur geintje). Maar goed. Tot zover ongeveer vrees ik. Op naar het volgende project.

Afbeelding Afbeelding

Ondertussen trouwens wel van mening veranderd. Aan het begin wou ik geen frontje, maar zoals ik het zo zie vind ik ze toch mooier met fronje..
Laatst gewijzigd door Edo op vr 17 nov 2006, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

meer foto's! meer meer meer!, laat het niet ophouden :(



:wink:

Hoe vind je ze nu eigenlijk klinken, vertel daar (nog eens) wat meer over

Ik vind het een waanzinnig project, en zou ze best tzt een willen beluisteren

Wowly
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Ik denk persoonlijk ook dat ze een erg hoge WAF hebben, ze komen niet eens boven de TV uit 8)
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Bericht door Bean »

Gefeliciteerd! Een erg mooie luidspreker geworden.

Ze zijn inderdaad met frontje nog mooier dan zonder.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Wowly schreef:
Hoe vind je ze nu eigenlijk klinken, vertel daar (nog eens) wat meer over

Ik vind het een waanzinnig project, en zou ze best tzt een willen beluisteren
Geen probleem, je bent welkom.

Wat betreft de klank had ik uit dat kleine basspeakertje niet verwacht dat ie zo zou presteren voor zo'n relatief klein woofertje. Kost wat centen, maar echt een perfect woofertje. Het mid is vrij zacht/warm van klank.
En het hoog klinkt fris en gedetaileerd. Zeker niet wollig maar helder.
Het geheel is erg naar wens wat ik graag wil horen in een speaker. Vooral nogmaals die lekkere bas die het geheel produceerd. Niet overdreven maar genoeg body.
Verder vind ik het echt lastig om een precies beeld te beschrijven hoe iets klinkt. Maar ik hoop dat je zo een idee hebt wat ie doet.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Ze zien er echt goed uit. 8)
Knap werk.

Wat vond je nu achter het lastigste aan het hele project?
Wat zou je de volgende keer anders doen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Er waren een aantal lastige dingen:

1) Het bij elkaar zoeken van units. Op zich niet het meest problematische maar heeft best een tijdje gekost (ook kijkende naar de prijs)

2) Het tekenen van de kast en ontwikkeling ervan. Veel denken (en gummen). Poging gedaan om het in de computer te tekenen, mar tekentafel ging beter. Later kwam ik toch nog in de knoei met een baspijp die langer werd waardoor de interne bracing wat in de knoei kwam en zodoende alles intern weer op de schop moest.

3) bepaling van het filter, kost een hoop tijd. Meten/rekenen/simuleren etc.

4) fineren. Vooral dit lijkt makkelijk, maar is best lastig. Ik heb deze keer de strijkboutmethode gebruikt en beviel me prima. Bij het weghalen van het overtollige fineer rondom de tweeter zou ik volgende keer anders doen. Nu heb ik het met een mesje (en schuurpapier) gedaan, volgende keer de frees (zo ook het fineer recht maken, dankzij de tip van Hans)

Verder dingen die ik volgende keer anders zou doen zijn er niet echt. Ik heb vaak het idee in m'n hoofd en vanuit daar werk ik. Een hele hoop projecten heb ik alleen op kladblaadje staan en begin gewoon. Zie wel waar het schip strand. Daar de vele houtprojecten kan dit en kom je niet zo gek veel problemen tegen. En natuurlijk door veel te lezen en te kijken op alle forums leer je een hoop.

De beste leerschool wat ik kan zeggen is veel doen. Ook al kost het tijd en wat geld, maar neem wat oude drivers, en ga ermee aan de slag. Kast, filter fineren etc. Kost je misschien wat geld, maar je leert er een hoop van.

Zoals ik al schreef op de vorige pagina wordt het volgende project een soort sonus faber cremona. Nu moet ik daarvoor massief hout gaan gebruiken en meerdere houtsoorten in elkaar gaan verwerken. Nu heb ik nog een oude Visaton AL130 en een Seas 27TFF liggen, dus ga ik eerst een kleine "test" kast maken om ervaring op te doen voor die grote kast.
Weet je wat je ongeveer te wachten staat bij het begin van dat project.

Maar daarover later meer. Het kladpapiertje is nog niet eens af... :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Edo schreef:
Nu moet ik daarvoor massief hout gaan gebruiken en meerdere houtsoorten in elkaar gaan verwerken. Nu heb ik nog een oude Visaton AL130 en een Seas 27TFF liggen, dus ga ik eerst een kleine "test" kast maken om ervaring op te doen voor die grote kast.
Zijn verschillende fineerbanen geen optie?

Maar, het is nog steeds mooi hoor :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Denk dat die fineerstrookjes nog lastiger wordt. Het gaat om onderstaande idee:

Afbeelding

Vooral de donkere "streepjes" worden dan wel hele dunne strookjes.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, lekker :D

Vooral die voet is nice :)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Schoot me nog een dingetje te binenn wat ik de volgende keer anders zou doen.
Kijk op onderstaande foto:

Afbeelding

En je ziet dat ik eerst de zijkanten gedaan heb en daarna de bovenkant.
Daardoor zie je op de zijkant een heel licht horizontaal lijntje van het fineer op de bovenkant lopen. Zou ik eerst de bovenkant gedaan hebben en daarna de zijkant zie je dit lijntje aan de bovenkant, maar aangezien daar de nerven van het hout ook van voor naar achter lopen zou het minder opvallen......
Laatst gewijzigd door Edo op vr 17 nov 2006, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Edo schreef:
En je ziet dat ik eerst de zijkanten gedaan heb en daarna de bovenkant.
Daardoor zie je op de zijkant een heel licht horizontaal lijntje van het fineer op de bovenkant lopen. Zou ik eerst de bovenkant gedaan hebben en daarna de zijkant zie je dit lijntje aan de bovenkant, maar aangezien daar de nerven van het hout ook van voor naar achter lopen zou het minder opvallen......
Goede tip!

Maar zou het niet misschien mooier zijn om alle nerven in dezelfde richting te laten lopen, net alsof de speaker uit één massief blok is gemaakt?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Maurice schreef:
Edo schreef:
En je ziet dat ik eerst de zijkanten gedaan heb en daarna de bovenkant.
Daardoor zie je op de zijkant een heel licht horizontaal lijntje van het fineer op de bovenkant lopen. Zou ik eerst de bovenkant gedaan hebben en daarna de zijkant zie je dit lijntje aan de bovenkant, maar aangezien daar de nerven van het hout ook van voor naar achter lopen zou het minder opvallen......
Goede tip!

Maar zou het niet misschien mooier zijn om alle nerven in dezelfde richting te laten lopen, net alsof de speaker uit één massief blok is gemaakt?
volgens mij is dat onmogelijk met fineer...
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

daniel schreef:
volgens mij is dat onmogelijk met fineer...
Dan moeten ze ook fineer maken van de dwasdoorsnede van het hout :P. Lijkt me idd behoorlijk onmogelijk.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Hahaha ja..... :lol:

Sorry, zal de whisky zijn geweest...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Whisky...mmm..(hik)..nog een half uurtje op werk en dan naar huis..en dan maar eens een glaasje... :)

Wat betreft het finner is het inderdaad bijna onmogelijk, maar ik heb nog wat stukjes fineer over. Zal tzt eens een testje doen met beide versies en fotootje ervan maken. Eens kijken.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

deepspace schreef:
daniel schreef:
volgens mij is dat onmogelijk met fineer...
Dan moeten ze ook fineer maken van de dwasdoorsnede van het hout :P. Lijkt me idd behoorlijk onmogelijk.
Men neme een stuk massief hout van 40x40x100cm.... een hamer, een steekbeitel, een gewone beitel, en wat schuurblokjes.... Nergens meer fineer voor nodig.

Groet, Joris
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

vigier schreef:
deepspace schreef:
daniel schreef:
volgens mij is dat onmogelijk met fineer...
Dan moeten ze ook fineer maken van de dwasdoorsnede van het hout :P. Lijkt me idd behoorlijk onmogelijk.
Men neme een stuk massief hout van 40x40x100cm.... een hamer, een steekbeitel, een gewone beitel, en wat schuurblokjes.... Nergens meer fineer voor nodig.

Groet, Joris
Of houtwormen africhten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha....

Gezocht: Getraind houtwormen die van teakhout houden.... :D
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Leer je ze dan ook constructietekeningen lezen?

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

klompen maken ze toch ook uit 1 stuk?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Edo schreef:
Denk dat die fineerstrookjes nog lastiger wordt. Het gaat om onderstaande idee: ....... Vooral de donkere "streepjes" worden dan wel hele dunne strookjes.
Dekhout voor boten, kun je kant en klaar per plaat bestellen in verschillende diktes (ook in dun triplex om te buigen): Bruynzeel Dekhout

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
klompen maken ze toch ook uit 1 stuk?
Pas maar op, Marp Photoshopt daar zo een Tangbandje in :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
Dekhout voor boten, kun je kant en klaar per plaat bestellen in verschillende diktes (ook in dun triplex om te buigen): Bruynzeel Dekhout
Is een goede optie denk ik. Thanks.
Ondertussen al een tweetal mensen gevonden die ze gemaaakt hebben.
(zweden en Frankrijk)
Eens kijken hoe die dat gedaan hebben...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
klompen maken ze toch ook uit 1 stuk?
Pas maar op, Marp Photoshopt daar zo een Tangbandje in :D
ik denk dat Indoubt een idee krijgt voor een volgend project, als z'n koffiekopjes afzijn ;)
Gesloten