Er waren een aantal lastige dingen:
1) Het bij elkaar zoeken van units. Op zich niet het meest problematische maar heeft best een tijdje gekost (ook kijkende naar de prijs)
2) Het tekenen van de kast en ontwikkeling ervan. Veel denken (en gummen). Poging gedaan om het in de computer te tekenen, mar tekentafel ging beter. Later kwam ik toch nog in de knoei met een baspijp die langer werd waardoor de interne bracing wat in de knoei kwam en zodoende alles intern weer op de schop moest.
3) bepaling van het filter, kost een hoop tijd. Meten/rekenen/simuleren etc.
4) fineren. Vooral dit lijkt makkelijk, maar is best lastig. Ik heb deze keer de strijkboutmethode gebruikt en beviel me prima. Bij het weghalen van het overtollige fineer rondom de tweeter zou ik volgende keer anders doen. Nu heb ik het met een mesje (en schuurpapier) gedaan, volgende keer de frees (zo ook het fineer recht maken, dankzij de tip van Hans)
Verder dingen die ik volgende keer anders zou doen zijn er niet echt. Ik heb vaak het idee in m'n hoofd en vanuit daar werk ik. Een hele hoop projecten heb ik alleen op kladblaadje staan en begin gewoon. Zie wel waar het schip strand. Daar de vele houtprojecten kan dit en kom je niet zo gek veel problemen tegen. En natuurlijk door veel te lezen en te kijken op alle forums leer je een hoop.
De beste leerschool wat ik kan zeggen is veel doen. Ook al kost het tijd en wat geld, maar neem wat oude drivers, en ga ermee aan de slag. Kast, filter fineren etc. Kost je misschien wat geld, maar je leert er een hoop van.
Zoals ik al schreef op de vorige pagina wordt het volgende project een soort sonus faber cremona. Nu moet ik daarvoor massief hout gaan gebruiken en meerdere houtsoorten in elkaar gaan verwerken. Nu heb ik nog een oude Visaton AL130 en een Seas 27TFF liggen, dus ga ik eerst een kleine "test" kast maken om ervaring op te doen voor die grote kast.
Weet je wat je ongeveer te wachten staat bij het begin van dat project.
Maar daarover later meer. Het kladpapiertje is nog niet eens af...