Geen mosfet,ref-diode of opa + aanhang nodig
Met een kathodeweerstand voor de negative roosterspanning heb je voor elke buis zo'n voeding nodig, dan is dat 2x winst.
Data van een geschikte stabilisator hieronder.
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Klopt. Bij een DHT buis als de 300B is de gloeidraad ook gelijk kathode, en zit in het signaal pad. Een spanningsgestuurde stroombron heeft een hoge Ri, en stuurt zoveel stroom door de gloei tot de juiste spanning is bereikt. Dit schijn je te kunnen horen, en zou beter moet klinken dan wanneer er met gewoon een gelijkspanning wordt gegloeid. Heb het verschil zelf nooit geprobeerd, maar wil dit wel gaan doen op de 300B SE die ik aan het bouwen ben. Ik dacht eigenlijk dat een LT1085 ook ziets was, maar het is een "gewone" spanningsregelaar.Porcino schreef:Voel me nu een beetje een groentje, maar over deze details kan ik echt niet meepraten. Dat wat ik hier wel uit leer: Bij een DHT is het dus blijkbaar extreem belangrijk een constante en rimpelvrije gloeispanning te hebben om de fluctuaties in de emissie van de kathode dus te minimaliseren.
Ben bang dat dat voor de meeste zelfbouw projecten geld.Ah!buis schreef:Wel een grappig schema.Hoe het klinkt kun je er niet aan zien![]()
Oei , nu wordt het voor mij jammergenoeg te ingewikkelt , ik heb nagenoeg geen kennis om dieper op de materie in te gaan.Wat die D3a betreft,die moet wel een eigen gloedraad-wikkeling hebben aan z'n kathode verbonden.Die buis,als je 'm al vindt,mag maar -60V tot +120V tussen gloeidraad n kathode hebben![]()
Het lijkt erop dat de eindbuis wisselspanning op de gloeidraad gaat krijgen,denk niet dat je de brom helemaal weg krijgt met die trimpot daar.
Anne