300B-XLS of 520B SET versterker -sluimerend-

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: 300B-XLS of 520B SET versterker

Bericht door Ah!buis »

Hoi Kees,zoiets heb ik lang geleden ook bedacht(zonder opa's),maar het kan veel eenvoudiger met een stabilisator.
Geen mosfet,ref-diode of opa + aanhang nodig :D .
Met een kathodeweerstand voor de negative roosterspanning heb je voor elke buis zo'n voeding nodig, dan is dat 2x winst.
Data van een geschikte stabilisator hieronder.
Anne
Bijlagen
LT1083-4-5-Reg+.pdf
(194.82 KiB) 91 keer gedownload
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Deze LT1085 ben ik ook al eerder tegengekomen Anne, en ik vroeg me ook al af waarom dit niet veel meer als gloeivoeding word toegepast: regelbaar, lage dropout, alles zit eigenlijk al in het husje. Paar weerstanden om de uitgangsspanning te regelen in voila. Heeft iemand ervaring met een LT1085?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

:-s
Laatst gewijzigd door audiomanics op zo 10 apr 2011, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

@Kees,
met die R2C8 (oorzaak van het stroomgedrag)help je de rimpelonderdrukking wel om zeep.
Wat voor nut zie je eigenlijk in het aansturen van de gloeidraad met een,zei het traag op spanning geregelde,stroombron?
Als het met wisselspanning gaat,komt dat ook gewoon uit een trafo,niks stroombron.
Daarbij moet gezegd dat die stabilisator ook een "open collector" uitgang is,alleen aktief als de spanning dreigt te zakken,bij te hoge spanning komt er gewoon niks uit(tot de diode in geleiding komt).
Anne
Porcino

Bericht door Porcino »

Voel me nu een beetje een groentje, maar over deze details kan ik echt niet meepraten. Dat wat ik hier wel uit leer: Bij een DHT is het dus blijkbaar extreem belangrijk een constante en rimpelvrije gloeispanning te hebben om de fluctuaties in de emissie van de kathode dus te minimaliseren.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Porcino schreef:
Voel me nu een beetje een groentje, maar over deze details kan ik echt niet meepraten. Dat wat ik hier wel uit leer: Bij een DHT is het dus blijkbaar extreem belangrijk een constante en rimpelvrije gloeispanning te hebben om de fluctuaties in de emissie van de kathode dus te minimaliseren.
Klopt. Bij een DHT buis als de 300B is de gloeidraad ook gelijk kathode, en zit in het signaal pad. Een spanningsgestuurde stroombron heeft een hoge Ri, en stuurt zoveel stroom door de gloei tot de juiste spanning is bereikt. Dit schijn je te kunnen horen, en zou beter moet klinken dan wanneer er met gewoon een gelijkspanning wordt gegloeid. Heb het verschil zelf nooit geprobeerd, maar wil dit wel gaan doen op de 300B SE die ik aan het bouwen ben. Ik dacht eigenlijk dat een LT1085 ook ziets was, maar het is een "gewone" spanningsregelaar.
Porcino

Bericht door Porcino »

Weer een avondje aan het surfen geweest. De Big Oliver van Dick van de Merwe lijkt eigenlijk wat ik zoek. Met een paar aanpassingen zou ik een heel eind komen denk ik...
Bijlagen
big_o copy.gif
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Lijkt me een goede keus om de Big Oliver van Dick van de Merwe na te bouwen als je de KR300BXLS buis wilt gaan gebruiken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wel een grappig schema.Hoe het klinkt kun je er niet aan zien :(
TriodeDick, en dan een penthode gebruiken :?
Wat die D3a betreft,die moet wel een eigen gloedraad-wikkeling hebben aan z'n kathode verbonden.Die buis,als je 'm al vindt,mag maar -60V tot +120V tussen gloeidraad n kathode hebben :shock:
Het lijkt erop dat de eindbuis wisselspanning op de gloeidraad gaat krijgen,denk niet dat je de brom helemaal weg krijgt met die trimpot daar.
Anne
bas focal m180
Contacteer:

Ah!buis schreef:
Wel een grappig schema.Hoe het klinkt kun je er niet aan zien :(
Ben bang dat dat voor de meeste zelfbouw projecten geld.
Wat die D3a betreft,die moet wel een eigen gloedraad-wikkeling hebben aan z'n kathode verbonden.Die buis,als je 'm al vindt,mag maar -60V tot +120V tussen gloeidraad n kathode hebben :shock:
Het lijkt erop dat de eindbuis wisselspanning op de gloeidraad gaat krijgen,denk niet dat je de brom helemaal weg krijgt met die trimpot daar.
Anne
Oei , nu wordt het voor mij jammergenoeg te ingewikkelt , ik heb nagenoeg geen kennis om dieper op de materie in te gaan.
Ik lees weleens iets over een brom bij wisselstroom op de gloeidraad ,,, maar is dat niet alleen , of erger te horen op hoogrendements luidsprekers???
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

:-s
Laatst gewijzigd door audiomanics op zo 10 apr 2011, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat geeft één gloedraadwikkeling op 220V voor zowel de rechtse als de linkse D3a :D .
Jammer genoeg met die -60V max. en een stuurspanning voor de 300B van 70V(XLS tot 100V),niet ideaal :( .
Zou toch maar elk een eigen wikkeling geven, dan kan de gloeidraad aan de kathode :) .
Anne
Porcino

Bericht door Porcino »

En de voeding...

Ik ga wel de tentlabs of machmat CCS of andersvormige gloeibron gebruiken. Dat is mij al wel duidelijk
Bijlagen
big_o_v copy.gif
Porcino

Bericht door Porcino »

Na ietswat gezoek op zolder het volgende gevonden:

Trafotje voor de gloeispanningen van de stuurbuisjes, handje vol 6SL7 van Brimar en Sylvania en nog 4 stuks AZ1. Helaas maar tot 500V, 60mA te gebruiken...
Bijlagen
DSC_0261a.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om vrolijk te beginnen,het kan net wel met 4x AZ1.Elk als enkele diode schakelen met de anodes aan elkaar.Niet vergeten ze branden niet op 5 maar op 4Volt :!: .
Rot oplossing voor de D3a,laat de gloeidraad maar flodderen,de lek zorgt wel dat de spanning in de buurt blijft :shock: .
Hoelang ze dat uithouden :?: :?: .
En,jawel,de 300B-gloeidraad op wisselstroom en dan de voorversterker met gelijkstroom gloeien :? ofdat dat dan nog zoden aan de dijk zou zetten.
Mij niet gezien :mrgreen: ,ik wordt niet goed geloof ik (of was het al niet :cry: )
Anne
Porcino

Bericht door Porcino »

Always look on the bright side of life Anne... :wink:

Die aanpassingen waar ik het over had betreft vooral de voeding. Ik ben hier niet echt gecharmeerd van maar ja, het is een beginnetje. En zeker goed om wat commentaar op te verzamelen. Daar leren we immers van!

Wellicht wat minder bekend bij je (nieuw buistype van 3 jaar jong) maar de 20AMesh van Emission Labs (prijs even vergeten mannen!) is een DHT triode met een gemiddelde Mu van 20 a 21 en een redelijk vermogen. Her en der hoor je wel van 300B aangestuurd door een andere DHT (direct heated triode) vermogensbuis, en deze lijkt me dan wel een heel goede kandidaat. http://www.emissionlabs.com/datasheets/EML20B.htm. Als ik voor een geintegreerde versterker een spanningszwaai (zo heet dat toch?) van 280 a 300V nodig heb, dan kan dat zonder terugkoppeling met een zo'n 20AMesh en een stuurbuis met een mu van ongeveer 15. Laat ik dan de c3m en de c3g vinden (triode aangesloten) met een mu van 19 (c3m) en 40 (c3g). Voor de c3m geldt ook Rp = 2.4 Kohm en Gm = 8 mA/V http://www.4tubes.com/DATASHEETS/SCANS- ... funken.pdf. Met een c3m en een 20AMesh in mustage geeft dit een versterkingsfactor van 380 (toch?). Dit is weleswaar te hoog maar misschien kunnen we wat met deze buistypen? c3g in combinatie van een triode met een mu van 7 is natuurlijk ook een optie...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die ken ik idd niet.Wel aardig die EML20B,een soort kleine 300B.Voordeel,steiler en genoeg aan 7Veff sturing.Nadelen,om niet te overdrijven komt er zo'n 5W uit,en ook nog direkt verhit dus gloeistroom rompslomp.
Die buis is dan ook aan te sturen met om het even welke voorversterker.Een C3m heeft hier geen zin,is eigenlijk een lichte EL95 (eindbuisje)maar met een gloeidraad op 20V,niet erg gangbaar.
Anne
Porcino

Bericht door Porcino »

Hallo Anne,

Kan je aangeven waarom de 5W een nadeel is? Vermogen van de voedingstrafo? Inderdaad moet je dan weer extra moeite doen de gloei stil te krijgen :?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ach ja,je begon met iets van 12 tot 15W en als je dan terugvalt naar zo'n 5W vraag ik me af of dat genoeg is.
Hangt af van waar,kleine kale ruimte,grote met veel demping en de soort LSs.(en of de buren moeten meegenieten :twisted: )
Anne
Porcino

Bericht door Porcino »

Ehm ok, nu snap ik de verwarring :D

Ik dacht erover om de 20B als stuurbuis voor de 300B-XLS te zetten.
Porcino

Bericht door Porcino »

Potje verder zoeken. C3m met een 300B. Ook dat is al weer eerder gedaan:

http://www.google.com/url?sa=t&source=w ... dg&cad=rja

Het is een vloek om over te typen dus klinkbaar :wink: . Overigens is een KR842VHD = 300B-XLS in een ander kolfje.
bas focal m180
Contacteer:

Ah!buis , Als ik het goed begrijp is er een brom aanwezig bij direct heated buizen, maar die brom is die altijd te horen ? ik meen vaker bij hoog rendements speakers, maar dan alleen als je dicht bij de speaker luister???
Porcino

Bericht door Porcino »

Die brrrrrrom is de 50Hz van het lichtnet. Daarom wil je die ook graag gelijkrichten en afvlakken :wink:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Wat een verhaal,die link,maar het werkt :!: .
Ik snap die lui niet,zo'n buis als driver,terwijl die op z'n best is de verkeerde kant uit :?
Het aansturen van de eindbuis vraagt vooral spanning en in de buurt van het maximum,met -Vg bijna nul,een beetje stroom.
Roosterstroom begint meestal zo vanaf -1,3V en hoger.Nu die kant uit moet de anodeweerstand het opknappen en moet daarom klein zijn.Om de grote spanning te krijgen is veel stroom nodig,dus een stevige buis.
Met een kathodevolger hoeft dat niet,die trekt aktief naar de moeilijke kant en laat de andere richting over aan de weerstand.Een 6SN7 kan de was doen.Met een negatieve hulpspanning kan de driver dan direkt gekoppeld aan de eindbuis een C minder in de signaalweg en een C minder is ... een C minder :lol:
Er wordt ook een vaste neg.roosterspanning gebruikt,volgens de gegevens van de XLS mag dat niet.
Dan nog even die gloeidraadbrom.Ik heb geen ervaring met dit soort buis maar ik vertrouw het niet.De gloeidraad is symetrisch uitgevoerd,in V-vorm.Zodat als de ene helft positief is de andere helft op dezelfde plaats negatief.Met alles mooi uitgebalanseerd zou de wisseling in de totaalstroom wegvallen.Helemaal gelijk krijg je dat denk ik toch niet en de gloeidraadhelften worden vriendelijk verzocht om mooi gelijkmatig te verouderen O:) .
Met een PP uitgang gaat het waarschijnlijk beter,gemeenschappelijke signalen vallen weg.
Anne
Porcino

Bericht door Porcino »

Toch weer terug bij Triode Dick voor een verhaaltje over een vaste negatieve roosterspanning. Ergens klinkt het me wel beter in de oren: scheeld toch bijna 100V in het circuit en indien je goede componente (lees industrial grade ipv audiofiele cottage industrie) geen echt probleem lijkt me.

Attilla, blijkt ook voor een 300B-XLS te zijn ontworpen:
Bijlagen
attilla_schema_100dpi.GIF
attilla_schema_voeding.GIF
Plaats reactie