SE KT66 versterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project simpele SE versterker
uw laatste schema ziet er eenvoudig en goed uit
gaan met die banaan zeggen ze in nederland
mvg
audioot
gaan met die banaan zeggen ze in nederland
mvg
audioot
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
klusser schreef:Nog een kandidaat
Op het andere EL34 schema ben ik ondertussen wel getipt dat de 80H smoorspoel heel moeilijk te vinden is.
Deze staat ook mijn to-do list. Ik heb een "Darling" versterker die ik wil ombouwen.
Re: Project simpele SE versterker
Ik begin met een goede onderdelen lijst te maken en dan alles bijelkaar sprokkelen.
daarna ga ik op een soort van "experimenteer" boord/print de voeding + 1 kanaal bouw, mocht het geluid goed zijn dan bouw ik het andere kanaal + verwerk het netjes in een mooie kast.
daarna ga ik op een soort van "experimenteer" boord/print de voeding + 1 kanaal bouw, mocht het geluid goed zijn dan bouw ik het andere kanaal + verwerk het netjes in een mooie kast.
Re: Project simpele SE versterker
Zelf ben ik ooit begonnen met een plank waarop ik alle onderdelen hardwired had verbonden (beide kanalen).
Het nadeel is dat je dan op een gegeven moment met een werkende "plank" zit ..........
En die heeft bij mij (nog geen kinderhandjes in de buurt
) zeker 2 jaar zo gespeeld........

Het nadeel is dat je dan op een gegeven moment met een werkende "plank" zit ..........
En die heeft bij mij (nog geen kinderhandjes in de buurt
- Bijlagen
-
- Plank - Hardwired
- plank.jpg (26.68 KiB) 772 keer bekeken
Re: Project simpele SE versterker
Om weer eens een klein beetje leven in dit topic te blazen:
Ik heb de UGT's in bestelling staan. Heel veel types waren niet meer op voorraad, dus het project krijgt een iets andere vorm.Deze trafo zou hem moeten worden:
Löwe ZU5 (old-stock) Single-ended
Primair: 0,4-0,8-1,25-1,65K
Primair: 0-5-15 Ohm
Volgens ervaringsdeskundige elders op het net, zouden dit zeer goede trafo's zijn.
Enkele mogelijkheden om te gaan bouwen(louter verkennend):
Quad EL84:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_4.htm
Of iets met een 6c33c-B single ended als:

de 6c33c lijkt me echt een gave buis optisch gezien !

Ik heb de UGT's in bestelling staan. Heel veel types waren niet meer op voorraad, dus het project krijgt een iets andere vorm.Deze trafo zou hem moeten worden:
Löwe ZU5 (old-stock) Single-ended
Primair: 0,4-0,8-1,25-1,65K
Primair: 0-5-15 Ohm
Volgens ervaringsdeskundige elders op het net, zouden dit zeer goede trafo's zijn.
Enkele mogelijkheden om te gaan bouwen(louter verkennend):
Quad EL84:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_4.htm
Of iets met een 6c33c-B single ended als:

de 6c33c lijkt me echt een gave buis optisch gezien !

- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
Hoeveel stroom mag er aan de primaire kant door die uitgangstrafo?
Als het een beetje een stevige trafo is, kun je ook twee EL34 in parallel gebruiken.
Als het een beetje een stevige trafo is, kun je ook twee EL34 in parallel gebruiken.
Re: Project simpele SE versterker
10 watt muziekvermogen.
Verdere specifieke specificaties als de max stroom moet ik nog op wachten. De trafo's schijnen wel redelijk overgedimensioneerd te zijn. Het is allemaal beetje afwachten nog, maar voor de lage prijs (30 euro) heb ik de gok genomen.
2x el34 is vereist meer rond de 2.5K aan de primaire zijde? Of in triode zou het net kunnen met de 1,65K aftakking.
Verdere specifieke specificaties als de max stroom moet ik nog op wachten. De trafo's schijnen wel redelijk overgedimensioneerd te zijn. Het is allemaal beetje afwachten nog, maar voor de lage prijs (30 euro) heb ik de gok genomen.
2x el34 is vereist meer rond de 2.5K aan de primaire zijde? Of in triode zou het net kunnen met de 1,65K aftakking.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
10 Watt is wel een beetje krap. Ook voor 4 x EL84 (Dat geeft al bijna 20W!!!)
Je zult echt een buis moeten vinden die met deze impedantie overweg kan en niet teveel stroom vraagt.
Je zult echt een buis moeten vinden die met deze impedantie overweg kan en niet teveel stroom vraagt.
Re: Project simpele SE versterker
In triode was m'n gedachte. Dan past dit netjes met het uitgangsvermogen en komt de geluidskwaliteit vaak ten goede. Alleen de stroom is is dan nog de vraag.
Eerst maar eens afwachten of het inderdaad een overgedimensioneerd trafo zodat er wat speling mogelijk is, of dat er echt strikt aan de 10watt/stroom gehouden moet worden. Ik verwacht eerlijk gezegd dat een trafo op deze impedanties wel iets van 100-150Ma aankan, daar het rendement redelijk laag ligt met triodes/lage impedantie varianten.
Als ik de trafo heb, zal ik foto's posten! Duurt nog even verwacht ik, contact via mail gaat wat moeizaam dus mogelijk ga ik er gewoon een keer naar toe
Eerst maar eens afwachten of het inderdaad een overgedimensioneerd trafo zodat er wat speling mogelijk is, of dat er echt strikt aan de 10watt/stroom gehouden moet worden. Ik verwacht eerlijk gezegd dat een trafo op deze impedanties wel iets van 100-150Ma aankan, daar het rendement redelijk laag ligt met triodes/lage impedantie varianten.
Als ik de trafo heb, zal ik foto's posten! Duurt nog even verwacht ik, contact via mail gaat wat moeizaam dus mogelijk ga ik er gewoon een keer naar toe
Re: Project simpele SE versterker
Van die winkel met de UGT's krijg ik helaas geen verdere reacties meer op m'n bestellingen helaas (email gaat altijd wat moeilijk met die tent) . . .
Een andere mogelijkheid zou ook deze trafo's kunnen zijn:
http://www.tubeworks.nl/subpage26.html
Met 48 euro per trafo zou ik een KT88 kunnen bouwen. En heb ik wat meer headroom (20 watt).
Een andere mogelijkheid zou ook deze trafo's kunnen zijn:
http://www.tubeworks.nl/subpage26.html
Met 48 euro per trafo zou ik een KT88 kunnen bouwen. En heb ik wat meer headroom (20 watt).
Re: Project simpele SE versterker
Van tubeworks krijg ik veel sneller en uitgebreider informatie over de trafo's. Ik zet het nu daarop. Iets duurder maar maar wel ruimer en duidelijker qua specs.
Met hun trafo's zou ik of 1x kt88, of 2x kt66/el34/6l6 parallel kunnen maken. De stroom is maximaal 140Ma, muziekvermogen 20 watt, en puur vermogen 100 watt.
Ga ik nog eens goed over nadenken. In principe heb ik aan 10 watt meer dan genoeg, maar dat zou in tetrode mode zijn. Parallel schakelen zou 10 watt aan triode vermogen kunnen opleveren, wat ook erg mooi is. Nadeel is wel dat ik meer richting de grens ga van de trafo, al zou het volgens de leverancier geen probleem mogen zijn.
Met hun trafo's zou ik of 1x kt88, of 2x kt66/el34/6l6 parallel kunnen maken. De stroom is maximaal 140Ma, muziekvermogen 20 watt, en puur vermogen 100 watt.
Ga ik nog eens goed over nadenken. In principe heb ik aan 10 watt meer dan genoeg, maar dat zou in tetrode mode zijn. Parallel schakelen zou 10 watt aan triode vermogen kunnen opleveren, wat ook erg mooi is. Nadeel is wel dat ik meer richting de grens ga van de trafo, al zou het volgens de leverancier geen probleem mogen zijn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
Waar is de tegenkoppeling? Of is bergen vervorming een vereiste?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Project simpele SE versterker
Doel je op het bovenstaande schema ?SSassen schreef:Waar is de tegenkoppeling? Of is bergen vervorming een vereiste?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Alle schema's zijn puur verkennend nog
Tegenkoppeling is in mijn ervaring met een pp bak, op gehoor alleen nodig voor de demping factor te verhogen. Niet zozeer om vervorming weg te krijgen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
Dezelfde trafo's kun je ook rechtstreeks in HongKong kopen: http://www.vt4c.com
Moet je alleen de transportkosten en invoerrechten even in de gaten houden.
( Trafo merk is geloof ik MARS ofzoiets. )
Heeft tubeworks deze op voorraad?
Ik heb weleens gelezen over een NL leverancier die achteraf ook nog hoge kosten in rekening bracht voor transport, maar ik weet niet of het tubeworks was of een ander bedrijf met geïmporteerde trafo's.
Tubeworks kan je wel heel goed begeleiden bij het schema.
Moet je alleen de transportkosten en invoerrechten even in de gaten houden.
( Trafo merk is geloof ik MARS ofzoiets. )
Heeft tubeworks deze op voorraad?
Ik heb weleens gelezen over een NL leverancier die achteraf ook nog hoge kosten in rekening bracht voor transport, maar ik weet niet of het tubeworks was of een ander bedrijf met geïmporteerde trafo's.
Tubeworks kan je wel heel goed begeleiden bij het schema.
Re: Project simpele SE versterker
Er komen nog verzendkosten bij. De prijs per trafo is 48 euro.
Ik heb elders op het forum dat ook gelezen, maar dat was niet tubeworks, al kan ik me niet voor de geest halen welke winkel dat wel was. Krijg vooraf eerst de rekening in elk geval.
edit: Ik zal eens kijken of het voordeel oplevert direct bestellen bij de leverancier. Ik heb geen ervaring met zulke bestellingen eerlijk gezegd.
Ik heb elders op het forum dat ook gelezen, maar dat was niet tubeworks, al kan ik me niet voor de geest halen welke winkel dat wel was. Krijg vooraf eerst de rekening in elk geval.
edit: Ik zal eens kijken of het voordeel oplevert direct bestellen bij de leverancier. Ik heb geen ervaring met zulke bestellingen eerlijk gezegd.
Re: Project simpele SE versterker
Met die UGT van 1k65 is dat geval van bonavolta een goed idee.Er deugt wel het een en ander niet aan maar niets onoverkomelijks
.
Elke eindbuis moet z'n eigen kathodeweerstand+ontkoppelC hebben.
De kathodeweerstand van tweede helft ECC83 klopt niet
.
Gelijkrichten van de gloeistroom overbodig en verkeert,zo krijgen de buizen geen 6,3V maar meer dan 7V
.
De elkos van de voeding 'n beetje raar verdeeld
.
Anne
Elke eindbuis moet z'n eigen kathodeweerstand+ontkoppelC hebben.
De kathodeweerstand van tweede helft ECC83 klopt niet
Gelijkrichten van de gloeistroom overbodig en verkeert,zo krijgen de buizen geen 6,3V maar meer dan 7V
De elkos van de voeding 'n beetje raar verdeeld
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
Ik ben alleen bang dat een UGT van 10W een beetje krap bemeten is voor deze schakeling.
Re: Project simpele SE versterker
Zo het
Klusser had het over zelfs 2xEL34
Een trafo voor 400,800,1k2 of 1k65 is toch duidelijk voor lage spanning/hoge stroom
Ik heb (nog) niet nagekeken,maar die 4stuks EL84 op 220V halen denk ik niet meer dan een goeie 10W
Anne
Toch nog even nagezien,oei ze zijn daar als penthode geschakeld,moet dan nog wel omgezet
Een trafo voor 400,800,1k2 of 1k65 is toch duidelijk voor lage spanning/hoge stroom
Ik heb (nog) niet nagekeken,maar die 4stuks EL84 op 220V halen denk ik niet meer dan een goeie 10W
Anne
Toch nog even nagezien,oei ze zijn daar als penthode geschakeld,moet dan nog wel omgezet
Re: Project simpele SE versterker
Jammer genoeg reageert de leverancier van die 1k65 trafo niet meer op mn bestelling, dus ik ben bang dat die bonovolta van de baan is . . .
Een complete trafoset (KT88se) van de chinees, inclusief voeding, zou ongeveer 150 dollar zijn direct bij de leverancier die robertD aankaartte. Ben benieuwd hoeveel verzendkosten daar dan bij komen . . .
Een complete trafoset (KT88se) van de chinees, inclusief voeding, zou ongeveer 150 dollar zijn direct bij de leverancier die robertD aankaartte. Ben benieuwd hoeveel verzendkosten daar dan bij komen . . .
Re: Project simpele SE versterker
Via tubeworks zijn de verzendkosten (waar ik al bang voor was) maarliefst 2/3 van het totaal.
Zal nog even informeren wat de kosten zijn bij de leverancier zelf/
een alternatief zou zijn de trafo's van http://www.vvttransformers.co.uk.
Een set ugt's voor SE kt88 is 120 euro. Best netjes.
Zal nog even informeren wat de kosten zijn bij de leverancier zelf/
een alternatief zou zijn de trafo's van http://www.vvttransformers.co.uk.
Een set ugt's voor SE kt88 is 120 euro. Best netjes.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Project simpele SE versterker
Je kunt het best weleens bij AE proberen hoor. Die reageren soms wat traag, maar de prijs kan ook meevallen, tenzij je hele dure amorfe kern trafo's met zilveren wikkelingen wilt hebben.
Gewone blokkernen zijn redelijk geprijsd.
Is de trafoset van de 807SE niets voor jou?
Gewone blokkernen zijn redelijk geprijsd.
Is de trafoset van de 807SE niets voor jou?
Re: Project simpele SE versterker
Voor een versterker met de 300B op 400V voor een goeie 10W heb je een trafo nodig met een Ra van iets tussen 2,5k en 3k en een stroom van ruim 100mA.
Anne
Anne
Re: Project simpele SE versterker
Ik heb AE gemaild voor KT88 (p)se trafoset. Ik zag al in een ander topic dat de prijzen erg mee vielen tegen m'n verwachtingen in!
Re: Project simpele SE versterker
De KT88 als triode lijkt wel wat op die 300B.
Een voedingstrafo voor twee versterkers zou,om een beetje ale kanten uit te kunnen,het volgende moeten leveren.
2x 340V - 2x150mA (liefst met aftakkingen op 200V)
2x 5V-6,3V - 2A (voor 300B of KT88)
2x 6,3V - 2A
En dan ofwel één smoorspoel 10H - 200mA ,ofwel twee van 10H - 100mA minimaal.
Kijk bij de prijsopgave of het wel om voedingstrafo +2x UGT gaat (niet elk 1)
Anne
Een voedingstrafo voor twee versterkers zou,om een beetje ale kanten uit te kunnen,het volgende moeten leveren.
2x 340V - 2x150mA (liefst met aftakkingen op 200V)
2x 5V-6,3V - 2A (voor 300B of KT88)
2x 6,3V - 2A
En dan ofwel één smoorspoel 10H - 200mA ,ofwel twee van 10H - 100mA minimaal.
Kijk bij de prijsopgave of het wel om voedingstrafo +2x UGT gaat (niet elk 1)
Anne

