SE KT66 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door audioot »

uw laatste schema ziet er eenvoudig en goed uit
gaan met die banaan zeggen ze in nederland

mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door RobertD »

klusser schreef:
Nog een kandidaat

Afbeelding

Op het andere EL34 schema ben ik ondertussen wel getipt dat de 80H smoorspoel heel moeilijk te vinden is.

Deze staat ook mijn to-do list. Ik heb een "Darling" versterker die ik wil ombouwen.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door audioot »

dit is het schema dat ik bedoelde
mvg
audioot
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Ik begin met een goede onderdelen lijst te maken en dan alles bijelkaar sprokkelen.

daarna ga ik op een soort van "experimenteer" boord/print de voeding + 1 kanaal bouw, mocht het geluid goed zijn dan bouw ik het andere kanaal + verwerk het netjes in een mooie kast.
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door HoMeR »

Zelf ben ik ooit begonnen met een plank waarop ik alle onderdelen hardwired had verbonden (beide kanalen).
Het nadeel is dat je dan op een gegeven moment met een werkende "plank" zit ..........
En die heeft bij mij (nog geen kinderhandjes in de buurt :wink: ) zeker 2 jaar zo gespeeld........ :oops: :oops:
Bijlagen
Plank - Hardwired
Plank - Hardwired
plank.jpg (26.68 KiB) 781 keer bekeken
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Om weer eens een klein beetje leven in dit topic te blazen:

Ik heb de UGT's in bestelling staan. Heel veel types waren niet meer op voorraad, dus het project krijgt een iets andere vorm.Deze trafo zou hem moeten worden:

Löwe ZU5 (old-stock) Single-ended
Primair: 0,4-0,8-1,25-1,65K
Primair: 0-5-15 Ohm

Volgens ervaringsdeskundige elders op het net, zouden dit zeer goede trafo's zijn.

Enkele mogelijkheden om te gaan bouwen(louter verkennend):

Quad EL84:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/el84_4.htm

Of iets met een 6c33c-B single ended als:
Afbeelding

de 6c33c lijkt me echt een gave buis optisch gezien !

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door RobertD »

Hoeveel stroom mag er aan de primaire kant door die uitgangstrafo?
Als het een beetje een stevige trafo is, kun je ook twee EL34 in parallel gebruiken.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

10 watt muziekvermogen.
Verdere specifieke specificaties als de max stroom moet ik nog op wachten. De trafo's schijnen wel redelijk overgedimensioneerd te zijn. Het is allemaal beetje afwachten nog, maar voor de lage prijs (30 euro) heb ik de gok genomen.

2x el34 is vereist meer rond de 2.5K aan de primaire zijde? Of in triode zou het net kunnen met de 1,65K aftakking.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door RobertD »

10 Watt is wel een beetje krap. Ook voor 4 x EL84 (Dat geeft al bijna 20W!!!)

Je zult echt een buis moeten vinden die met deze impedantie overweg kan en niet teveel stroom vraagt.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

In triode was m'n gedachte. Dan past dit netjes met het uitgangsvermogen en komt de geluidskwaliteit vaak ten goede. Alleen de stroom is is dan nog de vraag.

Eerst maar eens afwachten of het inderdaad een overgedimensioneerd trafo zodat er wat speling mogelijk is, of dat er echt strikt aan de 10watt/stroom gehouden moet worden. Ik verwacht eerlijk gezegd dat een trafo op deze impedanties wel iets van 100-150Ma aankan, daar het rendement redelijk laag ligt met triodes/lage impedantie varianten.

Als ik de trafo heb, zal ik foto's posten! Duurt nog even verwacht ik, contact via mail gaat wat moeizaam dus mogelijk ga ik er gewoon een keer naar toe
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Van die winkel met de UGT's krijg ik helaas geen verdere reacties meer op m'n bestellingen helaas (email gaat altijd wat moeilijk met die tent) . . .

Een andere mogelijkheid zou ook deze trafo's kunnen zijn:
http://www.tubeworks.nl/subpage26.html

Met 48 euro per trafo zou ik een KT88 kunnen bouwen. En heb ik wat meer headroom (20 watt).
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Van tubeworks krijg ik veel sneller en uitgebreider informatie over de trafo's. Ik zet het nu daarop. Iets duurder maar maar wel ruimer en duidelijker qua specs.

Met hun trafo's zou ik of 1x kt88, of 2x kt66/el34/6l6 parallel kunnen maken. De stroom is maximaal 140Ma, muziekvermogen 20 watt, en puur vermogen 100 watt.

Ga ik nog eens goed over nadenken. In principe heb ik aan 10 watt meer dan genoeg, maar dat zou in tetrode mode zijn. Parallel schakelen zou 10 watt aan triode vermogen kunnen opleveren, wat ook erg mooi is. Nadeel is wel dat ik meer richting de grens ga van de trafo, al zou het volgens de leverancier geen probleem mogen zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door SSassen »

Waar is de tegenkoppeling? Of is bergen vervorming een vereiste?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

SSassen schreef:
Waar is de tegenkoppeling? Of is bergen vervorming een vereiste?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Doel je op het bovenstaande schema ?
Alle schema's zijn puur verkennend nog ;)

Tegenkoppeling is in mijn ervaring met een pp bak, op gehoor alleen nodig voor de demping factor te verhogen. Niet zozeer om vervorming weg te krijgen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door RobertD »

Dezelfde trafo's kun je ook rechtstreeks in HongKong kopen: http://www.vt4c.com
Moet je alleen de transportkosten en invoerrechten even in de gaten houden.

( Trafo merk is geloof ik MARS ofzoiets. )

Heeft tubeworks deze op voorraad?
Ik heb weleens gelezen over een NL leverancier die achteraf ook nog hoge kosten in rekening bracht voor transport, maar ik weet niet of het tubeworks was of een ander bedrijf met geïmporteerde trafo's.

Tubeworks kan je wel heel goed begeleiden bij het schema.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Er komen nog verzendkosten bij. De prijs per trafo is 48 euro.

Ik heb elders op het forum dat ook gelezen, maar dat was niet tubeworks, al kan ik me niet voor de geest halen welke winkel dat wel was. Krijg vooraf eerst de rekening in elk geval.

edit: Ik zal eens kijken of het voordeel oplevert direct bestellen bij de leverancier. Ik heb geen ervaring met zulke bestellingen eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door Ah!buis »

Met die UGT van 1k65 is dat geval van bonavolta een goed idee.Er deugt wel het een en ander niet aan maar niets onoverkomelijks O:) .
Elke eindbuis moet z'n eigen kathodeweerstand+ontkoppelC hebben.
De kathodeweerstand van tweede helft ECC83 klopt niet :o .
Gelijkrichten van de gloeistroom overbodig en verkeert,zo krijgen de buizen geen 6,3V maar meer dan 7V :shock: .
De elkos van de voeding 'n beetje raar verdeeld :? .
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door RobertD »

Ik ben alleen bang dat een UGT van 10W een beetje krap bemeten is voor deze schakeling.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door Ah!buis »

Zo het :?: Klusser had het over zelfs 2xEL34 :!:
Een trafo voor 400,800,1k2 of 1k65 is toch duidelijk voor lage spanning/hoge stroom :?
Ik heb (nog) niet nagekeken,maar die 4stuks EL84 op 220V halen denk ik niet meer dan een goeie 10W :^o
Anne

Toch nog even nagezien,oei ze zijn daar als penthode geschakeld,moet dan nog wel omgezet :cry:
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Jammer genoeg reageert de leverancier van die 1k65 trafo niet meer op mn bestelling, dus ik ben bang dat die bonovolta van de baan is . . .

Een complete trafoset (KT88se) van de chinees, inclusief voeding, zou ongeveer 150 dollar zijn direct bij de leverancier die robertD aankaartte. Ben benieuwd hoeveel verzendkosten daar dan bij komen . . .
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Via tubeworks zijn de verzendkosten (waar ik al bang voor was) maarliefst 2/3 van het totaal.
Zal nog even informeren wat de kosten zijn bij de leverancier zelf/

een alternatief zou zijn de trafo's van http://www.vvttransformers.co.uk.
Een set ugt's voor SE kt88 is 120 euro. Best netjes.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door RobertD »

Je kunt het best weleens bij AE proberen hoor. Die reageren soms wat traag, maar de prijs kan ook meevallen, tenzij je hele dure amorfe kern trafo's met zilveren wikkelingen wilt hebben.
Gewone blokkernen zijn redelijk geprijsd.

Is de trafoset van de 807SE niets voor jou?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door Ah!buis »

Voor een versterker met de 300B op 400V voor een goeie 10W heb je een trafo nodig met een Ra van iets tussen 2,5k en 3k en een stroom van ruim 100mA.
Anne
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door klusser »

Ik heb AE gemaild voor KT88 (p)se trafoset. Ik zag al in een ander topic dat de prijzen erg mee vielen tegen m'n verwachtingen in!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Project simpele SE versterker

Bericht door Ah!buis »

De KT88 als triode lijkt wel wat op die 300B.
Een voedingstrafo voor twee versterkers zou,om een beetje ale kanten uit te kunnen,het volgende moeten leveren.
2x 340V - 2x150mA (liefst met aftakkingen op 200V)
2x 5V-6,3V - 2A (voor 300B of KT88)
2x 6,3V - 2A
En dan ofwel één smoorspoel 10H - 200mA ,ofwel twee van 10H - 100mA minimaal.
Kijk bij de prijsopgave of het wel om voedingstrafo +2x UGT gaat (niet elk 1)
Anne
Plaats reactie