Nixie klok
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nixie klok
Had al een tijdje IN-4 Nixie's liggen, Nixie's met de aansluiting aan de achterkant. En weer zin om weer eens een klok te bouwen, maar dit keer "old-school", zonder microcontroller.
Het idee is dat het basisbordje de voeding, klok, elektronica en aansturing bevat, op het opsteekbord kan elke willekeurige Nixie worden geprikt. Ik heb receptacles gebruikt van oude D connectoren die ik hier nog had liggen, daar passen perfekt de 1mm dikke pinnen van de buisjes is. De klok is een 32kHz horlogekristal.
De bedoeling is nu dat ik eerst een schema ga tekenen, heb er alleen een kladje van, en vervolgens een print layout ga maken. Ik ga er in elk geval 2 bouwen, eentje voor mezelf en eentje wordt een kado voor iemand. Tevens wil ik dit bordje gaan gebruiken om wat mee te experimenteren mbt tot de nog te bouwen buizen voorversterker, waar ook het eea aan Nixie's in moet komen. De voeding wordt aangestuurd met ongeveer 10V DC, waar vervolgens 170V voor de Nixie's uitkomt. Het geheel vraagt ongeveer 250mA, misschien dat ik nog iets bedenk dat de Nixie's uitschakelt bv 's nachts. De Nixie klok die ik hier al heb doet dit namelijk ook (om de Nixie's een beetje te sparen), echter dit is met een microcontroller gedaan zodat het daar wat eenvoudiger is.
Het idee is dat het basisbordje de voeding, klok, elektronica en aansturing bevat, op het opsteekbord kan elke willekeurige Nixie worden geprikt. Ik heb receptacles gebruikt van oude D connectoren die ik hier nog had liggen, daar passen perfekt de 1mm dikke pinnen van de buisjes is. De klok is een 32kHz horlogekristal.
De bedoeling is nu dat ik eerst een schema ga tekenen, heb er alleen een kladje van, en vervolgens een print layout ga maken. Ik ga er in elk geval 2 bouwen, eentje voor mezelf en eentje wordt een kado voor iemand. Tevens wil ik dit bordje gaan gebruiken om wat mee te experimenteren mbt tot de nog te bouwen buizen voorversterker, waar ook het eea aan Nixie's in moet komen. De voeding wordt aangestuurd met ongeveer 10V DC, waar vervolgens 170V voor de Nixie's uitkomt. Het geheel vraagt ongeveer 250mA, misschien dat ik nog iets bedenk dat de Nixie's uitschakelt bv 's nachts. De Nixie klok die ik hier al heb doet dit namelijk ook (om de Nixie's een beetje te sparen), echter dit is met een microcontroller gedaan zodat het daar wat eenvoudiger is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Nixie klok
Dank! Lelijke "5" he, die russen met hun omgekeerde "2"
naja, het heeft z'n charme.
'K wou net zeggen. Dat maakt het nou juist zo 'analoog'Barry2001 schreef:naja, het heeft z'n charme.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb al eerder een klokje gebouwd, met IN-14 buisjes. Ook met zo'n "analoge" 5. Vond het wel een mooie uitdrukking Arno 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Even opgezocht Knuisje, een IN-8-2 ziet er als 5 behoorlijk echt uit.
- Bijlagen
-
- 1.jpg (54.18 KiB) 1350 keer bekeken
Leuk Barry
Al blijf ik zelf de verticale Nixies fraaier vinden. Zelf heb ik hier nog 7-segment Beckman Panaplex neon displays liggen. Misschien ga ik daar ook nog wel eens een klok mee bouwen:
Deze en ook een maat groter:
Al blijf ik zelf de verticale Nixies fraaier vinden. Zelf heb ik hier nog 7-segment Beckman Panaplex neon displays liggen. Misschien ga ik daar ook nog wel eens een klok mee bouwen:
Deze en ook een maat groter:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee, er zit een blauwe led onder, puur cosmetisch. Het neonlampje wat er tussen knipperde normaal bij elke seconde, maar op de een of andere manier zie je dat steeds vanuit je ooghoek.... vond dat irritant, heb het uitgezet. Maar het zijn blauwe led's dus.TheoK schreef:Dat blauwe onderin de buisjes is dat standaard Barry?
FF Googlen et voila:Barry2001 schreef:Wauw, die heb ik nog niet eerder gezien. Zijn die nog verkrijgbaar ergens?
http://www.decadecounter.com/vta/storea ... p?item=155
http://www.decadecounter.com/vta/storea ... p?item=130
Zijn niet eens erg duur.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Helemaal niet duur eigenlijk, zeker gezien het feit dat je direkt 3 digit's hebt. Ik zie hier http://www.datamath.org/Display/SP353.htm dat de anode spanning iets van 180V moet zijn, net als de meeste Nixie's. Voor dat geld ga ik ze gewoon eens proberen, kan ze zo op het "basisbordje" prikken. Goede tip!
Edit: hoop trouwens niet dat ze teveel op lcd lijken
Edit: hoop trouwens niet dat ze teveel op lcd lijken
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 30 jan 2011, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, de ontsteekspanning is 170V, de brandspanning is 135V.Barry2001 schreef:Helemaal niet duur eigenlijk, zeker gezien het feit dat je direkt 3 digit's hebt. Ik zie hier http://www.datamath.org/Display/SP353.htm dat de anode spanning iets van 180V moet zijn, net als de meeste Nixie's. Voor dat geld ga ik ze gewoon eens proberen, kan ze zo op het "basisbordje" prikken. Goede tip!
Er zit ook een "keep alive" elektrode in voor als je ze wilt multiplexen. Maar dat zul je niet gaan doen denk ik. De pootjes zijn wel kwetsbaar en eigenlijk moet je er een printje voor maken waar ze precies op passen.
Potverdorie... nu moet niet iedereen met nixies beginnen
Super netjes gedaan Barry ! Alleen.... wat creëert de klokpuls ? toch geen IC met een astabiele multivibrator oid toch?
Zie namelijk geen Cristalletje.
Super netjes gedaan Barry ! Alleen.... wat creëert de klokpuls ? toch geen IC met een astabiele multivibrator oid toch?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:

Was trouwens nog een werk om een custom print te maken voor de IN-8-2 buisjes.
(dus met een "echte" 5)
Komen via een samenkopen.net actie, die ze hier gekocht heeft:
http://www.tubehobby.com/store.php?cat=1
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De footprint van de IN-4 past ook niet op het 2.54 raster van de experimenteer print, heb een malletje gemaakt van een dun stukje aluminium en daarmee de 14 gaatjes per buis juist op het experimenteerbordje geboord. Deze truuk kan (om ze te proberen) natuurlijk ook met de SP's.Pjotr schreef:Ja, de ontsteekspanning is 170V, de brandspanning is 135V.Barry2001 schreef:Helemaal niet duur eigenlijk, zeker gezien het feit dat je direkt 3 digit's hebt. Ik zie hier http://www.datamath.org/Display/SP353.htm dat de anode spanning iets van 180V moet zijn, net als de meeste Nixie's. Voor dat geld ga ik ze gewoon eens proberen, kan ze zo op het "basisbordje" prikken. Goede tip!
Er zit ook een "keep alive" elektrode in voor als je ze wilt multiplexen. Maar dat zul je niet gaan doen denk ik. De pootjes zijn wel kwetsbaar en eigenlijk moet je er een printje voor maken waar ze precies op passen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Die zit er wel degelijk, aan de onderkant, is op de laatste foto van de openingspost te zien als je goed kijkt. Naast het roze trimmertje zeg maar.... had dit eerst op de bovenkant zitten, maar kreeg het kristal niet aan de gang. Ik heb 'm toen op de onderkant direkt op de pinnen van de 4060 gezet, en daar kwam ik erachter dat ik de load capaciteitjes wat te hoog had; bij het kristal wat ik gebruik moet dit 12.5pF zijn. Je moet daarbij de beide capaciteitjes meenemen + een klein beetje voor het kristal zelf. Hierna zag ik keurig een 32.768kHz signaal. Dit zou je met de trimmer nog iets moeten kunnen bij regelen, maar met de spullen die ik thuis heb kan ik het niet echt goed meten. Kan ik op het werk wel, zal er daar nog eens aan meten.TubeHead schreef:Potverdorie... nu moet niet iedereen met nixies beginnen![]()
Super netjes gedaan Barry ! Alleen.... wat creëert de klokpuls ? toch geen IC met een astabiele multivibrator oid toch?Zie namelijk geen Cristalletje.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 30 jan 2011, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hoe bedoel je een werk Bart? Om het zo compact te bouwen?b_force schreef:
Was trouwens nog een werk om een custom print te maken voor de IN-8-2 buisjes.
(dus met een "echte" 5)
Komen via een samenkopen.net actie, die ze hier gekocht heeft:
http://www.tubehobby.com/store.php?cat=1
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Weet je hoeveel baantjes daar lopen
Originele print was trouwens van de IN-14.
De pin lay out is daar anders van, daarom moest hij aangepast worden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Als je op de laatste foto van de openingspost kijkt: ja, ik weet precies hoeveel banen daar lopenb_force schreef:Weet je hoeveel baantjes daar lopen![]()
- Vinculum
- Contacteer:
Is erg gaaf hoor. Heb ook zo'n klokje gemaakt en heb nu de volumeweergave op mijn pre ook met nixieklokjes. Leuk spul.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Op de nixies na een ideaal recycle object Rayray5150 schreef:Leuk zo'n klokje.Dat zou ik ook nog wel eens willen maken.