18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

18" BR-Sub obv Mivoc AWX184

Bericht door Joland »

Beste allemaal, ik ben nog redelijk nieuw in zelfbouwland, en ik heb al een hoop geleerd door hier te lezen en mee te kijken met andere bouwprojecten. Ben eind vorig jaar ook in Beesterzwaag geweest en dat heeft me wel een beetje aangestoken. Ik ben aan het sparen om een paar nette zuilen te bouwen (heb een oogje op de Newtronics Temperance), maar in afwachting van genoeg budget zou ik graag een budgetsubwoofertje bouwen.

Budget betekent hier dat ik een oude woofer wil hergebruiken en een niet al te dure versterker wil gebruiken. Ik heb op zolder nog een 10" Pioneer TS-W256dvc woofer met dubbele spreekspoel liggen. Eigenlijk hoort die in de auto, maar die is al zo vaak leeggejat dat ik daar niet meer aan begin.

Het voordeel van de woofer is dat hij specifiek is ontworpen om in een kleine, gesloten behuizing te spelen (tussen de 18 en 35 liter, aldus Pioneer). Door een hoge xmax (11,5 mm, bijna net zoveel als de Peerless XXLS) en een hoge belastbaarheid (350w RMS) kan toch een stevig volume worden behaald. Het nadeel... Tja... Geen high end spul of zo. En de rand is ontworpen om de woofer in de kofferbak te beschermen tegen rondslingerende rotzooi, maar voor in huis is het een beetje overkill, zo'n beschermrand.

De beste behuizing is volgens Pioneer een 22,6 liter gesloten behuizing waarvan de wanden bekleed zijn met pritex. Nou kan je natuurlijk blindelings de aanwijzingen van de fabrikant volgen, maar eigenwijs als ik ben wil ik voordat ik begin te bouwen zeker weten dat het advies van pioneer ook daadwerkelijk de beste optie is. Daarom wilde ik graag met behulp van WinISD kijken wat de mogelijkheden zijn. En daar ging het mis, ik krijg de woofer niet ingevoerd, laat staan gesimuleerd. Ik zou jullie daarom om advies willen vragen.

Ik wil graag een muzikale woofer die geen modderfiguur slaat bij home cinema. Ik vind het ook niet erg om wat volume in te leveren om lekker laag te kunnen gaan, maar ik begrijp de beperkingen van een kleine woofer. Als versterker wilde ik de 150w module van Conrad gebruiken (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301044). Ik denk ook dat ik dat vermogen nodig ga hebben, omdat ik de woofer op 8ohm moet aansluiten waardoor de output lager wordt (dubbele 4ohm spoel en 2 ohm gaat gemiddelde inbouwversterker niet leuk vinden. Verder denk ik dat op 8ohm draaien een strakker resultaat oplevert) en omdat de gevoeligheid van de woofer niet heel hoog is (87db).

Graag zou ik van de experts het volgende willen weten (hopelijk hebben jullie tijd voor me):
- Is deze woofer geschikt voor home hifi?
- Is die conrad amp een beetje behoorlijk ding en is ie geschikt voor de toepassing die ik in gedachten heb?
- Moet ik inderdaad gaan voor een gesloten 22,6 liter behuizing? Of zijn er betere behuizingen die toch een nette curve en een strak geluid opleveren?
- De conrad amp heeft een vaste ingebouwde bassboost bij 35hz (+5db). Gaat dat geen rare pieken opleveren in mijn frequentiecurve veroorzaken?

Mocht ik zaken vergeten zijn of heel domme opmerkingen hebben gemaakt, laat me dat alsjeblieft weten :)

Specificaties van de woofer:
Nom. diam. (in) 10
Qts 0,500
Qms 10,460
Qes 0,520
Fs (Hz) 35,4
Vas (l) 27,02
Vd (l) 0,361
Sd (m2) 0,0314
Revc (ohm) DUAL3,0
Levc (mH) bij 2000 Hz 3,250 (8 Ω)/0,813 (2 Ω)
Xmax (mm) 11,5
Zmax (Ω) 132,57 (8 Ω) / 33,14 (2 Ω)
Bl (Tm) 17,620 (8 Ω)/ 8,810 (2 Ω)
Rms (NS/m) 2,453
Mms (g) 115,49
Cms (m/N) 0,00018
Mg.Wt. (g) 2100
Fluxdensiteit (Gauss) 6900
Hag (mm) 10
Hvc (mm) 33
VC. Diameter (mm) 48
Eff (%) 0,22
SPL (dB) 87,0
R.M.S.vermogen (W) 350
M.M.P. (W) 800
Sp. inhoud (l) 1,95
Aanbev. gesloten toepassing (l) 22,64
F0 (in kast) 52,4
Q0 (in kast) 0,741

Specificaties van de versterker:
Ingangsgevoeligheid (Cinch) 110 mV
Ingangsgevoeligheid 2 V RMS
Uitgangsvermogen (8 / 4 Ohm) 150 / 280 W
Subwoofer-scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz
High-pass-scheidingsfrequentie 125 Hz / 6 dB (alleen via luidsprekeraansluitingen)
Ruisfactor 0,05%
S/N ratio 77 dB(A)
Bass-boost 35Hz / 5 dB

Alvast bedankt voor jullie aandacht!
Bijlagen
De TS-W256dvc
De TS-W256dvc
TS-W 256DVC.jpg (73.12 KiB) 1776 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Joland op wo 16 mar 2011, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Vuurkat »

Mooie startpost! :D

Die woofer is goed bruikbaar voor home hifi, alleen gaat hij zonder boosten niet zo laag. Ik kom met WinISD uit op een gesloten kast van 26L (Qtc=0,71), die eventueel wel 10% kleiner mag als je er dempingsmateriaal in stopt. Die versterker van Conrad is prima. De boost is nog wel te veranderen als je kan solderen, zie deze link.

Hoe de boost standaard precies is weet ik niet, volgens de datasheet is de weerstand R26 18k maar k.p. zegt dat die 8,2k is. Ik heb zelf ook een keer de boost aangepast, ik geloof dat R26 toen geen 18k was. Maar in ieder geval is bij allebei de gevallen de boost niet zo lekker.

De condensatoren bij de boost zijn overigens allebei 0,1µF en de andere weerstand R27 is 180k.
Bijlagen
Pioneer TS-W256dvc.rar
(659 Bytes) 62 keer gedownload
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door pompebled »

Hallo Joland,

Ik heb ook de Conrad 150W plate amp in gebruik en heb de boost er nog in zitten, die moet ik (na een jaar) nog steeds eens veranderen....
Mijn kast is aanzienlijk groter: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=6058 en BR en ik moet zeggen, dat in mijn huiskamer de boost niet echt storend is, alleen bij een filmpje wil het laag wel eens uit z'n slof schieten, als het geweld net in de boost valt, maar bij muziek valt de boost niet nadelig op.

Ik was vanmiddag even alleen thuis en heb de boel even 'doorgeblazen' op een fors volume; de plate amp geeft geen krimp en doet z'n werk prima; zelfs bij een volume dat ik zelf nét één nummer volhoud, zie je de 10" Vifa nét bewegen...

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door bartsegers »

23 litertjes moet toereiken.
je kunt er met een serie dondensator voor de woofer nog meer uithalen.

zie de sim.

rood geeft de extra boost aan als je die laat zitten.
(kon wel eens goed uitpakken namelijk)
Bijlagen
pioneer.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door wouter »

pompebled schreef:
Hallo Joland,

Ik heb ook de Conrad 150W plate amp in gebruik en heb de boost er nog in zitten, die moet ik (na een jaar) nog steeds eens veranderen....
Mijn kast is aanzienlijk groter: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=6058 en BR en ik moet zeggen, dat in mijn huiskamer de boost niet echt storend is, alleen bij een filmpje wil het laag wel eens uit z'n slof schieten, als het geweld net in de boost valt, maar bij muziek valt de boost niet nadelig op.

Ik was vanmiddag even alleen thuis en heb de boel even 'doorgeblazen' op een fors volume; de plate amp geeft geen krimp en doet z'n werk prima; zelfs bij een volume dat ik zelf nét één nummer volhoud, zie je de 10" Vifa nét bewegen...

Groeten, Jan.
Welke vifa 10" :wink:
pompebled schreef:
Ik zie tot mijn schande dat de sub al ruim een jaar staat te spelen zonder dat ik dat hier heb gemeld en van een foto voorzien, ik zal dit zo spoedig mogelijk doen...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door pompebled »

wouter schreef:
Welke vifa 10" :wink:
Hallo Wouter,

Staat in de opening post van mijn link: het is de Vifa 25-WN-250.

Groeten, Jan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door wouter »

Dat zag ik ook wel, ik bedoel dat ik geen plaatjes zie... :lol: Vandaar de reminder
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door bartsegers »

wat anders,

zijn de TSP bij serie op parallelschakeling van de spoelen?

Wellicht dat je eventueel 1 spoel kan aansluiten? (de andere open laten)
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Joland »

Wow, kijk, dat zijn gelijk nuttige reacties, super!

@ Casper: Ik ben er erg blij mee dat er nog gerommeld kan worden aan de bass boost, maar eerst maar eens kijken wat het geeft met de standaard opstelling. Zelf kan ik niet zo heel goed solderen, maar wellicht kan ik tubehead vragen om het voor me te doen. Maar voordat ik daaraan begin, wil ik eerst een keer meten wat er aan geluid uitkomt. En dat ie niet zo heel laag uitkomt... Tja, da's t risico van een kleine woofer...

@ Bart S: De suggestie voor de serie condensator vind ik erg interessant, heb daar op het forum al vaker wat over gelezen bij mensen die een kleine gesloten sub willen bouwen. Heb geen idee hoe het precies werkt,maar zou t graag willen proberen. Wat voor condensator zou ik dan moeten hebben? Overigens hoeft de sub niet per se klein te zijn, ik heb ruimte genoeg, ik ben er alleen vanuit gegaan dat ik met deze woofer automatisch een kleintje zou krijgen.

Bij de TSP wordt soms onderscheid gemaakt naar in serie en parallel (dan staat er bij of het 2 of 8 ohm is), maar bij de meeste staat maar één getal, maar of het dan ook daadwerkelijk niet uitmaakt zou ik niet durven zeggen.....

Wat zou het voordeel zijn van één spoel gebruiken? Behalve dat ie dan 'gewoon' 4 ohm is?
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Bertje »

Als je 'm gepoort maakt speelt het wel een stukje dieper door, voor HT lijkt me dat wenselijk. Voor de meeste Pioneer subs die ik uit de car audio ken gaat dat beter dan gesloten.
35 liter netto, ronde poort van 7cm diameter en 19cm lang. Dat geeft een afstemming rond de 37Hz. En met de spoelen in serie (8 ohm) aansluiten.
Rob.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Joland »

bartsegers schreef:
23 litertjes moet toereiken.
je kunt er met een serie dondensator voor de woofer nog meer uithalen.
Beste Bart (of anderen), ik wil graag op basis van jouw simulatie aan de slag te gaan met een gesloten sub met condensator en zou graag de spulletjes willen bestellen. Uit de tekst in je simulatie maak ik op dat ik een 1.000nF condensator zou moeten hebben, dus ik zat op conrad.nl en lautsprechershop.de te kijken bij de condensatoren, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb wat ik het beste kan bestellen... :oops: Bij gebrek aan enige vorm van elektrotechnische achtergrond ga ik nog wat noob-vragen stellen.
- Is 1.000nF gelijk aan 1μF?
- Wat voor type condensator is het beste? Elektrolitisch, wel of niet geëtst, keramisch, folie...?!
- Je hebt het over een serie condensator, ik neem aan dat ie in serie vóór de woofer moet!?

Alvast bedankt voor je / jullie reactie!!
Bertje schreef:
Als je 'm gepoort maakt speelt het wel een stukje dieper door, voor HT lijkt me dat wenselijk. Voor de meeste Pioneer subs die ik uit de car audio ken gaat dat beter dan gesloten.
35 liter netto, ronde poort van 7cm diameter en 19cm lang. Dat geeft een afstemming rond de 37Hz. En met de spoelen in serie (8 ohm) aansluiten.
Rob.


Bedankt voor je suggestie! De reden dat ik toch voor een gesloten kist wil gaan is omdat ik a) zelf toch het idee heb dat een gesloten kist het met muziek beter doet en b) omdat pioneer zelf aangeeft dat deze woofer voor een gesloten kist is bedoeld.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door b_force »

@ bartsegers
GHP lijkt me hier niet zinvol.

Als Joland toch een Conrad versterker gaat kopen, moet de bassboost daar sowieso uit.
Zou je eventueel willen boosten, dan kun je dat beter in die specifieke highpass filter doen van Conrad.

Bedenk wel dat boosten ten koste gaat van maxSPL.

Ik zou hem gesloten houden overigens
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door wouter »

afgezien dat het 1000 uF moet zijn, geen nF. Dan wordt het een soort supertweeter :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door bartsegers »

Waarom moet de basboost eruit?
Wellicht dat het prima aanvult waar de gesloten kast begint af te vallen?

Hoe breed is die boost eigenlijk van die ampjes?

@Joland, je kunt altijd nog een serie condensator toevoegen, kun je later bestellen dus.

eerste stap is een gesloten kist te maken van pak hem beet 25 liter.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door b_force »

De boost wordt gedaan dmv een highpass filter met een hogere "Q".
Dat is in feite precies hetzelfde als een GHP.

Je kunt dus niet echt spreken van een "breedte".
Wel kun je zoiets poepsimpel simuleren in bv winISD.

Normaal kom je ongeveer op 35Hz -3dB in een gesloten kist.
Met die highpass boost kun je hem ietsjes lager krijgen.
Kost je aan de andere kant ook weer meer vermogen.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Joland »

bartsegers schreef:
@Joland, je kunt altijd nog een serie condensator toevoegen, kun je later bestellen dus.

eerste stap is een gesloten kist te maken van pak hem beet 25 liter.
Conrad verkoopt condensatortjes, ik denk, ik bestel m gelijk mee met de versterker, dan hoef ik maar 1x verzendkosten te betalen. Echt duur zijn ze niet, dus ik wil m toch graag klaar hebben liggen. Kan ik altijd nog kijken of ik er wat mee ga doen.
b_force schreef:
Normaal kom je ongeveer op 35Hz -3dB in een gesloten kist.
Met die highpass boost kun je hem ietsjes lager krijgen.
Kost je aan de andere kant ook weer meer vermogen.
We gaan t gewoon proberen met een gesloten kistje. Ik ben benieuwd.

--
Ben nu aan het nadenken over het ontwerp. Vind t altijd leuk om de conus te kunnen zien bewegen, maar omdat de sub in de woonkamer niet per se hard hoeft op te vallen, denk ik dat ie downfiring wordt. Zit ik dan nog vast aan een minimale afstand tot de vloer?! Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je daar bij een bass-reflex rekening mee moest houden, hoe zit dat met een gesloten exemplaar?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door b_force »

Joland,

Een extra condensator zou ik niet bestellen.
Bass-boost zit sowieso al standaard in die Conrad versterkers.
Daar nog eens EXTRA een boost op te gooien is echt veel te veel.

De "boost" is trouwens een highpass filter met een Fs van 28Hz en een Q van 1,58!!
Dit komt neer op een boost van 4,44dB op 30Hz!!
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Joland »

Tja, wie ben ik om het advies van iemand met bijna 10.000 posts in de wind te slaan.... Geen condensator it is :D
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door b_force »

:lol: :lol:

Nou ik kan voor jou niet beslissen wat jij praktisch vind.
Misschien vind je het moeilijk/vervelend om bv die Conrad versterker aan te passen.
(als je kunt solderen, kun je trouwens die ook gewoon aanpassen :wink: )

Maar goed, dan blijft het nog steeds zo dat een condensator + boost van versterker dubbelop is.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Joland »

Ik ga denk ik gewoon proberen wat ie doet met de standaard conrad bass boost erin. Als ik dat niet mooi vind klinken, dan ga ik hier lastige vragen stellen over hoe ik dat op moet lossen :D Eerst maar eens nadenken over het ontwerp.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door bartsegers »

ah mooi zo, vooruit met de geit!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Bertje »

Joland schreef:
[
Bertje schreef:
Als je 'm gepoort maakt speelt het wel een stukje dieper door, voor HT lijkt me dat wenselijk. Voor de meeste Pioneer subs die ik uit de car audio ken gaat dat beter dan gesloten.
35 liter netto, ronde poort van 7cm diameter en 19cm lang. Dat geeft een afstemming rond de 37Hz. En met de spoelen in serie (8 ohm) aansluiten.
Rob.
Bedankt voor je suggestie! De reden dat ik toch voor een gesloten kist wil gaan is omdat ik a) zelf toch het idee heb dat een gesloten kist het met muziek beter doet en b) omdat pioneer zelf aangeeft dat deze woofer voor een gesloten kist is bedoeld.
Met een gepoort ontwerp dat goed is afgestemd heb je ook geen seriecondensator of bassboost etc. nodig. De gesloten ontwerpjes van Pioneer heb ik nooit zo geweldig gevonden eigenlijk.
Rob.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door Joland »

De plate amp is besteld, tis de 150w @ 8 ohm versterker van Conrad geworden. Het kan nog ff duren voordat ik ook daadwerkelijk aan het bouwen sla, maar ik ga jullie na alle hulp uiteraard op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door nxs77 »

Die amp was toch de lichtste van de 2??
Ik gebruik ook een van de conrad. Klinkt goed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc

Bericht door b_force »

Nee dit is volgens mij de 300W @ 4ohm.
(vermogens geven ze een beetje ongewoon aan)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”