Budget betekent hier dat ik een oude woofer wil hergebruiken en een niet al te dure versterker wil gebruiken. Ik heb op zolder nog een 10" Pioneer TS-W256dvc woofer met dubbele spreekspoel liggen. Eigenlijk hoort die in de auto, maar die is al zo vaak leeggejat dat ik daar niet meer aan begin.
Het voordeel van de woofer is dat hij specifiek is ontworpen om in een kleine, gesloten behuizing te spelen (tussen de 18 en 35 liter, aldus Pioneer). Door een hoge xmax (11,5 mm, bijna net zoveel als de Peerless XXLS) en een hoge belastbaarheid (350w RMS) kan toch een stevig volume worden behaald. Het nadeel... Tja... Geen high end spul of zo. En de rand is ontworpen om de woofer in de kofferbak te beschermen tegen rondslingerende rotzooi, maar voor in huis is het een beetje overkill, zo'n beschermrand.
De beste behuizing is volgens Pioneer een 22,6 liter gesloten behuizing waarvan de wanden bekleed zijn met pritex. Nou kan je natuurlijk blindelings de aanwijzingen van de fabrikant volgen, maar eigenwijs als ik ben wil ik voordat ik begin te bouwen zeker weten dat het advies van pioneer ook daadwerkelijk de beste optie is. Daarom wilde ik graag met behulp van WinISD kijken wat de mogelijkheden zijn. En daar ging het mis, ik krijg de woofer niet ingevoerd, laat staan gesimuleerd. Ik zou jullie daarom om advies willen vragen.
Ik wil graag een muzikale woofer die geen modderfiguur slaat bij home cinema. Ik vind het ook niet erg om wat volume in te leveren om lekker laag te kunnen gaan, maar ik begrijp de beperkingen van een kleine woofer. Als versterker wilde ik de 150w module van Conrad gebruiken (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301044). Ik denk ook dat ik dat vermogen nodig ga hebben, omdat ik de woofer op 8ohm moet aansluiten waardoor de output lager wordt (dubbele 4ohm spoel en 2 ohm gaat gemiddelde inbouwversterker niet leuk vinden. Verder denk ik dat op 8ohm draaien een strakker resultaat oplevert) en omdat de gevoeligheid van de woofer niet heel hoog is (87db).
Graag zou ik van de experts het volgende willen weten (hopelijk hebben jullie tijd voor me):
- Is deze woofer geschikt voor home hifi?
- Is die conrad amp een beetje behoorlijk ding en is ie geschikt voor de toepassing die ik in gedachten heb?
- Moet ik inderdaad gaan voor een gesloten 22,6 liter behuizing? Of zijn er betere behuizingen die toch een nette curve en een strak geluid opleveren?
- De conrad amp heeft een vaste ingebouwde bassboost bij 35hz (+5db). Gaat dat geen rare pieken opleveren in mijn frequentiecurve veroorzaken?
Mocht ik zaken vergeten zijn of heel domme opmerkingen hebben gemaakt, laat me dat alsjeblieft weten
Specificaties van de woofer:
Nom. diam. (in) 10
Qts 0,500
Qms 10,460
Qes 0,520
Fs (Hz) 35,4
Vas (l) 27,02
Vd (l) 0,361
Sd (m2) 0,0314
Revc (ohm) DUAL3,0
Levc (mH) bij 2000 Hz 3,250 (8 Ω)/0,813 (2 Ω)
Xmax (mm) 11,5
Zmax (Ω) 132,57 (8 Ω) / 33,14 (2 Ω)
Bl (Tm) 17,620 (8 Ω)/ 8,810 (2 Ω)
Rms (NS/m) 2,453
Mms (g) 115,49
Cms (m/N) 0,00018
Mg.Wt. (g) 2100
Fluxdensiteit (Gauss) 6900
Hag (mm) 10
Hvc (mm) 33
VC. Diameter (mm) 48
Eff (%) 0,22
SPL (dB) 87,0
R.M.S.vermogen (W) 350
M.M.P. (W) 800
Sp. inhoud (l) 1,95
Aanbev. gesloten toepassing (l) 22,64
F0 (in kast) 52,4
Q0 (in kast) 0,741
Specificaties van de versterker:
Ingangsgevoeligheid (Cinch) 110 mV
Ingangsgevoeligheid 2 V RMS
Uitgangsvermogen (8 / 4 Ohm) 150 / 280 W
Subwoofer-scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz
High-pass-scheidingsfrequentie 125 Hz / 6 dB (alleen via luidsprekeraansluitingen)
Ruisfactor 0,05%
S/N ratio 77 dB(A)
Bass-boost 35Hz / 5 dB
Alvast bedankt voor jullie aandacht!