Mijn Gainclone in aanbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Al een hele tijd liggen er bij mij een paar LM3875 chips te wachten op een goede toepassing. Ook heb ik al een tijd geleden een dikke ringkerntrafo binnengehaald die 2x22V levert. Met de overige voorraad hobby onderdelen dus genoeg om een leuke GainClone te bouwen op basis van deze chips.
Geïnspireerd door dit verhaalop internet ben ik maar eens aan het solderen en boren en vijlen geslagen.
Ik bouw de niet-inverterende versie van de GainClone, omdat ik die al meerdere keren ben tegengekomen op het web.
Er komen drie ingangen op de versterker en de volumeregelaar wordt een blauwe ALPS van 50kOhm.
De weerstandjes die ik heb gebruikt zijn van Philips, metaalfilm types van 0,6W. Ooit eens gekocht bij een liefhebber van buizenversterkers met die dikke 6C33C buizen.
Ik heb waardes genomen die dichtbij het schema uit de eerdergenoemde link liggen.
P1010546.JPG
De weerstandjes heb ik rechtstreeks aan de pootjes van de chip gesoldeerd. De tegenkoppelweerstand moet sowieso direct aan de pootjes, en dan blijven er nog maar twee andere weerstanden over. Daarvoor ga je als buizenbouwer natuurlijk geen print gebruiken.
P1010545.JPG
Er lag nog een leuke behuizing op de plank.
De voeding heb ik op een stuk gaatjesprint gebouwd. De elco's zijn 1000uF per stuk, dus 5000uF voor de plus en 5000uF voor de min-voeding. Ik vraag me af of ik deze nog overbruggen met kleine C'tjes. Misschien zet ik een paar nF parallel over de voedingsaansluitingen op de chip.
P1010547.JPG
P1010548.JPG
De behuizing heeft aan één zijde een aluminium paneel van 3 mm dik. Waarschijnlijk was dit ooit bedoeld als frontplaat, maar ik heb deze dikker plak lekker als achterwand gebruikt. Dat geeft wat extra koeloppervlakte voor de LM's, de koelprofieltjes kwamen ook uit mijn voorraad en zijn niet heel groot. Ook lopen de ribben eigenlijk niet in de goede richting. Als de versterker goed bevalt, dan komen er wellicht nog andere koelprofielen op.

Binnenkort kan ik de boel gaan bedraden. De assen voor de potmeter en de ingangskeuzeschakelaar moeten nog wat "ontstresst" worden. Waarschijnlijk is dat te bereiken door het aluminium profiel waar ze op zitten iets hoger te plaatsen middels wat ringetjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Pjotr »

Mooi =D>

Hoewel de LM3875 een zwaardere chip is dan de oorspronkelijke LM1875 van de Gaincard (de moeder Gain zeg maar :D ) verdient het toch wel aanbeveling om wat warmte geleidende pasta tussen de chip en de kast de doen. Is op de foto i.i.g. niet te zien.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Barry2001 »

Mooi Robert! Hoe ga je de ingangsselectie doen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Mooi Robert! Hoe ga je de ingangsselectie doen?
Ik neem aan met de draaischakelaar die recht van de volumepot zit?

Mooi projektje, Robert, Lekker minimalistisch ook. persoonlijk zou ik wel een stuje print rondom die LM's gefrutseld hebben.
Nu ga je krijgen dat je spanningsvoerende leidingen en ook de luidsprekerkabel direct aan de pootjes hangen, kans op sluiting en andere ellende word zo groter.

(ik vroeg mij af hoeveel vermogen die chip kon leveren, Ben zo vrij geweest om even de datasheet hier neer te dumpen.)
LM3875.PDF
(351.46 KiB) 200 keer gedownload
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

De draaischakelaar is inderdaad bedoeld voor het selecteren van de ingangen. Eigenlijk recht-toe rechtaan zoals ik het altijd doe.
De weerstanden zijn echt de enige onderdelen die aan de LM chip zitten. De steek van de chip is 3mm, ipv de standaard 2,54. Hij paste dus niet lekker in de gaatjesprint. Er komen geen lange, zware draden aan te hangen en ik zal er natuurlijk wat krimpkous omheen doen.

uiteraard heb ik koelpasta aangebracht tussen de chip en de achterplaat en tussen de achterplaat en de koelribben.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door TheoK »

Ziet er mooi uit Robert. Maar niet mijn ding.
Ga liever voor buizen. :wink: Toch veel succes met dit project. O:)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door b_force »

Leuk tussendoortje inderdaad :)

Persoonlijk had ik de LM3886 genomen, die toch wel beter is.
Maarja, die had je niet "zomaar" liggen :mrgreen: :wink:

Leuke van dit ding is dat je hem ook gewoon als opamp kunt zien.
Als je dus nog een actief filter nodig hebt, moet dat volgens mij gewoon in 1 keer kunnen (mits je de juiste gain maar aanhoudt).
Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Bart0l0meus »

Hopelijk k geen problemen met resonantie nu je voedingsontkoppeling relatief ver van de chip afzit.
In ieder geval succes met het project! :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Bart0l0meus schreef:
Hopelijk k geen problemen met resonantie nu je voedingsontkoppeling relatief ver van de chip afzit.
In ieder geval succes met het project! :mrgreen:
Ver? Het is hooguit een paar cm. Maar zoals gezegd denk ik er nog over om een paar kleine C'tjes direct op de chip te zetten. Ik denk dat ik het massasterpunt ergens tussen de twee chips op de achterplaat ga maken. Dan kunnen die C'tjes met korte draden aangesloten worden.
Djuke
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Djuke »

Beste Robert, foto's zien er prachtig uit. Waar heb je die behuizing trouwens gevonden of weet iemand waar je mooie behuizingen kan kopen?

Groeten,
Menno
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Barry2001 »

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

De behuizing die ik gebruik komt van Marktplaats. Waar je deze nieuw kunt kopen weet ik niet.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door TubeHead »

ray5150 schreef:
Nu ga je krijgen dat je spanningsvoerende leidingen en ook de luidsprekerkabel direct aan de pootjes hangen, kans op sluiting en andere ellende word zo groter.
Valt wel mee toch ? Hard Wired buizenbak is niet veel anders.

Leuk projectje Robert ! Lekker simpel zonder al te veel gezeik. Had het trouwens niet van je verwacht dat je ooit
een Solidstate ampje ging bouwen :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Hoi buishoofd, het is ook bedoeld als een probeersel hoor. Ik heb weleens zo'n Gainclone gehoord en vond het wel leuk klinken.

Waarschijnlijk komt dit ding - als hij goed speelt - een poosje in de huiskamer te staan en gaat mijn andere set met de 300B's in de verkoop. Dan is er weer budget voor iets nieuws. Ik wil eens iets gaan bouwen met interstages, helemaal zonder condensatoren in de signaalweg.

Voorlopig is dat nog toekomstmuziek, ik ga eerst eens met dit ding verder.

De potmeter en de ingangskeuzeschakelaar zitten inmiddels op de juiste hoogte en er zitten (helaas nog twee verschillende) knoppen op de assen. De eerste voedingsbedrading zit er ook in. Vanavond ga ik weer verder prutsen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Zo, dit weekend eens even doorgepakt en de Gainclone afgemaakt.
IMG_0121.JPG
IMG_0122.JPG
Eigenlijk is het een vrij leeg kastje met draad, een voeding en twee chips.
Het apparaat staat nu in de huiskamer te spelen met de Klonatines als weergevers.

Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt, ik luister nu naar Stevie Ann en vooral de blazers klinken erg fraai.
Het geluid blijft nog wel een beetje aan de speakers hangen, maar dat heeft misschien nog wat tijd nodig.

Ik heb nu 5000uF per voor de positieve en 5000uF voor de negatieve voedingshelft in de voeding zitten. Het versterkertje speelt bromvrij dus dat lijkt genoeg te zijn.
Na een paar uur draaien is nog geen enkele warmte ontwikkeling te voelen. Misschien komt dat door de gevoelige luidsprekers, het ding hoeft nauwelijks te werken.

Leuk projectje, nu maar eens diep nadenken over de toekomst van mijn 300B set. Ik wil waarschijnlijk terug naar een geïntegreerde versterker, of ik bouw een Classic III met een Phonodude en een HK-Dac in één behuizing. Daar ga ik de komende tijd eens over prakkizeren.

Er speelt nog zoveel door mijn hoofd, een EL84 single ended, een verbeterde EL84 pushpull, een versterker met de 45 Triode (lijkt op de 2A3).
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door mischa72 »

Hey Robert,

Het zijn inderdaad leuke dingen die Gainclones. Heb er hier ook een paar liggen. Over die warmteproductie kan ik je conclusie beamen. Ik heb hier een paartje echt ruim een half uur snoeihard laten draaien en toen begonnen de koelprofielen wel warm te worden, maar nog niet zo heet dat ik het idee had me eraan te kunnen verbranden.

Ik ben benieuwd hoe ze over een tijdje klinken.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Barry2001 »

Leuk project Robert, is het geluid een groot verschil met je buizenbakken? Geluid wat aan de speakers blijft plakken klinkt bekend, kan ik zelf ook reproduceren met sommige versterkers. Apart is dat.

Een phonodude bij een voor- of misschien wel eindversterker integreren, heb ik zelf ook al eens aan gedacht. Ga je dat bromvrij krijgen vraag ik me af.....of ga je alsnog met de voeding extern?
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Dracoplasm »

Ziet er goed uit. Zou je mij misschien kunnen vertellen welke onderdelen je gebruikt hebt voor de volume en de signaalkeuze?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Ik moet zeggen dat het geluid de laatste tijd al wat meer los komt. Er is blijkbaar toch wat inspeel tijd nodig.
Het is nog steeds geen buizenbak, maar de prijs-prestatie verhouding van deze versterker is niet te evenaren.

Ik heb een draaischakelaar van http://www.baco-army-goods.nl als keuzeschakelaar voor de ingangen gebruikt en een ALPS van 50kOhm-log voor de volumeregeling.

De signaalbedrading is mil-spec teflon geïsoleerde afgeschermd draad. Volgens de Ebay verkoper is het verzilverd koper. In elk geval heb ik het al meer toegepast en het bevalt mij prima. (helaas is het op aan het raken en moet ik op zoek naar een nieuwe rol).

Wat betreft die voorversterker met ingebouwde Phonodude, daar komt binnenkort wel een nieuw topic over.
Ik ga mijn huidige pre te koop zetten (Mu-stage met de 76-triode) en zien of dat wat budget oplevert.

Qua brom ga ik gewoon de uitdaging aan. Je kunt de Phonodude ook in één kast met de voeding bouwen en de versterkertrappen op printen bouwen - zie daarvoor de site van TriodeDick, dus dat moet lukken.
Op de site van Jan Deckers is een combinatie van een voorversterker met Phonodude in één behuizig terug te vinden. Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is een gestabiliseerde voeding en een HK DAC. Het wordt dus een volle bak.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

De knoppen zijn binnen ...
IMG_0136.JPG
IMG_0137.JPG
Voorlopig kan ie er mee door. Misschien nog eens wat meer condensatortjes (bypass) in de voeding zetten of parallel aan de diodes in de gelijkrichter. Ben benieuwd of dat wat oplevert.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SuperR »

Vond het een beetje zonde om voor twee foto's een nieuw topic aan te maken dus ik heb de vrijheid genomen ze hier te plaatsen. In plaats van lm3875's p2p te klussen, heb ik vandaag een pcb'tje voor een LM4780 (2 keer LM3886 in 1 package) gemaakt en hij lijkt nog te werken ook. Het is niet moeders mooiste, maar ben er wel tevreden over (voor 3 uurtjes werk). Het ontwerp van de print komt van "pinkmouse" op diyaudio.com en de componentkeuze is een combo van datasheets/ervaring/wat ik nog in de rommelbak had liggen.

ps. De "heatasink" is een stuk geanodiseerd aluminium profiel wat ik nog ergens had liggen en omdat ik wel een kabelbindertje had, en de boutjes verderop lagen heb ik voor het experiment de kabelbinder gebruikt om de chip wat van koeling te voorzien.
Bijlagen
IMG_0521.JPG
IMG_0525.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Leuke print en leuke chip.
Kan je die chip met één voeding voeden? Ik bedoel daarmee: hebben links en rechts een gemeenschappelijke voeding?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
De knoppen zijn binnen ...
IMG_0136.JPG
IMG_0137.JPG
Voorlopig kan ie er mee door. Misschien nog eens wat meer condensatortjes (bypass) in de voeding zetten of parallel aan de diodes in de gelijkrichter. Ben benieuwd of dat wat oplevert.

staan echt sjiek die alu knopjes !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Henkjan »

RobertD schreef:
De knoppen zijn binnen ...
IMG_0136.JPG
IMG_0137.JPG
nice.

nu nog een net zo mooie aan/uit knop :hide:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Tsja, die aan/uit knop lag nog in de la....

Eigenlijk zou ik wel zo'n mooie aan/uit schakeling willen uit de audio special, met zo'n drukknop met een lichtgevende ring eromheen. Alleen is het gat in het front dan te groot..... :(

( Dus ik ben het met je eens HenkJan... en mijn partner ook...)
Plaats reactie