Mijn Gainclone in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Mijn Gainclone in aanbouw
Al een hele tijd liggen er bij mij een paar LM3875 chips te wachten op een goede toepassing. Ook heb ik al een tijd geleden een dikke ringkerntrafo binnengehaald die 2x22V levert. Met de overige voorraad hobby onderdelen dus genoeg om een leuke GainClone te bouwen op basis van deze chips.
Geïnspireerd door dit verhaalop internet ben ik maar eens aan het solderen en boren en vijlen geslagen.
Ik bouw de niet-inverterende versie van de GainClone, omdat ik die al meerdere keren ben tegengekomen op het web.
Er komen drie ingangen op de versterker en de volumeregelaar wordt een blauwe ALPS van 50kOhm.
De weerstandjes die ik heb gebruikt zijn van Philips, metaalfilm types van 0,6W. Ooit eens gekocht bij een liefhebber van buizenversterkers met die dikke 6C33C buizen.
Ik heb waardes genomen die dichtbij het schema uit de eerdergenoemde link liggen.
De weerstandjes heb ik rechtstreeks aan de pootjes van de chip gesoldeerd. De tegenkoppelweerstand moet sowieso direct aan de pootjes, en dan blijven er nog maar twee andere weerstanden over. Daarvoor ga je als buizenbouwer natuurlijk geen print gebruiken. Er lag nog een leuke behuizing op de plank.
De voeding heb ik op een stuk gaatjesprint gebouwd. De elco's zijn 1000uF per stuk, dus 5000uF voor de plus en 5000uF voor de min-voeding. Ik vraag me af of ik deze nog overbruggen met kleine C'tjes. Misschien zet ik een paar nF parallel over de voedingsaansluitingen op de chip. De behuizing heeft aan één zijde een aluminium paneel van 3 mm dik. Waarschijnlijk was dit ooit bedoeld als frontplaat, maar ik heb deze dikker plak lekker als achterwand gebruikt. Dat geeft wat extra koeloppervlakte voor de LM's, de koelprofieltjes kwamen ook uit mijn voorraad en zijn niet heel groot. Ook lopen de ribben eigenlijk niet in de goede richting. Als de versterker goed bevalt, dan komen er wellicht nog andere koelprofielen op.
Binnenkort kan ik de boel gaan bedraden. De assen voor de potmeter en de ingangskeuzeschakelaar moeten nog wat "ontstresst" worden. Waarschijnlijk is dat te bereiken door het aluminium profiel waar ze op zitten iets hoger te plaatsen middels wat ringetjes.
Geïnspireerd door dit verhaalop internet ben ik maar eens aan het solderen en boren en vijlen geslagen.
Ik bouw de niet-inverterende versie van de GainClone, omdat ik die al meerdere keren ben tegengekomen op het web.
Er komen drie ingangen op de versterker en de volumeregelaar wordt een blauwe ALPS van 50kOhm.
De weerstandjes die ik heb gebruikt zijn van Philips, metaalfilm types van 0,6W. Ooit eens gekocht bij een liefhebber van buizenversterkers met die dikke 6C33C buizen.
Ik heb waardes genomen die dichtbij het schema uit de eerdergenoemde link liggen.
De weerstandjes heb ik rechtstreeks aan de pootjes van de chip gesoldeerd. De tegenkoppelweerstand moet sowieso direct aan de pootjes, en dan blijven er nog maar twee andere weerstanden over. Daarvoor ga je als buizenbouwer natuurlijk geen print gebruiken. Er lag nog een leuke behuizing op de plank.
De voeding heb ik op een stuk gaatjesprint gebouwd. De elco's zijn 1000uF per stuk, dus 5000uF voor de plus en 5000uF voor de min-voeding. Ik vraag me af of ik deze nog overbruggen met kleine C'tjes. Misschien zet ik een paar nF parallel over de voedingsaansluitingen op de chip. De behuizing heeft aan één zijde een aluminium paneel van 3 mm dik. Waarschijnlijk was dit ooit bedoeld als frontplaat, maar ik heb deze dikker plak lekker als achterwand gebruikt. Dat geeft wat extra koeloppervlakte voor de LM's, de koelprofieltjes kwamen ook uit mijn voorraad en zijn niet heel groot. Ook lopen de ribben eigenlijk niet in de goede richting. Als de versterker goed bevalt, dan komen er wellicht nog andere koelprofielen op.
Binnenkort kan ik de boel gaan bedraden. De assen voor de potmeter en de ingangskeuzeschakelaar moeten nog wat "ontstresst" worden. Waarschijnlijk is dat te bereiken door het aluminium profiel waar ze op zitten iets hoger te plaatsen middels wat ringetjes.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Mooi
Hoewel de LM3875 een zwaardere chip is dan de oorspronkelijke LM1875 van de Gaincard (de moeder Gain zeg maar
) verdient het toch wel aanbeveling om wat warmte geleidende pasta tussen de chip en de kast de doen. Is op de foto i.i.g. niet te zien.
Hoewel de LM3875 een zwaardere chip is dan de oorspronkelijke LM1875 van de Gaincard (de moeder Gain zeg maar
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik neem aan met de draaischakelaar die recht van de volumepot zit?Barry2001 schreef:Mooi Robert! Hoe ga je de ingangsselectie doen?
Mooi projektje, Robert, Lekker minimalistisch ook. persoonlijk zou ik wel een stuje print rondom die LM's gefrutseld hebben.
Nu ga je krijgen dat je spanningsvoerende leidingen en ook de luidsprekerkabel direct aan de pootjes hangen, kans op sluiting en andere ellende word zo groter.
(ik vroeg mij af hoeveel vermogen die chip kon leveren, Ben zo vrij geweest om even de datasheet hier neer te dumpen.)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
De draaischakelaar is inderdaad bedoeld voor het selecteren van de ingangen. Eigenlijk recht-toe rechtaan zoals ik het altijd doe.
De weerstanden zijn echt de enige onderdelen die aan de LM chip zitten. De steek van de chip is 3mm, ipv de standaard 2,54. Hij paste dus niet lekker in de gaatjesprint. Er komen geen lange, zware draden aan te hangen en ik zal er natuurlijk wat krimpkous omheen doen.
uiteraard heb ik koelpasta aangebracht tussen de chip en de achterplaat en tussen de achterplaat en de koelribben.
De weerstanden zijn echt de enige onderdelen die aan de LM chip zitten. De steek van de chip is 3mm, ipv de standaard 2,54. Hij paste dus niet lekker in de gaatjesprint. Er komen geen lange, zware draden aan te hangen en ik zal er natuurlijk wat krimpkous omheen doen.
uiteraard heb ik koelpasta aangebracht tussen de chip en de achterplaat en tussen de achterplaat en de koelribben.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ziet er mooi uit Robert. Maar niet mijn ding.
Ga liever voor buizen.
Toch veel succes met dit project. 
Ga liever voor buizen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Leuk tussendoortje inderdaad 
Persoonlijk had ik de LM3886 genomen, die toch wel beter is.
Maarja, die had je niet "zomaar" liggen
Leuke van dit ding is dat je hem ook gewoon als opamp kunt zien.
Als je dus nog een actief filter nodig hebt, moet dat volgens mij gewoon in 1 keer kunnen (mits je de juiste gain maar aanhoudt).
Persoonlijk had ik de LM3886 genomen, die toch wel beter is.
Maarja, die had je niet "zomaar" liggen
Leuke van dit ding is dat je hem ook gewoon als opamp kunt zien.
Als je dus nog een actief filter nodig hebt, moet dat volgens mij gewoon in 1 keer kunnen (mits je de juiste gain maar aanhoudt).
- Bart0l0meus
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
- Locatie: Roermond
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Hopelijk k geen problemen met resonantie nu je voedingsontkoppeling relatief ver van de chip afzit.
In ieder geval succes met het project!
In ieder geval succes met het project!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ver? Het is hooguit een paar cm. Maar zoals gezegd denk ik er nog over om een paar kleine C'tjes direct op de chip te zetten. Ik denk dat ik het massasterpunt ergens tussen de twee chips op de achterplaat ga maken. Dan kunnen die C'tjes met korte draden aangesloten worden.Bart0l0meus schreef:Hopelijk k geen problemen met resonantie nu je voedingsontkoppeling relatief ver van de chip afzit.
In ieder geval succes met het project!
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Beste Robert, foto's zien er prachtig uit. Waar heb je die behuizing trouwens gevonden of weet iemand waar je mooie behuizingen kan kopen?
Groeten,
Menno
Groeten,
Menno
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
http://www.eltim.eu/index.php?item=elec ... 37&lang=NL hier bv. Of rechtstreeks in Italie: http://www.hifi2000.it/
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
De behuizing die ik gebruik komt van Marktplaats. Waar je deze nieuw kunt kopen weet ik niet.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Valt wel mee toch ? Hard Wired buizenbak is niet veel anders.ray5150 schreef:Nu ga je krijgen dat je spanningsvoerende leidingen en ook de luidsprekerkabel direct aan de pootjes hangen, kans op sluiting en andere ellende word zo groter.
Leuk projectje Robert ! Lekker simpel zonder al te veel gezeik. Had het trouwens niet van je verwacht dat je ooit
een Solidstate ampje ging bouwen
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Hoi buishoofd, het is ook bedoeld als een probeersel hoor. Ik heb weleens zo'n Gainclone gehoord en vond het wel leuk klinken.
Waarschijnlijk komt dit ding - als hij goed speelt - een poosje in de huiskamer te staan en gaat mijn andere set met de 300B's in de verkoop. Dan is er weer budget voor iets nieuws. Ik wil eens iets gaan bouwen met interstages, helemaal zonder condensatoren in de signaalweg.
Voorlopig is dat nog toekomstmuziek, ik ga eerst eens met dit ding verder.
De potmeter en de ingangskeuzeschakelaar zitten inmiddels op de juiste hoogte en er zitten (helaas nog twee verschillende) knoppen op de assen. De eerste voedingsbedrading zit er ook in. Vanavond ga ik weer verder prutsen.
Waarschijnlijk komt dit ding - als hij goed speelt - een poosje in de huiskamer te staan en gaat mijn andere set met de 300B's in de verkoop. Dan is er weer budget voor iets nieuws. Ik wil eens iets gaan bouwen met interstages, helemaal zonder condensatoren in de signaalweg.
Voorlopig is dat nog toekomstmuziek, ik ga eerst eens met dit ding verder.
De potmeter en de ingangskeuzeschakelaar zitten inmiddels op de juiste hoogte en er zitten (helaas nog twee verschillende) knoppen op de assen. De eerste voedingsbedrading zit er ook in. Vanavond ga ik weer verder prutsen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zo, dit weekend eens even doorgepakt en de Gainclone afgemaakt.
Eigenlijk is het een vrij leeg kastje met draad, een voeding en twee chips.
Het apparaat staat nu in de huiskamer te spelen met de Klonatines als weergevers.
Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt, ik luister nu naar Stevie Ann en vooral de blazers klinken erg fraai.
Het geluid blijft nog wel een beetje aan de speakers hangen, maar dat heeft misschien nog wat tijd nodig.
Ik heb nu 5000uF per voor de positieve en 5000uF voor de negatieve voedingshelft in de voeding zitten. Het versterkertje speelt bromvrij dus dat lijkt genoeg te zijn.
Na een paar uur draaien is nog geen enkele warmte ontwikkeling te voelen. Misschien komt dat door de gevoelige luidsprekers, het ding hoeft nauwelijks te werken.
Leuk projectje, nu maar eens diep nadenken over de toekomst van mijn 300B set. Ik wil waarschijnlijk terug naar een geïntegreerde versterker, of ik bouw een Classic III met een Phonodude en een HK-Dac in één behuizing. Daar ga ik de komende tijd eens over prakkizeren.
Er speelt nog zoveel door mijn hoofd, een EL84 single ended, een verbeterde EL84 pushpull, een versterker met de 45 Triode (lijkt op de 2A3).
Eigenlijk is het een vrij leeg kastje met draad, een voeding en twee chips.
Het apparaat staat nu in de huiskamer te spelen met de Klonatines als weergevers.
Ik moet zeggen dat het helemaal niet tegenvalt, ik luister nu naar Stevie Ann en vooral de blazers klinken erg fraai.
Het geluid blijft nog wel een beetje aan de speakers hangen, maar dat heeft misschien nog wat tijd nodig.
Ik heb nu 5000uF per voor de positieve en 5000uF voor de negatieve voedingshelft in de voeding zitten. Het versterkertje speelt bromvrij dus dat lijkt genoeg te zijn.
Na een paar uur draaien is nog geen enkele warmte ontwikkeling te voelen. Misschien komt dat door de gevoelige luidsprekers, het ding hoeft nauwelijks te werken.
Leuk projectje, nu maar eens diep nadenken over de toekomst van mijn 300B set. Ik wil waarschijnlijk terug naar een geïntegreerde versterker, of ik bouw een Classic III met een Phonodude en een HK-Dac in één behuizing. Daar ga ik de komende tijd eens over prakkizeren.
Er speelt nog zoveel door mijn hoofd, een EL84 single ended, een verbeterde EL84 pushpull, een versterker met de 45 Triode (lijkt op de 2A3).
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Hey Robert,
Het zijn inderdaad leuke dingen die Gainclones. Heb er hier ook een paar liggen. Over die warmteproductie kan ik je conclusie beamen. Ik heb hier een paartje echt ruim een half uur snoeihard laten draaien en toen begonnen de koelprofielen wel warm te worden, maar nog niet zo heet dat ik het idee had me eraan te kunnen verbranden.
Ik ben benieuwd hoe ze over een tijdje klinken.
Groeten,
Mischa
Het zijn inderdaad leuke dingen die Gainclones. Heb er hier ook een paar liggen. Over die warmteproductie kan ik je conclusie beamen. Ik heb hier een paartje echt ruim een half uur snoeihard laten draaien en toen begonnen de koelprofielen wel warm te worden, maar nog niet zo heet dat ik het idee had me eraan te kunnen verbranden.
Ik ben benieuwd hoe ze over een tijdje klinken.
Groeten,
Mischa
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Leuk project Robert, is het geluid een groot verschil met je buizenbakken? Geluid wat aan de speakers blijft plakken klinkt bekend, kan ik zelf ook reproduceren met sommige versterkers. Apart is dat.
Een phonodude bij een voor- of misschien wel eindversterker integreren, heb ik zelf ook al eens aan gedacht. Ga je dat bromvrij krijgen vraag ik me af.....of ga je alsnog met de voeding extern?
Een phonodude bij een voor- of misschien wel eindversterker integreren, heb ik zelf ook al eens aan gedacht. Ga je dat bromvrij krijgen vraag ik me af.....of ga je alsnog met de voeding extern?
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ziet er goed uit. Zou je mij misschien kunnen vertellen welke onderdelen je gebruikt hebt voor de volume en de signaalkeuze?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik moet zeggen dat het geluid de laatste tijd al wat meer los komt. Er is blijkbaar toch wat inspeel tijd nodig.
Het is nog steeds geen buizenbak, maar de prijs-prestatie verhouding van deze versterker is niet te evenaren.
Ik heb een draaischakelaar van http://www.baco-army-goods.nl als keuzeschakelaar voor de ingangen gebruikt en een ALPS van 50kOhm-log voor de volumeregeling.
De signaalbedrading is mil-spec teflon geïsoleerde afgeschermd draad. Volgens de Ebay verkoper is het verzilverd koper. In elk geval heb ik het al meer toegepast en het bevalt mij prima. (helaas is het op aan het raken en moet ik op zoek naar een nieuwe rol).
Wat betreft die voorversterker met ingebouwde Phonodude, daar komt binnenkort wel een nieuw topic over.
Ik ga mijn huidige pre te koop zetten (Mu-stage met de 76-triode) en zien of dat wat budget oplevert.
Qua brom ga ik gewoon de uitdaging aan. Je kunt de Phonodude ook in één kast met de voeding bouwen en de versterkertrappen op printen bouwen - zie daarvoor de site van TriodeDick, dus dat moet lukken.
Op de site van Jan Deckers is een combinatie van een voorversterker met Phonodude in één behuizig terug te vinden. Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is een gestabiliseerde voeding en een HK DAC. Het wordt dus een volle bak.
Het is nog steeds geen buizenbak, maar de prijs-prestatie verhouding van deze versterker is niet te evenaren.
Ik heb een draaischakelaar van http://www.baco-army-goods.nl als keuzeschakelaar voor de ingangen gebruikt en een ALPS van 50kOhm-log voor de volumeregeling.
De signaalbedrading is mil-spec teflon geïsoleerde afgeschermd draad. Volgens de Ebay verkoper is het verzilverd koper. In elk geval heb ik het al meer toegepast en het bevalt mij prima. (helaas is het op aan het raken en moet ik op zoek naar een nieuwe rol).
Wat betreft die voorversterker met ingebouwde Phonodude, daar komt binnenkort wel een nieuw topic over.
Ik ga mijn huidige pre te koop zetten (Mu-stage met de 76-triode) en zien of dat wat budget oplevert.
Qua brom ga ik gewoon de uitdaging aan. Je kunt de Phonodude ook in één kast met de voeding bouwen en de versterkertrappen op printen bouwen - zie daarvoor de site van TriodeDick, dus dat moet lukken.
Op de site van Jan Deckers is een combinatie van een voorversterker met Phonodude in één behuizig terug te vinden. Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is een gestabiliseerde voeding en een HK DAC. Het wordt dus een volle bak.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
De knoppen zijn binnen ...
Voorlopig kan ie er mee door. Misschien nog eens wat meer condensatortjes (bypass) in de voeding zetten of parallel aan de diodes in de gelijkrichter. Ben benieuwd of dat wat oplevert.
Voorlopig kan ie er mee door. Misschien nog eens wat meer condensatortjes (bypass) in de voeding zetten of parallel aan de diodes in de gelijkrichter. Ben benieuwd of dat wat oplevert.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Vond het een beetje zonde om voor twee foto's een nieuw topic aan te maken dus ik heb de vrijheid genomen ze hier te plaatsen. In plaats van lm3875's p2p te klussen, heb ik vandaag een pcb'tje voor een LM4780 (2 keer LM3886 in 1 package) gemaakt en hij lijkt nog te werken ook. Het is niet moeders mooiste, maar ben er wel tevreden over (voor 3 uurtjes werk). Het ontwerp van de print komt van "pinkmouse" op diyaudio.com en de componentkeuze is een combo van datasheets/ervaring/wat ik nog in de rommelbak had liggen.
ps. De "heatasink" is een stuk geanodiseerd aluminium profiel wat ik nog ergens had liggen en omdat ik wel een kabelbindertje had, en de boutjes verderop lagen heb ik voor het experiment de kabelbinder gebruikt om de chip wat van koeling te voorzien.
ps. De "heatasink" is een stuk geanodiseerd aluminium profiel wat ik nog ergens had liggen en omdat ik wel een kabelbindertje had, en de boutjes verderop lagen heb ik voor het experiment de kabelbinder gebruikt om de chip wat van koeling te voorzien.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Leuke print en leuke chip.
Kan je die chip met één voeding voeden? Ik bedoel daarmee: hebben links en rechts een gemeenschappelijke voeding?
Kan je die chip met één voeding voeden? Ik bedoel daarmee: hebben links en rechts een gemeenschappelijke voeding?
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
RobertD schreef:De knoppen zijn binnen ...
Voorlopig kan ie er mee door. Misschien nog eens wat meer condensatortjes (bypass) in de voeding zetten of parallel aan de diodes in de gelijkrichter. Ben benieuwd of dat wat oplevert.
staan echt sjiek die alu knopjes !
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
nice.RobertD schreef:De knoppen zijn binnen ...
nu nog een net zo mooie aan/uit knop
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Tsja, die aan/uit knop lag nog in de la....
Eigenlijk zou ik wel zo'n mooie aan/uit schakeling willen uit de audio special, met zo'n drukknop met een lichtgevende ring eromheen. Alleen is het gat in het front dan te groot.....
( Dus ik ben het met je eens HenkJan... en mijn partner ook...)
Eigenlijk zou ik wel zo'n mooie aan/uit schakeling willen uit de audio special, met zo'n drukknop met een lichtgevende ring eromheen. Alleen is het gat in het front dan te groot.....
( Dus ik ben het met je eens HenkJan... en mijn partner ook...)
