Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum
Contacteer:

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Bericht door Vinculum »

Barry2001 schreef:
Ik log te weinig in bij ZBA en lees de threads daardoor niet altijd volledig.
Schand!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Kweetut. Vraag me werkelijk af waar het grote deel hier de tijd overdag vandaan haalt. Ah, nachtwerkers natuurlijk! En studenten.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En werkelozen, bijstandstrekkers, nietsnutten, etc. :lol:
Dus de gezonde viseter (géééén tilapia, pangasius en andere rotzooi!) kan met een klein Piher potje toe?

Toevoeging:
Gisteravond de bedrading voor de HS en aansluitingen aan de UGT en voedingstrafo afgemaakt en hoop vanavond of in ieder geval morgen de diverse spanningen te testen. Spannend!
BertDB

Bericht door BertDB »

ik probeer tijdens de middagpauze op het werk altijd eens het forum te checken, en 's avonds uiteraard :P

Ik blijf er toch bij dat die ontbrompotmeter, welke doelen hij ook heeft, het dichtst mogelijk bij de eindgebruiker (=buis) staat.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja hoor Bert,zoals ik al zei,de voorversterkerbuis.Heeft er het meeste baat bij.
Mijn kategorie is niet vernoemd :cry:
Op bed in een rusthuis,....tijd zaaaat.
Een beperking,alleen internet na vijven en feestdagen :?
Anne

PS. Pangasius is best lekker :)
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dus de gezonde viseter (géééén tilapia, pangasius en andere rotzooi!) kan met een klein Piher potje toe?
Ja toch? En schol, tong, poon, wijting, kabeljauw, etc. zijn nog vééééél lekkerder :wink:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zojuist heb ik mijn beide 6N1Ptjes van Russische makelij binnengekomen, met dank aan ons forumlid die deze geheel vrijwillig beschikbaar stelde :lol: .
Vraag: Wat voor dikte draad is acceptabel voor de aansluiting van de UGT naar de topcap van de TT22?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja hoor zo'n klein potje gaat best.Het vermogen wat er in wordt opgestookt is 6,3x6,3/R dus met 500ohm ongeveer 80mW.
Als het er een van maar 100ohm is dan toch geen te klein model met die 400mW :oops:
Dat draadje aan de anode.Voor het beetje stroom mag dat heel dun maar 't is veeleer voor de stevigheid dat het wel wat dikker kan.Belangrijker is,met meer dan 300V,een behoorlijke isolatie.
Vergeet ook niet zo'n buis wordt flink heet :roll: dus het doppie moet er tegen kunnen.
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het doppie komt van een oude scheepszender Vlaanderman, zo eentje van degelijk porselein. Het dunne draadje zal ik extra voorzien van een stukje buitenmantel van een 50 Ohm coax, dat moet afdoende zijn voor de hoge spanning. Staat ook nog deftig. Aan de andere kant, dan moet het niet te dicht bij de buis want dan wordt het plakkerig :mrgreen:
Ik ga eens in de potjesbox zoeken om twee van die 500 Ohmertjes, ik denk dat ik er nog een paar heb liggen. Maar dat is van later zorg.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er bestaat ook zoiets als teflon isolatiekous,plakken is slecht voor het glas :shock:
Eigenlijk dacht ik dat die zendbuizen een dikkere top hadden,floddert de boel niet :?:
Zit er in zo'n zender niet een modulatieversterker,ben je (bijna) direkt klaar :D
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Eigenlijk dacht ik dat die zendbuizen een dikkere top hadden,floddert de boel niet
Deze niet, al heb ik wel grotere thuis gehad, zoals die op de foto. Heb ik vorig jaar nieuw in de doos aan een zendamateur verkocht, maar heb daar nu een beetje spijt van want dat was een prachtig SE projectje geweest (daar gaat ie weer :lol: ). Toch is de topcap vaak wel hetzelfde en deze passen perfect :rock:
Bijlagen
QE08-200.JPG
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je niet nog ergens een stukje installatiedraad liggen?
Dat kun je mooi in vorm buigen, een eindje van de buis af, dan wordt het niet te heet.

Dat koperdraad werkt goed in buizenversterkers.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Daar heb ik nog wel een paar meter van liggen Robert, bedankt voor de tip. Ik heb het nu met een stukje massief draad uit een TL-armatuur gedaan en daar weer een stukje van dat coax buitenmantel omheen. Op deze manier staat het vrij ver van de buis af zodat het hopelijk niet te heet wordt. Zojuist heb ik de spanning er op gehad en wat onbelaste metingen gedaan. Voor de TT22 meet ik 13.1 Volt gloei en bij de voorversterker 6.5 Volt. Uit de HS elco meet ik opnieuw onbelast 545 Volt wat in belaste toestand hopelijk rond de 400 Volt uit moet komen. Het lijkt mij zelf wat aan de hoge kant maar kan me vergissen...
Bijlagen
545Volt onbelast.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de condensator van in het schema (100µF 450V) er echt in zit zou ik 'm maar niet te lang onbelast aan laten staan :shock:
Welke trafos gebruik je uiteindelijk :?:
Ik vraag het ook vanwege een mogelijke uitbreiding.Die TT22 is tot heel wat meer in staat dan een KT88 :D
Iets meer vermogen maar een stuk hoger spanning,ruim 1200V.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Hoeveel uitgangsvermogen is er dan te behalen Anne?
Het gaat dan een beetje richting het Goliath project van TriodeDick, met de 211 (VT4C) als eindpit.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Inderdaad Anne, dat kan ik inderdaad niet doen. Al is dit een JJ van 500 volt, dan is het nog uitkijken. De 10 uF zijn ruim bemeten op 660 volt. De UGT's zijn dezelfde AE types die ook in het 807 project van Triode Dick zijn gebruikt en de voedingstrafo een speciaal gewikkelde ook weer ruim bemeten exemplaar. Met die TT22 ga ik echt geen gekke dingen doen hoor maar een beetje reserve is altijd handig, net als een Porsche op een Nederlandse snelweg zeg maar :lol: .
Maar hoe ver zou de spanning dan zakken bij belasting?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoever de spanning zal zakken met belasting :?: hangt af van de inwendige weerstand van de voedingstrafo.
Uitproberen,als het boven de 500V blijft,dan drie mogelijkheden,
1) serieweerstand met de gelijkrichter
2) condensator vervangen
3) wachten op de klap :mrgreen:
@Robert
met Va van 500V en een stroom van 80mA moet er met een trafo van 6k ongeveer 18W uit komen (met g2=300V)
Maar met twee TT22 in PP kan er met een voeding van 1000V wel 140W uitgehaald 8)
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik ga er van uit dat met belasting de spanning onder de 500 volt zakt maar kan dit theoretisch niet staven :( . Maar als ik me precies aan het schema houdt kan er toch weinig mis gaan? Hoe kritisch is het voltageverschil eigenlijk Anne, ik stel me voor dat wanneer de spanning na de 100 uF elco te hoog blijft, de spanningen bij de voorversterkerbuisjes ook te hoog worden toch?
Robert: De zenders waar de TT22 in gebruikt werden produceerden 400 Watt HF uitgangsvermogen, er zaten dan zes van die dingen in. Ze werden echter amper gebruikt, een paar keer per dag werd er een 'roepie' mee gegegeven, de rest stonden ze stand-by te gloeien. Hoe de toestand van deze jongens dan ook is? Geen idee... Twee zitten er echter 'nieuw' in de doos, de rest is wel gebruikt. Mooi om te testen dus :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De spanning van de voorversterker gaat ongeveer van 200 naar 250V als de voeding van 400 500V wordt.
Met dat russisch buisje moet dat kunnen.
Het vermogen in een zender is niet wat je bij een geluidversterker kunt halen.Ze werken in klasse C dwz dat er alleen flinke stroomstoten doorgaan,de rest wordt door een afgestemder LC-kring geleverd.Zoiets als een slinger die op het goeie ogenblik een ferme tik krijgt =P~
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zou die hogere spanning ook aan de gebruikte smoorspoel kunnen liggen? :?:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Plaats hier het schema eens... dat zoekt wat makkelijker.

Wat voor gelijkrichter gebruik je?
Wat voor smoorspoel? (en wat is zijn DC weerstand?)

Je kunt met de eerste condensator na de gelijkrichter de spanning wel een beetje tunen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja, het schema ben ik ook wel benieuwd naar Rein, maakt de threads wat makkelijker te volgen. Heb je een schema?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Volgens wat ik er van begrijp is dit het schema :^o
De smoorspoel heeft wel wat invloed,vooral als ie een nogal kleine zelfinduktie heeft.Maar of het 10 15 of 20H is maakt niet veel verschil,behalve de gelijkstroomweerstand eenmaal belast.
Welke spanningen zijn er uiteindelijk met alles erop en eraan ?
Anne
Bijlagen
UrkVSK.JPG
UrkVDG.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is'm Anne, je was me net voor :D Het schema is exact hetzelfde als wat Vinculum gebruikt. Hetzelfde concept maar dan op z'n Urkers :lol: Spanningen met alles er op en er aan heb ik nog niet, maar vanavond ga ik er wat componentjes in solderen.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Mag ik daar dan een kleine toevoeging aan doen?
In mijn topic zijn inmiddels wat wijzigingen gedaan aan het schema op basis van de adviezen van de forumleden. Er bleken toch nog wel wat kleine foutjes in te zitten. Daarom plaats ik even het schema zoals ik het gebruikt heb.
Bijlagen
KT88 SE Triode.gif
Plaats reactie