behoorlijk extreem....

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

behoorlijk extreem....

Bericht door ray5150 »

Voor wie in Breda onder de indruk was van de "zendbuis" versterker van rdv300b833.
Hij heeft een kameraad, die is nog een beetje heel veel erger....

http://home.tiscali.nl/fishbowl.amping/index.html

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Wowly »

Bizar..........
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door BertDB »

ja, wat moeten we daar van denken zeg ..
dat is meer dan een uit de hand gelopen hobby :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Barry2001 »

Gaaf! ff een bookmarkje geplaatst, ga dit zeker volgen.... respect voor de bouwer.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door TheoK »

Leuk zo'n vissenkom.
Ga het ook zeker volgen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door b_force »

Je hebt mensen die altijd willen overdrijven natuurlijk :lol:
Respect voor het ijzeren geduld.



Ik zie overigens wel iemand zonder beschermbril aan de draaibank staan [-X
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Pjotr »

Ja leuk spul, die zendbuizen. Deze stoken alleen al 100W aan gloeivermogen per buis. En met 3 KV anode spanning... Niet echt iets voor de faint hearted :lol:

Dat is een hobby op zich.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door rdv300b833 »

Die zendbuizen zijn top !

Ik ken de maker zeer goed; we zijn meer dan regelmatig bij elkaar op bezoek. Mijn 833A-versterker was de aanzet om zijn TB3/2000-project op te starten (je ziet mijn oude 833A-versterker dan ook op zijn site). In de tussentijd scoorde ik een schandalige hoeveelheid TB3/1000's; het "kleine" broertje van zijn giga-triode.
Die TB3/1000 is tegenwoordig de standaard buis in mijn set. Alleen de grootte komt overeen met de 833A; voor de rest is die echt veel netter gefabriceerd. En hij klinkt echt veel mooier.

Mijn versterker is dus wel zo'n beetje af. De TB3/2000-bakken van Fishbowl (zie link in eerste bericht) naderen hun vervolmaking. Daarbij zijn mijn 330 benodigde kilo's erg gemakkelijk verslagen. Hij zal dik boven de 500 kg uitkomen. Nou is gewicht geen kwaliteits-richtlijn; maar hier wordt een hoeveelheid transformatoren ingezet; daar wordt je helemaal koud van. Opbouw van zijn bakken is griezelig geweldig. Hopelijk zet hij zelf snel mee foto's op zijn site; het is het waard !

Wat vooral aan zijn versterkers zo mooi is, is de modulaire aanpak. Alle buis-secties kunnen middels wisselplaten verandert worden. Zowel voor-, driver- als eindbuis. Dat kost extra wikkelingen / trafo's / inspanning maar hij kan zonder problemen zo maar wisselen van een 805 - 810 - 833 - TB3/1000 - etc etc. Zonder solderingen; gewoon wisselplaat met ander buisvoeten ; schakelaars voor juiste spanningen......en uitluisteren maar ! (en dat voor alle aparte secties in de versterker).

Het is zijn project; hij moet foto's plaatsen. Maar ik zal hem vragen of ik hier al wat mag neerzetten.

In ieder geval vast een fotootje van mijn oude 833A (mijn TB3/1000 is vrijwel gelijk in grootte) en zijn TB3/2000. Dan heb je enig idee wat voor enorme buis dit is.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
vergelijking 833A en TB3/2000
vergelijking 833A en TB3/2000
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door BertDB »

Een versterker die evenveel weegt als mijn auto ? :o
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door TubeHead »

b_force schreef:
Je hebt mensen die altijd willen overdrijven natuurlijk :lol:
Overdrijven inderdaad :lol: Volume knop ziet eruit als een ruimte schip.

Respect voor al het DIY werk. Daar hou ik van :rock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Barry2001 »

Of het ook ff mee kan naar een luisterdag :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Of het ook ff mee kan naar een luisterdag :lol:
'Tuurlijk, geen enkel probleem....
heftruck.jpg
heftruck.jpg (19.41 KiB) 1906 keer bekeken
blansjaar3300_02.jpg
Wowly moet alleen nog even navragen wat de maximale vloerbelasting in ton per M2 mag zijn..... :lol:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door daniel »

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:
Of het ook ff mee kan naar een luisterdag :lol:
'Tuurlijk, geen enkel probleem....
De bijlage heftruck.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage blansjaar3300_02.jpg is niet meer beschikbaar
Wowly moet alleen nog even navragen wat de maximale vloerbelasting in ton per M2 mag zijn..... :lol:
En dan ook een van deze meenemen?

zonder gekheid, en enorm mooi stuk werk!. Multi-disciplinair zullen we maar zeggen.
Bijlagen
vrachtwagen_CLEAN_[1600x1200].jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Wowly »

euhh ik ben bang dat we met die middelen de entréé ietsie moeten verhogen :oops:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Marp »

De toegangsprijs? Of de doorgang vanaf de parkeerplaats? We brengen wel een schop mee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door richard »

rdv300b833 schreef:
Daarbij zijn mijn 330 benodigde kilo's erg gemakkelijk verslagen. Hij zal dik boven de 500 kg uitkomen.
Mag je vriend wel eens serieus naar de belasting op de vloer kijken. 500 kg op een klein vloeroppervlak kan niet iedere vloer hebben.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Vinculum »

Zeker ook een goede klant van Eneco? ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door SSassen »

En ik me zorgen maken over de efficiency van de ExtremA :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Klasse A grootverbruiker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
euhh ik ben bang dat we met die middelen de entréé ietsie moeten verhogen :oops:
Dat valt ook wel weer te regelen Jan:
entreverhoger.jpg
We zitten hier nergensens mee hoor :mrgreen:
andromedaaudio
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 13:46

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door andromedaaudio »

Wat een mooi /gaaf project , het project met deze enorme triode is nog niet af zeker , die 833 van reinout of die opvolger van jullie daarvan zou ik graag eens horen.

groeten henk jan
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond allemaal,

de maker van de TB3/2000 bakken is nu aan het fijntunen; voordat er foto's op zijn site bij komen zijn we een stuk verder. Ik mocht vast wat foto's plaatsen.

Het gehele gebeuren bestaat uit 6 kasten:
- 2 x eindtrap (met externe voedingen)
- 1 x ingang/drivertrap (met externe voeding)
Alle buizensegmenten zijn middels wisselplaten uitwisselbaar (dus op de ene foto kan je zomaar een andere buizenconfiguratie zien dan op de volgende foto). Griezelig flexibel ! Je kan nu eens echt uitluisteren hoe voorbuis X klinkt in combinatie met driver Y gevolgd door eindbuis Z. De voedingen zijn dusdanig van opzet dat er naar harteluist geschakeld kan worden; geen soldeerwerk meer nodig. Daarnaast is de drivertrap al meer dan krachtig om als eindtrap te dienen. Eigenlijk is de echte eindtrap niets meer dan een boostertrap geschakeld via een stepdown interstage.

Gevoegd een aantal foto's. Dan wordt mijn TB3/1000 versterker nog maar een heel decent/klein gebeuren. Vergis je niet: die TB3/2000 is 33 cm hoog / 15 cm breed en vreet 12V/17A aan gloei !

Mijn TB3/1000 versterker is beslist geen kleintje (ong 330 kg i.v.m. wat lokaal extra trafo/spoelwerk) maar de TB3/2000 is BESLIST de grote broer. Ga er maar van uit dat alles 2 x zo groot is; dus ook het gewicht. Dus net zo onwijs makkelijk om mee te nemen naar een show....niet dus.

Groetsels,
Reinout
Bijlagen
Voeding eindtrap in opbouw. Dat wordt een 3 fase gebeuren (veel efficienter)
Voeding eindtrap in opbouw. Dat wordt een 3 fase gebeuren (veel efficienter)
Ingangs/drivertrap (horizontaal)en bijbehorende voeding (gekanteld).
Ingangs/drivertrap (horizontaal)en bijbehorende voeding (gekanteld).
Schakelmogelijkheden ingangs/drivertrap.....
Schakelmogelijkheden ingangs/drivertrap.....
Overzicht opstelling
Overzicht opstelling
Ingang/driver + voeding
Ingang/driver + voeding
Voeding eindtrap
Voeding eindtrap
Nu nog op laag voltage...kijken of het werkt. De maker zal zelf wel redhot foto's plaatsen als dat allemaal netjes loopt. In ieder geval geven de eerste metingen een zeer stabiel resultaat
Nu nog op laag voltage...kijken of het werkt. De maker zal zelf wel redhot foto's plaatsen als dat allemaal netjes loopt. In ieder geval geven de eerste metingen een zeer stabiel resultaat
Mijn set....tja....ik heb mijn meerdere gevonden in Xander's TB3/2000 bakken. Letterlijk en figuurlijk de grotere broer.
Mijn set....tja....ik heb mijn meerdere gevonden in Xander's TB3/2000 bakken. Letterlijk en figuurlijk de grotere broer.
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op ma 10 jan 2011, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door TubeHead »

dus.... :lol:
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Wijx »

ik gok vrijgezel
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door ray5150 »

Kijk, Feit is dat je gewoon heel veel respect moet hebben voor zoveel durf, doorzettingsvermogen, vakmanschap en kunde. punt.

Aan de andere kant, als je hiermee als leek geconfronteerd wordt, (zeg maar, "de gewone consument" die 1 keer in de 5 jaar een mini setje bij de BCC of de Wehkamp koopt)
is de kans wel heel erg groot dat wij allemaal als een stel hopeloze freaks beoordeeld worden.
(omdat dit veel langer blijf hangen dat een dan een "simpele" EL84 versterker) en dat is jammer.... :(

Maar het blijft wel bereg**l om te zien! :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: behoorlijk extreem....

Bericht door Bertje »

In ieder geval géén kleine kinderen... :lol: En wat een orgels.. :roll:
Rob.
Plaats reactie