Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Die impuls responsies zijn alleen maar een onderliggend template voor de frequentie responsie om je filters goed te kunnen ontwerpen. Dat moet je toch verder zelf doen met de hand, de software doet verder niets met die impuls responsies die je invoert.
- Perrin1710
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
- Locatie: Volendam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Check ook even of je alle settings in je controlpannel goed hebt staan. Zie mijn probleem en oplossing eerder in deze thread. De 'Master position' opties worden pas getoond als een keuze maakt in de box 'setup select'. Zolang je dat niet hebt gedaan weet de DSP geen raad met het signaal.
- Perrin1710
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
- Locatie: Volendam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Je zegt
Hoe doe je dat gewoonlijk? Ik heb al eens gezocht op internet naar impulsmetingen voor mijn gebruikte speakers (zodat ik die als referentie kon gebruiken), maar kon die niet vinden. Ik heb nu geen impulsinstellingen gedaan in mijn dsp, speakers zitten helemaal in elkaar en ik heb geen zin om ze uit elkaar te halen. Toch lijkt het mij aardig om hier eens mee te experimenteren.
hulp welkom!
.Wegens een computerprobleem lukt het nu niet om een impulse response te genereren
Hoe doe je dat gewoonlijk? Ik heb al eens gezocht op internet naar impulsmetingen voor mijn gebruikte speakers (zodat ik die als referentie kon gebruiken), maar kon die niet vinden. Ik heb nu geen impulsinstellingen gedaan in mijn dsp, speakers zitten helemaal in elkaar en ik heb geen zin om ze uit elkaar te halen. Toch lijkt het mij aardig om hier eens mee te experimenteren.
hulp welkom!
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Met meetsoftware, onder andere ARTA (hier volgens mij meest gebruikt), maar ook Holmimpulse of Room EQ Wizard. Er zijn er meer, maar dit zijn een aantal gratis alternatieven. Ik gebruikte ATB om mee te meten, maar die werkt niet met impulse response. Om de filter software van Hypex te kunnen gebruiken, wil ik aan de impulse response. Maar als dat niet nodig is, weet ik niet of ik omschakel.
Ik ben nieuwsgierig wat er nu aan de hand is. Als ik er alsnog niet uitkom, zal ik wel een paar screenshots posten. Dan kunnen jullie zien welke settings dan eventueel verkeerd zijn.
Ik ben nieuwsgierig wat er nu aan de hand is. Als ik er alsnog niet uitkom, zal ik wel een paar screenshots posten. Dan kunnen jullie zien welke settings dan eventueel verkeerd zijn.
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Kan ATB geen impuls responsies exporteren? Enige gratis programma wat ik ken is REW. Maar dat exporteert alleen in .wav format.
Wat je nodig hebt is een impuls responsie file in plat ASCII met simpel een lijst van sample waarden. In Arta doe je dat door de gemeten impuls responsie als text file in MLSSA format te exporteren, dan met een text editor de eerste 3 info regels weg te halen en de file extensie .txt te veranderen in .dat. De filter software zou ook files met de extensie .txt moeten vinden maar bij mij doet het dat niet (bug?).
Met de probeer versie van Arta kun wel impuls responsies meten maar verder geen files saven/exporteren. Daarvoor heb je een licentie nodig.
Wat je nodig hebt is een impuls responsie file in plat ASCII met simpel een lijst van sample waarden. In Arta doe je dat door de gemeten impuls responsie als text file in MLSSA format te exporteren, dan met een text editor de eerste 3 info regels weg te halen en de file extensie .txt te veranderen in .dat. De filter software zou ook files met de extensie .txt moeten vinden maar bij mij doet het dat niet (bug?).
Met de probeer versie van Arta kun wel impuls responsies meten maar verder geen files saven/exporteren. Daarvoor heb je een licentie nodig.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
bij de vorige versie van de Hypex sw (sindsdien niet meer mee gewerkt) moest je er ook nog voor zorgend at de meting gedaan was met 48kHz, weet niet of dat nu ook nog zo is. tevens was het format van de file met impulsdata zo dat er alleen de impuls data in mocht staan, en niet (zoals Arta exporteert) ook de tijd. die kolom moet je dan met een spreadsheet prog er uit halen.
maar er waren diverse verbeteringen op komst voor de software, o.a. het kunnen importeren van een frequentie response (.frd bestand), dus ik denk dat we het beste het antwoord van Jan-Willem of Matthijs kunnen afwachten
maar er waren diverse verbeteringen op komst voor de software, o.a. het kunnen importeren van een frequentie response (.frd bestand), dus ik denk dat we het beste het antwoord van Jan-Willem of Matthijs kunnen afwachten
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
De vorige versie? Ik ken alleen de versie die nu op de site staat en dat is volgens mij dezelfde als de "vorige" versieHenkjan schreef:bij de vorige versie van de Hypex sw (sindsdien niet meer mee gewerkt) moest je er ook nog voor zorgend at de meting gedaan was met 48kHz, weet niet of dat nu ook nog zo is. tevens was het format van de file met impulsdata zo dat er alleen de impuls data in mocht staan, en niet (zoals Arta exporteert) ook de tijd. die kolom moet je dan met een spreadsheet prog er uit halen.
I.i.g. als je in ARTA exporteert in MLSSA format dan hoef je die toer met een spreadsheet niet uit te halen, dan staat er alleen de impuls data in. Alleen moet je dan de eerste 3 regels nog weg halen. Dan werkt het bij mij. Die 48 KHz is i.d.d. verwarrend, ik meet daarmee i.i.g. wel. Maar je kunt wel een andere sample rate opgeven.
[edit]
Wat wel zo is, is dat in MLSSA format de file genormaliseerd is op het maximum van de impuls. Dat is niet zo als je hem als standaard (Arta) ASCII exporteert, dan zijn staan er de absolute waarden in. Dus als je tweet en woef apart meet moet je het op de manier doen als Henkjan aangeeft anders ben je de onderlinge absolute SPL verhouding kwijt.
[/edit]
Wat meer helderheid/uitleg van de kant van Hypex is welkom.
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
De update voor frd formaat is helaas nog niet doorgevoerd.
Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
De gemeten samplerate kan onder settings worden ingesteld. Deze staat standaard op 48k maar kan gewoon worden aangepast.
De software doet inderdaad niet actief iets met de geimporteerde metingen. De gebruiker moet dus zelf naar wens het geheel vlak trekken, dit is te bekijken door de functie "show sum" aan te vinken. De zwarte lijn geeft nu de complete response incl. je kast/speakers.
Meer vragen zijn altijd welkom.
Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
De gemeten samplerate kan onder settings worden ingesteld. Deze staat standaard op 48k maar kan gewoon worden aangepast.
De software doet inderdaad niet actief iets met de geimporteerde metingen. De gebruiker moet dus zelf naar wens het geheel vlak trekken, dit is te bekijken door de functie "show sum" aan te vinken. De zwarte lijn geeft nu de complete response incl. je kast/speakers.
Meer vragen zijn altijd welkom.
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Hallo Matthijs,Matthijs_Hypex schreef:Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
Omdat hier veel mensen met Arta meten zou het wel fijn zijn als direct de data van Arta ingelezen kan worden en Hypex dat kan aanpassen of als optie kan toevoegen. Arta exporteert het overigens als .txt file
Ik heb een nul meting (vlakke respons van mijn audiokaart) als voorbeeld ter informatie bijgevoegd. Het maximum van de impuls ligt daarbij op 6,271 ms. Ik krijg bij de nieuwe versie 2.1 die ik vanmiddag heb gedownload een foutmelding (Win-XP) die ik bij eerdere versies niet kreeg:
Socket error #10013
Acces Denied
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 01 jan 2011, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Grrrr, me losgerukt uit familiebezoek om in een rustig huis met de AS2.100 te gaan stoeien, kan ik het USB-kabeltje niet vinden.
- Perrin1710
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
- Locatie: Volendam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug) 
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Ja, ik snap ook niet waarom Hypex daarvoor zo'n rare/ongebruikelijke A-A kabel heeft genomen i.p.v. een normale A-B kabel ???Perrin1710 schreef:Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug)
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Bedankt voor de file. Deze is (helaas handmatig) vrij eenvoudig om te zetten.Pjotr schreef:Hallo Matthijs,Matthijs_Hypex schreef:Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
Omdat hier veel mensen met Arta meten zou het wel fijn zijn als direct de data van Arta ingelezen kan worden en Hypex dat kan aanpassen of als optie kan toevoegen. Arta exporteert het overigens als .txt file
Ik heb een nul meting (vlakke respons van mijn audiokaart) als voorbeeld ter informatie bijgevoegd. Het maximum van de impuls ligt daarbij op 6,271 ms. Ik krijg bij de nieuwe versie 2.1 die ik vanmiddag heb gedownload een foutmelding (Win-XP) die ik bij eerdere versies niet kreeg:
Socket error #10013
Acces Denied
Excel2003:
1) (left)ALT+a + n + i (Data>>Externe gegevens importeren>> Gegevensbron selecteren)
2) Selecteerd "flat.txt"
3) Zet "Oorspronkelijke gegevenstype" op "Vaste breedte"
4) Importeren starten bij rij "5". Hiermee verwijder je de eerste 4 header lijnen
5) Volgende
6) Sleep de pijl naar de eerste "0" van de amplitude, teken 16
7) Volgende
9) Voltooien
10) verwijder kolom A
11) Opslaan als "naam.txt'
Klaar.
Heb je nog problemen met de Socket error? Het is mogelijk een internet probleem geweest. We halen de laatste helpfile van onze server af dus als je computer geen verbinding heeft of niet kan maken met onze server dan geeft hij een error. We gaan dit netjes afhandelen.
- Bijlagen
-
- Arta.txt
- Arta formaat
- (490.01 KiB) 73 keer gedownload
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Is inderdaad ongebruikelijk maar is destijds gekozen vanwege tijdgebrek en daar er geen solide mini-USB connector te vinden was. Gelukkig zijn deze er nu wel dus we hopen bij de volgende update over te gaan op mini USB.Pjotr schreef:Ja, ik snap ook niet waarom Hypex daarvoor zo'n rare/ongebruikelijke A-A kabel heeft genomen i.p.v. een normale A-B kabel ???Perrin1710 schreef:Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
graag, want ik zet altijd WLAN uit als ik met audio bezig ben op m'n laptopMatthijs_Hypex schreef:...Het is mogelijk een internet probleem geweest. We halen de laatste helpfile van onze server af dus als je computer geen verbinding heeft of niet kan maken met onze server dan geeft hij een error. We gaan dit netjes afhandelen.
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Bedankt Matthijs voor het antwoord.
De file editen is niet een probleem, dat doe ik gewoon met een tekst editor in "block" mode. Het is op zich verder geen probleem maar als we die slag over kunnen slaan ...
Aan de ander kant zijn er zoveel verschillende formaten dat ik mij wel kan voorstellen dat jullie andere prioriteiten hebben. Het platte format zoals jullie het nu hanteren is wel het meest universeel.
De file editen is niet een probleem, dat doe ik gewoon met een tekst editor in "block" mode. Het is op zich verder geen probleem maar als we die slag over kunnen slaan ...
Aan de ander kant zijn er zoveel verschillende formaten dat ik mij wel kan voorstellen dat jullie andere prioriteiten hebben. Het platte format zoals jullie het nu hanteren is wel het meest universeel.
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
PB verstuurd.Perrin1710 schreef:Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug)
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Nou, de avond voor ik naar Perrin1710/Jan ging, vond ik het USB-snoer tussen de speeltjes van de katten... Ik heb toen alsnog het apparaat aan de praat gekregen en gewoon in kunnen stellen. Ik weet niet precies wat ik anders heb gedaan, maar... ik heb wel goed opgelet en onthouden hoe ik het de laatste keer heb gedaan!
Voor nu even op gehoor en op herinnering van eerdere metingen ingesteld en de eerste indrukken van het apparaat zijn uitstekend. Iets ruis vlak voor de speakers, maar op enige afstand niets hoorbaar. Verder geen rare geluiden of plops. Klank is bij mij thuis nu nog even moeilijk te beoordelen, omdat ik de luidsprekers nog niet goed gefilterd heb.
Gelukkig ben ik de volgende dag wel bij Perrin1710/Jan langsgegaan om te luisteren. Was zeer benieuwd naar wat hij gebouwd had en hoe de Hypex apparaten het bij hem doen. Ik ga nu geen uitgebreide review schrijven, het is wat laat op de avond, maar het klonk in ieder geval super. Ik concludeer dat de Hypex modules die ruimte voor prestatie bieden.
Voor nu even op gehoor en op herinnering van eerdere metingen ingesteld en de eerste indrukken van het apparaat zijn uitstekend. Iets ruis vlak voor de speakers, maar op enige afstand niets hoorbaar. Verder geen rare geluiden of plops. Klank is bij mij thuis nu nog even moeilijk te beoordelen, omdat ik de luidsprekers nog niet goed gefilterd heb.
Gelukkig ben ik de volgende dag wel bij Perrin1710/Jan langsgegaan om te luisteren. Was zeer benieuwd naar wat hij gebouwd had en hoe de Hypex apparaten het bij hem doen. Ik ga nu geen uitgebreide review schrijven, het is wat laat op de avond, maar het klonk in ieder geval super. Ik concludeer dat de Hypex modules die ruimte voor prestatie bieden.
- Perrin1710
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
- Locatie: Volendam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Vandaag mijn nieuwe Ixos Powerstation Studio opgehaald en aangesloten. Gevoelsmatig inderdaad nog iets meer transparantie, maar dat is best moeilijk te bepalen met de AS2.100 versterkers. Stroom eraf en de instellingen zijn verdwenen! Dat is toch wel onhandig; echt een 'must have voor de volgende versie Hypex!
Ook vandaag een test gedaan met de consumentenversie van Astoundsound. Indrukwekkend hoe het de stage verruimd. Voor mijn opzet toch wel handig omdat mijn speakers aan de wand staan. Kijk op http://www.ultimateavmag.com voor een interview en uitleg over de techniek.
Ook vandaag een test gedaan met de consumentenversie van Astoundsound. Indrukwekkend hoe het de stage verruimd. Voor mijn opzet toch wel handig omdat mijn speakers aan de wand staan. Kijk op http://www.ultimateavmag.com voor een interview en uitleg over de techniek.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Als je instellingen verdwijnen als de stroom er af gaat, is er iets mis. Als dat zo zo zijn dan heb ik naar een paar ongefilterde Nescio's van Rumoh zitten luisteren. En dat was zeker niet het geval 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
idd, instellingen horen gewoon bewaard te worden met de stroom er af
- Perrin1710
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
- Locatie: Volendam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Met 'stroom er af' bedoel ik natuurlijk niet het in standby zetten. Echt stekkers eruit. Ik heb eerder begrepen dat dan de filter instellingen en die van je controlpanel niet bewaard blijven. Ik moest in ieder geval weer aan het installeren.
Overigens wel een update t.a.v. de stroomvoorziening. De Ixos heeft een voorziening om de polariteit te controleren. Wat bleek; de AS2.100 is best gevoelig voor de juiste polariteit! Waar je het vooral merkt is de ruisvloer. Die is bij 'schone stroom' en de juiste polariteit significant lager. Mocht je dus redelijk wat ruis ervaren; even stekker omdraaien kan al flinke verbetering opleveren.
Gisteravond nog even wat langer kunnen luisteren. De Powerstation geeft idd meer rust in het audiobeeld. Toch een dun gordijntje weggetrokken. Mooi apparaat met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Aanbevolen.
Overigens wel een update t.a.v. de stroomvoorziening. De Ixos heeft een voorziening om de polariteit te controleren. Wat bleek; de AS2.100 is best gevoelig voor de juiste polariteit! Waar je het vooral merkt is de ruisvloer. Die is bij 'schone stroom' en de juiste polariteit significant lager. Mocht je dus redelijk wat ruis ervaren; even stekker omdraaien kan al flinke verbetering opleveren.
Gisteravond nog even wat langer kunnen luisteren. De Powerstation geeft idd meer rust in het audiobeeld. Toch een dun gordijntje weggetrokken. Mooi apparaat met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Aanbevolen.
- Perrin1710
- Berichten: 41
- Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
- Locatie: Volendam
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Mijn vrouw kwam vanochtend overigens wel met een terechte opmerking: 'als je niet zo handig met av-apparatuur bent, dan zou je toch helemaal gek worden van die dingen!' Ze heeft een punt; ik ben natuurlijk een enthousiasteling (en jullie ook). Als ik voor iemand anders echter speakers zou bouwen met de AS2.100 modules erin, dan zou ik nog wel een keer extra nadenken. Als het werkt, dan is de kwaliteit echt top, maar als het niet werkt, dan komt een leek er echt niet uit. Belangrijkste. punt daarin vind ik de software. Deze is zeker niet intuïtief en foolproof. Je moet echt stap voor stap de niet leesbare beschrijving volgen anders verlies je steeds instellingen. Vervolgens wordt het een trial & error verhaal. Ik bied overigens met alle plezier mijn medewerking aan aan de heren van hypex om gewoon vanuit het perspectief van een gebruiker mee te denken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
ook met stekker er uit moeten de instellingen bewaard blijven
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen
Precies!Henkjan schreef:ook met stekker er uit moeten de instellingen bewaard blijven
