Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Die impuls responsies zijn alleen maar een onderliggend template voor de frequentie responsie om je filters goed te kunnen ontwerpen. Dat moet je toch verder zelf doen met de hand, de software doet verder niets met die impuls responsies die je invoert.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Check ook even of je alle settings in je controlpannel goed hebt staan. Zie mijn probleem en oplossing eerder in deze thread. De 'Master position' opties worden pas getoond als een keuze maakt in de box 'setup select'. Zolang je dat niet hebt gedaan weet de DSP geen raad met het signaal.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Je zegt
Wegens een computerprobleem lukt het nu niet om een impulse response te genereren
.

Hoe doe je dat gewoonlijk? Ik heb al eens gezocht op internet naar impulsmetingen voor mijn gebruikte speakers (zodat ik die als referentie kon gebruiken), maar kon die niet vinden. Ik heb nu geen impulsinstellingen gedaan in mijn dsp, speakers zitten helemaal in elkaar en ik heb geen zin om ze uit elkaar te halen. Toch lijkt het mij aardig om hier eens mee te experimenteren.

hulp welkom!
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Met meetsoftware, onder andere ARTA (hier volgens mij meest gebruikt), maar ook Holmimpulse of Room EQ Wizard. Er zijn er meer, maar dit zijn een aantal gratis alternatieven. Ik gebruikte ATB om mee te meten, maar die werkt niet met impulse response. Om de filter software van Hypex te kunnen gebruiken, wil ik aan de impulse response. Maar als dat niet nodig is, weet ik niet of ik omschakel.

Ik ben nieuwsgierig wat er nu aan de hand is. Als ik er alsnog niet uitkom, zal ik wel een paar screenshots posten. Dan kunnen jullie zien welke settings dan eventueel verkeerd zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Kan ATB geen impuls responsies exporteren? Enige gratis programma wat ik ken is REW. Maar dat exporteert alleen in .wav format.

Wat je nodig hebt is een impuls responsie file in plat ASCII met simpel een lijst van sample waarden. In Arta doe je dat door de gemeten impuls responsie als text file in MLSSA format te exporteren, dan met een text editor de eerste 3 info regels weg te halen en de file extensie .txt te veranderen in .dat. De filter software zou ook files met de extensie .txt moeten vinden maar bij mij doet het dat niet (bug?).

Met de probeer versie van Arta kun wel impuls responsies meten maar verder geen files saven/exporteren. Daarvoor heb je een licentie nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

bij de vorige versie van de Hypex sw (sindsdien niet meer mee gewerkt) moest je er ook nog voor zorgend at de meting gedaan was met 48kHz, weet niet of dat nu ook nog zo is. tevens was het format van de file met impulsdata zo dat er alleen de impuls data in mocht staan, en niet (zoals Arta exporteert) ook de tijd. die kolom moet je dan met een spreadsheet prog er uit halen.

maar er waren diverse verbeteringen op komst voor de software, o.a. het kunnen importeren van een frequentie response (.frd bestand), dus ik denk dat we het beste het antwoord van Jan-Willem of Matthijs kunnen afwachten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
bij de vorige versie van de Hypex sw (sindsdien niet meer mee gewerkt) moest je er ook nog voor zorgend at de meting gedaan was met 48kHz, weet niet of dat nu ook nog zo is. tevens was het format van de file met impulsdata zo dat er alleen de impuls data in mocht staan, en niet (zoals Arta exporteert) ook de tijd. die kolom moet je dan met een spreadsheet prog er uit halen.
De vorige versie? Ik ken alleen de versie die nu op de site staat en dat is volgens mij dezelfde als de "vorige" versie :?

I.i.g. als je in ARTA exporteert in MLSSA format dan hoef je die toer met een spreadsheet niet uit te halen, dan staat er alleen de impuls data in. Alleen moet je dan de eerste 3 regels nog weg halen. Dan werkt het bij mij. Die 48 KHz is i.d.d. verwarrend, ik meet daarmee i.i.g. wel. Maar je kunt wel een andere sample rate opgeven.

[edit]
Wat wel zo is, is dat in MLSSA format de file genormaliseerd is op het maximum van de impuls. Dat is niet zo als je hem als standaard (Arta) ASCII exporteert, dan zijn staan er de absolute waarden in. Dus als je tweet en woef apart meet moet je het op de manier doen als Henkjan aangeeft anders ben je de onderlinge absolute SPL verhouding kwijt.
[/edit]

Wat meer helderheid/uitleg van de kant van Hypex is welkom.
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

De update voor frd formaat is helaas nog niet doorgevoerd.

Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
De gemeten samplerate kan onder settings worden ingesteld. Deze staat standaard op 48k maar kan gewoon worden aangepast.

De software doet inderdaad niet actief iets met de geimporteerde metingen. De gebruiker moet dus zelf naar wens het geheel vlak trekken, dit is te bekijken door de functie "show sum" aan te vinken. De zwarte lijn geeft nu de complete response incl. je kast/speakers.

Meer vragen zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Matthijs_Hypex schreef:
Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
Hallo Matthijs,

Omdat hier veel mensen met Arta meten zou het wel fijn zijn als direct de data van Arta ingelezen kan worden en Hypex dat kan aanpassen of als optie kan toevoegen. Arta exporteert het overigens als .txt file

Ik heb een nul meting (vlakke respons van mijn audiokaart) als voorbeeld ter informatie bijgevoegd. Het maximum van de impuls ligt daarbij op 6,271 ms.
Flat.zip
(219 KiB) 60 keer gedownload
Ik krijg bij de nieuwe versie 2.1 die ik vanmiddag heb gedownload een foutmelding (Win-XP) die ik bij eerdere versies niet kreeg:

Socket error #10013
Acces Denied
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 01 jan 2011, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Grrrr, me losgerukt uit familiebezoek om in een rustig huis met de AS2.100 te gaan stoeien, kan ik het USB-kabeltje niet vinden.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug) O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Perrin1710 schreef:
Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug) O:)
Ja, ik snap ook niet waarom Hypex daarvoor zo'n rare/ongebruikelijke A-A kabel heeft genomen i.p.v. een normale A-B kabel ??? :?
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Pjotr schreef:
Matthijs_Hypex schreef:
Meetsoftware als Clio meten de impulse response. Om deze bestanden in te kunnen lezen in HFD moet de overige informatie worden weggehaald, dus inderdaad een header met info is niet te lezen evenals een kolom met "Time" en "Imag Pa". Als hier varianten op zijn kan er altijd naar onze support of naar Jan-Willem of mij gemaild worden, dan zorgen wij voor een passende omzetting.
Hallo Matthijs,

Omdat hier veel mensen met Arta meten zou het wel fijn zijn als direct de data van Arta ingelezen kan worden en Hypex dat kan aanpassen of als optie kan toevoegen. Arta exporteert het overigens als .txt file

Ik heb een nul meting (vlakke respons van mijn audiokaart) als voorbeeld ter informatie bijgevoegd. Het maximum van de impuls ligt daarbij op 6,271 ms.
De bijlage Flat.zip is niet meer beschikbaar
Ik krijg bij de nieuwe versie 2.1 die ik vanmiddag heb gedownload een foutmelding (Win-XP) die ik bij eerdere versies niet kreeg:

Socket error #10013
Acces Denied
Bedankt voor de file. Deze is (helaas handmatig) vrij eenvoudig om te zetten.
Excel2003:
1) (left)ALT+a + n + i (Data>>Externe gegevens importeren>> Gegevensbron selecteren)
2) Selecteerd "flat.txt"
3) Zet "Oorspronkelijke gegevenstype" op "Vaste breedte"
4) Importeren starten bij rij "5". Hiermee verwijder je de eerste 4 header lijnen
5) Volgende
6) Sleep de pijl naar de eerste "0" van de amplitude, teken 16
7) Volgende
8) Selecteer kolom 2 en zet gegevenstype op "Tekst"
9) Voltooien
10) verwijder kolom A
11) Opslaan als "naam.txt'
Klaar.


Heb je nog problemen met de Socket error? Het is mogelijk een internet probleem geweest. We halen de laatste helpfile van onze server af dus als je computer geen verbinding heeft of niet kan maken met onze server dan geeft hij een error. We gaan dit netjes afhandelen.
Bijlagen
Arta.txt
Arta formaat
(490.01 KiB) 73 keer gedownload
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Hypex_support »

Pjotr schreef:
Perrin1710 schreef:
Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug) O:)
Ja, ik snap ook niet waarom Hypex daarvoor zo'n rare/ongebruikelijke A-A kabel heeft genomen i.p.v. een normale A-B kabel ??? :?
Is inderdaad ongebruikelijk maar is destijds gekozen vanwege tijdgebrek en daar er geen solide mini-USB connector te vinden was. Gelukkig zijn deze er nu wel dus we hopen bij de volgende update over te gaan op mini USB.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

Matthijs_Hypex schreef:
...Het is mogelijk een internet probleem geweest. We halen de laatste helpfile van onze server af dus als je computer geen verbinding heeft of niet kan maken met onze server dan geeft hij een error. We gaan dit netjes afhandelen.
graag, want ik zet altijd WLAN uit als ik met audio bezig ben op m'n laptop :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

Bedankt Matthijs voor het antwoord.

De file editen is niet een probleem, dat doe ik gewoon met een tekst editor in "block" mode. Het is op zich verder geen probleem maar als we die slag over kunnen slaan ... :)

Aan de ander kant zijn er zoveel verschillende formaten dat ik mij wel kan voorstellen dat jullie andere prioriteiten hebben. Het platte format zoals jullie het nu hanteren is wel het meest universeel.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Perrin1710 schreef:
Ivo, ik heb er nog wel een voor je liggen. Met de auto ben je dan 10 minuten kwijt (heen en terug) O:)
PB verstuurd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Nou, de avond voor ik naar Perrin1710/Jan ging, vond ik het USB-snoer tussen de speeltjes van de katten... Ik heb toen alsnog het apparaat aan de praat gekregen en gewoon in kunnen stellen. Ik weet niet precies wat ik anders heb gedaan, maar... ik heb wel goed opgelet en onthouden hoe ik het de laatste keer heb gedaan! :lol:

Voor nu even op gehoor en op herinnering van eerdere metingen ingesteld en de eerste indrukken van het apparaat zijn uitstekend. Iets ruis vlak voor de speakers, maar op enige afstand niets hoorbaar. Verder geen rare geluiden of plops. Klank is bij mij thuis nu nog even moeilijk te beoordelen, omdat ik de luidsprekers nog niet goed gefilterd heb.

Gelukkig ben ik de volgende dag wel bij Perrin1710/Jan langsgegaan om te luisteren. Was zeer benieuwd naar wat hij gebouwd had en hoe de Hypex apparaten het bij hem doen. Ik ga nu geen uitgebreide review schrijven, het is wat laat op de avond, maar het klonk in ieder geval super. Ik concludeer dat de Hypex modules die ruimte voor prestatie bieden.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Vandaag mijn nieuwe Ixos Powerstation Studio opgehaald en aangesloten. Gevoelsmatig inderdaad nog iets meer transparantie, maar dat is best moeilijk te bepalen met de AS2.100 versterkers. Stroom eraf en de instellingen zijn verdwenen! Dat is toch wel onhandig; echt een 'must have voor de volgende versie Hypex!
Ook vandaag een test gedaan met de consumentenversie van Astoundsound. Indrukwekkend hoe het de stage verruimd. Voor mijn opzet toch wel handig omdat mijn speakers aan de wand staan. Kijk op http://www.ultimateavmag.com voor een interview en uitleg over de techniek.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Leeuwarden »

Als je instellingen verdwijnen als de stroom er af gaat, is er iets mis. Als dat zo zo zijn dan heb ik naar een paar ongefilterde Nescio's van Rumoh zitten luisteren. En dat was zeker niet het geval :-)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

idd, instellingen horen gewoon bewaard te worden met de stroom er af
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Met 'stroom er af' bedoel ik natuurlijk niet het in standby zetten. Echt stekkers eruit. Ik heb eerder begrepen dat dan de filter instellingen en die van je controlpanel niet bewaard blijven. Ik moest in ieder geval weer aan het installeren.

Overigens wel een update t.a.v. de stroomvoorziening. De Ixos heeft een voorziening om de polariteit te controleren. Wat bleek; de AS2.100 is best gevoelig voor de juiste polariteit! Waar je het vooral merkt is de ruisvloer. Die is bij 'schone stroom' en de juiste polariteit significant lager. Mocht je dus redelijk wat ruis ervaren; even stekker omdraaien kan al flinke verbetering opleveren.

Gisteravond nog even wat langer kunnen luisteren. De Powerstation geeft idd meer rust in het audiobeeld. Toch een dun gordijntje weggetrokken. Mooi apparaat met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Aanbevolen.
Gebruikersavatar
Perrin1710
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 11 jan 2010, 10:41
Locatie: Volendam

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Perrin1710 »

Mijn vrouw kwam vanochtend overigens wel met een terechte opmerking: 'als je niet zo handig met av-apparatuur bent, dan zou je toch helemaal gek worden van die dingen!' Ze heeft een punt; ik ben natuurlijk een enthousiasteling (en jullie ook). Als ik voor iemand anders echter speakers zou bouwen met de AS2.100 modules erin, dan zou ik nog wel een keer extra nadenken. Als het werkt, dan is de kwaliteit echt top, maar als het niet werkt, dan komt een leek er echt niet uit. Belangrijkste. punt daarin vind ik de software. Deze is zeker niet intuïtief en foolproof. Je moet echt stap voor stap de niet leesbare beschrijving volgen anders verlies je steeds instellingen. Vervolgens wordt het een trial & error verhaal. Ik bied overigens met alle plezier mijn medewerking aan aan de heren van hypex om gewoon vanuit het perspectief van een gebruiker mee te denken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

ook met stekker er uit moeten de instellingen bewaard blijven
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef:
ook met stekker er uit moeten de instellingen bewaard blijven
Precies! :mrgreen:
Plaats reactie