Wat voor standpunt je hebt, maakt niet uit Jeroen.
Dat het een confrontatie oplevert maakt ook nog niet eens uit.
Waar het om gaat zijn argumenten die iemand geeft en die voor een ander toetsbaar zijn.
Zodat hij dus precies dezelfde ervaring kan krijgen als de ander.
Enkel komen met argumenten dat iemand iets toch echt lijkt te horen is dan ook iets waar de ander helemaal niks mee kan.
Een waarneming is per definitie onbetrouwbaar.
Maar dat is ook niet echt boeiend.
Het gaat namelijk om de maat hoe betrouwbaar iets is.
En daar zit het knelpunt.
Je wilt namelijk zo min mogelijk dingen hebben die je resultaat kunnen beïnvloeden.
Bij luisteren naar muziek zijn er nogal wat dingen die het resultaat dusdanig beïnvloeden dat het uiterst onbetrouwbaar wordt.
Het feit dat niet ieder mens hetzelfde waarneemt, geeft overigens al aan dat een mens een onbetrouwbaar meetapparaat is.
Echter kan gevoel bij sommigen sterker zijn dan ratio.
Stel nu dat iets het keihard bewezen is, dan nog nemen deze mens het niet zomaar aan.
Zeker niet als er meerdere mensen zijn met hetzelfde gevoel.
Deze groep kan bv ook nog groter worden gemaakt doordat er allerlei commerciële bedrijven er baat bij hebben.
Mensen zijn immers heel goed te manipuleren.
Nouja, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts. (uiteindelijk kom je dan op de zin van het geloof terecht)
Waar het bij mij in dergelijke discussies om gaat, is dat men simpelweg niet ingaat op argumenten en deze dus ontwijkt.
Argumenten die bijvoorbeeld reactie zijn op toch wel heftige en belangrijke statements die iemand maakt.
@]eep
Sorry, dat was een ordinaire vorm van "type-tyfus"
Aan de andere kant moet je denk ik wel prima kunnen begrijpen waar ik het over heb.
Dat is namelijk prima uit de rest van de tekst te halen.
Waar het om ging is dat jij zei (en je vond dat een belangrijk punt):
Als je er al bij voorbaat van uitgaat dat iets niet waarneembaar is zul je het ook nooit gaan bewijzen.
Waar ik mijn reactie op gaf dat het gewoon echt onzin is.
Daar heb ik verder helemaal niets meer van vernomen.
Dat vind ik wel frappant, aangezien het toch wel een heftig statement was dat je daar maakte.
waar ik mij aan moet gaan onderwerpen, er aan mijn oren getwijfeld wordt, of erger; aan mijn verstandelijke vermogens
Er is toch niks mis met af en toe kritisch naar jezelf te kijken?
Mijn oren vertrouw ik namelijk voor geen cent. Of beter gezegd, het brein dat allerlei dingen manipuleert voor mij.
Maar goed ik heb het er maar mee te doen

Een verstandelijk vermogen/gezond verstand vind ik persoonlijk een middeleeuws achterhaalt argument.
Er zijn zoveel voorbeelden te noemen die snoeihard tegen dat verstandelijk vermogen/gezond verstand in gaan.
ps.
Jeetje, toch nog een lange post en zijn we toch weer aan het discussiëren