[longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Nah, Ik zou me er niet te druk om maken.....
:lol:

en wat betreft het wattage?

Pass zegt: "With the exception of R1, all the resistors are ¼ watt"

Maar als ik die bestellijst van DigiKey bekijk dan zijn alle resistors 0.5 watt? Is dat geen probleem zolang de weerstandswaarde in Ohm maar overeenkomt? Mag ik bijvoorbeeld ook 1 watters gebruiken?

een weerstand van 3 watt zal ik dan natuurlijk niet vervangen door één van 0.25 watt he :wink:

Want dat maakt het bestellen er natuurlijk een stuk makkelijker op :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Ah!buis »

Goeienavond altegader,
zeg M-A als je er zo weinig van weet ben je wel aan de wolven overgeleverd :shock:
Per voorversterker moeten er twee ongeveer dezelfde FETs gebruikt worden,als je niet eens weet wat dat is,hoe moet dat dan aflopen :roll: sterkte gewenst :!:
Als,zoals rayS beweert,metaalfilm en koolweerstanden bijna evenveel kosten dan idd het eerste.(het beste)
Heb 's gekeken naarwaar Jan Ljouwerd me voor die Pass verwees.Wel daar moet ik 's over denken,dat Engels ligt me niet zo.
Ook al in 't Frans geprobeerd,en de nodige(onbedoelde) bokken geschoten,en ze waren niet te vreten :-&
Anne

Zie net de watt vraag :?:
0,5W is ok,alleen iets groter.Alleen voor R1 voor de zekerheid 1W,hoewel vermoedelijk niet nodig maar kan geen kwaat.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Komt wel goed, Anne :lol:

Gelukkig is mijn fries een stuk beter dan mijn frans :wink:

Bedankt voor de 0.5watt-bijdrage, ik kan nu makkelijker op conrad.nl mijn R's bij elkaar sprokkelen, want die 1M ohm hadden ze bijvoorbeeld niet in 0.25watt :( .....wel in 0.6 watt gelukkig!

R1 is volgens het schema 1 ohm en 3Watt, dus niet 1 Watt. Ik neem aan dat ik een R niet een lagere waarde in watt's mag toekennen maar een stukje omhoog wel. Correct?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
Pass zegt: "With the exception of R1, all the resistors are ¼ watt"
Maar als ik die bestellijst van DigiKey bekijk dan zijn alle resistors 0.5 watt? Is dat geen probleem zolang de weerstandswaarde in Ohm maar overeenkomt? Mag ik bijvoorbeeld ook 1 watters gebruiken?
0.25 of 0.5 maakt niet uit. het is maar laagvermogen signaal. 1 watt zou ik niet gebruiken, die gaan niet op de print passen, vermoed ik.
MechanicalAnimal schreef:
een weerstand van 3 watt zal ik dan natuurlijk niet vervangen door één van 0.25 watt he :wink:

Nee, dat is niet verstandig, die zit in de voedingslijn en kan wel warm worden.

Ah!buis schreef:
zeg M-A als je er zo weinig van weet ben je wel aan de wolven overgeleverd :shock:
Per voorversterker moeten er twee ongeveer dezelfde FETs gebruikt worden,als je niet eens weet wat dat is,hoe moet dat dan aflopen :roll: sterkte gewenst :!:
En dat is juist het nut en de grote kracht van dit forum, om elkaar te helpen. :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Ah!buis »

Die R1 hangt af van de spanning waar dit ding aan wordt gehangen.Als het 18V is,zoals voorgesteld(hoeft niet),zou ik daar 470ohm zetten,1/2W is genoeg.Je moet na die weerstand zo'n 12-15V overhouden.Als ik weet vanuit welke spanning je het zaakje gaat voeden kan er wel een aangepaste waarde aangegeven worden.
Die 1 ohm,en dan nog wel 3W,is zo raar,slaat nergens op zal wel een drukfout zijn. :?
Anne
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Fijn jongens!

Nu kan ik die metaalfimweerstanden eens bij elkaar sprokkelen :D
Leeuwarden schreef:
Heb ook het ding eerst gebruikt met twee 9V batterijtjes. Gaat prima. Kan je dan bepalen of je een tientje uit gaat geven voor een muurwrat.
en wéér wat geleerd :lol: muurwrat = wallwart = onnodige stekker in je muur :mrgreen:

ik kwam de term ineens op DIYaudio tegen toen viel het kwartje :lol:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door scanspeakman »

Persoonlijk zou ik me gewoon netjes aan de BOM houden. 0,25w metaalfilm is simpel te krijgen. Begrijp niet helemaal dat digikey niet de juist weerstanden heeft. Kijk ook bij farnell. Daar kan je tegenwoordig vanaf 50 euri als particulier bestellen. En een enorme keuze; als je bv dale weerstanden wil hebben kan je ze daar krijgen.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

scanspeakman schreef:
Persoonlijk zou ik me gewoon netjes aan de BOM houden. 0,25w metaalfilm is simpel te krijgen. Begrijp niet helemaal dat digikey niet de juist weerstanden heeft. Kijk ook bij farnell. Daar kan je tegenwoordig vanaf 50 euri als particulier bestellen. En een enorme keuze; als je bv dale weerstanden wil hebben kan je ze daar krijgen.

Scanspeakman
Hoi David,

De BOM op diyaudio riep bij mij ook al vraagtekens op. De meeste weerstanden dienen 1/4watters te zijn maar de digikey-productlinken laten allemaal 0.5-watters zien.

Bij Farnell hebben ze de weerstanden uit de BOM, alleen voor die FishayDale's komt er €25,- bij vanwege bestelling uit amerika, vaag gedoe. Bij Digikey bestellen is erg duur vanwege de hoge verzendkosten, zo'n 30 euro voor krap 6 dollar aan onderdelen :-# .
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door dre »

en rs-components?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

dre schreef:
en rs-components?
as we speak.......
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

WEERSTANDEN
R1..............1 Ohm........3 watt

klik

R2..............10K Ohm......0.25 watt
R3..............10K Ohm......0.25 watt

klik

R4..............15K Ohm......0.25 watt

klik

R100............1M Ohm......0.25 watt
R200............1M Ohm......0.25 watt
R101............1M Ohm......0.25 watt
R201............1M Ohm......0.25 watt
R103............1M Ohm......0.25 watt
R203............1M Ohm......0.25 watt

klik

R102............1K Ohm......0.25 watt
R202............1K Ohm......0.25 watt
R104............1K Ohm......0.25 watt
R204............1K Ohm......0.25 watt

klik

R105............221K Ohm....0.25 watt
R205............221K Ohm....0.25 watt

klik

Alles metaalfilm, juiste wattage en weerstand en Ohm en ook nog eens < 1% tolerantie :rock: .

Ik zou het zeer waarderen als iemand nog even 't bovenstaande kan controleren, just to be sure. Je weet maar nooit of ik iets over het hoofd zie :-#
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 24 dec 2010, 15:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Die R1 hangt af van de spanning waar dit ding aan wordt gehangen.Als het 18V is,zoals voorgesteld(hoeft niet),zou ik daar 470ohm zetten,1/2W is genoeg.Je moet na die weerstand zo'n 12-15V overhouden.Als ik weet vanuit welke spanning je het zaakje gaat voeden kan er wel een aangepaste waarde aangegeven worden.
Die 1 ohm,en dan nog wel 3W,is zo raar,slaat nergens op zal wel een drukfout zijn. :?
Anne
Dan kan je er toch beter een 7812 of 15 achter zetten in plaats van die weerstand? of nog beter: een 317.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
Alles metaalfilm, juiste wattage en weerstand en Ohm en ook nog eens < 1% tolerantie :rock: .

Ik zou het zeer waarderen als iemand nog even 't bovenstaande kan controleren, just to be sure. Je weet maar nooit of ik iets over het hoofd zie :-#
Wat heeft het voor zin om weerstanden te nemen van 0.1%? mijns inziens kan je je poen beter stoppen in een paar goede (ont) koppelcondensatoren of elko's van Panasonic of Elna.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Wat heeft het voor zin om weerstanden te nemen van 0.1%? mijns inziens kan je je poen beter stoppen in een paar goede (ont) koppelcondensatoren of elko's van Panasonic of Elna.
Ray,

Mijn simpele gedachtengang is: als het kan neem ik nauwkeuriger. Dat kan toch alleen maar beter zijn?

De metaalfilmweerstanden in de zoekresultaten gingen tot 5% of zelfs 10%, daar waar mogelijk heb ik gewoon de kleinste tolerantie gezocht. Tevens kwam de maatvoering beter overeen met de originele BOM van DIgiKey.

Het prijsverschil is minimaal, de duurste weerstand is 3 euro voor 5 stuks. Van €0.60 voor een weerstandje lig ik niet wakker als dat gewoon een goed onderdeel is.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op ma 20 dec 2010, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Ik ben het met Ray eens. Het is niet zinvol om 0,1% weerstanden te nemen... Ik heb het niet gecontroleerd maar ik neem aan dat je waarden kloppen met wat het moet zijn.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

okay, begrijpelijk, maar dan ff een simpele vraag:

Als ik op RS zoek naar de juiste weerstand dan vind ik z'n 9 - 12 zoekresultaten. Daartussen zitten weerstanden die per 50/100/1000 gekocht moeten worden. Ook zijn er weestanden (van bijv. VishayDale) die niet op voorraad zijn en er per bestelling €25 euro bovenop komt.
Die vallen dus allemaal af, logischerwijs.

voorbeeldje zoekresultaten 15K Ohm/0.25 watt klik

1. koolfimweerstand
2. te groot formaat, 7.2mm (BOM laat 6.10 mm zien)
3. koolfilmweerstand
4. koolfilmweerstand
5. mijn keuze :D
6. te groot formaat 7,2mm (BOM laat 6.10 mm zien)

Dus de weerstanden die ik uiteindelijk gekozen heb, hebben de juiste waarde en afmetingen maar zijn 0.1% tolerantie. Dat zo'n weerstand dan 60 cent kost in plaats van 30 cent vind ik niet zo belangrijk.

Enige wat ik me kan bedenken is nog even op 0.5 watt zoeken ipv 0.25 om te kijken naar het prijsverschil, misschien zijn die 0.5watters iets goedkoper.

dus concrete vraag: kan het kwaad dat er nauwkeuriger weerstandjes in gaan dan de 1% tolerantie die in de BOM staan? Als ik jullie kritiek juist begrijp hebben jullie vooral je vraagtekens ivm de kosten?
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 24 dec 2010, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Nee, het kan geen kwaad :-) De juiste waarde is de juiste waarde.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Jij ben snel :lol:

Dan ga ik de rest van de items maar eens opsnorren. Eerst maar eens zien wat in hemelsnaam een diode is, wat die doet en welke ik uiteindelijk moet hebben :mrgreen: Eerst wikipedia maar eens aanslingeren :wink:
Die uit de BOM is bij RS helaas niet op voorraad en kost €25 extra bij bestelling.

't is een hoop werk, maar wel leuk en leerzaam :D .

Ik weet al wel dat een diode een voor en achterkant heeft (of is het onder en boven? :-# ) en dat op het printe de juiste wijze staat aangegeven met een streepje/markering :lol: .

Dank aan allen voor alle hulp weer!!!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

:lol:
Gebruikersavatar
Treb
Berichten: 102
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 10:32
Locatie: Den Haag

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Treb »

MechanicalAnimal schreef:
welke ik uiteindelijk moet hebben
Een 1N914 of een 1N4148
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

hhmmmm.....ik denk dat het deze elco voor C1 en C2 maar eens moet gaan worden :mrgreen:

linkje RS-online

10.000μF @ 25 volt, formaat past op het printje, diameters en afstanden van de leads kloppen.

Treb schreef:
MechanicalAnimal schreef:
welke ik uiteindelijk moet hebben
Een 1N914 of een 1N4148
Thanks zover Treb! Dat is de serie van de diode-soort als ik het goed begrijp? Ik moet er even achter komen welke electrische eigenschappen er precies moeten/mogen gaan lopen en dan ff checken of RS die kan leveren, wel zo handig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door Leeuwarden »

Veel te duur :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door ray5150 »

MechanicalAnimal schreef:
Treb schreef:
MechanicalAnimal schreef:
welke ik uiteindelijk moet hebben
Een 1N914 of een 1N4148
Thanks zover Treb! Dat is de serie van de diode-soort als ik het goed begrijp? Ik moet er even achter komen welke electrische eigenschappen er precies moeten/mogen gaan lopen en dan ff checken of RS die kan leveren, wel zo handig.
:?: :?: :?:

Zoek de verschillen:
1N914_.pdf
(61.08 KiB) 63 keer gedownload
1N4148_.pdf
(62.68 KiB) 36 keer gedownload
Een elektronica handel die geen 1N4148 kan leveren mag niet zo heten, het is de meest standaard diode (samen met de 1N400X) die er is.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] FirstWatt B1 pre-amp: MechanicalAnimal Edition

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Veel te duur :mrgreen:
i know :mrgreen: maar wel 10.000 "vandiekleine-Fjes". Ondanks dat je nog met 1000 uF weg kan komen wou ik de B1 zoveel mogelijk als het origineel opbouwen.

Meer een kwestie van gemoedsrust dus dan wetenschappelijke onderbouwing :D

Net nog ff een schuifmaat tegen de print gehouden en die 25mm diameter wordt misschien iets krap.

Worden die elco's erg warm/heet? Mogen ze dicht naast elkaar/tegen elkaar aanstaan?
ray5150 schreef:
Zoek de verschillen:
1N914_.pdf
1N4148_.pdf
Een elektronica handel die geen 1N4148 kan leveren mag niet zo heten, het is de meest standaard diode (samen met de 1N400X) die er is.
Hoi Ray,

bedenk even dat ik vorige week voor het eerst van het bestaan van een diode hoorde :-#

op wiki zoek ik dan 's ff op wat zo'n ding doet en dan zie ik termen voorbijkomen als “Peak Forward Voltage”, “Peak Reverse Current“ en eenheden waar ik ’t bestaan nog niet van heb durven vermoeden. Als ik op RS-Online dan zoek op "1N914" dan vind ik inderdaad 3 verschillende diodes, met elk dezelfde waarden voor de genoemde electronische eigenschappen.

Tussen de 1N914’s en 1N4148’s onderling zitten wel nog wat verschillen, daar zal ik dus wel naar moeten kijken.

Een 1N4148
laat de volgende waarden zien:

PeakReverseCurrent……………………………….0.025 μA
Maximum Continuous Forward Current….0.2A
Type: Switching Diode

De 1N914’s doen dat iets anders:

PeakReverseCurrent:………………………………5μA
Maximum Continuous Forward Current….0.3A
Type: Ultra Fast Recovery Rectifier

Net als bij de weerstandjes ontbreekt het mij gewoon aan kennis om dus lukraak ergens een “1N914” uit het schap te trekken zonder uit te zoeken of het dan wel de goede is. Ik weet niet of een een diode met 0.025 μA of 5 μA het verschil maakt tussen een spelende B1 en een hoop rook en gesmolten plastic.
Plaats reactie