Leeuwarden schreef:Veel te duur

i know

maar wel 10.000 "vandiekleine-Fjes". Ondanks dat je nog met 1000 uF weg kan komen wou ik de B1 zoveel mogelijk als het origineel opbouwen.
Meer een kwestie van gemoedsrust dus dan wetenschappelijke onderbouwing
Net nog ff een schuifmaat tegen de print gehouden en die 25mm diameter wordt misschien iets krap.
Worden die elco's erg warm/heet? Mogen ze dicht naast elkaar/tegen elkaar aanstaan?
ray5150 schreef:
Zoek de verschillen:
1N914_.pdf
1N4148_.pdf
Een elektronica handel die geen 1N4148 kan leveren mag niet zo heten, het is de meest standaard diode (samen met de 1N400X) die er is.
Hoi Ray,
bedenk even dat ik vorige week voor het eerst van het bestaan van een diode hoorde
op wiki zoek ik dan 's ff op wat zo'n ding doet en dan zie ik termen voorbijkomen als “Peak Forward Voltage”, “Peak Reverse Current“ en eenheden waar ik ’t bestaan nog niet van heb durven vermoeden. Als ik op RS-Online dan zoek op "1N914" dan vind ik inderdaad 3 verschillende diodes, met elk dezelfde waarden voor de genoemde electronische eigenschappen.
Tussen de 1N914’s en 1N4148’s onderling zitten wel nog wat verschillen, daar zal ik dus wel naar moeten kijken.
Een
1N4148
laat de volgende waarden zien:
PeakReverseCurrent……………………………….0.025 μA
Maximum Continuous Forward Current….0.2A
Type: Switching Diode
De
1N914’s doen dat iets anders:
PeakReverseCurrent:………………………………5μA
Maximum Continuous Forward Current….0.3A
Type: Ultra Fast Recovery Rectifier
Net als bij de weerstandjes ontbreekt het mij gewoon aan kennis om dus lukraak ergens een “1N914” uit het schap te trekken zonder uit te zoeken of het dan wel de goede is. Ik weet niet of een een diode met 0.025 μA of 5 μA het verschil maakt tussen een spelende B1 en een hoop rook en gesmolten plastic.