Linfof behuizing met Alpair 6 (afgewerkt en bijna klaar)
Moderator: Beheerdersteam
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Toch wat foto's:
Laatst gewijzigd door Dracoplasm op ma 13 dec 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ahhh dat begint ergens op te lijken .
Je gaat na het bouwen de speaker mooi lakken neem ik aan.
Je gaat na het bouwen de speaker mooi lakken neem ik aan.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ga proberen om een rest stukje te beitsen, te lakken en met lijnolie te behandelen en zien wat het mooiste wordt.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Dat ziet er al veelbelovend uit
, ben erg benieuwd als ze klaar zijn.
Blijf je volgen
Blijf je volgen
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Kleine update:
Luidsprekers zijn eindelijk gearriveerd, dus weer aan de slag.
Luidsprekers zijn eindelijk gearriveerd, dus weer aan de slag.
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door Dracoplasm op ma 13 dec 2010, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
nice.
dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Bedankt!bartsegers schreef:wordt erg fraai!
mooi werk verricht al.
Bij deze foto's ook nog of in de toekomst? Ik kan nu namelijk de lijst knippen/plakken vanaf een ander forum...Henkjan schreef:nice.
dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
ook deze graag. want anders zitten we over een tijdje tegen rode kruisjes aan te kijken, en dat zou zonde zijnDracoplasm schreef:Bij deze foto's ook nog of in de toekomst? Ik kan nu namelijk de lijst knippen/plakken vanaf een ander forum...Henkjan schreef:dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Bas poortje erin gezet. Helaas niet van hout zoals het plan in eerste instantie was, volgende keer beter
Zal alle foto's in de loop van de dagen hier uploaden.
Zal alle foto's in de loop van de dagen hier uploaden.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Vandaag wat geschuurd, hopelijk morgen tijd om de drivers erin te zetten en te gaan luisteren/experimenteren met vulling ed.
De bovenkant werk ik af nadat ik tevreden ben met het geluid.
De bovenkant werk ik af nadat ik tevreden ben met het geluid.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ik begin nu erg aan mezelf te twijfelen, weet je zeker dat dit eiken is? Die tekening ziet er erg fraai uit, ook dat groenige kernhout. Ik zie ook helemaal geen spiegels zoals bij eiken.
Ik zal proberen om niet al te kritisch te zijn. Maar ik zie zelfs op de wazige foto de lijmnaad nog. Laat staan op de bovenkant met het kopse hout. Heb je zulk mooi massief hout en dan maak je geen mooi verstek. Beetje gemiste kans. De skilz heb je wel, je werkt heel netjes.
Ik zal proberen om niet al te kritisch te zijn. Maar ik zie zelfs op de wazige foto de lijmnaad nog. Laat staan op de bovenkant met het kopse hout. Heb je zulk mooi massief hout en dan maak je geen mooi verstek. Beetje gemiste kans. De skilz heb je wel, je werkt heel netjes.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Het is ook geen eiken, maar tulpenhout. Daarnaast hanteer ik de zelfde bouwwijze als het origineel (zie pdf onder mijn 2e commentaar op pagina 1), dit vindt ik ook een leuk effect geven bij het bovenaanzicht. De volgende keer zal er zeker verstek gezaagd worden. Op welke foto zie je de lijmnaad dan nog (op sommige foto's heb ik slechts deels geschuurd als voor/na effect)?]eep schreef:Ik begin nu erg aan mezelf te twijfelen, weet je zeker dat dit eiken is? Die tekening ziet er erg fraai uit, ook dat groenige kernhout. Ik zie ook helemaal geen spiegels zoals bij eiken.
Ik zal proberen om niet al te kritisch te zijn. Maar ik zie zelfs op de wazige foto de lijmnaad nog. Laat staan op de bovenkant met het kopse hout. Heb je zulk mooi massief hout en dan maak je geen mooi verstek. Beetje gemiste kans. De skilz heb je wel, je werkt heel netjes.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Su! Da's erg mooi gedaan! heb je die gaten voor de chassis met zo'n rondzwiepend ding gemaakt? Vond je dat niet een beetje gevaarlijk?
Mooie showcase trouwens, SUPER!
jan
Mooie showcase trouwens, SUPER!
jan
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Wowly schreef:Su! Da's erg mooi gedaan! heb je die gaten voor de chassis met zo'n rondzwiepend ding gemaakt? Vond je dat niet een beetje gevaarlijk?
Mooie showcase trouwens, SUPER!
jan
Ja, een stelbare gatenboor oid geloof ik. Heb een paar proefplaatjes gemaakt, boor op laag mogelijke toeren en ging heel soepel. Had anders een mal moeten maken voor een bovenvrees. Driver is dermate klein dat dit net kon.
Ze staan nu proef te draaien en ben er blij mee. Zal eerst eens aan de slag gaan met demping ed. Norah Jones is bijv. soms enigszins 'schel' - niet lelijk maar net te.
Heb verder wat Jazz varianten beluisterd en meer specifiek Yello en Little Axe. Ben er dus tot op heden behoorlijk gelukkig mee. Nu nog puntjes op de i zetten.
Ik heb ook niet logisch nagedacht. Ik heb de bovenkant open gelaten om zo rustig te kunnen luisteren en aanpassingen te kunnen maken... Het was beter geweest om de onderkant er later in te lijmen, het wordt haast onmogelijk om de bovenkantjes er perfect in te krijgen ben ik bang.
Edit. Toch een foto:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ziet er heel mooi uit
, ik zou me over de bovenkant maar geen zorgen maken, de rest is je ook zeer goed gelukt dus waarom de bovenkant dan niet?
Ben benieuwd of je het geluid helemaal naar je zin krijgt met de demping, blijf het volgen
Ben benieuwd of je het geluid helemaal naar je zin krijgt met de demping, blijf het volgen
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Na een tijd luisteren ben ik toch niet heel gelukkig met het resultaat.
Veel stemmen worden niet correct weer gegeven (bijv. Johnny Cash) en het geluid is erg hard/schel.
Niet heel prettig om naar te luisteren. Ik heb een dik soort bafle materiaal gebruikt maar daardoor slaat het hele stereobeeld dood.
Ik heb nog niet gespeeld met vilt en zal hier binnenkort mee beginnen, maar zal dit iets uitmaken?
Instrumenten klinken over het algemeen erg goed, laag weergave stelt niet veel voor en stemmen zijn dus niet wat ik wil, of nasaal of te scherp...
Tip zijn welkom.
Veel stemmen worden niet correct weer gegeven (bijv. Johnny Cash) en het geluid is erg hard/schel.
Niet heel prettig om naar te luisteren. Ik heb een dik soort bafle materiaal gebruikt maar daardoor slaat het hele stereobeeld dood.
Ik heb nog niet gespeeld met vilt en zal hier binnenkort mee beginnen, maar zal dit iets uitmaken?
Instrumenten klinken over het algemeen erg goed, laag weergave stelt niet veel voor en stemmen zijn dus niet wat ik wil, of nasaal of te scherp...
Tip zijn welkom.
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Heb je hem ook nog gefilterd? Ondanks dat het een breedbander is, wordt een filtertje vaak toegepast om de scherpe hoeken van het geluid aftehalen. In het filter zou je dan ook nog mooi een bafflecorrectie kunnen gebruiken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
een sperkring zal naar verwachting de klank wel goed krijgen, zie bv mijn paasproject van dit jaar.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Dus deze: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... aasprojectHenkjan schreef:een sperkring zal naar verwachting de klank wel goed krijgen, zie bv mijn paasproject van dit jaar.
Is dat dan ook van toepassing voor mij, andere driver en ander kastje? Ik kan niet meten ben ik bang.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
nee, paasproject 2010, die heeft ook de Alpair6. wel een wat smallere kast, dus of de sperkring zo 1op1 overgenomen weet ik niet zeker
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
hier 2 voorbeelden:
als je kan meten is dat natuurlijk het beste, maar ik zou als gok zo denken aan 0.56mH spoel, ~17uF cap, en dan wat spelen met de waarde van de weerstand. ik zou klein beginnen, zo ergens 2ohm, die 6.8 van t AP6 filter lijkt me erg groot.
schel zou die zeker niet mogen klinken, de Alpair6 is zeer neutraal
schel zou die zeker niet mogen klinken, de Alpair6 is zeer neutraal
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ik ga straks de onderdelen bestellen. Maar wat zal dit 'precies' teweeg brengen. Wat voor verschil kan ik verwachten door gebruik te maken van zo'n filter, of te wel wat doet het precies...
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Filter is al klaar! Nu aan het luisteren... Op het eerste gehoor lijkt her verbeterd te zijn.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Iemand nog een paar alpair 6 over? De linker is al weer opgeblazen...
Klonk allemaal erg lekker tot iemand dacht 'laat ik eens kijken hoe hard ze kunnen'...
Anders een model 10 oid om een nieuw model te maken, bijv een needle.
Klonk allemaal erg lekker tot iemand dacht 'laat ik eens kijken hoe hard ze kunnen'...
Anders een model 10 oid om een nieuw model te maken, bijv een needle.
