Ik ben vrij nieuw op het forum. Ik ben al jaren actief bezig met mijn geluidsinstallatie wat zich uitte in een lange reeks versterkers, cd-spelers en luidsprekers.
De laatste paar modellen waren een Monitor Audio GS10, Sonus Faber Minuetto en Concerto.
Al langere tijd zou wil zelf eens wat willen maken. In eerste instantie was/ben ik verliefd op de Nescio's maar voor ik aan zoiets kan/wil beginnen wil ik eerst eens wat voordeligers en simpelers bouwen.
Nou ben ik wel gecharmeerd van de Mark Audio Alpair full range luidsprekers. Na veel lezen op verschillende fora ben ik uitgekomen op model 6.
Na wat zoekwerk heb ik ook een behuizing gevonden die mij zeer aanspreekt. Namelijk het ontwerp van Linfof (Japans) http://linfof.cart.fc2.com
Ik heb de beste man gemaild en kreeg 10min. later al een bouw tekening van hem. Echter is zijn Engels (en de Japanse vertaling) zo slecht dat we niet uitgebreid op zijn ontwerp in kunnen gaan, of eigenschappen kunnen bespreken. Ik vindt het een fraaie constructie en wil gaan proberen deze te bouwen.
Ik loop alleen tegen de materiaal keuze aan. Zijn massieve houten delen verstandig, of kan ik beter voor multiplex (berken) gaan? Ook zit ik met de vraag of ik de kasten van binnen nog moet dempen (wol / vilt), of verzwaren (bitumen)?
De tekeningen zijn als pdf opgestuurd, ik weet niet hoe ik deze hier kan laten zien (suggesties zijn welkom).
Ik heb wel een voorbeeld van de losse houten delen: