Linfof behuizing met Alpair 6 (afgewerkt en bijna klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Toch wat foto's:
Bijlagen
Geschaafd en ruw.
Geschaafd en ruw.
Plankjes.
Plankjes.
Zagen klaar.
Zagen klaar.
Passen.
Passen.
Laatst gewijzigd door Dracoplasm op ma 13 dec 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door bas focal m180 »

Ahhh dat begint ergens op te lijken .
Je gaat na het bouwen de speaker mooi lakken neem ik aan.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Ga proberen om een rest stukje te beitsen, te lakken en met lijnolie te behandelen en zien wat het mooiste wordt.
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door farmall »

Dat ziet er al veelbelovend uit :wink: , ben erg benieuwd als ze klaar zijn.

Blijf je volgen :goedzo:
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Kleine update:
Luidsprekers zijn eindelijk gearriveerd, dus weer aan de slag.
Bijlagen
Speaker verzinken.
Speaker verzinken.
Speaker verzinken.
Speaker verzinken.
Speaker passen.
Speaker passen.
Speaker passen.
Speaker passen.
Baspoort en binnenrand van het speaker gat weg gefreesd. Had slagmoeren willen gebruiken om de drivers te bevestigen, dit was even ontschoten toen de frees erover heen ging...
Baspoort en binnenrand van het speaker gat weg gefreesd. Had slagmoeren willen gebruiken om de drivers te bevestigen, dit was even ontschoten toen de frees erover heen ging...
Eerste in de lijmklemmen.
Eerste in de lijmklemmen.
Laatst gewijzigd door Dracoplasm op ma 13 dec 2010, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Henkjan »

nice.

dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door bartsegers »

wordt erg fraai!

mooi werk verricht al.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

bartsegers schreef:
wordt erg fraai!

mooi werk verricht al.
Bedankt!
Henkjan schreef:
nice.

dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
Bij deze foto's ook nog of in de toekomst? Ik kan nu namelijk de lijst knippen/plakken vanaf een ander forum...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Henkjan »

Dracoplasm schreef:
Henkjan schreef:
dringend verzoek: graag de foto's als bijlage en niet bij imagehek!
Bij deze foto's ook nog of in de toekomst? Ik kan nu namelijk de lijst knippen/plakken vanaf een ander forum...
ook deze graag. want anders zitten we over een tijdje tegen rode kruisjes aan te kijken, en dat zou zonde zijn
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Bas poortje erin gezet. Helaas niet van hout zoals het plan in eerste instantie was, volgende keer beter :wink:

Zal alle foto's in de loop van de dagen hier uploaden.
Bijlagen
Bas poort
Bas poort
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Vandaag wat geschuurd, hopelijk morgen tijd om de drivers erin te zetten en te gaan luisteren/experimenteren met vulling ed.
De bovenkant werk ik af nadat ik tevreden ben met het geluid.
Bijlagen
Schuren.
Schuren.
Schuren.
Schuren.
Zoek het lijntje...
Zoek het lijntje...
Tijd om de drivers erin te zetten en te gaan luisteren.
Tijd om de drivers erin te zetten en te gaan luisteren.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door ]eep »

Ik begin nu erg aan mezelf te twijfelen, weet je zeker dat dit eiken is? Die tekening ziet er erg fraai uit, ook dat groenige kernhout. Ik zie ook helemaal geen spiegels zoals bij eiken.

Ik zal proberen om niet al te kritisch te zijn. Maar ik zie zelfs op de wazige foto de lijmnaad nog. Laat staan op de bovenkant met het kopse hout. Heb je zulk mooi massief hout en dan maak je geen mooi verstek. Beetje gemiste kans. De skilz heb je wel, je werkt heel netjes.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

]eep schreef:
Ik begin nu erg aan mezelf te twijfelen, weet je zeker dat dit eiken is? Die tekening ziet er erg fraai uit, ook dat groenige kernhout. Ik zie ook helemaal geen spiegels zoals bij eiken.

Ik zal proberen om niet al te kritisch te zijn. Maar ik zie zelfs op de wazige foto de lijmnaad nog. Laat staan op de bovenkant met het kopse hout. Heb je zulk mooi massief hout en dan maak je geen mooi verstek. Beetje gemiste kans. De skilz heb je wel, je werkt heel netjes.
Het is ook geen eiken, maar tulpenhout. Daarnaast hanteer ik de zelfde bouwwijze als het origineel (zie pdf onder mijn 2e commentaar op pagina 1), dit vindt ik ook een leuk effect geven bij het bovenaanzicht. De volgende keer zal er zeker verstek gezaagd worden. Op welke foto zie je de lijmnaad dan nog (op sommige foto's heb ik slechts deels geschuurd als voor/na effect)?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Wowly »

Su! Da's erg mooi gedaan! heb je die gaten voor de chassis met zo'n rondzwiepend ding gemaakt? Vond je dat niet een beetje gevaarlijk?

Mooie showcase trouwens, SUPER!

jan
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Wowly schreef:
Su! Da's erg mooi gedaan! heb je die gaten voor de chassis met zo'n rondzwiepend ding gemaakt? Vond je dat niet een beetje gevaarlijk?

Mooie showcase trouwens, SUPER!

jan

Ja, een stelbare gatenboor oid geloof ik. Heb een paar proefplaatjes gemaakt, boor op laag mogelijke toeren en ging heel soepel. Had anders een mal moeten maken voor een bovenvrees. Driver is dermate klein dat dit net kon.

Ze staan nu proef te draaien en ben er blij mee. Zal eerst eens aan de slag gaan met demping ed. Norah Jones is bijv. soms enigszins 'schel' - niet lelijk maar net te.
Heb verder wat Jazz varianten beluisterd en meer specifiek Yello en Little Axe. Ben er dus tot op heden behoorlijk gelukkig mee. Nu nog puntjes op de i zetten.

Ik heb ook niet logisch nagedacht. Ik heb de bovenkant open gelaten om zo rustig te kunnen luisteren en aanpassingen te kunnen maken... Het was beter geweest om de onderkant er later in te lijmen, het wordt haast onmogelijk om de bovenkantjes er perfect in te krijgen ben ik bang.

Edit. Toch een foto:
Bijlagen
IMAG0063.jpg
IMAG0064.jpg
Gebruikersavatar
farmall
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 12:13
Locatie: Barendrecht

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door farmall »

Ziet er heel mooi uit =D> , ik zou me over de bovenkant maar geen zorgen maken, de rest is je ook zeer goed gelukt dus waarom de bovenkant dan niet?

Ben benieuwd of je het geluid helemaal naar je zin krijgt met de demping, blijf het volgen :D
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Na een tijd luisteren ben ik toch niet heel gelukkig met het resultaat.
Veel stemmen worden niet correct weer gegeven (bijv. Johnny Cash) en het geluid is erg hard/schel.
Niet heel prettig om naar te luisteren. Ik heb een dik soort bafle materiaal gebruikt maar daardoor slaat het hele stereobeeld dood.
Ik heb nog niet gespeeld met vilt en zal hier binnenkort mee beginnen, maar zal dit iets uitmaken?

Instrumenten klinken over het algemeen erg goed, laag weergave stelt niet veel voor en stemmen zijn dus niet wat ik wil, of nasaal of te scherp...

Tip zijn welkom.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door hovingtim »

Heb je hem ook nog gefilterd? Ondanks dat het een breedbander is, wordt een filtertje vaak toegepast om de scherpe hoeken van het geluid aftehalen. In het filter zou je dan ook nog mooi een bafflecorrectie kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Henkjan »

een sperkring zal naar verwachting de klank wel goed krijgen, zie bv mijn paasproject van dit jaar.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Henkjan schreef:
een sperkring zal naar verwachting de klank wel goed krijgen, zie bv mijn paasproject van dit jaar.
Dus deze: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... aasproject
Is dat dan ook van toepassing voor mij, andere driver en ander kastje? Ik kan niet meten ben ik bang.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Henkjan »

nee, paasproject 2010, die heeft ook de Alpair6. wel een wat smallere kast, dus of de sperkring zo 1op1 overgenomen weet ik niet zeker
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Henkjan »

hier 2 voorbeelden:
de Needle is een stuk smaller dan Linfof...
de Needle is een stuk smaller dan Linfof...
en de AP6 monitor, maar die is weer ietwat breder dan Linfof's kast
en de AP6 monitor, maar die is weer ietwat breder dan Linfof's kast
als je kan meten is dat natuurlijk het beste, maar ik zou als gok zo denken aan 0.56mH spoel, ~17uF cap, en dan wat spelen met de waarde van de weerstand. ik zou klein beginnen, zo ergens 2ohm, die 6.8 van t AP6 filter lijkt me erg groot.

schel zou die zeker niet mogen klinken, de Alpair6 is zeer neutraal
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Ik ga straks de onderdelen bestellen. Maar wat zal dit 'precies' teweeg brengen. Wat voor verschil kan ik verwachten door gebruik te maken van zo'n filter, of te wel wat doet het precies...
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Filter is al klaar! Nu aan het luisteren... Op het eerste gehoor lijkt her verbeterd te zijn.
Bijlagen
Filter al weer klaar.
Filter al weer klaar.
Filter in het kastje.
Filter in het kastje.
Eindelijk aansluitingen.
Eindelijk aansluitingen.
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Linfof behuizing met Alpair 6

Bericht door Dracoplasm »

Iemand nog een paar alpair 6 over? De linker is al weer opgeblazen... :cry:
Klonk allemaal erg lekker tot iemand dacht 'laat ik eens kijken hoe hard ze kunnen'...

Anders een model 10 oid om een nieuw model te maken, bijv een needle.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”